به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا آزادهفر در مورد انگیزه تألیف این کتاب گفت: توجه فرهنگهای موسیقایی ایرانی، هندی، ترکی و عرب به ملودی، بسیار متفاوت از فرهنگهای غربی است. در واقع در نزد ساکنان این فرهنگها هیچیک از عناصر سازنده موسیقی، جایگاهی را که ملودی دارد، ندارند. به همین نسبت ذائقه شنیداری شنوندگان نیز تا حد زیادی طلب کننده ملودی در آثار است.
وی افزود: کتاب «مبانی آفرینش ملودی در آهنگسازی» دقیقاً بر اساس همین ضرورت به رشته تحریر درآمده است و در نوع خود اولین کتاب مستقل و همهجانبه در موضوع «ملودی در آهنگسازی» به شمار میآید.
آزادهفر در پاسخ به این سؤال که این کتاب چه نقشی را در آموزش آهنگسازی در ایران به عهده خواهد داشت و آیا نمونههای مشابهی از این کتاب تاکنون به سایر زبانها منتشر شده است یا خیر؟، یادآور شد: بهرغم اینکه که آفرینش هنری یکی از خصایل ایرانیان است، شمار کتابهایی که برای استفاده آهنگسازان جوان جهت فراگیری فنون این رشته به زبان فارسی در دسترس است، بسیار محدود است.

وی ادامه داد: اکثر قریب بهاتفاق منابع موجود در زمینه آهنگسازی، ترجمه آثار اندیشمندان غربی است و در این زمینه جای تعجب هم نیست چرا که خاستگاه موضوعاتی مانند «فرم»، «هارمونی»، «کنترپوان» و «ارکستراسیون» تمدن غربی بوده است. اما، در زمینه «ملودی» موضوع کاملاً متفاوت است. نگاهی به کتابهای انگلیسی، آلمانی و فرانسوی منتشرشده در اروپا و آمریکا نشان میدهد که توجه زیادی به موضوعات چهارگانه بالا شده و در این زمینه منابع بیشماری در دسترس قرارگرفته است اما، بهجز یک مورد در موضوع ملودیپردازی در ترانههای پاپ، تقریباً هیچ کتاب مستقلی در مورد ملودی در آهنگسازی منتشر نشده و موضوع ملودی تنها در کنار موضوعات دیگر مورد بررسی قرارگرفته است.
به گفته آزادهفر، تآلیف کتاب «مبانی آفرینش ملودی در آهنگسازی» هفت سال به طول انجامیده است و نشر مرکز نیز سرمایهگذاری قابل توجهی برای کیفیت چاپ آن به ویژه نُتنگاری نمونههای ارائه شده در این اثر انجام داده است.
یادآوری میشود، کتاب «مبانی آفرینش ملودی در آهنگسازی» نوشته دکتر محمدرضا آزاده فر در هفته پایانی اسفندماه وارد بازار کتاب ایران شده است. این کتاب در 344 صفحه، در قطع وزیری با قیمت 340000 ریال توسط نشر مرکز منتشر شده است. پیشتر از این نویسنده کتاب موسیقی در فلسفه و عرفان، یک مقدمه کوتاه توسط همین ناشر منتشر شده بود.