دیروز نسخه نهایی هری پاتر: رازهای هاگوارتز (Harry Potter: Hogwarts Mystery) عرضه شد و به امید آنکه برخلاف نسخه بتا، این بار یک تجربه سرگرم کننده را ببینم دوباره دست به دانلود بازی زدم، غافل از اینکه همه چیز همان رنگ و بوی همیشگی را میداد و بازی با وجود بعضی بهبودها هنوز از مشکلاتش عذاب میکشید.
بنابراین گفتن حرف های پیشین تکرار مکررات است و این بار میخواهیم از یک جنبه متفاوت به رازهای هاگوارتز نگاه کنیم. چیزی که واکنشهای زیادی را در سایت های مختلف و توییتر به همراه داشت و به نوعی یادآور ماجرای بحث برانگیز بازی معروف استاروارز بتل فرانت 2 بود.
همانگونه که در بررسی هری پاتر: رازهای هاگوارتز گفتیم، در بازی برای اینکه جادوها را یاد بگیرید باید روی بعضی دانشآموزان یا وسیلههای مشخص کلیک کنید تا در نهایت شخصیت داستان درس را بیاموزد. با این حال حضور یک سیستم انرژی باعث شده تا هنگام انجام ماموریتها، محدودیتهایی وجود داشته باشد و به دفعات متعدد نتوانید روی هر چیزی که خواستید کلیک کنید.
اگر این نوار انرژی به اتمام رسید، باید بعد از چند دقیقه برگشته و دوباره همین روند را پیش بگیرید. البته این نوع سیستم کلیک محدود به کلاسها نیست و هنگام انجام بقیه کارها هم مشاهده میشود. تمام بحث ها و دعواها پیرامون همین «نوار انرژی» میچرخد.
وضعیت من در هر پنج دقیقه یک بار، وقتی کاری انجام میدهم و منتظر میمونم تا انرژیم برگرده.
یکی از نویسندگان وبسایت «اندروید پلیس» که نسخه بتا هری پاتر: رازهای هاگوارتز را تجربه کرده بود و نسخه نهایی هم انجام داد، داستان خودش در اولین مواجه با محدودیتهای نوار انرژی بازی را اینگونه تعریف کرد:
بعد از حدود بیست و پنج دقیقه که از بازی میگذرد، خودتان را وسط کلاس درسی پیدا میکنید. جایی که با کلیک روی دانشآموزان و کتابها، نصف راه یادگیری یک جادوی جدید را میروید اما ناگهان انرژی تان به پایان میرسد. حالا دو راه دارید، صبر کنید نوار پر شود یا کمی انرژی بیشتر بخرید. مطمئنم این بخشی از طراحی بازی است.
در ابتدای بازی کلا دارای بیست و چهار انرژی هستید و کامل شدن هر کدام از آن ها چهار دقیقه زمان میبرد. قضیه زمانی عجیبتر میشود که بعد از یاد گرفتن این جادو، بلافاصله با چالشی دیگری رو به رو خواهید شد که به دوازده انرژی نیاز دارد؛ اگر نوار انرژی تان خالی باشد حتما باید چهل و چهار دقیقه صبر کنید، راه بازگشتی نیست.
بازی از این موقعیتها کم ندارد. اینکه وسط یادگیری یک جادو یا انجام کاری رهایتان کند، نه راه پس داشته باشید و نه راه پیش. پرداختهای درونبرنامهای نیز بین 0.99 تا 99 دلار متغیر هستند. البته خیلی نباید روی 0.99 حساب باز کرد، برای سی انرژی به پنجاه و پنج الماس نیاز دارید، در صورتی که با 0.99 دلار تنها بیست و پنج الماس میگیرید.
همین مشکل را به کل بازی بسط بدهید؛ اگرچه در حال حاضر فقط سه فصل از بازی در دسترس است اما هری پاتر: رازهای هاگوارتز هفت فصل دارد و در همین ابتدا و بدون ترس از چیزی نشان داده که برای داشتن یک تجربه مناسب مجبورید دست به دامن پرداختهای درونبرنامهای شوید.
برای استراحتکردن هم انرژی میخوام؟
وب سایت Androidauthority با الهام از کتاب سوم هری پاتر لقب جالبی به بازی داده است: Harry Potter and the Prisoner of Microtransactions (هری پاتر و زندانی پرداخت های درون برنامه ای). اگر از طرفداران هری پاتر هستید و میتوانید با مشکلات کنار بیاید، هری پاتر: رازهای هاگوارتز احتمالا جذابتان خواهد کرد. در این غیر این صورت پیشنهاد میکنیم دور بازی را خط بکشید.
در واقع رازهای هاگوارتز شاید اثر سرگرم کنندهای برای علاقهمندان به دنیای جی کی رولینگ باشد اما عنوان خوبی نیست. سازنده سعی کرده با استفاده از مینیگیمها، روند ادامه داستان را جذاب تر کند. غافل از اینکه مینیگیمها تنها سرعت بازی را کاهش دادهاند و با ذات خسته کننده خود در کنار وابستگی زیاد به پرداختهای درونبرنامهای، مانع این شدهاند تا بازیکن لذت کافی از این عنوان را ببرد.
- Harry Potter: Hogwarts Mystery
- قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
- سازنده: Jam City
- سیستم عامل: iOS و اندروید
- حجم: 161 / 87 مگابایت
در بخش اپلیکیشن های دیجیاتو بخوانید: