بر اساس اطلاعات به دست آمده، ساعت 12 و 30 دقیقه ی ظهر پنجشنبه ی هفته ی گذشته همزمان با سالروز تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی، یک فرد از طریق بانک مجاور مقبره ی اِستِر و مُردخای، قصد ورود به این مکان برای انجام ی کسری اقدامات را داشته اما با توجه به تعطیل بودن بانک در آن ساعت و حاضر نبودن متولی مقبره در محل، این فرد وارد حیاط بانک شده اما موفق نشده است به مقبره استر و مردخای وارد شود.
بر اساس اطلاعات کسب شده، دوربین های واقع در محل چهره ی این فرد را ثبت کرده و اکنون عوامل انتظامی پیگیر دستگیری وی هستند و تا زمان دستگیر نشدن او نمی توان درباره ی علل، انگیزه و هویت فرد اطلاعاتی ارائه کرد.
به گزارش ایرنا “جاناتان گرینبلات” رییس «اتحادیه ضد افترا» ساعاتی پیش در توییتر خود مدعی شد: «گزارشهای نگرانی کننده ای از ایران در خصوص به آتش کشیدن شبانه مقبره «استر و مردخای»، مکان مقدس یهودیان، منتشر شده است.»
در همین حال “ایلان کار استکاتس” نماینده ی ویژه ی دولت آمریکا در رصد و مقابله با یهودستیزی نیز با طرح ادعاهای مشابهی در این زمینه، اعلام کرد: «ما قویاً حمله به مقبره استر و مردخای در همدان ایران را محکوم میکنیم. سه ماه پیش تهدیداتی علیه این مقبره مطرح شده بود.»
فدراسیون یهودیان ایرانی-آمریکایی نیویورک و لس آنجلس نیز بدون در نظر گرفتن واقعیت ماجرا و فقط بر اساس ادعاهای مطرح شده، در بیانیه ای از این گزارش ها ابراز تأسف کرده و خواستار تعقیب و مجازات عاملان به آتش کشیدن مقبره استر و مردخای شده اند.
مقبره استر و مردخای در مرکز شهر همدان قرار دارد و جزء مهم ترین زیارتگاه های یهودیان ایران و جهان است. این مقبره که جزء آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده، عامل مهمی در شکل گیری و تداوم حضور جامعه ی یهودی در همدان بوده و منجر به تأسیس محله ای یهودی نشین در این شهر شده است.
از مذهب «یهود» در عصر «ساسانی» چند اثر کهنه باقی مانده که از همه معروف تر همین مقبره است. مصالح ساختمانی بنای این مقبره از سنگ و آجر است و به سبک بناهای اسلامی ساخته شده است. از شکل ظاهری و سبک معماری این اثر چنین بر میآید که ساختمان فعلی آن در قرن هفتم هجری بر روی ساختمان قدیمی تری که متعلق به قرن سوم هجری بوده، بنا شده است.
در این بنا دو مقبره وجود دارد که یکی را به استر و دیگری را به مردخای نسبت می دهند. در مورد هویت مدفونین این بقعه، تاکنون نظرات متفاوتی داده شده است، اما روایت مشهورتر که با روایت مورخین یونانی و روایت تورات در مورد سرگذشت استر و مردخای تطبیق دارد، به این شرح است:
خشایارشاه، پنجمین پادشاه هخامنشی، در اوج اقتدار خود جشنی می گیرد و از همه ی سران کشورهای دنیا دعوت می کند تا در آن جشن شرکت کنند. او از وشتی، همسر و ملکه اش می خواهد تا او هم در جشن شرکت کند و همه با ملکه ی زیبای او هم آشنا شوند اما وشتی که زنی مغرور و مستقل بود خواست شاه را رد می کند. شاه که از این عمل رنجیده بود، مسأله را با سران ایالت های خود در میان می گذارد و آن ها معتقد بودند که وشتی با این کار خود به زنان بزرگان دیگر می آموزد که می توانند از فرمان همسر خود سرپیچی کنند. به این ترتیب وشتی از مقام ملکه بودن برکنار می شود و خشایارشاه با دختری از یهود به نام استر که پدر و مادرش را در کودکی از دست داده و عموزاده اش، مردخای، یکی از درباریان، او را بزرگ کرده بود ازدواج می کند و مقام ملکه ای را به او می دهد. در این داستان (که در تورات، کتاب استر آمده) استر، ملکه ی ایران، در رویارویی با یک موقعیت خاص تاریخی که به دست برخی از درباریان مخالف مردخای به وجود آمده بود، توانست از قتل عام وسیع یهودیان ایران جلوگیری کند و مخالفین هم در نهایت به دار آویخته شدند.
یهودیان، در سراسر دنیا، هر ساله سالروز نجات آن یهودیان را که با عنوان «پوریم» شناخته می شود جشن می گیرند و تا قبل از انقلاب اسلامی هم هر ساله، علاوه بر یهودیان ایرانی، هزاران زائر و گردشگر یهودی و مسیحی، برای برپایی جشن پوریم در کنار آرامگاه استر، به ایران می آمدند.