سوزوکی کیزاشی از معدود اتومبیلهای ژاپنی بود که در ایران توسط گروه صنعتی ایرانخودرو تولید شد. اما به دلیل کمبود قطعه و نیز تحریمهای اقتصادی دیگر نتوانستیم این اتومبیل را در خط تولید ایرانخودرو ببینیم. کیزاشی وقتی دو سال پیش در نمایشگاه اتومبیل توسط سوزوکی معرفی شد، تفاوتهای بسیاری را با مدل کانسپت خود داشت. گویا انگار سوزوکی تصمیم گرفت تا کمتر بر روی این اتومبیل هزینه کند. حال برای آشنایی بیشتر شما خلاصه بررسی این اتومبیل را که توسط Automiddleeast بررسیشده، تقدیم شما میکنیم.
Suzuki Kizashi
خلاصه بررسی: امتیاز 4 از 5
طراحی خارجی
سوزوکی کیزاشی طراحی قابلقبولی دارد و بههیچعنوان حس بدی را به شما القا نمیکند. چراغ بیضی شکل، رینگهای اسپرت و به همراه آرم بزرگ سوزوکی به شما یادآور میشود که با اتومبیلی خاص طرف هستید. گرچه وجود چراغراهنما آنهم در کنار چراغهای مه شکن کمی ظاهر کیزاشی را به سمتوسوی دهه 80 میلادی سوق داده است، اما وجود دو اگزوز با حاشیه کرومی و خطوط روی بدنه تا حدودی به کمرنگ کردن چراغهای راهنما کمک کردهاند. اسپویلر نسبتا بلندی که بر روی صندوقعقب وجود دارد، ظاهری نهچندان دلچسب را به پشت اتومبیل داده است. البته بایستی یادآور شد که طراحی کیزاشی بهشدت به رنو Safrane شبیه است که برای چنین خودروسازی آنهم از کشور آفتاب که خود را یکی از چند کشور برتر صنعت خودروسازی میداند، میتواند شرمآور باشد.
Suzuki Kizashi
طراحی داخلی
کیفیت مواد بهکاررفته در کابین بالا نیست اما قابلقبول است. استفاده از پارچه چرم نما، زرنگی بود که سوزوکی در کیزاشی خود انجام داد. گرچه تنها در نقاطی از این پارچه استفاده شده است و هنوز هم میتوان پلاستیک خشک و سفت را بهراحتی مشاهده کرد. طراحی داشبورد بسیار شستهرفته است و همهچیز در جای خود قرار دارد، دریچه کولرهای جمعوجور، کنسول مرکزی اسپرت و بهرهگیری از تریم نقرهای همه از مواردی است که باعث میشود تا از طراحی کابین ناراحت نباشیم. هرچند طراحی کابین توانسته نظرات را به خود جلب کند، اما فضای کم پا و سر در ردیف عقب به سبب وجود سیستم انتقال قدرت بیشازحد بلند کیزاشی موجب میشود تا حتی نشستن 2 بزرگسال در آن ردیف تبدیل به مسئلهای دشوار گردد.
Suzuki Kizashi
در اتومبیلی که ادعای اسپرت بودن دارد، خصوصا برای جوانان، وجود باندهای قوی مسئله مهمی است. وجود 10 بلندگو راکفورد فوسگیت گرچه ممکن است شما را امیدوار کند، اما هیچ سورپرایزی را برای شما نخواهد داشت. سیستم صوتی با توان 425 واتی خود به همراه دو بلندگو جلو، دو بلندگو در کنار درب، دو بلندگو کواکسیال در عقب، یک بلندگو در وسط و یک ساب ووفر تضمین میکند که لااقل میتواند نیاز شما را از بابت گوش دادن به موسیقی دلخواهتان برآورده کند. اما نباید انتظار سیستم صوتی Bose را از این سیستم صوتی داشته باشید.
Suzuki Kizashi
رانندگی و سواری
موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر بنزینی با توان 176 اسب بخاری در دور موتور 6500 و گشتاور 230 نیوتن متری در دور موتور 4000 که نیروی خود را به چرخهای جلو میفرستد میتواند با یک جعبهدنده CVT جفت شود. گرچه با یک جعبهدنده CVT جفت شده است اما شتاب قابلقبول 7.8 ثانیهای میتواند برای یک سدان خانوادگی کافی باشد. حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت یکی دیگر از مشخصههای کیزاشی است.
Suzuki Kizashi
کلام آخر
سوزوکی کیزاشی در امارات باقیمت 90 هزار درهمی خود قطعا قیمت پایینی ندارد. در حقیقت، شما میتوانید با همین پول یک رنو Safrane بخرید و 10 هزار درهم دیگر را در جیب خود قرار دهید. از نکات مثبت کیزاشی میتوان به طراحی خارجی قابلقبول، موتور قوی و از نکات منفی به قیمت بالا، بهرهگیری از پلاستیک خشک، فضای کم سر و پا در عقب اتومبیل اشاره کرد.