«بن بست» تسهیلات‌دهی در شبکه بانکی چه عوارضی برای متقاضیان دارد؟

سراب وام در گروه‌های تلگرامی

شماره روزنامه: ۵۸۳۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۷/۳ ...

در این ترفندها که مبالغ بالایی نیز پیشنهاد می‌شود گروه‌‌‌های ذکر شده با ادعای حمایت از افراد خاص یا حتی انتساب به مراجع رسمی از جمله بانک‌‌‌ها یا شرکت‌ها و حتی بانک‌‌‌مرکزی  سراغ افراد می‌‌‌آیند و ادعا می‌‌‌کنند از این طریق درحال پرداخت تسهیلات فوری هستند. البته معمولا پس از اضافه کردن مخاطبان مبالغ وعده‌‌‌داده شده به حساب‌‌‌ها واریز نمی‌شود و حتی در برخی موارد گفته می‎شود پاداش‌‌‌ها به شرط پرداخت حق رسید یا خرید محصولات واریز خواهد شد که البته پس از آن هم پولی به فریب‌‌‌خوردگان داده نمی‌شود. با این حال سرنوشت همه این گروه‌‌‌ها استفاده برای تبلیغات یا حتی فروش آنهاست. در این بین استفاده از کارت‌‌‌های بانکی و کدملی‌‌‌های اجاره‌‌‌ای برخورد با این کلاهبرداران را سخت‌‌‌تر نیز می‌‌‌کند. بر همین اساس مراجع قضایی ضمن توصیه به خودداری از پرداخت وجوه به این گروه‌‌‌ها، به صاحبان کارت‌‌‌های اجاره‌‌‌ای نیز هشدار می‌‌‌دهند که در صورت شناسایی مشمول مجازات خواهند شد.

با گسترش استفاده از فضای مجازی طی سال‌‌‌های گذشته، به دلیل ناآگاهی برخی از افراد این بستر فضای مناسبی برای شیوع کلاهبرداری شده است. هر چند با اطلاع‌‌‌رسانی‌‌‌های انجام شده دیگر روش‌‌‌هایی از جمله خالی کردن حساب و گرفتن اطلاعات کارت‌‌‌های بانکی چندان کارساز نیست اما کلاهبرداران نیز سراغ روش‌‌‌های جدیدتری رفته‌‌‌اند. یکی از این روش‌‌‌ها، پرداخت حق‌‌‌الزحمه به افراد به ازای اضافه کردن مخاطبان خود به گروه‌‌‌های تلگرامی است.

 اد کن، پول بگیر!

بدون شک هر فردی در فضای مجازی با گروه‌‌‌های تلگرامی به این عنوان مواجه شده است. گروه‌‌‌هایی با تعداد اعضای بسیار بالا که ادمین‌‌‌های آن ادعا می‌‌‌کنند در صورتی که تعداد بالایی از مخاطبان خود را به این گروه‌‌‌ها اضافه کنید به شما مبالغ بالایی پرداخت می‌‌‌کنند. برای مثال گفته می‌شود که اگر 100نفر را به این گروه‌‌‌ها اضافه کنید مبلغی حدودی 10میلیون تومان به حساب شما واریز خواهد شد. بعضی از این گروه‌‌‌ها با عنوان حمایت از افراد یا گروه‌‌‌های خاص ایجاد می‌‌‌شوند و برخی خود را منتسب به نهادهای رسمی از جمله بانک‌‌‌مرکزی یا بانک‌‌‌ها اعلام کرده و ادعا می‌‌‌کنند از این طریق درحال پرداخت تسهیلات فوری هستند.

تجربه افراد نشان داده است که اعتماد به این گروه‌‌‌ها نه تنها عایدی نصیب افراد نخواهد کرد بلکه حتی در مواردی آنها را دچار ضرر و زیان خواهد کرد. هرچند این گروه‌‌‌ها در نهایت مبلغی را به کسانی که فریب آنها را می‌‌‌خورند پرداخت نخواهند کرد اما در مواردی به افراد می‌‌‌گویند برای دریافت پاداش خود ابتدا باید مبلغی را به عنوان حق رسید پرداخت کنند. برای مثال یکی از این گروه‌‌‌ها برای پرداخت حدود 10میلیون تومان پاداش 600هزارتومان حق رسید دریافت کرده و تاکید می‌‌‌کند امکان کسر حق رسید از پاداش فرد وجود ندارد. یا برای مثال در مواردی به افراد گفته می‌شود به دلیل بالا بودن تعداد واریزی‌‌‌ها، زمان پرداخت بسیار طولانی خواهد بود و برای اینکه در اولویت واریزی قرار گیرند لازم است بسته‌‌‌های ویژه‌‌‌ای را خریداری کنند. البته در همه این موارد پس از دریافت وجوه از افراد واریزی برای آنها انجام نخواهد شد. حتی این امکان نیز وجود دارد که پس از گرفتن اطلاعات بانکی افراد حساب آنها خالی شود.

