بیوگرافی سینا سرلک (خواننده) و همسرش فاطیما خلیلی

سینا سرلک (آبان ۱۳۶۱، الیگودرز)، خوانندهٔ موسیقی ایرانی است. وی مدتی خوانندهٔ ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی بود. علاوه بر آن زمانی که نادر مشایخی به عنوان رهبر در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت داشت؛

سینا سرلک

سینا سرلک

زاده: آبان ۱۳۶۱ الیگودرز، ایران

شغل : خواننده نوازنده

حرفه: موسیقی

سبک : سنتی پاپ سنتی

سازها : تنبک

سال‌های فعالیت: ۱۳۷۲-اکنون

 

سینا سرلک (آبان ۱۳۶۱، الیگودرز)، خوانندهٔ موسیقی ایرانی است.

وی مدتی خوانندهٔ ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی بود. علاوه بر آن زمانی که نادر مشایخی به عنوان رهبر در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت داشت؛ با این ارکستر همکاری می‌کرد. وی همچنین در ارکستر پایور نیز فعالیت داشت. علاوه بر آن او با ارکستر ملل به سرپرستی پیمان سلطانی همکاری داشته است.

سینا سرلک

زندگی‌نامه :

وی موسیقی را از دوران کودکی زیر نظر پدر و با ملودی‌های محلی بختیاری آغاز کرد. ۷ سال بیشتر نداشت که در سریال تلویزیونی «شاخه طوبی» که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، ترانه‌ای محلی خواند. پس از آن به صورت جدی به موسیقی پرداخت. ساز تنبک را در شهرستان الیگودرز و با حسن رضایی شروع کرد و برای تکمیل از آموزه‌های جمشید محبی استفاده کرد و سپس مدت شش سال نزد ناصر فرهنگ‌فر بود.

 

بیوگرافی سینا سرلک

او در چندین دوره جشنواره فجر مقام اول آواز و تنبک را کسب کرد. بعد از مدتی از طرف قربان سلیمانی به محمد رضا شجریان معرفی شد و به مدت هشت سال ردیف‌های آوازی و تکنیک‌های صداسازی را در محضر این استاد آموخت. در کنار آواز و تنبک مدتی هم نزد کیوان ساکت تار آموخت. وی در اسفند ماه سال ۱۳۸۲از طرف سازمان ملی جوانان به عنوان جوان نمونه در حوزه هنر انتخاب شد. 

موسیقی را از دوران کودکی زیر نظر پدر و با ملودی های بختیاری شروع کرد. ۷-۶ سال بیشتر نداشت که در سریال تلویزیونی شاخه طوبی که آن زمان از شبکه یک سیما پخش می شد، ترانه ای محلی خواند. پس از آن جدی تر به موسیقی پرداخت. ساز تنبک را در شهرستان الیگودرز و با حسن جزایی شروع و برای تکمیل از محضر جمشید محبی استفاده کرد و سپس مدت شش سال خدمت زنده یاد ناصر فرهنگ فر بود.سرلک در چندین دوره جشنواره فجر مقام اول آواز و تنبک را کسب کرد.

او به خاطر می‌آورد که در شش سالگی با صدای تار پدرش به وجد می‌آمده و پیش خود زمزمه می‌کرده است. {بهرام سرلک} مسئول امور فرهنگی *شهرستان الیگودرز* بود و محقق *موسیقی بختیاری*. وی همیشه مشغول جمع‌آوری قطعاتی بود که توسط پیران دهات اطراف خوانده می‌شد.

وقتی مادرش {سیمین} خواندن و زمزمه کردن کودک را به گوش می‌شنود بهرام را از آن با خبر می‌کند. کمی بعد پدر موسیقی‌دوستْ آموزش‌ به پسرش را آغاز می‌کند – آواز همراه با نواختن تنبک. هدف او این بود که استعداد نهفته پسر را هدایت کند و از او موسیقی‌دانی بسازد که سنتهای بختیاری را حفظ کند. تلاش‌های پدر شش سال بعد به ثمر نشست. فرزندش نوجوانی شد و در رشته آواز و تنبک مقام اول را در بخش موسیقی نواحی *نهمین جشنواره فجر* (۱۳۷۲)، و در بین بزرگان این موسیقی، کسب کرد. اما بعد از آن جایزه بود که برای سینا اتفاق جریان‌سازی افتاد. نوازنده مشهور دوتار، {حاج قربان سلیمانی}، سینا را به استاد آواز ایران، {محمدرضا شجریان}، معرفی کرد و او سینا را به شاگردی پذیرفت.

همسر سینا سرلک

 سینا سرلک و همسرش فاطیما خلیلی و دخترش

 

کلاس درس با شجریان هر سه‌شنبه برگزار می‌شد و سینا هر هفته همراه با پدر یا مادرش از الیگودرز به تهران می‌آمد. فرقی نمی‌کرد زمستان است یا تابستان، فصل امتحانات است یا باید در مدرسه حضور داشته‌ باشد. دو سال اول به آموزش تکنیک‌های صداسازی سپری شد.

جمله‌بندی‌های تحریری در موسیقی سنتی و دستگاهی را تحت نظر شجریان آموخت، آموخت که چگونه از قسمتهای مختلف دستگاه صوتی‌اش بهره‌گیرد، تکنیکهای «چکشی»، «بلبلی»، «دوتایی»، «تکی»، و تحریرهای «بالارونده» و «مخفی» را به کار بندد. پس از این، شش سال دیگر دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی را آموخت.

در کنار آواز و تنبک مدتی هم نزد کیوان ساکت تار آموخت. سینا سرلک در اسفند ماه سال ۱۳۸۲ از طرف سازمان ملی جوانان به عنوان جوان نمونه ایران در حوزه هنر انتخاب شد وی در جشنواره فجر سال گذشته نیز شرکت کرد و مورد تقدیر قرارگرفت. وهم اکنون نیز سرپرستی گروه سرلک را عهده دار است.

اما اهداف خواننده جوان چندگانه است. او اکنون در تهران زندگی می‌کند و قصد اعتلای فنون آوازی را تا جای ممکن دارد. در عین حال، یکی از خواسته‌های همیشگی‌اش پویایی موسیقی بختیاری در دستگاه‌های سنتی است. این همان چیزی است که استادش در جلسه اول آموزش آواز با او طی می‌کند: «به شرطی آواز ایرانی را به تو می‌آموزم که موسیقی بختیاری را حفظ کنی.» و سینا در طی این سال‌ها علاوه بر اجرا و بازخوانی قطعات کلاسیک، بخش‌هایی از موسیقی سرزمینش را نیز اجرا کرده ‌است.

او به تازگی در تیتراژ سریال *خانه‌ای در تاریکی* دو قطعه از ترانه‌های بختیاری را با ارکستر بازخوانی کرده‌است که مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. این خواننده جوان امیدوار است که با رجوع به موسیقى بختیارىْ موسیقى دستگاهى را غنا بخشد، «من به عنوان جوانى که نماینده سرزمین بختیارى‌ست نمیخواهم فرهنگ قومم از بین رود و به احیاء آن فکر میکنم.»

سینا سرلک

موسیقی شناسی:

آلبوم

۱۳۸۸ آلبوم راه و ماه

۱۳۸۸ آلبوم بیگاه

۱۳۸۸ آلبوم یکیست

۱۳۸۸ آلبوم رومی ۲

۱۳۸۸ آلبوم تیام (به گویش بختیاری)

۱۳۸۹ آلبوم پریچهره

۱۳۸۹ آلبوم فرزند ایران

۱۳۸۹ آلبوم افسانه عشق

۱۳۸۹ آلبوم منطق عشق

۱۳۸۹ آلبوم فکر و فریاد

۱۳۹۰ آلبوم بوی مهر

۱۳۹۱ آلبوم فردای دگر

۱۳۹۱ آلبوم ظهیر ( عاشقانه لیلی و مجنون )

۱۳۹۱ آلبوم موج سودا

۱۳۹۱ آلبوم کوک کولی

۱۳۹۱ آلبوم رومی ۳

۱۳۹۲ آلبوم بی منت می

۱۳۹۲ آلبوم کی می‌رسد بابان

۱۳۹۳ آلبوم اشکی در گذرگاه تاریخ

۱۳۹۳ آلبوم زیر باران

۱۳۹۳ آلبوم جرس

۱۳۹۴ آلبوم دلبر طناز

۱۳۹۴ آلبوم جرس

۱۳۹۵ آلبوم در بند تو آزادم

بیشتر بخوانید:

حمله بهاره رهنما به سیروان خسروی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان