بررسی نقش عقل در فهم و تفسیر قرآن (۷)

۲۱۸-نتیجه تدبر و تفکر و تعقل در آیات چیزی جز تفسیر عقلی و اجتهادی نخواهد بود. ۲۱۹-”أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا” (محمد/۲۴)

بررسی نقش عقل در فهم و تفسیر قرآن (7)

218-نتیجه تدبر و تفکر و تعقل در آیات چیزی جز تفسیر عقلی و اجتهادی نخواهد بود.
219-”أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا” (محمد/24).
220-یوسف/ 2.
221-انبیاء/ 10.
222-محمد/ 24.
223-ص/ 29.
224-تدبر در لغت به معنای “ژرف‌اندیشی و عاقبت‌اندیشی” می باشد.
225-تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ص 53.
226-درسنامه روش‌ها و گرایشهای تفسیر قرآن، دکتر محمد علی رضایی اصفهانی، ص 162.
227-همان.
228-همان.
229-مبانی و روشهای تفسیر قرآن، عمید زنجانی، ص 351.
230-قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ ... وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ (اعراف/ 33) وَ لاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ (اسراء/ 36) وَ إِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا (نجم/ 28)
231-آسیب‌شناسی تفسیر قرآن در حوزه ظاهرگرایی، علی اسعدی، ص 178.
232-الفوائد المدینه، ص 129.
233-آیات در این خصوص را در “فصل دوم” در بحث “جایگاه عقل در قرآن” همین نوشتار مطرح نمودیم.
234-بحارالانوار، ج 2، ص 303، ح 41.
235-اصول کافی، ج 1، ص 60، کتاب فضل العلم “باب الرد الی الکتاب والسنه” ح 6، “المحاسن”، احمد بن خالد برقی، ص 267، ح 355.
236-وسایل الشیعه، ج 18، ص 150، ح 74، تفسیر عیاشی، ج 1، ص 22، ح 2.
237-وسائل الشیعه، ج 18، ص 150، ح 73، باب 13 از ابواب صفات قاضی؛ تفسیر عیاشی، ج 1، ص 23، متن حدیث در دو کتاب با هم متفاوت است و اینجا مطابق وسایل الشیعه آورده شده است.
238-وسایل الشیعه، ج 18، ص 149، ح 69، تفسیر عیاشی، ج 1، ص 29، ح 5 اینجا هم متن دو کتاب با هم متفاوت است...
239-وسائل الشیعه، ج 18، ص 142، ح 41، باب 13؛ المحاسن احمد بن خالد برقی، ص 300، ح 15، البته حدیث در دو کتاب کمی با هم متفاوت است؛ تفسیر عیاشی، ج 1، ص 22؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 41.
240-سوره نسا/ 83.
241-وسائل الشیعه، ج 18، ص 141، ح 38، باب 13 از ابواب صفات قاضی؛ المحاس، احمد بن خالد برقی، ص 268، ح 356 البته متن روایت در دو کتاب کمی با هم متفاوت است و متنی که اینجا آوردیم مطابق وسائل الشیعه است.
242-سند حدیث: (ابن عصام عن الکلینی عن القاسم بن العلاء عن اسماعیل بن علی عن ابن حمید (عاصم بن حمید) عن ابن قیس (محمد بن قیس) عن الشمالی) در سلسله این سند هیچ یک از راوی ضعیف شمرده نشده گرچه “قاسم بن علاء” و “اسماعیل بن علی” تصریح به توثیق آنها نشده اما نزد علماء رجال مورد مدح قرار گرفتند (معجم الثقات، تجلیل تبریزی، ص 333، 251، 115، 66).
243-در کتاب “المحاسن” ص 243، چ نجف و ص 300 چ تهران و شریس وابشی آمده است ولی در “وسایل الشیعه”، ج 18، ص 142، ح 41، باب 13 ابواب صفات قاضی و بحارالانوار ج 92، ص 91، ح 37، “بشر وابشی” آمده است.
244-همچون روایات (از پیامبر اکرم که فرمود: “قال الله عزوجل: ما آمن بی من فسر برأیه کلامی (امالی، صدوق مجلس 2، ح 3)؛ روایت ابن عباس از پیامبر اکرم که فرمود: “من قال فی القرآن برأیه فلیتبوا مقعده من النار” (جامع البیان، ج 1 ص 54 ح 63) و نیز روایت جندب از پیامبر اکرم (ص) که فرمود: “من قال فی القرآن برأیه فاصاب فقد أخطا” (جامع البیان، ج 1، ص 56، ح 65).
245-آسیب‌شناسی تفسیر قرآن در حوزه ظاهرگرایی، علی اسعدی، ص 176.
246-الدرر النجفیه، محدث بحرانی، ص 174.
247-مقدمه جامع التفاسیر، ص 93.
248-تعدادی از مفسرین اهل سنت دچار این شبهه و خلط که تفسیر عقلی همان تفسیر به رأی است، شده‌اند و برای فرار از این شبهه به جای اینکه بگویند تفسیر عقلی غیر از تفسیر به رأی است آمدند رأی را دو قسم ممدوح و مذموم تقسیم کرده‌اند و احادیث نهی از تفسیر به رأی را ناظر به رأی مذموم دانسته و چون آشکارا می‌دانستند اجتهاد و تفسیر بر اساس برهان و قرائن عقلی چیزی است ممدوح و اصحاب این شیوه را پیش گرفته بودند، اما قبلا بیان شد که این تقسیم ریشه‌ روایی ندارد و صرفاً یک اصطلاحی بوده که از زمان راغب اصفهانی به حوزه اهل سنت راه یافته است. البته لزومی به این کار نبوده چون تفسیر به رأی غیر از تفسیر عقلی است.
249-در بحث “تفاوت روش تفسیر عقلی با دیگر روشها” بیشتر توضیح خواهیم داد.
250-آیات در این خصوص را به طور کلی در بحث “جایگاه عقل در قرآن” مطرح نمودیم.
251-همان طوری که هنگام طرح دیدگاه‌های دانشمندان علوم قرآن در مورد روش تفسیر عقلی مشاهده کردید.
252-رک: تسنیم، جوادی آملی، ص 196 -171؛ درسنامه روشها و گرایشهای تفسیر قرآن، دکتر محمد علی رضایی، ص 155-156.
253-درسنامه روشها و گرایشهای تفسیر قرآن، دکتر رضایی، ص 157.
254-برای آگاهی بیشتر رک: المناهج التفسیریه، استاد جعفر سبحانی، ص 75، و درسنامه روشها و گرایشهای تفسیر قرآن، دکتر محمد علی رضایی، ص 156.
255-رک: درسنامه روشها و گرایشهای تفسیر قرآن، دکتر محمد علی رضایی، ص 156-155؛ المناهج التفسیریه فی علوم القرآن، استاد جعفر سبحانی، ص 75.
256-درسنامه روش‌ها و گرایشهای تفسیر قرآن، دکتر محمد علی رضایی، ص 169: (برای آگاهی بیشتر رک: اصول التفسیر و قواعده، عبدالرحمان العک، ص 176-175.)
257-تسنیم، (تفسیر قرآن کریم) استاد جوادی آملی، ص 177.
258-التفسیر و المفسرون، استاد محمد هادی معرفت، ج 1، ص 69-70.
259-مبانی و روشهای تفسیر قرآن، عباس علی عمید زنجانی، ص 229-230.
260-دروس فی علم الاصول، محمد باقر صدر، ج 1، ص 306.
261-فرائد الاصول (الرسائل) شیخ مرتضی انصاری، ص 35.
262-علوم القرآن عند المفسرین، ج 3، ص 303.
263-المیزان، ج 3، ص 77.
264-جامع الترمذی، ج 5، ص 200: شماره 2952 به نقل از ابن انباری.
265-التفسیر و المفسرون، ج 1، ص 64، به نقل از ابن عطیه.
266-تفسیر قرطبی، ج 1، ص 32-34.
267-تفسیر طبری، ج 1، ص 27.
268-فصوص الحکم، فارابی (به نقل از “شناخت قرآن” استاد علی کمالی، ص 519.
269-پنج رساله ابن سینا، ص 63، با تصحیح و مقدمه و حواشی دکتر احسان یار شاطر.
270-همان، ص 62.
271-نمل/88.
272-تفسیر القرآن الکریم، سوره زلزال، ص 230.
273-انبیاء/ 22.
274-المیزان، ج 4، ص 268.
275-در کتب کلامی این برهان به برهان نظم شهرت دارد.
276-بقره/ 164.
277-آیات “یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ” (فاطر/ 15)، “وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَى وَ أَقْنَى” (نجم/ 48)، “وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاء” (محمد/ 38).
278-انعام/ 57، یوسف/ 40، 67.
279-حضرت امیر علی (ع) درباره به کارگیری این تعبیر از سوی خوارج می فرماید: “کلمه حق یراد بها الباطل”، نهج‌البلاغه، خطبه 40.
280-نساء/ 35.
281-فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی، استاد جعفر سبحانی، ج 1، ص 69.
282-طه/ 5.
283-ص/ 75.
284-فجر/ 22.
285-شوری/ 11.
286-انعام/ 103.
287-صافات/ 96.
288-رک الابانه، اشعری، اصل 7، 8، 9.
289-برای آشنایی بیشتر رک. فرهنگ و عقاید مذاهب اسلامی، استاد جعفر سبحانی، بررسی عقاید حنابله و اشاعره جزء 4، 3.
290-رک: “علی و فلسفه الهی” (خداشناسی از دیدگاه علی) استاد علامه طباطبایی، ترجمه علی اکبر مهدی‌پور.
291-اعراف/ 52-53.
292-معجم مقاییس اللغه، احمد بن فارس، ماده اول.
293-الصحاح، اسماعیل بن حماد جوهری، ماده اول.
294-النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، ابن اثیر، ماده اول.
295-آل عمران/ 7.
296-اعراف/ 53.
297-مفردات راغب، ماده اول، ص 99.
298-لسان العرب، ابن منظور، ماده اول.
299-عمدتا چهار معنی برای تأویل ذکر شده است 1-تأویل همان تفسیر است که این قول نزد قدما مشهور بوده است. 2-معنای مخالف ظاهر لفظ، این معنا بیشتر در نزد متأخرین رایج است. 3-همان حقیقت خارجی و واقعیت عینی. 4-تأویل بمعنای بطن و ... برای آگاهی بیشتر رک: تأویل در قرآن، یعقوب قاسمی خویی، تربیت مدرس حوزه علمیه قم 73-1372؛ روشهای تأویل قرآن، دکتر محمد شاکر؛ التمهید، استاد معرفت، ج 1 و ...
300-غرائب القرآن و رغائب القرآن، ج 1، ص 48.
301-مقدمه بحر المحیط، ج 1، ص 10-11.
302-زادالمسیر، ج 1، ص 4.
303-ممکن است در موردی هر دو دلیل وجود داشته باشد و همانندی آیاتی که (ید) برای خدا مطرح می‌کنند در اینجا هم دلیل نقلی بر نفی “ید” به معنی لغوی داریم “لیس کمثله شیء” و هم دلیل عقلی که خداوند محدود نیست و جسم ندارد.
304-الملل و النحل، شهرستانی، ج 2، ص 92-93.
305-سوره طه/ 5؛ اعراف/ 54؛یونس/ 3...
306-سوره حدید/ 4.
307-البحر المحیط، ج 8، ص 217.
308-التمهید، استاد معرفت، ج 3، ص 28؛ مجله بینات، ص 14، ص 65؛ من هدی الفرقان، ج 1، ص 44؛ نفحات الرحمان، نهاوندی، ج 1، ص 28؛ الفرقان، صادقی، ج 1، ص 55؛ موافقات، شاطبی، ج 3، ص 398-399. (به نقل از “تفسیر تطبیقی” دکتر نجارزادگان، ج 1، ص 73).
309-بصائر الدرجات، صفار، ص 195.
310-تفسیر عیاشی، ج 1، ص 10، رقم 7.
311-تفسیر عیاشی، ج 1، ص 15، ح 6.
312-التفسیر و المفسرون، استاد معرفت، ج 1، ص 22.
313-ر.ک: به معنی اخبار، ص 3، ح 2، حدیث وهب بن وهب القرشی و ص 15، ح 7، ص 22 باب “معنی الحروف المقطعه” ح 1، ص 23، ح 2، ص 24، ح 4، ص 28، ح 5؛ اصول کافی، کتاب فضل القرآن، ح 1؛ نورالثقلین، ج 2، ص 390، ح 190، ص 391، ح 294، ج 5، ص 191، ح 17 ...).
314-الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج 1، ص 340، کتاب الحجه باب فی الغیبه، ح 14.
315-سوره انعام/ 95
316-مقدمه معالم التنزیل، ج 1، ص 7؛ التحریر و التنویر، ج 1، ص 16-17 (به نقل از “علوم القرآن عند المفسرون” ج 3، ص 212).
317- سوره نحل/43.
318-بحارالانوار، ح 23، ص 172-188، حدیث فوق به شماره 59 سخن از محمد حلبی است از “کنز الفوائد” کراجکی؛ کافی، ج 1، ص 210-212.
319-برگرفته از جزوه درسی آیه الله معرفت “تفسیر آیات مشکل قرآن” ص 61 -64، نیم سال 81-80.
320-تفسیر بالرأی همان تفسیر عقلی است که به اشتباه و غلط رایج در بین اهل سنت به این نام آمده است.
321-الاتقان، سیوطی، ج 2، ص 173.
322-همان، ج 2، ص 183.
323-التفسیر و المفسرون، ج 1، ص 23.
324-البته این قسم در رابطه با قسم اوّل تأویل مطرح است.
325-در مورد این که آیا ما تفسیر عقلی به معنای اخص را به طور کامل داریم یا نه؟ باید بگوییم هیچ تفسیر به طوری کامل با این روش نوشته نشده است. گرچه از عنوان بعضی تفاسیر همچون تفسیر “القرآن و العقل” سید نورالدین حسینی عراقی این برداشت شده است اما با بررسی که انجام شده فهمیدیم در مورد بخشی از آیات قرآن از این روش استفاده شده است. برخی تفاسیر معرفی شده نیز از روشهای دیگری هم استفاده کرده‌اند. همچون تفسیر علامه طباطبایی که از روش فلسفی هم استفاده کرده و همچون تفسیر فخر رازی از روش کلامی نیز استفاده کرده است و ...
326-قیامت/ 23.
327-تفسیر تبیان، شیخ طوسی، ج 10، ص 198-199.
328-همان، ج 7، ص 238-239.
329-حدید/ 3.
330-تفسیر مجمع البیان، ج 9، ص 382 -383.
331-ص/ 75.
332-تفسیر مجمع البیان، طبرسی، ج 8، ص 378.
333-همان.
334-القرآن و العقل، ج 1، ص 4.
335-همان، ص 369.
336-بقره/ 3.
337-القرآن و العقل، ج 1، ص 6.
338-اسراء/ 36.
339-بقره/ 6.
340-القرآن و العقل، ج 1، ص 7.
341-القرآن و العقل، ج 1، ص 36.
342-برای آشنایی بیشتر رک: الطباطبایی و منهجه فی تفسیر المیزان، علی اوسی، (بحث الجانب العقلی فی المیزان) ص 173.
343-حدید/ 3.
344-المیزان، ج 19، ص 145.
345-قیامت/ 23.
346-المیزان، ج 20، ص 112.
347-کشف الظنون، ج 1، ص 231 (به نقل از التفسیر بالرأی زغلول، ص 310).
348-حدید/ 3.
349-تفسیر فخررازی، ج 29، ص 210 -211.
350-همان، ج 29، ص 211-212.
351-انعام/ 18.
352-تفسیر فخر رازی، ج 12، ص 182.
353-حدید/ 4.
354-البحر المحیط، ج 8، ص 217.
355-حدید/ 3.
356-البحر المحیط، ج 8، ص 216.
357-حدید/ 2.
358-تفسیر ارشاد العقل ...، ج 6، ص 199.
359-مائده/ 64.
360-رغائب القرآن، ج 2، ص 295.
361-ریحانه الادب، مرحوم مدرس، ج 6، ص 198، به نقل از (کتاب طبقات مفسران شیعه، ج 2، ص 250.)
362-به نقل از کتاب الذریعه، ج 16، ص 31، 32.
363-سوره فتح/ 10.
364-غرائب القرآن...، ج 1، ص 48.
365-مائده/ 64.
366-غرائب القرآن...، ج 2، ص 615.
 

منابع و مآخذ:
1. -قرآن.
2. -نهج‌البلاغه.
3. -اسعدی، علی: آسیب‌شناسی تفسیر در حوزه ظاهرگرایی، دانشکده اصول الدین 78 -79.
4. -مطهری، مرتضی: آشنایی با علوم اسلامی، چاپ سوم، انتشارات صدرا.
5. -ابی حامد محمد بن محمد الغزالی: احیاء علوم الدین، بی‌تا، دار احیاء التراث العربی.
6. -خالد عبدالرحمان العک: اصول التفسیر و قواعده، دارالنفائس بیروت، 1414.
7. -ابن القیم الجوزیه: اعلام الموقعین عن رب العالمین، چاپ اوّل 1411 هـ، دارالکتب العلمیه بیروت.
8. -ابوالحسن اشعری: الابانه عن اصول الدیانه، تحقیق عباس صباغ، طبع اوّل 1414، دارالنفائس.
9. -مهری حسن ابوسعده: الاتجاه العقلی فی مشکله المعرفه عند المعتزله، تصدیر: عاطف العراقی، طبع 1933 (م)، دارالفکر الغربی قاهره.
10. -ابی الفضل جلال‌الدین عبدالرحمان السیوطی: الاتقان فی علوم القرآن، طبع اوّل 1407، دارالکتب العلمیه بیروت.
11. -السید محمد تقی الحکیم: الاصول العامه للفقه المقارن، طبع دوّم 1390، مؤسسه ال البیت (ع).
12. -ربانی گلپایگانی، علی: ایضاح الحکمه ترجمه و شرح بدایه الحکمه، مرکز جهانی علوم اسلامی، 1371.
13. -ابی جعفر محمد بن الحسن الطوسی: التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق احمد حبیب قصیر العاملی، طبع اوّل، 1409، مکتب الاعلام الاسلامی.
14. -محمد بن یوسف (ابوحیان) تحقیق شیخ عادل احمد عبدالموجود و شیخ علی محمد یعوض: البحر المحیط، طبع اوّل 1422، دارالکتب العلمیه بیروت.
15. -بدرالدین محمد بن عبدالله الزرکشی: البرهان فی علوم القرآن، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم طبع اول 1376، دار احیاء الکتب العربیه القاهره.
16. -السید ابوالقاسم الخویی: البیان فی تفسیر القرآن، طبع چهارم، بی‌تا، دارالزهراء بیروت.
17. -حسن المصطفوی: التحقیق فی کلمات القرآن، چاپ 1374 ش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
18. -آیه الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، 1367 تهران.
19. -النضر محمد بن مسعود بن عیاش: التفسیر العیاشی، تحقیق الحاج السید هاشم الرسولی المحلاتی، المکتبه الاسلامیه، تهران (تفسیر).
20. -حمد زغلول، محمد: التفسیر بالرأی قواعده و ضوابطه و اعلامه، طبع اول 1420 هـ، مکتبه الفارابی دمشق.
21. -حسین ذهبی، محمد: التفسیر و المفسرون، طبع دوم 1396، دار احیاء التراث العربی.
22. -هادی معرفت، محمد: التمهید فی علوم القرآن، چاپ سوم 1416، مؤسسه النشر الاسلامی لجامعه المدرسین.
23. -الشیخ یوسف بن احمد البحرانی: الدرر النجفیه، تحقیق شرکه دار المصطفی لاحیاء التراث، طبع اوّل 1424، شرکه دار المصطفی لاحیاء التراث.
24. -قاضی عبدالجبار: شرح الاصول الخمسه، مکتبه و هبه، 1384.
25. -اسماعیل بن حماد الجوهری: الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، تحقیق احمد بن عبدالغفور عطار، طبع چهارم 1407، دار العلم للملایین بیروت.
26. -ویسی، علی: الطباطبایی و منهجه فی تفسیره المیزان، چاپ 1361 ش، بنیادعلمی و فکری استاد سید محمد حسین طباطبایی.
27. -محی‌الدین بن عربی: تحقیق عثمان یحیی، الفتوحات المکیه، طبع اول 1405، الهیئه المصریه العامه للکتاب.
28. -الحرالعاملی: تحقیق محمد بن محمد حسین القائینی، الفصول المهمه فی اصول الائمه، طبع اول 1418، مؤسسه معارف اسلامی امام رضا (ع).
29. -محمد بن حسن (حر عاملی) مصحح لاجوردی، مهدی، حسینی و محمد درودی: الفوائد الطوسیه، چاپ 1403 قم.
30. -استرآبادی، ملا امین: الفوائد المدنیه، بی‌تا، دار النشر لاهلبیت.
31. -الشیخ الصدوق: تحقیق السید الهاشم الحسینی الطهرانی، التوحید، جامعه المدرسین، 1387.
32. -الحسینی العراقی، سید نور الدین: القرآن و العقل، بیتا، بنیاد فرهنگ اسلامی.
33. -الکافی، الشیخ الکلینی، تحقیق غفاری، علی اکبر: طبع دوم 1389 هـ، دارالکتب الاسلامیه آخوندی.
34. -المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقی: طبع 1330 (ش)، مطبعه رنگین طهران.
35. -قاضی عبدالجبار، جمع الحسن بن احمد بن منتویه: المحیط بالتکلیف، بی‌تا، المؤسسه المصریه العامه للتألیف و الانباء و الترجمه و النشر، قاهره.
36. -المغنی فی ابواب التوحید و العدل القاضی عبدالجبار، تحقیق طه حسین و ابراهیم مدکور: 1960 م مصر.
37. -الاصفهانی، الراغب: المفردات فی غریب القرآن، طبع اوّل، 1404، دفتر نشر الکتاب.
38. -المفسرون، حیاتهم و منهجهم، چاپ 1414، وزاره الثقافه و الارشاد الاسلامی، مؤسسه الطاباعه و النشر طهران.
39. -محمد بن عبدالکریم: الملل و النحل، چاپ 1368، مکتبه الحسین التجاریه مصر.
40. -سبحانی، جعفر: المناهج التفسیریه فی علوم القرآن، چاپ دوّم 1422، مؤسسه امام صادق قم.
41. -ابن الاثیر، تحقیق طاهر احمد الزاوی و ...: النهایه فی غریب الحدیث، طبع چهارم، 1364 (ش)، مؤسسه اسماعیلیان قم.
42. -الواحدی النیشابوری، ابوالحسن علی بن احمد: الوسیط فی تفسیر القرآن المجید، چاپ اول 1415 هـ، دار الکتب العلمیه.
43. -مصنفات الشیخ المفید: أوائل المقالات، طبع اول 1413، المؤتمر الاعالمی لألفیه الشیخ مفید.
44. -المجلسی، محمد باقر: بحارالانوار، طبع دوم 1403، مؤسسه الوفاء بیروت.
45. -رضایی، محمد علی: درآمدی بر تفسیر علمی قرآن، انتشارات اسوه، 1375 ش.
46. -بدایه الحکمه، سید محمد حسین طباطبایی، چاپ 1404، نشر دانش.
47. -واعظ، حسن: بررسی دلیل عقل در سیر تحول اصول شیعه، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده الهیات شهید مرتضی مطهری، اسفند 1380.
48. -محمد بن حسن: بصائر الدرجات، چاپ 1374، مؤسسه الاعلمی طهران.
49. -یار شاطر، احسان: پنج رساله، ابن‌سینا، تصحیح و مقدمه و حواشی، کتابخانه انجمن ملی تهران.
50. -الزبیدی، محمد مرتضی: تاج العروس من جواهر القاموس، بی‌تا، المکتبه الحیاه بیروت.
51. -قاسمی خویی، یعقوب: تأویل در قرآن، مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه قم 3-1372.
52. -ابن شعبه الحرانی، تحقیق: غفاری، علی اکبر: تحف العقول عن ال الرسول (ص)، طبع دوم 1404، مؤسسه النشر الاسلامی جماعه المدرسین.
53. -جاحظ عمر بن بحر: التربیع و التدویر، چاپ 1995، المهد الفرنسی.
54. -محمد بن محمد بن مصطفی العمادی الحنفی: تفسیرابی السعود (ارشاد العقل السلیم إلی مزایا الکتاب الکریم)، طبع اول 1419، دارالکتب العلمیه بیروت.
55. -عبدالله محمد بن احمد الانصاری القرطبی: الجامع الاحکام القرآن، طبع 1405، مؤسسه التاریخ العربی ـ بیروت.
56. -الصافی، الفیض الکاشانی، المولی محسن: تحقیق الشیخ حسین الاعلمی، طبع دوّم، 1416، مکتبه الصدر تهران.
57. -صدر المتألهین (ملاصدرا): تفسیر القرآن الکریم، طبع دوم 1419، دار التعارف للمطبوعات.
58. -الطباطبائی، السید محمد حسین: المیزان فی تفسیر القرآن، بی‌تا، مؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین قم.
59. -عبدالرحمان بن علی بن محمد الجوزی القرشی، جمال‌الدین، تحقیق محمد بن عبدالرحمان عبدالله: زاد المسیر فی علم التفسیر، طبع اوّل 1407، دار الفکر بیروت.
60. -محمد بن جریر الطبری: جامع البیان عن تأویل آی القرآن، ضبط و توثیق و تخریج صدقی جمیل العطار، دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع، بیروت، 1415.
61. -هود بن محکم: تفسیر کتاب الله العزیز، چاپ اوّل 1990 م، دار الغرب الاسلامی.
62. -ابی علی الفضل بن الحسن الطبرسی، تحقیق لجنه من العلماه: مجمع البیان فی تفسیر القرآن، چاپ اوّل 1415، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات ـ بیروت.
63. -فخرالدین، محمد رازی: مفاتیح الغیب، طبع سوم 1405، دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع.
64. -الشیخ عبد علی، السید هاشم الرسول المحلاتی: نورالثقلین، طبع چهارم 1412، مؤسسه اسماعیلیان قم.
65. -الحر العاملی: تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه‌ًْ، تحقیق مؤسسه‌ًْ ال البیت (علیهم السلام) طبع دوم 1414، مؤسسه‌ی آل البیت
66. -آیه الله جوادی آملی: تسنیم تفسیر قرآن کریم، چاپ دوم 1379 (ش) مرکز نشر اسراء زرزور، عدنان: الحاکم الجشمی و منهجه فی التفسیر، مؤسسه‌ًْ الرساله للطباعه و النشر.
67. -رضایتی، محمد علی: درسنامه روشها و گرایشهای تفسیری قرآن، چاپ اول 1382 (ش) دفتر تدوین متون درسی مرکز جهانی علوم اسلامی.
68. -الشهید السید باقر الصدر: دروس فی علم الاصول، طبع دوّم 18 هـ، مجمع الشهید آیه الله الصدر العلمی.
69. -عبده، محمد؛ میر عبداللهی، سید باقر: روش تفسیری، مرکز تربیت مدرس، دانشگاه قم، 79-1378.
70. -بابایی، علی اکبر؛ و همراهان: روش‌شناسی تفسیر قرآن، چاپ 1379 (ش) پژوهشکده و سازمان مطالعه (سمت).
71. -شاکر، محمد کاظم: روش‌های تأویل قرآن، چاپ اوّل 1376 (ش)، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
72. -مؤدب، رضا: روشهای تفسیر قرآن، چاپ اوّل 1380، دانشگاه قم (انتشارات اشراق).
73. -محمد بن عیسی الترمذی، تحقیق عبدالوهاب عبداللطیف، سنن الترمذی، طبع 1403، دار الفکر بیروت.
74. -الشیخ الصدوق: علل الشرائع، طبع 1386 هـ، المکتبه الحیدریه النجف.
75. -علوم القرآن عند المفسرون، مرکز الثقافه و المعارف القرآنیه، طبع اوّل 1416 هـ، مکتب الاعلام اسلامی، مرکز النشر.
76. -الشیخ الصدوق، تحقیق الشیخ حسینی الاعلمی: عیون اخبارالرضا، طبع اول 1404، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات بیروت.
77. -نظام الدین حسن بن محمد (نیشابوری): غرائب القرآن و رغائب الفرقان، طبع اول 1416، دارالکتب العلمیه بیروت.
78. -عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی: غرر الحکم و دررالکلم، طبع 1366، انتشارات دفتر تبلیغات.
79. -الانصاری، مرتضی؛ تحقیق لجنه تحقیق تراث الشیخ الاعظم: فرائد الاصول، طبع اول 1419، مجمع الفکر الاسلامی قم.
80. -للقاضی عبدالجبار: فضل الاعتزال و طبقات المعتزله، الدار التونسیه للنشر.
81. -سبحانی، جعفر: فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی، چاپ اوّل 1371 (ش)، مؤسسه امام صاد.
82. -محمد بن محمد فارابی (معلم ثانی): فصوص الحکم، چاپ 1319، بی‌نا.
83. -لأبی عبدالرحمان الخلیل بن احمد الفراهیدی: کتاب العین، تحقیق دکتر مهدی المخزومی، طبع دوّم 1409، مؤسسه دار الهجره.
84. -المتقی الهندی، تحقیق الشیخ بکری حیانی و ...: کنزالعمّال، بی‌تا، مؤسسه الرساله بیروت.
85. -العلامه ابن منظور: لسان العرب، طبع اوّل 1405، نشر أدب الحوزه.
86. -معلمی، حسن: مبانی اخلاق در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، چاپ اوّل 138 (ش)، مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
87. -عمید زنجانی، عباس علی: مبانی و روشهای تفسیر قرآن، چاپ اول 1366 (ش)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
88. -ثقفی، منوچهر: مبانی و روشهای تفسیری معتزله و سیر تاریخی آن، دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه قم 80-1379.
89. -الربانی الگلپایگانی، علی: محاضرات فی الالهیات، چاپ هفتم 1418، مؤسسه النشر الاسلامی.
90. -فاضل لنکرانی، فاضل: مدخل التفسیر، طبع دوّم 1413، مکتبه الاعلام الاسلامی.
91. -محمد تقی مصباح، محمد تقی: معارف قرآن، چاپ 1373 ش، مؤسسه در راه حق.
92. -عبدالرحمان العک و مروان سوار: معالم التنزیل بغوی، طبع چهارم 1415، دارالمعرفه بیروت لبنان.
93. -لابی طالب التجلیل التبریزی: معجم الثقات، موسسه النشر الاسلامی لجامعه المدرسین.
94. -معلمی، حسن: معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی، چاپ 1378، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
95. -عبدالعظیم زرقانی، محمد: مناهل العرفان فی علوم القرآن، چاپ 1416، دار الکتب العلمیه بیروت.
96. -الصادق الامین، الامین: موقف المدرسه العقلیه من السنه النبویه، چاپ 1418، مکتبه الرشد الریاض.
97. -العلامه الحلی الحسن بن یوسف، تحقیق السید احمد الحسین و الشیخ هادی الیوسفی: نهج المسترشدین فی اصول الدین، بی‌تا، مجمع الذخائر الاسلامیه قم.
98. -دائره‌المعارف تشیع، بنیاد خیریه و فرهنگی شط، تهران 1372.
99. -الشیخ حسن بن شهاب‌الدین الکرکی العاملی: هدایه الابرار إلی طریق الأئمه الاطهار، طبع اوّل بی‌تا، بی‌نا.
* مجموعه مقالات همایش ملی قرآن و علوم طبیعی، تهیه و تنظیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، زیر نظر بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه، تهران، موسسه انتشاراتی بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه و انتشارات سخن گستر، چاپ یکم ـ زمستان 1385.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر