اعتراض کارگران بنگلادشی :‌ حقوق ۱۰۰ دلاری برای دوخت برند ۱۰۰ دلاری

کارگر به همراه همسر و کودکش در این خانه خیلی کوچک ۴.۵ متر مربعی در حومه پایتخت بنگلادش (داکا) زندگی می کند. آنها آشپزخانه و دستشویی را به طور مشترک با ۸ خانواده دیگر استفاده می کنند.

کارگران بنگلادشی دوخت لباس برندهای مشهور با فقر و دستمزد کم زندگی می کند.

به گزارش عصرایران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی با تیتر "‌کارگران لباس دوزی در بنگلادش برای دستمزدهای عادلانه مبارزه می کنند" نوشت:

در طول یک دهه اخیر، کارگر بنگلادشی "نعیم پرامانیک" 28 ساله، پیراهن و شلوارهای زیادی را برای برندهای تجاری بزرگ غربی دوخت اما او الان بیکار شده است.
وی بعد از مشارکت در اعتراضات و مطالبه دستمزد عادلانه، از کار اخراج شد.

نعیم در این باره گفت " برخی از لباس هایی که می دوزیم به قیمت 100 دلار برای هر قطعه در امریکا و اروپا فروخته می شوند. او برچسب مارک های تجاری بزرگ مثل "تامی هیلفیگر" امریکا را نشان می دهد. 
وی با اندوه ادامه داد: اما ما بیشتر از 100 دلار در ماه کسب نمی کنیم.

اعتراض کارگران صنعت پوشاک برای افزایش دستمزد در منطقه میرپور داکا، بنگلادش، 12 نوامبر 2023، رویترز/محمد پونیر حسین
اعتراض کارگران صنعت پوشاک برای افزایش دستمزد در منطقه میرپور داکا، بنگلادش، 12 نوامبر 2023، رویترز/محمد پونیر حسین


بنگلادش با جمعیت 170 میلیون نفری، هشتمین کشور پرجمعیت جهان است. این کشور در ماه گذشته،‌ شاهد اعتراضات کارگری بی سابقه ای علیه دستمزدها بود. این اعتراضات در 10 سال اخیر بی سابقه است.

در این اعتراضات،‌ دهها هزار کارگر و پلیس درگیر شدند. مطالبه اصلی فعلی، افزایش حداقل حقوق ماهانه از 8300 تاکا فعلی به رقم جدید 23 هزار تاکا (190 یورو) است. حداقل حقوق فعلی، 5 سال قبل از سوی دولت بنگلادش تعیین شده بود.
در این اعتراضات حداقل 5 نفر از کارگران معترض کشته شدند. 

"نعیم پرامانیک" در اعتراضات ماه گذشته مشارکت داشت زیرا حقوق ماه گذشته اش 75 دلار بود و کافی نیست.
بخش دوخت و تهیه لباس، موتور محرکه اصلی رشد اقتصادی بنگلادش است که از کشور همسایه یعنی هند هم عبور کرده است.
بنگلادش به محل مناسب تولید پوشاک برندهای تجاری غربی از جمله اچ اند ام و زارا تبدیل شده است.

اعتراض کارگران پوشاک در بنگلادش . آنها می گویند افزایش اخیر دستمزد کافی نبوده - فیصل محمود/الجزیره
اعتراض کارگران بنگلادشی


کارشناسان می گویند این بخش نتوانسته کارکنان خود را در بنگلادش از فقر خارج کند. حدود 4 میلیون نفر در این بخش بنگلادش کار می کنند.
"نعیم پرامانیک" کارگر اخراجی کارگاه دوخت پوشاک با خشم گفت: به خیابان ها ریختیم تا حقوق مشروع خود را به دست بیاوریم. به دلیل شرکت در تظاهرات اعتراضی ، کارگاه اخراجم کرد. سخنگوی این کارگاه اما اخراج این کارگر را رد کرد و گفت او به دلیل غیبت در سر کار ، اخراج شد.

کارگر به همراه همسر و کودکش در این خانه خیلی کوچک 4.5 متر مربعی در حومه پایتخت بنگلادش (داکا) زندگی می کند. آنها آشپزخانه و دستشویی را به طور مشترک با 8 خانواده دیگر استفاده می کنند.
او ظرفی را نشان داد که تقریبا خالی از برنج است. وی گفت: این آخرین دانه های برنج در خانه ماست. به محض پایان، هیچ چیزی برای خوردن نداریم. مجبور می شویم گدایی کنیم یا قرض بگیریم تا غذا پیدا کنیم.

این کارگر گفت بعد از اخراج، پاداش پایان کار که به او داده اند تنها 550 یورو بود که آن را هم بابت قرض و بدهی خرج کرد.
او گفت بعد از پرداخت اجاره و بدهی ها، هیچ چیزی برای من باقی نمانده. به خانه ام نگاه کنید هیچ چیزی وجود ندارد. من روی تخت شکسته می خوابم.
وی از اینکه نمی توان نیازهای فرزندش را تهیه کند نگران است.

اعتراض کارگران صنعت پوشاک برای افزایش دستمزد در بنگلادش

اعتراض کارگران بنگلادشی

نعیم بخش بزرگی از حقوقش را برای خانواده اش که در روستا زندگی می کنند می فرستد. بسیاری بعد از نابودی کشاورزی،‌ این روستا را ترک کردند.
در ماه گذشته، دولت حداقل دستمزد را به میزان 56 درصد افزایش داد اما سندیکاها (اتحادیه های کارگری) گفتند این اقدام، مشکل افزایش قیمت مواد غذایی و اجاره خانه و بهداشت و درمان را رفع می نمی کند.

اتحادیه های کارگری بعد از سرکوب بزرگ پلیس، اعتراضات را متوقف کردند اما هشدار دادند اگر به خواسته های آنها پاسخ داده نشود اعتراض را دوباره از سر می گیرند. اوایل ماه اینده میلادی انتخابات عمومی در بنگلادش برگزار می شود.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد مالکان کارگاه های تولید لباس از ثروتمندترین افراد جامعه بنگلادش هستند. بسیاری از آنان هم به عنوان نمایندگان پارلمان انتخاب می شوند.

اتحادیه های کارگری گفته اند صدها نفر از کارگران به دلیل شرکت در اعتراضات، از کار خود اخراج شدند. از جمله آنها می توان به "پرودیب رای" 38 ساله اشاره کرد. او از مسوولان سندیکایی است از در رهبری اعتراضات کارگری نقش داشت. او گفت فرهنگ اخراج کارگران تنها به دلیل شرکت در تظاهرات،‌ به صورت گسترده وجود دارد.

"اکتیر" مادر مجرد 28 ساله هم از محل کارش اخراج شد. او می گوید نمی دانم چگونه با پس انداز کمتر از 4 دلار، تا پایان ماه سر کنم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان