سیگار دروازه اعتیاد (۲)

داروها می‌توانند به شما کمک کنند تا سیگار را ترک کنید و در واقع انجام این کار را تا دو برابر آسان‌تر می‌کنند.

سیگار دروازه اعتیاد (2)

چیزی تا روز ترک کامل سیگار نمانده است، چه باید بکنم

 ابتدا محیط خو را تغییر دهید. هر چه سیگار در خانه، محیط کار و ماشین خود دارید، دور بیندازید. سعی کنید وقت بیشتری را با خانواده و کسانی که شما را در این راه حمایت می‌کنند، بگذرانید. روش تازه زندگی به شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر این کار را انجام دهید. قبل از شروع ترک، ورزش کردن را شروع کنید و برای آن یک برنامه منظم ترتیب دهید؛ مثلا دست‌کم هفته‌ای سه بار ورزش کنید.

بهتر است خود را با یک کار سرگرم‌کننده مشغول کنید. کاری که با کمک دست‌های‌تان انجام شود، بهتر است. خوردن هویج، چوب شور و سایر خوردنی‌های نازک شبیه آنها کمک زیادی به ترک سیگار می‌کند. دلایل خود را برای ترک سیگار روی کاغذ بنویسید و مرتبا به آنها نگاه کنید. این کاغذ را همواره با خود داشته باشید و هر چند وقت یک‌بار آن را بخوانید.

دور تاریخ مشخص‌شده برای ترک کامل سیگار را با خودکار و یا ماژیک در تقویم خود، دایره‌ای بکشید تا آن روز را هرگز فراموش نکنید. این روز را به سایر نزدیکان خود بگویید تا آنها نیز مطلع شوند و به شما کمک کنند. به خودتان جایزه بدهید و در روزهای نخست ترک سیگار این کار را بیشتر تکرار کنید. شما می‌توانید پولی را که صرف خرید سیگار می‌کردید، در جایی پس‌انداز کرده و آن را به عنوان جایزه این کار خوب به خودتان بدهید. می‌توانید با مشورت پزشک  از داروهای ترک سیگار نیز استفاده کنید.غذاهای سالم‌تر بخورید، آب بیشتری بنوشید و از مایعات بیشتری استفاده کنید. دندان‌هایتان را نیز به طور مرتب مسواک بزنید.

 چه باید کرد که دیگر هوس سیگار کشیدن به سرتان نزند

ترک سیگار همواره با علائم روحی و جسمی همراه است. حساسیت و زودرنجی، بی‌خوابی، خستگی، گلو درد، سرگیجه و عدم تمرکز از این علائم هستند. دلیل این تغییرات و این علائم، عادت بدن به نیکوتین و حالا ترک آن است. نیکوتین باعث افزایش ترشح نوعی ماده شیمیایی به نام دُپامین می‌شود که با نوعی حس لذت و رضایت همراه است.

مدت کوتاهی پس از شروع ترک سیگار، میزان دپامین از حد تعادل خارج شده و همین مسأله موجب زودرنجی و سایر علائم می‌شود. این علائم 4-3 هفته بیشتر طول نمی‌کشند. برای کاهش حساسیت و زودرنجی، یک نفس عمیق بکشید، ورزش کنید و در ذهن خود تصاویر آرامبخش را تجسم نمایید.

 برای کاهش خستگی، همه‌چیز را آسان‌تر بگیرید. چرت بزنید و شب‌ها زودتر بخوابید.  برای رفع بی‌خوابی، کمتر قهوه و چای بنوشید؛ خصوصا از ساعت 4 بعدازظهر به بعد.  برای بهبود گلودرد، مایعات بیشتری بنوشید. شربت سرفه نیز درد گلو را کاهش می‌دهد. آدامس بجوید.  جهت رفع سرگیجه، بیشتر استراحت کرده و سعی کنید در این روزها کمتر رانندگی کنید.  در مورد عدم تمرکز، در چند روز اول ترک سیگار، سعی کنید به دنبال یافتن کار جدید نباشید.

چه داروهایی برای ترک سیگار مناسب هستند

داروها می‌توانند به شما کمک کنند تا سیگار را ترک کنید و در واقع انجام این کار را تا دو برابر آسان‌تر می‌کنند. پزشکان ترکیب چند دارو را موثرتر از یک دارو می‌دانند. در مورد داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر یکی از شرایط زیر را دارید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید:

بارداری  پرستاری و مراقبت از کودک خردسال  شرایط جسمانی خاص استفاده از داروهای زیر با تایید FDA و به منظور ترک عادت سیگار کشیدن به مردم عرضه می‌شود:

بوپرپیون SR (زیبان، ولبوترین SR)  وارنیکلین (کانتیکس)  آدامس نیکوتین (نیکورت)  اسپری بینی نیکوتین (نیکوترول NS)  استنشاق کننده نیکوتین (نیکوترول)  چسب نیکوتین  قرص لوزی شکل نیکوتین.

وپرپیون SR: یک داروی ضدافسردگی است که تمایل به کشیدن سیگار را کاهش می‌دهد. مصرف این قرص را باید 7- 10 روز قبل از ترک سیگار شروع کرد و بنا به نظر پزشک 2-6 ماه ادامه داد.

وارنیکلین: نوعی داروی متفاوت برای ترک سیگار است. این دارو همانند نیکوتین روی مغز اثر می‌گذارد. از یک طرف لذت ناشی از سیگار کشیدن را محو می‌کند و از طرف دیگر علائم ترک دارو را کاهش می‌دهد. این دارو معمولا به مدت 12 هفته مورد مصرف قرار می‌گیرد.

آدامس نیکوتین: این دارو بدون نسخه به راحتی قابل تهیه است. با جویدن این آدامس مخصوص، نیکوتین در بدن آزاد و توسط خون جذب می‌شود. بنابراین ترک سیگار را آسان‌تر می‌کند.

اسپری بینی نیکوتین: این اسپری به سرعت نیکوتین را در بدن پخش می‌کند (در عرض 10 ثانیه) و نیکوتین وارد خون می‌شود. این اسپری باید با تجویز پزشک مصرف شود؛ زیرا برخی افراد ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشند.
استنشاق کننده نیکوتین: یک وسیله بسیار کوچک است که با دست‌‌های‌تان نگه می‌دارید و مثل سیگار به آن پک می‌زنید. با پک زدن، نیکوتین وارد خون شده و به این ترتیب ترک سیگار راحت‌تر می‌شود.

چسب نیکوتین: نوعی چسب است که روی پوست قرار می‌گیرد و نیکوتین حاوی آن وارد رگ‌های خونی می‌شود. جذب نیکوتین موجود در این چسب‌ها توسط خون حدود دو ساعت طول می‌کشد.

قرص لوزی شکل نیکوتین: نوعی قرص است که با قرار دادن در دهان آرام آرام حل شده و نیکوتین موجود در آن جذب بدن می‌شود. این قرص بدون نسخه پزشک قابل تهیه است.

برای خواندن بخش اول- سیگار دروازه اعتیاد- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر