بالاخره پس از سالها انتظار برای وارد شدن یک خودروی اروپایی توسط خودروسازان داخلی، ایرانخودرو چندی پیش اقدام به پیشفروش رنو کپچر کرد تا بتواند در بازه قیمتی 100 میلیونتومان به رقابت با حریفان سرسخت چینی بپردازد. رنو پیش از این نیز سابقه خوبی در ایران داشته و خودروهایی مانند تندر 90 و مگان پیش از این موفق به جلب رضایت مشتریان شدهاند. به همین دلیل احتمال میرود که ایرانیان از کپچر نیز استقبال زیادی داشته باشند.
رنو برای رقابت با نیسان جوک، پژو 2008 و فورد اکواسپرت، این کراساور را روانه بازار کرد. کپچر از شاسی مشترک با کلیو استفاده میکند که زمزمههای حضور این ماشین نیز زمانی به گوش میرسید. هدف از تولید این کراساور کوچک، ارائه بخشی از امکانات SUVها با قیمتی کم است که صدالبته رنو در زمینه تولید خودروهای مقرون به صرفه استعداد خاصی دارد.
ایرانخودرو کپچر را تنها در یک مدل وارد میکند. این مدل شامل امکاناتی همچون کروزکنترل، صفحهنمایش، سیستم روشنایی در روز، بدنه دو رنگ و کامپیوتر سفری میشود. در ادامه به بررسی این کراساور میپردازیم.
طراحی
ظاهر کپچر با بقیه کراساورها تفاوت زیادی دارد و در آن گوشههای گرد زیادی را میتوان دید. در جلو لوگوی بزرگ رنو خودنمایی میکند. طراحی جلوپنجره و چراغها به گونهای است که میتوان بلندتر و عضلانیتر بودن کپچر نسبت به کلیو را کاملا حس کرد.
نوار کناری و سپر با طراحی کپچر کاملا هماهنگی دارد اما مهمترین عامل زیبایی این فرانسوی کوچک، رنگهای متفاوت و دو رنگه بودن بدنه خودرو به شمار میرود. رنو چه در داخل و چه در خارج خودرو، امکانات زیادی برای شخصی سازی کپچر در نظر گرفته است. در هردو بخش میتوان از رنگهای متفاوت برای تزیین و روحبخشی به ماشین استفاده کرد.
در بعضی قسمتهای کابین رنو از رنگهای مشابهی با خارج خودرو استفاده کرده و همین باعث افزایش حس اسپرت بودن آن شده است.
علاوه بر شاسی مشترک، کلیو و کپچر از طراحی داخلی مشابهی نیز بهره میبرند. کیلومتر شمار و کنسول میانی که سیستم سرگرمی را نیز در خود جای داده، در هر دو خودرو یکسان هستند. از یک خودروی مقرون به صرفه نمیتوان انتظار زیادی از کیفیت قطعات داخلی داشت و در کپچر نیز این قضیه صادق است و در قسمتهای مختلف پلاستیکهای خشک و بیکیفیت مشاهده میشود.
درضمن برای راحتی بیشتر، پوشش صندلیها زیپی طراحی شده و میتوان آنها را برای شستشو و یا تعویضشان جدا کرد.
رانندگی
کپچر با بهرهگیری از سیستمتعلیقی نرم، خودرویی راحت به شمار میرود؛ گرچه در پیچها کمی لغزش خودرو مشاهده میشود. فرمان نیز حس خوبی از جاده را به راننده منتقل نمیکند و مقداری در جادههای بین شهری خستهکننده است. البته سبک بودن فرمان آن را برای رانندگی در شهر مناسب میسازد.
با این که رانندگی لذتبخشی در کپچر ارائه نمیشود، اما در داخل کابین حس راحتی و ایمنی قابل لمس است. فنر و کمکفنر به خوبی از عهده چالهها بر میآیند و تنها خیابانهای پر دستانداز و ترکدار است که سیستمتعلیق را به زانو در میآورد و ضربات به کابین وارد میشود.
تریم انتخاب شده برای ایران به موتور 1.2 لیتری 4 سیلندر دارای توربوشارژر مجهز شده است. این موتور 120 اسببخار را در دور موتور 4900rpm و 190 نیوتونمتر گشتاور را در 2000rpm توسط یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه به چرخها انتقال میدهد. گیرکس در دور موتورهای پایین کمی دیر عمل میکند و عمل شتابگیری را به تاخیر میاندازد. درکل موتور کپچر با اینکه عملکرد مناسبی دارد اما در مقایسه با دیگر رقبا کمی ضعیف به نظر میرسد.
ایمنی
مدلی که در ایران عرضه میشود مجهز به 4 کیسههوای ایمنی– جلو و جانبی شده است. سیستم پایداری الکتریکی (ESP)، ترمز ضد قفل (EBD ،(EBA و ABS از دیگر امکانات ایمنی این ماشین به شمار میرود. در نهایت نیز باید اشاره کنیم که کپچر موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر Euro NCAP شده است.
کاربرد
377 لیتر فضای حملبار در کپچر در نظر گرفته شده که به نسبت رقبایی همچون جوک و اکواسپرت مقداری بیشتر است. درضمن امکان افزودن یک طبقه به صندوق بار وجود دارد. این ویژگی کار را برای ساختن فضایی صاف در هنگام خم کردن صندلیها راحت میسازد. میتوان با جداسازی این طبقه فضا را به 455 لیتر افزایش داد. همچنین با خم کردن کامل صندلیها مقدار 1235 لیتر برای حمل وسایل در دسترس خواهد بود. فضای زیادی برای قراردادن وسایل سرنشینان در کپچر وجود ندارد. جعبه داشبورد نیز جای کمی در اختیار میگذارد و چندان نمیتوان به آن برای گذاشتن وسایل اتکا کرد.
با اینکه از نظر فضای سر در عقب خودرو مشکلی وجود ندارد، اما قسمت در نظر گرفته شده برای پا به خصوص برای افراد قد بلند میتواند آزار دهنده باشد.
نتیجهگیری نهایی
رنو کپچر خودرویی مناسب برای کسانی است که میخواهند کراساوری اسپرت را در مقابل پرداخت پولی نسبتا کم (البته نه در ایران) در اختیار داشته باشند. امکانات زیادی برای شخصی سازی خودرو درنظر گرفته شده و از این لحاظ از بسیاری از رقبا سرتر است. اگرچه شروع به حرکت خودرو کمی دیر صورت میگیرد و موتور نیز به نسبت کمی ضعیف است. البته موتور به راحتی از پس کارهای معمول برمیآید و به دلیل وزن کم خودرو نباید زیاد نگران این قضیه بود. همچنین کپچر یک خودروی شهریست و نباید انتظار زیادی برای مسافرت داشت؛ به خصوص فضای کم درنظر گرفته شده برای پا میتواند در مسافتهای طولانی آزار دهنده باشد. به هرحال قیمت 105 میلیونی کپچر کمی شک برانگیز است و خودرویی که در خارج از کشور به عنوان خودرویی مقرون به صرفه به فروش میرسد، در ایران دارای چنین قیمت بالایی است.
منبع: autoexpress