وعده‌‌‌های وسوسه‌‌‌انگیز

شاید به نظر برسد که کلاهبرداری بودن چنین ادعاهایی واضح به نظر می‌رسد و کسی نباید فریب آنها را بخورد اما در برخی از این گروه‌‌‌ها رسیدهایی از واریزی‌‌‌های انجام شده و همچنین مکالماتی میان افرادی که به سایر اعضای گروه اطمینان می‌‌‌دهند مبالغ گفته شده برای آنها واریز شده است وجود دارد که باعث می‌شود برخی افراد دست به انجام آن بزنند. همچنین از طرف دیگر ارقامی که به عنوان حق الزحمه یا پاداش در این گروه‌‌‌ها مطرح می‌شود گاهی بسیار بالا بوده و همین باعث می‌شود برای برخی وسوسه‌‌‌انگیز باشد.

نکته مهم این است که ضرر و زیان مالی افراد، تنها آسیب این اقدامات مجرمانه نیست. به این معنی که حتی اگر افراد مبالغی را تحت عنوان حق رسید برای صاحبان این گروه‌‌‌ها واریز کنند یا حتی این کار را نکرده و در نهایت تنها پاداش خود را دریافت نکنند؛ تعداد بالای افرادی که به این گروه‌‌‌ها اضافه شدند این گروه‌‌‌ها را بزرگ‌تر کرده و در نهایت باعث می‌شود افراد بیشتری فریب آن را بخورند. همچنین یکی دیگر از دلایلی که افراد به چنین ترفندهایی دست می‌‌‌زنند این است که با جذب افراد و بالا بردن تعداد اعضای کانال یا گروه‌‌‌های تلگرامی خود، از آن برای تبلیغات استفاده کرده یا گروه یا کانال را با قیمت‌های بالا به فروش برسانند.

معضل کارت‌‌‌های اجاره‌‌‌ای

یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود برخورد قضایی با این ترفند کلاهبرداری مشکل باشد؛ استفاده از کارت‌‌‌های اجاره‌‌‌ای است. این مساله نه تنها باعث می‌شود که ردیابی افراد دشوارتر شود؛ بلکه در صورتی که فردی حساب و کدملی خود را به فرد دیگری اجاره ‌‌‌دهد و وجوهی را که منشأ آنها از اعمال مجرمانه بوده در حساب خود نگهداری ‌‌‌کند یا موجب نقل ‌‌‌و انتقال آن ‌‌‌شود، علاوه بر معاونت در جرم اصلی و تحمل مجازات مقرر برای آن جرم، به جرم پولشویی که مجازات آن استرداد تمام وجوه تراکنش‌‌‌شده و سود بانکی مقرر و همچنین جزای نقدی به میزان یک‌‌‌چهارم مبالغ تراکنش‌‌‌شده است، محکوم می‌شود.

به همین دلیل مراجع قضایی تاکید می‌‌‌کنند افراد به هیچ عنوان کارت بانکی و همچنین کارت ملی خود را به دیگران اجاره ندهند زیرا علاوه بر جرائمی که متوجه افراد خواهد شد به دلیل تراکنش‌‌‌های بالای حسابشان، در زمینه پرداخت مالیات به مشکلاتی دچار خواهند شد و حتی ممکن است پرونده‌‌‌هایی با عنوان پولشویی نیز برای آنها باز شود. همچنین پلیس فتا بارها تاکید کرده است که هرگونه وعده‌‌‌هایی مبنی بر پرداخت دستمزد به افراد یا درخواست دریافت حق رسید برای پرداخت این حق الزحمه‌‌‌ها بدون شک کلاهبرداری بوده افراد در صورتی که با چنین ترفندهایی مواجه شدند باید ضمن بی‌‌‌توجهی به آن این گروه‌‌‌ها را ترک کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان