لیفان 820 ، محصول چینی کمی متفاوت با باقی هم میهنانش در سال 2014 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد و تاکنون حدود دو سالی است که توسط کرمان موتور به کشورمان عرضه می گردد و در زمان ورودش گران ترین و لوکس ترین محصول چینی نام گرفت.
خودرو سدان سایز متوسط لیفان که در کلاس رقابتی مهمی قرار دارد، در کشور سازنده اش در دو نسخه 1.8 لیتری و 2.4 لیتری به ترتیب با گیربکس های دستی و اتوماتیک عرضه می شود ولی در کشورمان کرمان موتور تنها مدل 2.4 لیتری آن را به بازار آورده که از نظر تجهیزات نیز مجهز ترین نسخه آن محسوب می شود.
لیفان 820 به محض ورود به بازار به لطف ظاهر کمی جذاب و به روز تر، توجه ها را تا حدودی به خود جلب کرد. اما اینکه از پس انتظارات بر آمده یا خیر، سوالی است که نیاز به پرداختن و بررسی دارد. در این مقاله مفصل لیفان 820 را وارسی می کنیم، تا اگر چنانچه قصد خرید آن را دارد با دانش کامل به سراغ آن بروید.
طراحی خارجی
نقطه عطف لیفان 820، ظاهر خارجی آن است، که در نگاه اول جذاب و فراتر از نام نه چندان تاثیرگذار شرکت سازنده اش به نظر می رسد. واقعیت هم همین است. چرا که هر چه با دقت کم تری به 820 نگاه کنید از آن بیشتر لذت خواهید برد!
820 در نگاه اول شالوده ای از چند کپی برداری مثبت است. الگو آلمانی، چراغ ها و خطوط کره ای، مهندسی پلتفرم و فرم کلی ژاپنی. لازم به یادآوری نیست که در نمای جلو (چراغ ها و جلو پنجره) تا حد خیلی زیادی به مانند کره ای ها و به خصوص خانواده سایز بزرگ هیوندای می ماند و ته چهره ای (با سطح کیفیت پایین تر) از ب ام و و آئودی آلمانی را نیز در خود پنهان دارد.
بزرگترین سدان لیفان، از نمای روبه رو، با عرض دقیق 1835 میلی متر با وجود تمام کپی ها و الگوبرداری ها، به لطف جلو پنچره مشبک شش ضلعی الهام گرفته از فورد تاروس، چراغ های هالوژنی باریک و زیبا که در یک قاب ذوزنقه ای جای گرفته اند، نمره مثبتی می گیرد و می توان آن را از روبه رو محصولی با طراحی بسیار خوب دانست.
در نمای جانبی نیز به غیر از یک ایراد محسوس که به وضعیت و ابعاد چرخ ها مربوط می شود، می توان باز هم نگاهی مثبت به 820 داشت. طول خودرو 4865 ، و فاصله دو محور آن 2775 میلی متر است. جالب است بدانید فاصله دو محور 820 یک میلی متر هم با تویوتا کمری نسل قبلی فرق ندارد!
ادعای طراح خودرو در الهام برداری از کمری را پیش تر شنیده بودیم، اما یکسان بودن ابعاد جانبی در حد دقت میلی متری همچنان کمی عجیب است. خطوط جانبی زیبایی، هم در بالای دست گیره های در و هم قوس پایینی بین دو چرخ، با خوش سلیقگی تعبیه شده اند.
لازم است باز هم توجه تان را به اعداد ابعاد 820 جلب کنیم. با احتساب 1480 میلی متر ارتفاع، و با در کنار هم قرار دادن طول و عرض سدان لیفان چینی، متوجه می شویم که 820 سایز بزرگی به نسبت هم رده های خودش دارد و ایراد مهم آن که قابل چشم پوشی هم نیست و در نمای جانبی بیش از حد محسوس است، رینگ های 16 اینچی این محصول است که نسبت به سایز خودرو کوچک اند.
هرچند رینگ های کوچک تر سواری نرم تری می دهند اما از هر زاویه ای به آن نگاه کنید خساست لیفان در ذوقتان خواهد زد.
در نمای انتهایی لیفان 820، شاهد چراغ های LED عقب خودرو هستیم که هماهنگی خوبی با چراغ های جلو دارند. اسپویلر کوچک تعبیه شده بر روی صندوق عقب هم به لطف قوس معقولی که بر صندوق ایجاد کرده باعث توازن بیشتر نمای انتهایی شده. گرچه عقب 820 مانند نمای روبه رویی آن جذاب نیست اما همچنان جلوه زیبایی دارد و برآورد مثبتی از آن داریم.
در ارزیابی کلی طراحی ظاهر خودرو، همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، 820 در نمای خارجی موفق تلقی می شود و مستحق احترام است. لازم به یادآوری است که الگو برداری هیچ ایرادی ندارد، بخصوص برای خودروسازان کمی جدید تر، امری کاملا طبیعی است.
عملی که شرکت های بزرگی همچون لکسوس تویوتا نیز که اکنون از بزرگترین مبادیان طراحی مفهومی خودروها و کانسپت ها هستند، زمانی همین فرایند را گذرانده اند.
اگر از تحسینِ شهامت لیفان در اقرار به الگو برداری ها و همچنین پیشرفت بسیار چشم گیر 820 نسبت به سایر مدل های لیفان نیز بگذریم، باز هم لیفان 820 بدون توجه به سایر موارد این چنینی و کاملا مستقل، در ظاهر خارجی، محصول نه کاملا بی نقص اما زیبایی است و خاطرجمع باشید رضایت تان را قدر کافی در بیرون به دست می آورد.
فضای داخلی لیفان 820
اما با ورود به کابین 820، همه چیز عوض می شود. داخل 820 اصلا در حد نمای خارجی آن نیست. تقربیا درون کابین عضو زیبای قابل توجهی پیدا نمی کنید و هر چه خواهید دید بسیار ساده است.
جنس تجهیزات کابین هم تعریفی ندارد. اما اگر سطح توقع خود را پایین تر بیاوریم و کمی تلاش کنیم که نکته مثبت پیدا کنیم، می توان به دسترسی خوب به تجهیزات داخلی اشاره کرد. همچنین فضای داخلی به لطف ابعاد بزرگ خودرو، جادار و راحت است.
باری دیگر تلاش می کنیم شباهت گران ترین محصول لیفان با تویوتا کمری نسل قبلی را از خاطر ببریم و 820 را فقط با خودش بررسی کنیم که با احتساب قیمت نیز، ایرادات گرفته شده به جا هستند.
مشکل کابین حتی در انتخاب رنگ ها نیز مشهود است. تک تریم مشکی با خطوط ناچیز غیر سیاه، فضای داخل را بی حس و تار و مرده کرده است که با اضافه کردن کیفیتی که با واژه لوکس فاصله قابل توجهی دارد و همچنین با احتساب سادگی بیش از حد در مقابل کلاس ادعایی 820، باید گفت که کابین نمره قبولی نمی گیرد. تنها می توان به فضای جادار، مانیتور وسط و صندلی های چرم دل بست و دیگر تقریبا هیچ.
در هر صورت فضای خودرو جادار است و مناسب برای خانواده های 5 نفره و با صندوق عقب 510 لیتری از نظر ابعاد مشکلی نخواهید داشت. البته این سایز بزرگ به مراتب ایجاد وزن زیادی می کند که به مشکلات آن هم خواهیم پرداخت.
مشخصات فنی لیفان820
لیفان 820 مجهز به موتور 2.4 لیتری با حجم دقیق 2773 سی سی است که می تواند گشتاوری به اندازه 226 نیوتن متر، و توانی معادل 158 اسب بخار از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چراخ های جلو منتقل کند.
تا به همینجا مشکلی نا امید کننده وجود دارد که موتور 2.4 لیتری لیفان با وجود حجم بالایش بازده مناسبی ندارد. حتی اگر با اروپایی ها و ژاپنی ها، 820 را مقایسه نکنیم، در محصولات کره ای نیز، از موتور 2.4 لیتری، حداقل توانی بیش از 180 اسب بخار استخراج می شود.
البته لیفان ادعا می کند که به دلیل مشابهت فنی پیشرانه با موتور تویوتا کمری چند نسل قبل، توان خروجی نیز با پیشرانه مذکور یکسان است اما در عمل لیفان سندی برای این ادعای خود نشان نمی دهد و تویوتا پاسخی به ایمیل ما در این رابطه نمی دهد.
از طرف دیگر، سایز بزرگ بدنه خودرو، جرمی برابر با 1545 کیلوگرم دارد که قوای محرکه با عملکرد نه چندان مناسب نمی تواند پاسخگوی وزن قابل توجه لیفان 820 باشد؛ و نتیجه آن شتاب صفر تا صد 13.5 ثانیه ای است. همچنین مصرف ترکیبی 8.7 لیتر در 100 کیلومتر نشان از آن دارد که 820 چندان محصول کم مصرفی نیست.
هر چند در نمایشگر پشت آمپر عدد 240 نیز به چشم می خورد اما لیفان 820 حداکثر می تواند به سرعت 180 کلیومتر در ساعت برسد. سیستم تعلیق و فنربندی 820 نیز در جلو مک فرسون و در عقب چند اتصالی است که مکانیزم به روز و قابل قبول و عملکردی نرم و مناسب دارد.
تجهیزات ایمنی و رفاهی لیفان 820
امکانات ایمنی نظیر 6 کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS و سیستم پایداری الکترونیکی ESP تقریبا تجهیزات ایمنی خوب و مناسبی محسوب می شوند.
همچنین سیستم ورود بدون کلید، سانروف، سیستم صوتی با 6 بلندگو، GPS، کروز کنترل، دوربین و سنسور دنده عقب، صندلی راننده با امکان تنظیم برقی در 6 جهت و گرمکن صندلی راننده بخشی از تجهیزات اصلی رفاهی لیفان 820 هستند.
تجربه رانندگی
با شروع به حرکت و حتی پیش از آن، سر و صدای موتور که به کابین راه میابد ممکن است برایتان نا خوشایند باشد که قطعا هم همینطور است. با فشار دادن پدال گاز و تکرار آزمون می توان پاسخگویی 820 به پدال گاز را مثبت ارزیابی کرد اما متاسفانه همانطور که اشاره کردیم شتاب نه چندان جالب توجه توی ذوقتان خواهد زد.
البته طبق ارزیابی انجام شده از مالکان خودرو به این نتیجه رسیدیم که در کل صاحبان از بعد فنی 820 راضی هستند، چرا که به شکل مصارف خانگی و حتی مسافرت ها واقع بین اگر باشیم این شتاب گیری معقول به نظر می رسد.
مشکل اینجاست که شما به سراغ هر محصول دست دوم دیگری با این مبلغ بروید، نتیجه بهتری می گیرید و این در حالی است که حجم موتور 820 اصلا هم کم نیست.
در شتاب گیری منفی و سنجش ترمز ها بر خلاف انتظارمان به نتایج خوبی رسیدیم و هر چهار چرخ مجهز به ترمز های دیسکی از پس وزن خودرو بر میایند، اما نکته جالب علاقه 820 به شیرجه زدن است! وقتی ترمز شدید گرفته می شود یا حتی در شتاب گیری ها کابین شیب قابل توجهی پیدا می کند که علت هم مشخص است: تعلیق نرم و چرخ های کوچک. اعتراف می کنیم که در کل 820 خودرو نرمی است و سواری خوبی دارد.
فرمان هم عملکرد مثبتی دارد. پر واضح است که اگر رینگ ها بزرگ تر بودن و فاصله خالی گلگیر ها کمی پر تر بود هم وجهه خودرو زیبا تر می شد و هم سواری اسپرت تری را شاهد بودیم. حداقل لیفان با آن ابعاد بزرگش با ترمزی کمی تیز به تلاطم نمی افتاد.
از طرف دیگر این که سیستم تعلیق با رینگ های بزرگتر نیز می توانست همچنان سواری نرمی بدهد، سوالی است که پاسخ مثبت دادن به آن می تواند کمی نگاه بیش از حد خوشبینانه و غیر منطقی باشد.
واقعیت آن است که لیفان 820 را جور دیگر باید دید! به نفع همه است که نگاهمان را خیلی خانوادگی تر کنیم و با آرامش بیشتری سمت پرچم دار لیفان برویم.
رقبا در بازار
لیفان 820 با توجه به ابعاد بزرگ خود رقیب صفر کیلومتر مستقیمی در کلاس قیمتی حدود 100 میلیونی ندارد، هرچند ه قرار است با قیمت کمی بیشتر، چری آریزو 6 در این کلاس وارد میدان شود، اما تا آن زمان می توان گفت که مدل های دست دوم تویوتا کمری، هیوندای سوناتا قدیمی و امثالهم رقبای صحیحی برای لیفان 820 هستند.
اما در کلاس ابعادی کوچکتر، اگر رقیب های 820 را مشابه خودش خودروهای صفر کیلومتر بدانیم، سراتو سایپا و بسترن B50f از مهمترین رقبای 820 هستند، که اتفاقا چند ماهی است که بسترن نیز در بهمن موتور تولید نمی شود ولی همچنان مدل های صفر یا در حد صفر آن به راحتی پیدا می شوند و با توجه به آنچه که گذشت، توصیه می کنیم اگر قصد خرید در این بازه قیمتی را دارید، حتما نگاهی به بررسی B50f هم بیاندازید. رنو فلوئنس و سیمبل نیز از خانواده فرانسوی ها، کمی بیشتر یا کمتر می توانند به 820 از نظر قیمتی نزدیک باشند.
منتها نکته مهم اینجاست که اصلی ترین رقبای 820 در این بازه قیمتی اصلا خودروهای صفر کیلومتر نیستند. بلکه محصولات کره ای و ژاپنی های دست دوم اند که تقریبا تعدادشان از گروه اول بیشتر است.
برای نمونه لازم است از همان کهن الگوی 820 یعنی تویوتا کمری نسل قبلی نام ببریم. کمری پس از گذشت این همه سال همچنان جذبه بیشتری دارد. اگر از نمای بیرونی، 820 را به روز تر و زیباتر می دانید، باید توجه کنید که به زودی برای حرکت دادن خودرو، محکوم هستید که به داخل بروید و با فضای داخلی آن درگیر شوید و در این حالت پذیرفتن برتری لیفان غیر ممکن است.
کمری یا رقبای اینچنینی لیفان از جمله مزدا 3، گرچه همه آنها دوران میانسالی شان را می گذرانند اما همچنان متریال داخلی و عملکرد فنی بهتری دارند.
در هر صورت خرید خودرو صفر کیلومتر داستان دیگری است و مخاطبان خودش را می طلبد. آنچه ضرورت دارد شناخت نیاز و توقعات شخصی از خرید یک محصول است که منجر به انتخابی درست خواهد شد.
قیمت و شرایط فروش لیفان 820
وجود کرمان موتور و خدمات پس از فروش آن می تواند مایه دلگرمی باشد. اما لیفان 820 چه بصورت نقدی و چه اقساطی 99 میلیون تومان، قیمت دارد که می توان آن را گران ترین محصول دو رقمی و بزرگ خانواده لیفان دانست. آخرین وضعیت شرایط فروش لیفان 820 توسط کرمان خودرو را می توانید در زیر ببینید:
نقاط ضعف و قوت
نکات مثبت
- طراحی خارجی به روز و مناسب
- سیستم تعلیق و سواری نرم
- ترمز های پرقدرت
- تجهیزات ایمنی و رفاهی خوب
نکات منفی
- طراحی داخلی و متریال ضعیف
- رینگ های نامتناسب و کوچک
- عملکرد ضعیف موتور به نسبت حجم
- بازار دست دوم ضعیف