به عقیده کارشناسان واردات خودروهای دست دوم تجربه ای است که می تواند باعث بهبود کیفیت، کاهش قیمت خودروهای داخلی و ایجاد فضای رقابتی در کشورها شود. در بسیاری از کشورها واردات خودروهای دست دوم نتایج مثبتی به همراه داشته است.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از تجارت نیوز، مدتی است موضوع واردات خودروهای خارجی کارکرده بدون داشتن تعرفه واردات در کشور مطرح است و هدف از این طرح کنترل قیمت ها و بازار عنوان می شود.
در ادامه کشورهایی که که در آنها واردات خودروهای دست دوم با محدودیت روبه رو هستند، معرفی شده اند:
چین: فقط واردات خودروهای نو مجاز است. دریافت کنندگان برای واردات خودروهای جدید به شانگهای باید مجوز واردات داشته باشند.
کویت: واردات خودروهای دست دوم با عمر بیش از 5 سال ممنوع است. افراد فقط می توانند یک خودرو وارد کنند و در صورت واردات بیش از یک خودرو، باید از طریق شرکت ها اقدام کنند.
عراق: فقط خودروهایی خارجی که کمتر از دو سال از تولید آنها می گذرد مجوز واردات دارند.
مصر: واردات خودروهای خارجی با عمر حداکثر یک سال ممنوع است.
بولیوی: واردات خودروهای دست دوم ممنوع است.
لیبی: واردات انواع وسایل نقلیه با عمر بیش از 5 سال ممنوع است.
هائیتی: واردات خودروهای کارکرده مجاز نیست.
عربستان سعودی: واردات خودروهای خارجی معمولی، اتوبوس و کامیون های سبک بیش از 5 سال و کامیون های سنگین بیش از 10 سال ممنوع است. همچنین استفاده از خودروهای دست دوم آسیب دیده برای پلیس و تاکسی ممنوع است.
لبنان: واردات خودروهای دست دوم خارجی با عمر بیش از 8 سال مجاز نیست. واردات کامیون های دیزلی با عمر بیش از 5 سال ممنوع است.
روسیه: واردات خودروهای دست دوم ممنوع است.
پاراگوئه: واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از 10 سال مجاز است.
پاکستان: واردات خودروهای دست دوم خارجی با عمر بیش از 3 سال ممنوع است.
سوریه: واردات خودروهای دست دوم ممنوع است.
تونس: واردات خودروهای دست دوم مجاز نیست.
یمن: واردات خودروهای دست دوم با عمر بیش از 7 سال ممنوع است. واردات خودروهای آسیب دیده ممنوع است.