«سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در اولین بازدید خود در سال 97 از استارتاپها، مهمان گروه «فنآفرین حصین قشم» بود و از این گروه تجاری دیدن کرد. در این رویداد مدیران حصین آمارهای جالبی را در خصوص مجموعه خود و بخشهای مختلف ارائه کردند.
«علی ضیاء»، مدیر بازرگانی و عضو هیات مدیره حصین در این نشست خبری گزارش داد که اکنون 400 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و درآمد تمام زیرمجموعههای گروه حصین در سال 96 بالغ بر 110 میلیارد تومان بوده است.
شاید نام حصین برای کاربران چندان آشنا نباشد اما این شرکت 14 ساله مدعی است که نیمی از جمعیت ایران یا بیش از 40 میلیون نفر به شکل غیرمستقیم از خدماتش بهره میگیرند. حصین تولیدکننده کارتهای هوشمند مختلف است و فناوری این گروه به واسطه همکاریاش با بانکها و اپراتورهای موبایل، در بیش از 100 میلیون کارت هوشمند نظیر سیمکارت، کارت سوخت، کارت شهری و کارت بانکی در اختیار مردم قرار گرفته.
اما جدا از خدماتی که غیر مستقیم در اختیار شهروندان قرار میگیرد، حصین چند زیرمجموعه به نامهای مایکت، طاقچه و مگنت نیز دارد که برای کاربران آشنا هستند. «ضیاء»، عضو هیات مدیره و مدیر بازرگانی این شرکت خبر داد که فروشگاه نرمافزاری «مایکت» در حال حاضر 11 میلیون کاربر دارد و 35 هزار نرمافزار ایرانی در آن قرار گرفتهاند. وی اشاره کرد که این فروشگاه نرمافزاری برای پلتفرم اندروید، تا کنون برای 10 هزار توسعهدهنده اشتغال ایجاد کرده و ماهانه 400 ترابایت ترافیک دارد.
«طاقچه»، پلتفرمی که نسخه الکترونیک و صوتی کتابها، مجلات و روزنامهها را در اختیار کاربران میگذارد نیز 1.6 میلیون کاربر دارد و 10 هزار کتاب دیجیتال در آن وجود دارد. مدیر بازرگانی حصین همچنین خاطر نشان کرد که این پلتفرم اکنون با 500 ناشر قرارداد بسته است.
مورد بعدی، پلتفرم «مگنت» بود که در زمینه تبلیغات آنلاین فعالیت میکند و به آژانسهای تبلیغاتی، صاحبان رسانه و مدیران برند کمک میکند تا با در خدمت گرفتن جدیدترین تکنولوژیها، کمپینهایی مدرن، تأثیرگذار و بر پایه دادههای ثبت شده از رفتار کاربران را طراحی و مدیریت کنند. ضیاء خبر داد که این پلتفرم نیز 35 میلیون نمایش روزانه تبلیغات دارد.
به گفته حصین، 12 بانک و PSP در کنار سه اپراتور موبایل از مشتریان این شرکت هستند اما از طرفی پلتفرمهای خود حصین که به سه مورد از آنها اشاره شد، 12 میلیون کاربر دارند.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در بازدید از این گروه تجاری، مهمترین گلوگاه بر سر راه توسعه فناوری ایرانی را فرهنگی دانست و گفت: «ماهیت فناوری تا پیش از این در کشور ما بر واردات بنا نهاده شده بود، که مهمترین منشأ این چالش تکیه اقتصاد کشور بر منابع نفتی است. بر همین اساس همان گونه که در صادرات فناوری مشکلات جدی مواجه هستیم در ترویج استفاده از کالا و خدمات ایرانی نیز مشکل داریم.
او همچنین نقش کلیدی استارتاپها در اصلاح فرهنگ عمومی به نفع کالا و خدمات ایرانی را یادآور شد :«استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان نمونههای موفقی از کالای ساخت ایران با کیفیت و رقابتی هستند و همه جامعه از جمله نهادهای حمایتی اجرایی و سیاستگذار باید تلاش خود را به کار ببندیم، تا با کمک به رونق استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان ایرانی تولیدکننده کالا یا ارائه دهنده خدمات، این کسب و کارها در داخل کشور و نیز در عرصه بینالمللی معرفی و حمایت شوند.»