به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمود یوسفوند، در دومین پیش نشست تخصصی همایش ملی فقه هستهای که پنجشنبه، 17 بهمنماه، با موضوع «فقه هستهای»، به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سازمان انرژی اتمی ایران در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(ع) برگزار شد، با اشاره به سیر حقوقی انرژی هستهای، اذعان کرد: در برههای، انرژی هستهای تنها مورد کنجکاوی دانشمندان بود تا اینکه بحث استفاده از سلاح هستهای برای اهداف نظامی مطرح گردید که به دنبال آن قوانین خاصی برای کنترل این انرژی در سطح بینالمللی وضع شد.
وی، با اشاره به نگاه اسلام به سلاح هستهای، افزود: مقام معظم رهبری نیز با فتوای رسمی خویش مبنی بر حرمت استفاده از سلاح هستهای، رویکرد و مبنای اسلام به این موضوع را تبیین کردند، تا جایی که رئیس جمهور آمریکا نیز به این فتوا استدلال کرد.
این کارشناس فقهی اظهار کرد: قائدههای فراوان فقهی مانند «لاتزر وازره وزر اخری» ناظر به حرمت استفاده از سلاحهای کشتار جمعی مانند سلاحهای هستهای است.
حجتالاسلام یوسفوند وسعت تخریبی بمبهای اتمی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: بمبهای هستهای منطقه تخریبی وسیعی در محیط زیست به جای میگذارد که اثر آن حتی به کشورهای همسایه و نسلهای آینده نیز میرسد.
وی بیان کرد: تهدید و تخریب و آسیب انفجارهای شدید با موجهای بزرگ معادل با سیصد میلیون درجه گرما است که تا شعاع پنجاه کیلومتر میرسد که بمبهای جدید به مراتب خطرناکتر هستند که اثر آن در کشورهایی که بمب هستهای را امتحان کردهاند، بر روی مردم آن منطقه ملموس است.
این کارشناس فقهی با ابراز این که حرمت سم، نار، فساد و افساد، عناوین حرمت از بین بردن محیط زیست هستند، تأکید کرد: در آیات قرآن اصلاح و افساد در مقابل هم آمدند، که به گواه استدلال فقهای ما به آیه مورد نظر در مواردی مانند بیاحترامی به اموال مردم، حقوق بشردوستانه و محیط زیست، به کارگیری سلاح هستهای نیز میتواند شامل افساد در زمین باشد.
در ادامه، حجتالاسلام سعید داوودی، با نقد بر محتوای سخنران جلسه، اذعان کرد: در سخنان حجتالاسلام یوسفوند به کارگیری سلاح هستهای مبهم بود و نتوانستند، بیان کنند که سلاح کشتار جمعی مورد نظر، ناظر به سلاحهای شیمیایی نیز میشود یا تنها شامل سلاح هستهای میشود.
وی افزود: در بحثهای علمی، نخست باید به نقل اقوال علما در آن موضوع پرداخت و سپس به استدلالهای آنها اکتفا کرد که تنها در این صورت بحث روشن میشود.
در ادامه، قرباننیا اظهار کرد: موضوعشناسی در هر بحثی جای ارزشمند خود را دارد که سخنران جلسه توانستند به خوبی آن را تبیین سازند. تنها در صورت روشنسازی موضوع بحث میتوان به صورت همه جانبه به آن پراخت.
وی با اظهار این که هدف سلاح هستهای مشخص و شناخته شده نیست و هدفگیری کوری دارد، اضافه کرد: در فتوای به جواز یا عدم جواز سلاح هستهای باید دقت نمود که همه انسانهای گناهکار و بیگناه را نابود میسازد و حتی اثر بر نسلهای آینده هم میگذارد.
این کارشناس فقهی اظهار کرد: هیچ فقیهی نمیتواند به خود اجازه جواز استفاده از سلاح هستهای دهد و بر اساس قواعد بدون سندی مانند «ما یرجی به الفتح» حکم به جواز استفاده از سلاحهای هستهای کند.