آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در جلسه تفسیر:

فلسفه وحی، بیداری چشم درونی انسان است/ تعهد خدا از علما

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر ارزشمند تسنیم با بیان اینکه خدا از علما تعهد گرفته تا مردم را هدایت کنند، گفت: فلسفه وحی بیداری چشم درونی انسان است تا انسان کورباطن نباشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 10 اسفند ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم، گفت: صدر سوره غافر با اسمای الهی است و خداوند به عنون عزیز و حکیم ذکر شده و در جای دیگر نیز از قرآن به عنوان عزیر یادشده است، زیرا شکست‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: همان طور که متکلم عزیز است کتابش نیز عزیز و شکست‌ناپذیر است و منشا این عزت نیز علم الهی است همچنین صدر سوره با عزت و علم شروع شده و استدلالات و براهین متن نیز برهمین اساس است.
وی تاکید کرد: نفرمود ما حفظ تورات و انجیل و. ... را بر عهده گرفتیم فرمود حفظ قرآن را بر عهده گرفتیم. اگر چیزی را خدا بر عهده گرفت مصون خواهد ماند همان طور که کعبه برا هم خدا بر عهده گرفت فرمود ابرهه آمد ما طیور را بر او مسلط کردیم نگذاشتیم آن را تخریب کند.

جوادی آملی بیان کرد: آنجا که گفته شده کفار سلطان ندارند نه اینکه حکومت و دفتر و دستکی ندارند فرعون پادشاه زمانش بود ولی قرآن دارد که اینها سلطانی ندارند که مراد همان نداشتن براهین عقلی است.
وی با اشاره به خلقت آسمان‌ها و زمین و اینکه به تعبیر قرآن خلقت اینها از انسان دشوارتر بوده است اظهار کرد: برای ذات اقدس اله قوی و ضعیف فرض ندارد که کاری برای او آسانتر و کار دیگری سخت‌تر باشد. مراد این است که خلق آسمان و زمین که از مدیریت کردن مردم قویتر است را من انجام داده‌ام حال مدیریت کردن شما کاری ندارد.

این مفسر قرآن بیان کرد: شما می خواهید جدال کنید و به غرور برسید من جلوی شما را می‌گیرم کسی که کل نظام را مدیریت می‌کند آیا نمی‌تواند انسان‌ها را مدیریت کند که این برهان عقلی است و سیدنا الاستاد علامه طباطبایی نیز این راه را رفته است.
وی با اشاره به کشتار 70 میلیون انسان در جنگ جهانی دوم و اینکه این حادثه متعلق به همین قرن است اظهار کرد: این افرادی که بر روی قبر 70 میلیون انسان ایستاده‌اند و می‌گویند ما مدیر دنیا هستیم باید بدانند خداوندی که خلقت آسمان و زمین در دست اوست مدیریت کردن این افراد برایش کاری ندارد که با کبر و غرور سخن می‌گویند اینها باید خجالت بکشند نه اینکه بخواهند دنیا را مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: کسانی که در برابر دین خدا مقاومت می‌کنند نمی‌فهمند که خدا کل عالم را اداره می‌کند و می تواند اینها را هم مدیریت کند لذا جلوی غرور و کبر آنها را بگیرد. چون بی دلیل و حجت در برابر دین ایستاده اند ما که عالم را رها نکرده‌ایم که شما هر کاری بخواهید بکنید و گرفتار نشوید.
وی افزود: یک سلسسله مسایل علمی و سلسله عمل صالح لازم است که هیچکدام را ندارند، برخی مردم عادی و در مسیر سعادت رفته‌اند ولی شما مصادیق افراد کورباطن هستید.
این مفسر قرآن عنوان کرد: وحی آمده است که بگوید در درون انسان چشمی است که اگر کسی چشم درونش بینا نباشد کور است. لذا خدا هرگز از کسی تعهد نگرفته مگر اینکه از علما تعهد گرفته که مردم را هدایت کنند و بحث آیه«نفر» نیز همین است.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: در مسئله قیامت نیز فرمود که قیامت و بعث بالضروره حق است و خیلی‌ها می‌دانند قیامت حق است ولی عملا ایمان ندارند چون ممکن نیست که فردی ایمان داشته باشد و عقل عملی او هم باز باشد باز هم معصیت کند.
وی افزود: این که می‌گویند هر کاری می‌کنید بسم الله بگویئد قرنطینه است، تعلیم است و تنها برای ثواب نیست. هرگفتار و نوشتاری انسان می خواهد شروع کند بگوید بسم الله الرحمان الرحیم یا فارسی یا عربی بگوید زیرا کار حرام و مکروه را که کسی بسم الله نمی‌گوید انسان باید رویش شود که بسم الله بگوید و این کار یا واجب است و یا مستحب.
وی با اشاره به باطن و ظاهر الهی افزود: خدا بسیط محض است و ظاهری است عین باطن و جایی هم که ظهور کرده نمی‌توان او را کاملا شناخت. ائمه هم که مظاهر الهی هستند نمی‌توان خوب آن‌ها را شناخت ولی اگر ظهور غیربطون بود می‌شد بشناسیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان