رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برای ساماندهی مسافربرهای اینترنتی به چارچوب مشخصی نیاز داریم گفت دستورالعمل این مسافربرها در وزارت کشور تقریبا نهایی شده و امیدواریم هرچه سریعتر ابلاغ شود تا ملاک عمل برای ساماندهی آنها قرار بگیرد.
«محمد علیخانی» در تشریح روند ساماندهی مسافربرهای اینترنتی به ایسنا توضیح داد که بیتردید باید قانون ملاک عمل باشد که در این مورد میگوید نظارت بر حمل و نقل بار و مسافر در شهرها و حومه آنها بر عهده شهرداریها است، اما از سوی دیگر قوانینی وجود دارد که به فعالیت نرم افزارهای جدید مسافربری که در تمام دنیا هم هست کمک میکند:
«قطعا نمیتوان در مقابل تکنولوژی ایستاد، تکنولوژی کار خود را میکند و تاثیرش را میگذارد بر همین اساس هم حمایتهایی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این نرم افزارها انجام میشود و مجوزی هم برای آنها صادر میشود اما قطعا صدور این مجوز نمیتواند موجب این باشد که سایر قوانین زیرپا گذاشته شود. برای مثال اگر یک مغازهدار از اتحادیه مربوطه مجوز میگیرد باید همراه آن تاییدیه قانونی پلیس اماکن برای فعالیت را نیز اخذ کند و ضوابط شهرداری را نیز رعایت کند، تاکسیهای اینترنتی نیز به همین شکل هستند و تنها اخذ یک مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کافی نیست.»
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مشکل در روند ساماندهی این مسافربرها این است که دستگاهی شرط و شروط می گذارد که این کار را سخت می کند یا امکان تعامل سازنده را از بین می برد تاکید کرد باید قانون را ملاک عمل قرار داد و خواستههای شخصی را در این مورد دخیل نکرد.او همچنین تاکید کرد که با برخی شرکتهای تاکسی اینترنتی جلسات خوبی برگزار شد که در خلال این جلسات مشکلات زیادی مطرح شد:
«نخست اینکه در این حوزه دستورالعمل اجرایی مصوب نداریم که این دستورالعمل در وزارت کشور در دست تهیه است و تقریبا نهایی شده و همه دستگاهها از جمله شهرداری نیز نظر خود را می دهند. لازم است این دستورالعمل هرچه سریع تر مصوب شود تا چارچوب مشخص ایجاد شود تا بر اساس آن عمل کرد. شهرداری نباید در حوزه ساماندهی این مسافربرها زیاده خواهی کند. باید تلاش کنیم قانونمند کردن این مسافربرها که اتفاقی خوب است روی دهد. قطعا در این شرایط شهروندان رضایت بیشتری خواهند داشت و اعتماد بیشتری می کنند. در این مسیر صلاحیت راننده تایید میشود و خودرویی که استانداردهای لازم را کسب کند آلایندگیاش کم و به شهر و شهروندان نیز آسیب وارد نمیشود.»
به گفته علیخانی در چارچوبهای مشخص، رانندگان این مسافربرها نیز از امتیازاتی برخوردار می شوند یعنی وقتی جز حمل و نقل عمومی قرار می گیرند از معافیت های مالیاتی هم بهرمند می شوند: «در حال حاضر ترسی از برخی رانندگان مسافربرهای اینترنتی در سطح جامعه وجود دارد چرا که صلاحیت آنها به درستی تایید نمی شود و خیلی ساده می توانند ثبت نام و فعالیت کنند و اگر اتفاقی هم بیافتد معمولا شرکت اعلام می کند که ربطی به ما ندارد و شرکت تنها واسطه میان مسافر و راننده است لذا این مشکلات باید حل و فصل شود. منتظر هستیم دستورالعمل وزارت کشور در این رابطه هرچه زودتر ابلاغ شود.»
علیخانی باور دارد وقتی قانون نظارت را بر عهده شهرداری تهران قرار داده است نباید از این نظارت سوءاستفاده و زیاده خواهی کرد؛ باید تعامل داشت که این قانونمندی که به نفع شهر و شهروندان است اتفاق بیافتد.