انجام آزمایش به خاطر آن است که شما بدانید کسی را که میخواهید به دوستی برگزینید آیا شرایط و ویژگیهای مورد نظر شما را دارد یا نه تا با اطمینان از دارا بودن شرایط لازم، دوست و رفیق خود را انتخاب کنید.
مثلًا از این طریق میتوانید بفهمید که آیا او ایمان و تقوای کافی دارد یا نه؟ و از عقل و خرد کافی بهرهمند است یا نه؟ به طور کلی آیا شرایط دوستی را داراست و حقوق دوستان را رعایت میکند یا نه؟
شاید در بدو امر آزمایش کردن افراد کار سختی به نظر آید امّا با کمی تأمل و دقّت میتوان راه آزمایش را پیدا کرد و پس از آن دریافت که کدام دوستْ شایسته است و کدام دوستْ ناشایست. چگونه؟
برای آزمودن افراد، بهترین و مطمئنترین راه، بررسی عملکرد آنهاست.
از آنجا که ایمان و عقل هر شخص لا محاله در رفتار و کردار او نمایان میشود، با محک زدن اعمال میتوان افراد را مورد آزمایش قرار داد خصوصاً در مواقعی که امکان ظاهرسازی در کار نباشد.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
شیعیان را در سه مورد امتحان کنید:
1- در موقع نماز که چگونه از آن محافظت میکنند.
2- در مواردی که اسراری در پیش آنهاست چگونه آن را از دشمن ما حفظ میکنند.
3- در مواردی که اموالی دارند ببینید که آیا برادران خود را در اموالشان سهیم میکنند یا نه.[1]
هر چند در شرایط عادّی همواره امکان ظاهرسازی و فریب وجود دارد و لذا نمیتوان به صلاحیت اخلاقی یا اعتقادی افراد پی برد امّا در شرایط خاص و بحرانی، خصلتهای خوب و بد انسان به طور ناخودآگاه آشکار میشود و در آن موقعیت است که امکان ظاهرسازی و پنهان کردن حقایق از بین میرود. شاید به همین دلیل باشد که امام صادق علیه السلام میفرماید:
مَنْ غَضِبَ عَلَیْکَ ثَلاثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ یَقُلْ فیکَ مَکْرُوهٌ فَأَعِدَّهُ لِنَفْسِک.[2]
«کسی که سه بار نسبت به تو خشمگینشد ولی دربارهات سخن زشتی نگفت شایسته رفاقت است؛ پس او را برای دوستی انتخاب کن.»
امام علی علیه السلام میفرماید: «مردم جز با امتحان شناخته نمیشوند. زن و فرزندت را در غیاب خود و دوست را در موقع مصیبت و سختی و خویشاوندان را در زمان جدایی و علاقهمندان را در زمان نیازمندی امتحان کن تا از این طریق قدر و منزلت تو نزد آنان روشن شود.»
بنا بر این ایمان و عقل، مراتبِ دوستی و صداقت، وفاداری در دوستی، شخصیت و ادب و ... را در حالات و مراحل مختلف میتوان با آزمایش تشخیص داد؛ زیرا:
فی تَقَلُّبِ الْأَحْوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجال.[3]
در گردش حالات، گوهرهای مردان شناخته میشود.
پس از این امتحان و آزمایش است که انسان به راحتی میتواند دریابد دوستان شایسته و وفادار چه کسانی هستند تا با آنها طرح دوستی و محبت را بریزد.
در پایان این بحث به یک نکته دیگر نیز باید اشاره کرد و آن اینکه منظور از امتحان این نیست که انسان همواره در حال امتحان کردن دوستان خود به سر ببرد بلکه به محض حصول اطمینان، میتوان از ادامه آن دست کشید و اقدام به دوستی کرد. بنا بر این وقتی انسان شخصی را در مراحل مختلف آزمود و دست رفاقت و یکدلی به او داد و این دوستی سالهای طولانی به درازا انجامید، دیگر شایسته نیست که تا پایان عمر او را آزمایش نماید زیرا نتیجه چنین رفتاری این است که به جای دوستی و محبت، ملامت و کدورت جایگزین خواهد شد. و از قدیم گفتهاند که آزموده را آزمودن خطاست.
پی نوشت ها:
[1] . بحار الانوار، ج 80، ص 22.
[2] . بحار الانوار، ج 75، ص 251.
[3] . نهج البلاغه، حکمت 208.