ماهان شبکه ایرانیان

دوئل نیسان ماکسیما و سیتروئن C۶

در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌های خودرویی پدال برای بار دوم به سراغ سگمنت سدان‌های بزرگ نیمه لوکس رفته‌ایم

دوئل نیسان ماکسیما و سیتروئن C6

در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌های خودرویی پدال برای بار دوم به سراغ سگمنت سدان‌های بزرگ نیمه لوکس رفته‌ایم. در دوئل اول از این گروه، رنو لتیتود و لکسس ES رودرروی یکدیگر قرار گرفتند که در این رقابت جمعاً در سایت و کانال تلگرام تعداد 2020 رأی به ثبت رسید. با احتساب آراءِ هر خودرو مشخص شد که ES تعداد 1617 رأی را کسب نموده درحالی‌که لتیتود تنها موفق به کسب 403 رأی شده است؛ بنابراین لکسس ES با کسب 80 درصد کل آراء و برتری قاطع از اولین رقابت این گروه به مرحلهٔ بعدی راه یافت. حال در دوئل دوم گروه سدان‌های بزرگ نیمه لوکس بازهم یک ژاپنی و یک فرانسوی روبروی یکدیگر قرار گرفته‌اند اما این بار نیسان ماکسیما به مصاف سیتروئن C6 رفته است.

نیسان ماکسیما

ماکسیما حداقل برای ما ایرانیان خودروی کاملاً شناخته‌شده‌ای است چراکه آغازگر دوران جدید عرضهٔ محصولات نیسان به ایران بود و نام این سازندهٔ خوش‌نام ژاپنی را بیش از قبل در کشورمان مطرح کرد. نیسان ماکسیما برای اولین بار در سال 1981 به‌عنوان یک سدان کامپکت به بازار آمد اما بعداً طی نسل‌های آتی ابتدا به سدانی متوسط و سپس به سدانی فول سایز تبدیل شد؛ اما ماکسیمایی که ما در ایران دیده‌ایم نسل پنجم آن است که در سال 2000 معرفی شده و چندی بعد تولیدش در کشورمان توسط پارس‌خودرو آغاز گردید. البته بعداً سدان تیانا به‌عنوان جایگزین ماکسیما در ایران عرضه شد که نتوانست شهرت و موفقیت ماکسیما را در بازار کشورمان کسب کند. این سدان بزرگ ژاپنی هم‌اکنون در نسل هشتم خود قرار دارد که در فوریهٔ 2015 معرفی شد. نسل هشتم ماکسیما از طراحی کاملاً متحول‌شده‌ای نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است که طبق جدیدترین زبانی طراحی نیسان شکل گرفته و با خطوط تیز و همین‌طور مواج، استایلی کاملاً تهاجمی را ارائه کرده است. این خودرو که روی پلت‌فرم D گروه رنو-نیسان ساخته شده است، با یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی به رقابت ما آمده است که 300 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال میابد.

سیتروئن C6

C6 برای اولین بار به‌عنوان یک سدان لوکس سگمنت E و همین‌طور پرچم‌دار سیتروئن، در سال 2005 برای جایگزینی با مدل XM معرفی شد. نسل اول C6 طراحی بسیار عجیب و غیرمعمولی داشت و هرچند برای رقابت با خودروهایی چون ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس بنز E کلاً ارائه شده بود اما هرگز موفق نبود و به همین دلیل سیتروئن در سال 2012 به تولید آن بدون معرفی نسل جدید خاتمه داد؛ اما در نمایشگاه پکن 2016 سیتروئن به‌طور ناگهانی از نسل جدید C6 رونمایی کرد؛ ولی این بار C6 فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده و در همین کشور به تولید می‌رسد؛ بنابراین C6 جدید در کشورهای دیگری عرضه نمی‌گردد و به همین دلیل سیتروئن همچنان در اروپا بدون پرچم‌دار است. نسل جدید C6 بر پایهٔ پلت‌فرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن شکل گرفته که سدان بزرگ دانگ‌فنگ A9 نیز بر روی آن ساخته می‌شود. نسل دوم C6 برخلاف نسل اول از طراحی بسیار معمول‌تر و محافظه‌کارانه‌ای برخوردار است که ازاین‌جهت در نقطهٔ مقابل ماکسیما قرار می‌گیرد. با برقراری دوبارهٔ رابطهٔ سایپا و سیتروئن، قرار است این خودرو در کشورمان هم عرضه گردد و تاکنون در نمایشگاه‌های خودروی مختلفی در کشور به نمایش درآمده است. سیتروئن برای C6 دو موتور چهار سیلندر کم‌حجم را در نظر گرفته که ما برای این رقابت پیشرانهٔ بزرگ‌تر را انتخاب کرده‌ایم.

 

مشخصات فنی

نیسان ماکسیما سیتروئن C6
پیشرانه 3.5 لیتری V6 1.8 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی توربوشارژ
قدرت 300 اسب بخار 200 اسب بخار
گشتاور 355 نیوتن متر 280 نیوتن متر
گیربکس CVT 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 5.9 ثانیه 8.9 ثانیه
حداکثر سرعت 220 کیلومتر 235 کیلومتر
مصرف سوخت 9 لیتر (ترکیبی) 6.6 لیتر (ترکیبی)
وزن 1610 کیلوگرم 1655 کیلوگرم
طول 4.90 متر 4.98 متر
حجم صندوق بار 427 لیتر 430 لیتر
قیمت پایه 33,495 دلار 27,700 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان