ماهان شبکه ایرانیان

مهار آتشفشان غیرممکن نیست (۳)

بیماران مبتلا به ویروس HIV باید نسبت به جذب ویتامین‌ها مثل بتاکاروتن که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین‌های B (شامل B۱، B۲، B۶، B۱۲) و اسیدفولیک، اهمیت بیشتری دهند.

مهار آتشفشان غیرممکن نیست (3)

 

نقش تغذیه در مبتلایان به ایدز

مسلماً جلوگیری از ابتلا به بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد ولی اگر فردی مبتلا به آن شد، به دلیل دوره طولانی بیماری و مراقبت از انتقال آن، می‌تواند زندگی سالمی در کنار دیگران داشته باشد. یکی از عوارض شایع در این بیماری، سوءتغذیه است. کاهش دریافت انرژی باعث می‌شود تا مبتلایان روزبه‌روز ضعیف‌تر و لاغرتر شوند.

تهوع، اسهال و استفراغ نیز به این مسأله دامن می‌زند. این افراد نیاز به جذب پروتئین بیشتر دارند. بنابراین به تمام بیماران توصیه می‌شود که نسبت به مصرف غذاهای زیر حتماً اهمیت بیشتری دهند. گوشت‌ها: گوشت بوقلمون و انواع ماهی، تخم مرغ، شیر، عدس، چربی‌ها (روغن زیتون، گردو، سویا و انواع ماهی به خصوص ماهی‌های آب‌های سرد مثل قزل‌آلا، ساردین، سالمون و تون چون حاوی امگا 3 می‌باشند، مایعات (این افراد باید حتماً 8-12 لیوان آب در روز بنوشند زیرا به دلیل اسهال و استفراغ دچار کم‌آبی بدن می‌شوند).

بیماران مبتلا به ویروس HIV باید نسبت به جذب ویتامین‌ها مثل بتاکاروتن که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین‌های B (شامل B1، B2، B6، B12) و اسیدفولیک، اهمیت بیشتری دهند.

 جدیدترین اخبار راجع به ویروس ایدز

ویروس ایدز گونه‌های مختلفی دارد، تقریباً در هر قاره‌ای، گونه خاصی دارد. ولی پادتن‌های ساخته‌شده که احتمال ساخت واکسن ایدز را افزایش می‌دهند، روی همه گونه‌های ویروس موثر است. در سال 2007 قرار بود واکسنی موثر علیه ویروس ایدز ساخته شود ولی پروژه ساخت آن با شکست روبه‌رو شد.

پزشکان معتقدند که یافتن پادتن‌های موثر، قدم بسیار بزرگی است. چندی پیش واکسن 505 HVTN ساخته شد که استفاده از آن باعث افزایش طول عمر بیماران مبتلا به HIV می‌شود. از میان 1350 نفری که این واکسن روی آنها آزمایش شده است، 300 نفر عکس‌العمل‌های مثبتی نشان داده‌اند. این واکسن از تجمع ویروس در خون تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند. البته HVTN آخرین حرف برای جلوگیری از HIV نیست. بلکه فقط کمک می‌کند تا بیمار بهتر با بیماری خود مقابله کند.

برای جلوگیری از این بیماری و رسیدن به موفقیت در این مرحله ضروری آگاهی و آموزش عمومی لازم است و باید مردم را از HIV و نحوه انتقال ‌آن مطلع ساخت. گروهی از محققین اخیراً دو نوع آنتی‌بادی بسیار قوی کشف کرده‌اند. این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند با مولکلو‌ل‌های عفونی مبارزه کنند و کمک به از بین بردن سم عامل بیماری‌زا کنند.

دانشمندان در حال حاضر مشغول انجام مطالعات و تحقیقات بیشتری در این زمینه هستند و باید امیدوار باشیم که در آینده اتفاقات بهتری در این مورد پیش آید.

داروهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

پیشرفت‌هایی که امروزه در زمینه این بیماری شده است باعث شده بیماری ایدز را به منزله پایان زندگی فرد مبتلا ندانند و حکم مرگ فوری او را صادر نکنند. برخی داروهای ضدویروسی کمک می‌کنند تا بیمار چند سال بیشتر عمر کند. هر چند که هزینه آنها بسیار بالا باشد. متأسفانه این داروها فقط در یک یا دو مرحله کمک می‌کنند و در مراحل بعدی اثر خود را از دست می‌دهند.

طبق یافته‌های دانشمندان، برای جلوگیری از پیشرفت عفونت HIV و رسیدن به مرحله نهایی ایدز، علاوه بر پایین آوردن تعداد ویروس‌ها در بدن، باید به تقویت سیستم دفاعی نیز توجه شود. بنابراین استفاده همزمان از داروهای ضدویروسی و داروهای تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن، نتایج بهتری در پی خواهد داشت. داروهای دسته IBT، برای تقویت سیستم دفاعی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

داروهای مبارزه با بیماری ایدز

1-‌ داروهایی که از تکثیر پروتئاز جلوگیری می‌کنند (PI)

2-‌ داروهای NRTI که از تکثیر نوعی پروتئین جلوگیری می‌کنند.

3-‌ داروهای NNRTI که از تکثیر نوعی پروتئین جلوگیری می‌کنند.

4-‌ 20-T که از ورود ویروس HIV به سلول‌های بدن انسان جلوگیری می‌کند. این داروها از بیماری پیشگیری نمی‌کنند و یا آن را درمان کامل نمی‌کنند و خطر انتقال این ویروس را به بدن دیگران کاهش نمی‌دهند. فقط با جلوگیری از تکثیر ویروس، این بیماری را تا حدودی مهار می‌کنند.

 

برای خواندن بخش اول- مهار آتشفشان غیرممکن نیست- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- مهار آتشفشان غیرممکن نیست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان