ساعاتی پیش دور شدیدتری از تحریم های بین المللی یکجانبه و غیر قابل قبول توسط آمریکا علیه کشورمان اعلام شد که زمینه های مختلف در زمینه خرید و فروش نفت، تبادلات بانکی، صنایع کشتی رانی و هواپیمایی را در بر می گیرد. در این میان تحریم ایران ایر نیز شامل کل ناوگان این شرکت می شود و بیش از سایر بخش های این تحریم ظالمانه مورد توجه هموطنان واقع شده است. بر مبنای بیانیه رسمی وزارت خارجی آمریکا، تمام هواپیماهای متعلق به ایران براساس شماره سریال مورد تحریم قرار گرفته اند.
حال این سوال برای اذهان عمومی مطرح شده است که چنین تحریمی به معنای عدم امکان فرود و برخواست هواپیماهای مذکور از فرودگاه های بین المللی است یا ایران ایر همچنان می تواند پروازهای خود را به فرودگاه های مهم جهان ادامه دهد؟

سعیده هداوند، یکی از کارشناسان تعمیر و نگهداری هواپیما در این رابطه اینگونه توضیح می دهد: تحریم ها در واقع شامل ارائه خدمات فرودگاهی به هواپیماهای ایران ایر می شود و براین اساس ناوگان ایران ایر قادر نخواهد بود که خدمات مربوط به تعمیرات فنی یا تامین قطعات یدکی را از فرودگاه های بین المللی دریافت کند. اما خدماتی مانند نشست و برخواست هواپیما، تامین پله برای سوار و پیاده شدن مسافران و اتوبوس فرودگاهی شامل تحریم ها نخواهد بود و از این رو امکان نشست و برخواست هواپیماهای مذکور در فرودگاه های اروپایی و فرودگاه های سایر کشورهای جهان همچنان وجود دارد.
در زمینه تحریم ایران ایر، فارغ از تعمیرات و تامین قطعات فنی، شاید تنها عامل بازدارنده دیگر، احتمال عدم تامین سوخت مخصوص هواپیما در برخی از فرودگاه ها باشد که این مورد نیز با قوانین بین المللی صنعت هوانوردی در تضاد است اما ظاهرا برخی از فرودگاه های ترکیه در هفته های اخیر کاسه داغ تر از آش شده و محدودیت هایی را برای هواپیماهایی ایرانی در زمینه تامین سوخت ایجاد کرده اند.
با این وجود به نظر می رسد که در مجموع تحریم ها نتواند مانعی برای ادامه فعالیت ایران ایر محسوب شود، به خصوص که شرکت ماهان نیز سابقه تحریم های بین المللی اینچنینی را در کارنامه دارد و علیرغم مواجه با چنین محدودیتی طی سال های اخیر به پرواز و خدمات رسانی خود در کشورهای مختلف ادامه داده است.