ساره شفیعی پور در گفتگو با مهر:

انیمیشن به عنوان «هنر صنعت» رشد نکرده است/ لالایی «پنجره فولاد»

ساره شفیعی پور کارگردان انیمیشن «پنجره فولاد» که در دهمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد معتقد است زمانی شاهد رشد در عرصه انیمیشن خواهیم بود که پای تهیه کننده خصوصی هم به میدان باز شود.

انیمیشن به عنوان «هنر صنعت» رشد نکرده است/ لالایی «پنجره فولاد»

ساره شفیعی پور کارگردان انیمیشن کوتاه «پنجره فولاد» به تهیه کنندگی موسسه آفرینش های آستان قدس رضوی که در بخش مسابقه دینی ایران حضور دارد درباره انیمیشن خود به خبرنگار مهر گفت: این انیمیشن با تکنیک دو بعدی ساخته شده است و البته در پلان هایی از تکنیک دو بعدی نیز استفاده شده است. فیلم در 3 دقیقه و 30 ثانیه ساخته شده و در واقع فیلمنامه آن را بر اساس متن ترانه عبدالجیار کاکایی که برای یک لالایی به سفارش آستان قدس رضوی سروده، نوشتم. این لالایی با موسیقی فردین خلعتبری ساخته شده است.

وی ادامه داد: شعر این لالایی یک مضمونی دارد و من برای ساخت انیمیشن بر اساس این لالایی باید به متن ترانه توجه می کردم. قصه ای که نوشتم اینگونه است که زنی همراه با فرزندش سوار قطار می شود و در ابتدا می بینیم چهره غمگینی دارد. در ادامه عکسی را می بیند که او را به خطرات کودکی اش که همراه خانواده به زیارت امام رضا (ع) رفته بودند می اندازد. همراه این خاطرات و این کودک در حرم رضوی می چرخیم و در نهایت می بینیم او همراه کودکش در راه سفر به مشهد هستند.

این انیماتور درباره روند کمی و کیفی جشنواره پویانمایی و فضای انیمیشن در کشور طی سال های اخیر بیان کرد: جشنواره رشد بسیار خوبی داشته است و در ارتقای انیمیشن ما قطعا تاثیرگذار است و در میان کسانی که کار انیمیشن می کنند انگیزه ایجاد می کند. خود دیدار انیماتورها در جشنواره باعث می شود کارهای یکدیگر را ببینند و آثارشان را رد و بدل کنند. همین طور دیدن کارهای خوب خارجی و ایرانی در یک بازه زمانی بسیار خوب است.

شفیعی پور ادامه داد: درباره رشد انیمیشن معتقد هستم ما از نظر تکنیکی بسیار رشد داشته ایم ولی انیمیشن به لحاظ یک هنر- صنعت در کشورمان پیشرفتی نداشته و بسیار حال نامساعدی دارد. در این سال ها بسیاری از متخصصین این حوزه از ایران رفته اند و از نظر بودجه و هزینه هم این حوزه حمایتی نمی شود.

وی گفت: در کنار این ها ما مشکلات مدیریتی در حوزه فرهنگ داریم. در حال حاضر ارگان هایی هستند که از انیمیشن حمایت می کنند اما حمایت ها عموما تک سلیقه ای است در حالیکه انیماتورها سلایق مختلفی دارند. مثلا من دوست دارم کار دینی و معنوی بسازم. اما یکنفر ممکن است بخواهد سراغ سوژه ای شخصی برود. در واقع از همه سلایق در عرصه انیمیشن حمایت نمی شود. ضمن اینکه بحث تنها بر سر حمایت در ساخت انیمیشن نیست. این روزها انیمیشن های کوتاه فضایی برای عرضه ندارند. یک کانال تلویزیونی نیست که انیمیشن پخش کند. حتی در این عرصه ما منتقد هم نداریم.

شفیعی پور ادامه داد: به جز جشنواره پویانمایی هیچ رویداد مهم دیگری در عرصه انیمیشن هم نداریم. با جمع این شرایط شما متوجه می شوید چرا تهیه کننده خصوصی هم سمت این عرصه نمی آید چرا که به بازگشت سرمایه خود مطمئن نیست. در حالیکه رشد اصلی در عرصه انیمیشن زمانی رخ می دهد که پای تهیه کننده خصوصی به میان بیاید.

دهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران 15 تا 19 اسفندماه برگزار می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر