چه مهارت هایی به والدین در برخورد با فرزند مبتلا به اختلال دوقطبی یاری می رسانند؟
والدین باید در این زمینه از روان شناسان بالینی با تجربه یا روان پزشکانی که در حوزه های درمان های غیردارویی نیز مهارت دارند یاری بگیرند. اجرای درست این مهارت ها به ممارست و پیگیری مداوم روزانه نیاز دارد. بخشی از این مهارت ها از این قرار است:
- لازم است والدین مهارت های اتباطی از جمله گوش کردن فعال و هم دلی را بیاموزند و به کار گیرند.
- مهارت های مذاکره و حل مسئله را به فرزندان خود آموزش دهند و به عنوان الگوی عملی، خود نیز از این مهارت ها در حل مشکلات زندگی استفاده کنند.
- روش های کنترل خشم را به کار گیرند و به فرزندان خود بیاموزند.
- روش های آرام سازی را تمرین کنند و به فرزندان نیز آموزش دهند.
- در زمان حملات عصبانیت فرزند، از بحث و گفت و گوی دامن زننده به خشم او بپرهیزند و به او فرصت تنها بودن برای آرام شدن بدهند و در زمان پرخاشگری شدید فرزند از روش های محدود کننده ی قاطعانه، بدون خشم و هیجان شدید از طرف خود استفاده کنند.
- از جنگ و جدال و بحث درباره ی مسائل کم اهمیت بپرهیزند.
- روش های بهداشت خواب را در جهت بهبودی به خواب رفتن و بیدار شدن فرزند به کار گیرند، از جمله آموزش آرام سازی، گوش دادن به موزیک ملایم، نور ملایم، دوش و ماساژ و ...
- مهارت های سازشی در برخورد با استرس حاد را بیاموزند و در زمان استرس در کنار فرزند خود باشند.
- فرزند را در تطابق با مشکلات مدرسه یاری دهند.
- بر توانایی ها و استعدادهای فرزندان خود تکیه کنند و به خاطر ضعف ها و ناتوانی ها او را سرزنش نکنند.
- بیش از هر انتقاد از روش کار فرزند، ابتدا درباره ی نکات مثبت رفتار یا کار صحبت کنند و برای انتقاد از روش ها یا رفتارهای نامناسب از دادن القاب منفی به فرزند خود بپرهیزند. به عنوان مثال: «از این که لباس هایت را آویزان کردی متشکرم، لطفاً کتاب هایت را هم در قفسه بگذار» یا «من ناراحت می شوم وقتی می بینم کف اتاق پر از کتاب است» به جای: «تو چه قدر بی نظم و شلخته ای».
- از طریق مهارت های فرزندپروری، محدودیت ها و آزادی های مناسب و کارهای روزمره ی منظم در خانه ایجاد کنند.
- وسایل خطرناک را از دسترس فرزند دور نگه دارند و در صورتی که تهدید به خودکشی، خودآزاری یا آسیب به دیگران کرد، تهدیدات را جدی بگیرند و پزشک معالج را مطلع کنند.
منبع مقاله:
خادمی، مژگان، (1389) اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان، تهران: نشر قطره، چاپ اول.