ماهان شبکه ایرانیان

مدیر روابط عمومی مرکز تحقیقات استراتژیک:

ایران و سریلانکا تفاهم نامه توسعه همکاری‌های فناورانه امضا کردند

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: همکاری با کشورهای سریلانکا و شبه قاره هند برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدواریم همکاری‌های مشترک بین دو کشور افزایش یابد.

ایران و سریلانکا تفاهم نامه توسعه همکاری‌های فناورانه امضا کردند
به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در دیدار با وزیر علوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا و هیات همراه افزود: نتایج بررسی‌های صورت گرفته در ایران نشان می‌دهد در سال‌های اخیر با تکیه بر دانش و فناوری، اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی فاصله گرفته است. در این رابطه می‌توان به فعالیت بیش از دو هزار و 800 شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد؛ پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال تعداد این شرکت‌ها به بیش از سه هزار شرکت برسد.
وی تصریح کرد: ما باید از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم چرا که سرمایه اصلی کشور نیروی انسانی آن است. در دو سال اخیر نیز در تلاش بوده‌ایم به نیروی انسانی توجه ویژه‌ای کنیم، چرا که کشور ما با داشتن چهار میلیون و 800 هزار دانشجو تقریبا رتبه پنجم یا ششم در دنیا را دارا است و تعداد مهندسینی که در ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند، معادل کشور آمریکا است.

**همکاری ایران و سریلانکا در حوزه آزمایشگاه آنالیز نفت، گاز و روان‌سازها
پریما جایانتا وزیر علوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت های قابل توجه ایران در حوزه علم و فناوری، گفت: پس از بازدید از دستاوردهای علمی و فناورانه ایران به این نتیجه رسیدیم که با وجود موضوع تحریم‌ها، کشور ایران در حوزه‌های مختلف فناوری پیشرفت های بسیار خوبی داشته است و دید مثبتی نسبت به توسعه علم و فناوری در ایران پیدا کردیم.
وی افزود: با توجه به پیشرفت‌های ایران در حوزه علم و فناوری، بسترهای متعددی برای همکاری در زمینه تبدیل مواد خام تولیدی توسط سریلانکا و صادرات آن در راستای ایجاد ارزش افزوده برای کشورمان، فراهم است که این مهم نیاز به بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته سایر کشورها دارد.
به گفته پریماجایانتا، در دیدارهای صورت گرفته، برای همکاری ایران و سریلانکا در حوزه های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، ICT و مواد پیشرفته مذاکراتی صورت گرفت که امید می رود این مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد.
وی تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح شده و مهم برای همکاری در زمینه تجهیز آزمایشگاه آنالیز نفت، گاز و روان‌سازها بود که قرار شد این طرح در کشور سریلانکا اما با همکاری و تامین تجهیزات توسط ایران صورت گیرد.
وزیر علوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا افزود: همچنین مقرر شد که بین موسسه ITI سریلانکا و صندوق توسعه فناوری نانو، یک برنامه عملیاتی در حوزه فعالیت های مشترک شده و همکاری ها در این حوزه به صورت سیستماتیمک پیگیری شود.
براساس این گزارش، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه توسعه همکاری‌‌های فناورانه بین دو کشور، توسط ستاری و پریماجایانتا به نمایندگی از هر دو دولت امضا شد.
علمی**1023**
دریافت کننده:ابوالقاسم تیموری**انتشار: زهره محتشمی پور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان