ماهان شبکه ایرانیان

با توجه به دستور رییس جمهور فیلیپین ۱۸۰۰ نفر دلال و فروشنده مواد مخدر به دست مردم و پلیس کشته شده‌اند

رییس جمهور فیلیپین دستور داده است که مردم و نیروهای پلیس، تمام دلالان و فروشندگان مواد مخدر را در کوچه و خیابان بکشند. تصاویر و حواشی این موضوع را در بنیتا ببینید.

رییس جمهور فیلیپین دستور داده است که مردم و نیروهای پلیس، تمام دلالان و فروشندگان مواد مخدر را در کوچه و خیابان بکشند. تصاویر و حواشی این موضوع را در بنیتا ببینید.

Getty

در این عکس مردم پشت خط حفاظتی پلیس صف‌کشیده‌اند و در مقابل آن‌ها دو جسد بی‌جان از فروشندگان مواد مخدر بر زمین افتاده است. این اقدامات در پی تشدید درگیری‌های مسلحانه مبارزه یا فروشندگان مواد مخدر صورت گرفته است. نزدیک به 1800 قتل پس از پیروزی رودریگز در انتخابات ریاست جمهوری در جریان مبارزه شدید و سرکوب فروش غیرقانونی مواد مخدر در فیلیپین اتفاق افتاده است. اقدامات تشدید شده توسط خود دولت صورت گرفته است و بیشتر این قتل‌ها به دست پلیس صورت می‌گیرد.


کلام نویسنده: برخی از عکس‌های برای تمامی سنین مناسب نیست؛ و باعث ناراحتی برخی از مردم خواهد شد.

رودریگز دوترت (Rodrigo Duterte)، رئیس‌جمهور جدید فیلیپین که با وعده مبارزه با جرائم قانونی پیروز شده است، اقدامات جنایت‌کارانه‌ای در برابر فروشندگان مواد مخدر پیش‌گرفته است.
بعد از گذشت هفت هفته از به دست‌گیر دفتر ریاست جمهوری، تقریباً 1800 نفر از فروشندگان مواد مخدر در فیلیپین به قتل رسیده‌اند. این کشت و کشتارها یا به دست پلیس و یا به‌صورت مرموزی صورت گرفته است. این اوضاع سرکوبی نابه هنجار و نا به هنگام اعتراض و نگرانی‌های جامعه کاتولیک، سازمان ملل و ناظران حقوق بشر در فیلیپین را در پی داشته است.
در حال حاضر تنها کاری که دولت فیلیپین صورت داده است، بررسی قتل‌ها به دست سنای این کشور بوده است. ناظران حقوق بشر تعداد این کشتارها را بیش از هزاران نفر می‌دانند. این در حالی است که در جلسه‌ای که روز دوشنبه در دفتر رئیس پلیس ملی فیلیپین تشکیل‌شده بود تعداد کشته‌های سردسته جرائم فروش مواد مخدر به تعداد 712 نفر در آمارها کاهش یافت. آن‌ها و ناظران پلیس بر این باور هستند که حدود 1067 قتل بدون نظارت و به دنبال آشوب‌های ایجادشده و توسط اوباش و قاچاقچیان دیگر صورت گرفته است؛ و این کشتارها متوجه پلیس و دولت نمی‌شود.
سناتور آنتونیو تریلانس (Sen. Antonio Trillanes) به رئیس پلیس در اظهارنظری گفته است این اوضاع یک هرج‌ومرج واقعی برای فیلیپین است. بر اساس اخباری که به بیرون درز کرده است، آن‌ها این اوضاع را تحت کنترل خود درآورده‌اند.


مجازات مجرمان مواد مخدر، مرگ خواهد بود

بر اساس گزارش‌ها سایت دو راه (The Two-Way) لقب جدید ریس جمهور در فیلیپین به مجازات گر (The Punisher) تغییر پیداکرده است و او به‌صراحت در مورد سرکوب‌های خودش و ادامه کشتار مجرمان مواد مخدر در کل کشور و وعده‌های روز اول انتخاباتی خودش مبنی برریشه کن کردن جرم در فیلیپین پافشاری می‌کند.
 بر اساس گزارش‌های مجله نیویورک‌تایمز (The New York Times) او قول داده است تا در شش‌ماهه اول ریاست خودش 100000 نفر از مجرمان را از بین ببرد و اجساد آن‌ها زا در خلیج مانیل رها کند تا ماهی‌های این خلیج از گوشت آن‌ها برای چاق شدن خودشان استفاده کنند.
او به پلیس‌ها اجازه شلیک به‌تمامی مجرمان را داده است. در اظهارنظری گفته است، شما به حرف‌های من می‌خندید، ولی من اصلاً شوخی نداردم. رودریگز دوترت از واژه رکیک حرام‌زاده در مصاحبه با شبکه CNN برای مجرمان مواد مخدر استفاده کرده است.

Getty


او هرروز در سخنرانی‌های خودش از مردم می‌خواهد به کسانی که مشکوک هستند و یا می‌دانند که خریدوفروش مواد مخدر می‌کنند شلیک کنند؛ و یا اگر نمی‌توانند به پلیس اطلاع دهند، او به‌تمامی پلیس‌ها اطمینان خاطر داده است که در صورت کشتن کسی از طرف او حمایت می‌شوند و هیچ جرمی شامل کشتن قاچاقچیان مواد مخدر نمی‌شود. در مصاحبه با مجله دولتی نیوزویک (Newsweek) گفته است، شما به آن‌ها شلیک کنید و من به شما مدال خواهم داد.
او این پیام را در آخرین سخنرانی انتخاباتی خودش هم تأکید کرده بود.
او گفته بود: «حقوق بشر و قوانین آن را زیر پای بگذارید و نادیده بگیرید، اگر من به جایگاه ریاست جمهوری برسم، همانند یک ارتشی و یک فرمانده عمل خواهم کرد، موادفروش‌ها و قاچاقچی‌ها خودتان را آماده کنید... شما خواهید مرد، من شمارا خواهم کشت». این را دریکی از اظهاراتش در مجله گاردین (The Guardian) گفته است.
رئیس‌جمهور رودریگز دوترت به 7 ماه شهردار بودن خودش در شهر داوائو اشاره کرده است که در زمان او جنایات کاهش‌یافته بود، در زمان شهرداری او شهر داوائو به‌عنوان پایتخت قتل‌های فیلیپین شناخته‌شده بود، ولی جرم و جنایاتی که درانها دولت دخیل نبود کاهش‌یافته بود.
همان‌طور قبلاً هم اشاره کردیم گروه‌های حقوق بشر پس از پست شهرداری، او را به اتهام تشویق به کشتارهای آشکار و تشکیل جوخه‌های اعدام و مرگ به‌عنوان یکی از متهمان و جنایتکاران قضایی شناخته بودند.
او بعداً قتل‌های شهر داوائو را تکذیب کرد ولی دستور کشتار و اعدام‌های خیابانی را تائید کرد. او قبلاً گفته بود که کشته‌ها توسط خود مجرمان کشته می‌شوند. وقتی‌که در مصاحبه‌ای، در مورد کشتار 7000 نفری از او سؤال پرسیده شد و بلافاصله جمله قبل را تصحیح کرد و افزود کشتارها به تعداد 1700 نفر بوده است.
او در زمان انتخابات و شعارهای انتخاباتی خودش همواره به کاهش جرم اشاره داشت ویکی از بیشترین صندوق‌های رأی از شهر تحت کنترل او داوائو بود.


Getty

بعد از انتخابات، نگرانی‌ها در مورد سرکوب‌ها شروع شد.

به‌محض اینکه او در صندلی ریاست جمهوری نشست، سرکوب‌ها را از نو آغاز کرد؛ و ناظران حقوق بشر از افزایش کشتارها در دوران اخیر ریاست او خبر داده‌اند.
اخباری که از شبکه‌های خبری CBN و ABS فیلیپین به گوش می‌رسد، گزارش‌ها از افزایش میزان مرگ‌ومیر فروشندگان مواد مخدر حاکی است و عامل اصلی این کشتارها را ریاست جمهوری می‌دانند. کسی که در دفتر ریاست جمهوری حکم قتل‌ها را صادر کرده و از آن‌ها و پلیس حمایت جدی دارد.
هیچ‌کسی مخالف سرکوب مجرمان مواد مخدر نیست، گزارشی که مایکل سالیوان (Michael Sullivan) برای NPR تهیه‌کرده بود، بیانگر این بوده است که بعد از تمام زمان‌هایی که دولت با قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه کرد، به ناگاه رئیس‌جمهور منتخب، به وعده‌های خود به‌شدت عمل کرد. بسیاری از فیلیپینی‌ها، خودشان را در مصونیت مجازاتی تصور می‌کردند، همانند پلیس‌های فاسد، ولی رئیس‌جمهور تمامی مجرمان را حتی پلیس‌های فاسد را شامل مجازات اعدام می‌داند و آن‌ها را همانند مجرمان خیابانی به اشد مجازات می‌رساند.
مدافعان حقوق بشر از همان ابتدای اجرای این حکم نگرانی‌های خودشان را اعلام کردند.
سالیوان می‌گوید: میان اجرای احکام او و نحوه مبارزه او اشکالاتی وجود داد. همچنین اضافه می‌کند: این روش برای مقابله با جرم همیشه مخالفانی با خود داشته است.
این کشتارها همگی بدون محاکمه صورت گرفته‌اند. بسیاری از این مجرمان در خیابان و تحت تعقیب پلیس به ضرب گلوله کشته‌شده‌اند؛ به گزارش نیویورک‌تایمز (The New York Times) بدن‌های زخمی در خیابان بدون عامل قتل رها می‌شوند، گاهی اوقات در درون جعبه‌های کارتنی اجسادی پیدا می‌شوند که بعدها در شناسایی‌ها و نشانه‌های روی بدن آن‌ها متوجه می‌شوند مقتول قاچاقچی مواد مخدر بوده است. در آخرین اخبار پدر و پسر در بازداشت‌های پلیس فیلیپین به دست پلیس کشته‌شده‌اند. این اخبار در تمامی روزنامه‌های فیلیپین به‌شدت بازتاب داشته است و جامعه بشری نیز این حوادث را به‌شدت محکوم می‌کند.
اسقف اعظم ویلگاس، رئیس اسقف‌های کاتولیک فیلیپین، به دنبال کشته شدن 2 مظنون بی‌گناه در فیلیپین به حرف آمده است و گفته است: این کشتارها هیچ کمکی به کاهش جرم نخواهند کرد و مرگ توجیهی برای این جرم‌ها نیست.
او گفته است: ما باید فرزندانمان را در محیطی آرام تربیت کنیم و به آن‌ها آموزش دهیم. ما با این کشتارها فقط به آن‌ها قتل را آموزش می‌دهیم، مجرمانی که بدون دادرسی کشته می‌شوند، یک‌راه غیرعادلانه برای مجازات گناهکاران است، این راه، کاملاً اشتباه و پوچ است. او از رئیس‌جمهور پرسیده است: می‌خواهد که مظنونان به قاچاق مواد مخدر را به قاتلان خیابانی تبدیل کند؟
در حال حاضر کمیته قانون و عدالت سنا، تحت نپر سناتور لیلا د لیما (Sen. Leila de Lima) در مورد کشتارها تحقیق می‌کند. د لیما می‌گوید او نگران کشتارهایی است که بدون دلیل توسط پلیس و قاتلان خیابانی در این روزها مدام پیش می‌آید.
در اخباری که به‌صورت شایعه وجود دارد، رئیس‌جمهور فیلیپین د لیما را به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر متهم کرده است.

Getty

ایستادن در برابر انتقادها

به گزارش اسوشیتد پرس (The Associated Press) بیش از 4000 نفر به اتهام خریدوفروش مواد مخدر، توسط پلیس دستگیرشده‌اند، این آمار از زمان ریاست رئیس‌جمهور جدید است. در حدود 600000 نفر نیز برای جلوگیری از کشته شدن توسط پلیس خودشان را به پلیس تسلیم کرده‌اند و راهی زندان شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از این است که زندان‌های فیلیپین دیگر جایی برای زندانی‌های جدید خودش ندارد و زندان‌ها مملو از مجرم شده است.
به گفته شبکه‌های خبری فیلیپین رئیس پلیس و رئیس‌جمهور از هیچ قتل بدون محاکمه نمی‌هراسند و روزانه صدها بار این قتل‌ها را انجام می‌دهند. به گفته رئیس‌جمهور مجازات گر، پلیس برای دفاع خودش این کار را انجام می‌دهد ولی مبارزه علیه قاچاقچیان همچنان جداگانه ادامه خواهد داشت. او در برابر انتقادهای سازمان‌های جهانی، کشت و کشتارهای دیگر را مثال می‌زند و کار خودش را بسیار قانونی می‌داند.
اگنس کالامارد گزارش گر ویژه سازمان ملل در خلاصه‌ای از گزارش‌ها خودش در مورد فیلیپین با اشاره به موضوع مبارزه‌های غیرقانونی علیه مواد مخدر؛ و تأثیر مردان دولتی در آشوب‌های اخیر و قتل‌ها، از این اقدامات پرده برداشت.
در پاسخ و اعتراض رئیس‌جمهور فیلیپین سازمان ملل را ترک کرد.
و در ادامه افزود: ما شاید از سازمان ملل خارج شویم، در تو پسر حرام‌زاده می‌توانی از کشور ما خارج شوی، وگرنه ما خودمان تو را از کشور خارج خواهیم کرد!
از او در مرود عواقب این رفتارها پرسیده شد: او گفت اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهم و آن‌ها فقط در کارهای ما دخالت می‌کنند.
او جنگ در سوریه را از شکست‌های سازمان ملل به‌دردنخور می‌داند.
وزیر امور خارجه فیلیپین در مورد خروج رئیس‌جمهور از سازمان ملل اظهار تأسف کرد. رئیس‌جمهور فیلیپین از آمریکایی‌های نگران خواست تا خود در مورد شلیک سفیدها به سیاه‌پوستان در کشور خودشان اظهارنظر داشته باشند و کاری به مشکلات داخلی کشور نداشته باشند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان