آیا لوسمی (سرطان خون) و لنفوم (تومور بافت لنفاوی) می توانند توسط اشعه های ایکس تشخیص داده شوند؟[قسمت اول]

با وجود اینکه روش‌های تصویربرداری پیشرفته زیادی ابداع شده‌اند، ولی گاهی اوقات تصویربرداری ساده قفسه سینه با استفاده از اشعه ایکس، روش مفیدی برای ارزیابی دستگاه قلبی‌عروقی شما هست

با وجود اینکه روش‌های تصویربرداری پیشرفته زیادی ابداع شده‌اند، ولی گاهی اوقات تصویربرداری ساده قفسه سینه با استفاده از اشعه ایکس، روش مفیدی برای ارزیابی دستگاه قلبی‌عروقی شما هست. تصویربرداری ساده قفسه سینه با استفاده از اشعه ‌ایکس با عبور دادن مقدار اندک و نسبتاً بی‌خطری از اشعه ایکس، از میان بدن شما بر روی یک قطعه فیلم حساس به اشعه ایکس انجام می‌شود. امروز می‌خواهیم روش تشخیص دو بیماری لوسمی (سرطان خون) و لنفوم (تومور بافت لنفاوی) را با اشعه ایکس بررسی کنیم چون این دو بیماری به سختی با دیگر روش‌های تصویر برداری قابل‌ تشخیص هستند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.


بیماری لوسمی یک فرآیند پویا است که توسط متغیرهای ناشناخته و مستقل متعددی موجب تغییرات مولکولی یاخته شده و منجر به تداخل در سیستم تکثیر یاخته‌های مغز استخوان می‌شود. عامل مستعد و پیشتاز در تظاهر لوسمی مانند هر سرطان دیگری به هم خوردن نظم تقسیم یاخته‌ای است.
نه بیماری لوسمی (سرطان خون) و نه لنفوم با تصویربرداری تشخیص داده نمی‌شود. معمولاً تشخیص اولیه مستلزم بافت‌برداری و تعدادی از تست‌های آزمایشگاهی است که بر روی نمونه‌های خون و بافت انجام می‌شود. آزمایش‌ها تصویربرداری برای بیماری لوسمی (سرطان خون)، به‌طور ویژه، ممکن است در انواع دیگری از سرطان‌هایی که تومورها را تشکیل می‌دهند، مفید نباشد.

سرطان خون
بر طبق گفته‌ها، حتی در بیماری لوسمی (سرطان خون) و گاها در بیماری لنفوم، تصاویر رادیوگرافی (اشعه X) می‌تواند سرنخ‌هایی را همراه با دیگر بیت‌های اطلاعاتی گرفته‌شده، ارائه دهد که ممکن است بخشی از ترکیبی باشد که درنهایت منجر به بافت‌برداری و تشخیص بیماری شود.
لوسمی یا لوکمی (leukemia) ریشه در زبان لاتین به معنای «خون سفید» دارد و فرآیند تکثیر، خونسازی و ایمنی طبیعی بدن را مختل می‌کند. اجتماع این یاخته‌های سرطانی در خارج از مغز استخوان، موجب تشکیل توده‌هایی در اندام‌های حیاتی بدن نظیر مغز و یا بزرگ شدن غده‌های لنفاوی، طحال، کبد و ناهنجاری عملکرد اندام‌های حیاتی بدن می‌شوند. لوسمی شایع‌ترین سرطان اطفال در جهان است. ‎لوسمی بر اساس طیف، شدت و سرعت پیشرفت روند بیماری به دودسته حاد (acute) و مزمن (chronic) تعریف می‌شود.

الگوهای درگیری غدد لنفاوی در بیماری لنفوم، حتی ممکن است توسط رادیوگرافی سینه نیز آشکار شود که می‌تواند در جهت کمک به محدود کردن امکانات بسیار مهم باشد. تمام غدد لنفاوی متورم در سینه، لنفوم نیستند. سرطان‌های دیگر، عفونت و بیماری‌های غیر بدخیم مانند سارکوئیدوز ممکن است عیب‌یابی شود. گاهی اوقات غدد لنفاوی متورم در نقاطی از بدن مانند گردن به‌راحتی در دسترس بافت‌برداری هستند. بااین‌حال، در موارد دیگر مانند بیماری لنفوم هوچکین، به عنوان مثال، غدد لنفاوی سرطانی ممکن است تنها در اعماق سینه واقع شده باشند.


تصاویر رادیوگرافی (اشعه X) در بیماری لوسمی - استخوان‌ها و غدد

لوسمی
انجام یک تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس، آسان و بدون درد است. ممکن است از شما خواسته شود که لباس‌هایتان را از کمر به بالا درآورید و هر نوع جواهرآلاتی که ممکن است با تصویر تداخل کنند را از خود دور نمایید. باید جلوی دستگاه اشعه ایکس بایستید، دست‌هایتان را از هم بازکنید و نفستان را در سینه حبس کنید تا تصویر با استفاده از اشعه ایکس گرفته شود (گرفتن این حالت به این دلیل است که تصویر واضحی از قلب و ریه‌ها تشکیل شود).
رادیوگرافی (اشعه X) و یا فیلم‌های مسطح، برای تشخیص بیماری لوسمی (سرطان خون) استفاده نمی‌شود. با این حال، ممکن است رادیوگرافی سینه برای بررسی عفونت ریوی و یا به دلایل دیگر انجام شود و همچنین ممکن است که رادیوگرافی، غدد لنفاوی متورم و مناطق دیگری از بیماری را نشان دهد. برخی از انواع بیماری لوسمی (سرطان خون) ممکن است همچون پیشرفت‌های بیماری به غدد لنفاوی گسترش یابد. بیماری لوسمی (سرطان خون) همچنین می‌تواند در ظاهر استخوان‌های بزرگ‌سالان و کودکان مبتلا، تغییراتی را ایجاد کند.

سرطان خون
بیماری استئوپنی به استخوان‌هایی اشاره دارد که متراکم به نظر نمی‌رسند و به‌صورت عادی در تصاویر به‌روشنی سفید نیست، اما به حدی نیست که در پوکی استخوان دیده شود. استئوپنی به طور مکرر در بیماری‌های میلوم (تومور مغز استخوان)، لوسمی، لنفوم و بسیاری از اختلالات دیگر پیدا می‌شود.
علاوه بر این، رادیولوژیست‌ها یا پزشکانی که تصاویر رادیوگرافی را تفسیر می‌کنند، الگوهای درگیر بیماری یا ضایعات استخوانی را می‌بینند.
بیماری لوسمی (سرطان خون) و بسیاری از بیماری‌های غیر سرطانی که با متابولیسم استخوان تداخل دارند، مانند هیپرپاراتیروئیدیسم و پوکی استخوان، ممکن است توزیع متقارنی در اسکلت و استخوان‌بندی داشته باشند. در مقابل، به‌طور اتفاقی، ظاهر نامتقارن ضایعات استخوانی ممکن است نمایانگر علل مختلف، مانند بیماری پاژه استخوان و یا گسترش متاستاز که نوع دیگری از سرطان است، باشد.

 

در ادامه با ما همراه باشید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر