بررسی آخرین مدل زانتیا

سیتروئن زانتیا یک خودروی خانوادگی سایز متوسط است که توسط خودروساز فرانسوی سیتروئن از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ تولید شد. کمپانی سیتروئن توانست زانتیا را در طول ۹ سال در کارخانه (PSA Rennes) تولید کند. زانتیا در سال ۲۰۰۱ با سیتروئن (C۵) جایگزین شد، اگرچه در زادگاهش فرانسه همچنان به ‌عنوان جایگزین ارزان‌تر تا اکتبر ۲۰۰۲ عرضه می‌شد.

بررسی آخرین مدل زانتیا

سیتروئن زانتیا یک خودروی خانوادگی سایز متوسط است که توسط خودروساز فرانسوی سیتروئن از سال 1993 تا 2001 تولید شد. کمپانی سیتروئن توانست زانتیا را در طول 9 سال در کارخانه (PSA Rennes) تولید کند. زانتیا در سال 2001 با سیتروئن (C5) جایگزین شد، اگرچه در زادگاهش فرانسه همچنان به ‌عنوان جایگزین ارزان‌تر تا اکتبر 2002 عرضه می‌شد.

بعد از توقف تولید زانتیا در فرانسه، این خودرو در ایران از سال 2001 تا 2010 در چهار نوع مختلف تولید شد. به گزارش سایپا، زانتیا یکی از بهترین محصولات تولید شده در تاریخ خودروسازی ایران بود. تولید این خودرو در سال 2010 به دلیل کمبود قطعات یدکی فرانسه و سیتروئن به پایان رسید. در مقاله دیگری از وب‌سایت «خودرو45» به‌طور کامل به بررسی آخرین مدل زانتیا، یعنی زانتیا 2 می‌پردازیم.

مشخصات آخرین مدل زانتیا

آخرین مدل زانتیا مشخصات
حجم موتور 1998 سی‌سی
نوع موتور (XU10)
حداکثر قدرت 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 187 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه
شتاب 9.5 ثانیه
حداکثر سرعت 203 کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 16
انتقال قدرت 5 سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی 9.1 لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو 3
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
نوع بدنه سدان لیفت بک بزرگ
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی
ابعاد 4524، 1755 و 1400 میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب 2741 میلی‌متر
وزن 1395 کیلوگرم
حجم مخزن سوخت 65 لیتر
قطر رینگ 15 اینچ
حجم صندوق عقب 420 لیتر
تعداد سرنشین 5 نفر

مشخصات فنی آخرین مدل زانتیا

مشخصات فنی آخرین مدل زانتیا

زانتیا 2 از مدل (SX2000) تبعیت می‌کند که در زیر کاپوت خود یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی دارد. این پیشرانه 135 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن‌ متر گشتاور را به کمک یک گیربکس 5 سرعته ارائه می‌دهد. زانتیا 2 با چنین قدرت و شتاب گیری تا سرعت 203 کیلومتر می‌تواند در مدت 9.5 ثانیه به ‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

موتور 2 لیتری آخرین مدل زانتیا، قدرتی به ‌مراتب بالاتر از 1.8 لیتری ارائه می‌دهد. با این ‌حال، نسخه قبلی همچنان شتاب بالایی نسبت به خودروهای میان رده بازار دارد. تنها نقطه ضعف در این بخش، مصرف سوخت بالای موتور 2 لیتری است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 9.1 لیتر در صد کیلومتر است.

همچنین هندلینگ و روان بودن در رانندگی با این خودرو یکی از لذت‌های صاحبان زانتیا در زمان خود بود. برای خرید زانتیا می‌توانید به سایت فروش خودرو دست دوم مراجعه کنید.

طراحی نمای بیرونی آخرین مدل زانتیا

طراحی نمای بیرونی آخرین مدل زانتیا

عناصر طراحی متمایز زانتیا سیتروئن شامل قسمت جلوی شیبدار با جلوپنجره برجسته و لوگوی نمادین دو شورون این برند هستند. طراحی آیرودینامیک با خطوط صاف و ظاهری گوه‌ای شکل، نمای بیرونی این خودرو را ساده و مینیمال نشان می‌دهد؛ بنابراین نباید انتظار ظاهری اغواگرانه و مدرن از زانتیا 2 را داشت. در فیست لیفتی که شرکت سایپا برای این مدل در نظر گرفت، هیچ پیشرفتی مشاهده نمی‌شود.

قسمت جلو و سپر عقب خودرو تغییرات را به خود دیده بودند. مواردی مانند جلو پنجره سه خط، حذف زه میانی سپر جلو و نصب مه‌ شکن‌ها در وسط سپر و کاپوت ازجمله جزئیات مربوط به تغییرات زانتیا 2 هستند. چراغ‌های عقب فیس لیفت زانتیا تغییری نداشته‌اند، اما قسمت میانی زه روی سپر عقب مثل سپر جلو حذف ‌شده است. چراغ‌های جلوی زانتیا تنها نکته مثبت این خودرو هستند که تحت تأثیر رنو مگان قرار دارند.

طراحی کابین آخرین مدل زانتیا

کابین زانتیا، طراحی ساده و در عین حال کاربردی دارد که ممکن است برای جوانان امروزی خیلی مورد پسند نباشد. داشبورد و کنسول جلو در نهایت سادگی طراحی ‌شده‌اند و هیچ ویژگی خاصی را در طراحی خود نشان نمی‌دهند. زانتیا، پنج صندلی برای سرنشینان دارد. صندلی‌ها بسیار نرم و راحت هستند. همچنین فضای جاداری در کابین و صندوق عقب دیده می‌شود.

طراحی ارگونومیک و کاربردی بودن فضای داخل، باعث راحتی سرنشینان در طول سفرهای جاده‌ای می‌شود. تنها ایراد می‌تواند مربوط به دید پشت سر راننده باشد که کمی محدودیت ایجاد کرده است؛ اما در مجموع طراحی کابین مناسب است.

در زمانی که زانتیا در خیابان‌های کشور حضور قوی داشت، خودروهای دیگر نیز از یک طراحی داخلی ساده بهره می‌برند؛ بنابراین، سادگی طراحی کابین زانتیا 2 دلیلی برای ضعف آن نیست! شما می‌توانید از بهترین سایت فروش خودرو کارکرده برای خرید زانتیا اقدام کنید.

آپشن‌های آخرین مدل زانتیا

زانتیا با داشتن آپشن‌هایی مانند سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، برف ‌پاک‌کن هوشمند و فرمان مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، توانست در زمان خودش از رقبایش پیشی بگیرد. از آپشن‌های دیگر زانتیا 2 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل
  • ایربگ راننده و سرنشین کناری
  • شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی

با بررسی سایت فروش خودرو می‌توانید ببینید که این خودرو بر مبنای مدل (2i16V SX) فرانسوی تولید شده است، بدین معنا که تجهیزات زیر را ندارد:

  • سقف بازشو
  • بال عقب
  • فلاپ‌های هم رنگ بدنه
  • کروز کنترل
  • حذف تعدادی از سنسورهای هشداردهنده الکترونیکی خودرو
  • سامانه صوتی ماشین

امنیت آخرین مدل زانتیا

زانتیا 2 با دریافت 1.5 ستاره از 5 ستاره توسط مؤسسه تست تصادف اروپا (Euro-NCAP) از شرایط ایمنی بسیار ضعیفی برخوردار است. رقبای دیگر این خودرو مثل هیوندای اوانته و پروتون ایمپین با 3 ستاره و رنو مگان با 5 ستاره در شرایط بسیار بهتری قرار دارند. بنابراین اگر به‌ طور مداوم در جاده سفر می‌کنید، آخرین مدل زانتیا نمی‌تواند از نظر امنیتی گزینه خوبی باشد.

خرید آخرین مدل زانتیا از خودرو45

در این مطلب آخرین مدل زانتیا را معرفی کردیم، حالا می‌توانید دیدگاه واضحی از این خودروی معروف چند سال اخیر کشور داشته باشید. زانتیا در زمان خود سروصدای زیادی به پا کرد، اما به‌ سرعت جای خود را به خودروهای جدید و بهتر بازار داد.

کسانی که تجربه رانندگی با زانتیا سیتروئن را داشتند، به ‌خوبی می‌دانند که شتاب و روانی در رانندگی با این خودرو نهایت لذت خواهد بود. شما هنوز هم می‌توانید این خودرو را به ‌صورت دست ‌دوم خریداری کرده و سواری با آن را تجربه کنید. برای خرید زانتیا کارکرده از سایت فروش خودرو 45 اقدام کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان