ماهان شبکه ایرانیان

صرفه‌ جویی هم هنر است هم نعمت (۱)

تعادل یعنی قرار گرفتن در مسیری درست بین افراط و تفریط! به‌طوری که کار شما نه افراط تلقی شود و نه تفریط و حد وسط این دو باشد.

صرفه‌ جویی هم هنر است هم نعمت (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

یکی از توصیه‌هایی که بیشتر افراد زیاد از آن خوششان نمی‌آید و حتی گاهی در مقابل آن موضع می‌گیرند، این است: صرفه‌جویی کن! اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا باید صرفه‌جویی کنید؟

قبل از پرداختن به علت اصلی صرفه‌جویی، ببینیم صرفه‌جویی به چه معناست؟ گفتگو کرده و معنای صرفه‌جویی را پرسیدیم. پاسخ آنها به قرار زیر بود:  صرفه‌جویی یعنی خسیس‌بازی در آوردن!  صرفه‌جویی یعنی گدابازی!  صرفه‌جویی همانطور که در رسانه‌ها می‌گویند، یعنی درست مصرف کردن  صرفه‌جویی یعنی استفاده از چیزهای به‌صرفه.

 صرفه‌جویی یعنی مصرف صحیح به جای هدر دادن پول و امکانات.

 صرفه‌جویی یعنی اینکه با یک پول ثابت، بهترین چیزها را تهیه کنیم.

اگر صرفه‌جویی را با گدا بازی یا خسیس بازی معادل بگیریم، هیچوقت نمی‌توانیم از مزایای اصلی آن بهره‌مند شویم. صرفه‌جویی به این معنا نیست که لوازم و وسایلی را که به آنها نیاز داریم، تهیه نکنیم. صرفه‌جویی به معنای محرومیت کشیدن هم نیست. صرفه‌جویی یعنی خرید و به دست آوردن لوازم و کالاهای مورد نیاز با بهترین و مناسب‌ترین قیمت و اینکه به دنبال هدر دادن نباشیم و قدر و منزلت پول و انرژی‌های‌مان را بدانیم.

صرفه‌جویی و مجسمه‌سازی!

حتما تعجب کردید و با خود گفتید صرفه‌جویی چه ربطی به مجسمه‌سازی دارد؟ اما باید بگوییم صرفه‌جویی شبیه مجسمه ساختن است. فرض کنید مواد اولیه و گل مجسمه‌سازی را در دست دارید و قرار است با آن مجسمه بسازید. شما گل را با دستانتان ورز می‌دهید و هر عضو از پیکر مجسمه‌تان را همان‌طور که در تصور دارید یا همان‌طور که مدلتان اقتضا می‌کند، درست می‌کنید.

آیا چون گل زیادی در اختیار دارید، یک گلوله بزرگ به جای بینی مجسمه‌تان کار می‌گذارید؟ آیا ظرافت‌ها را مراعات نمی‌کنید و به جای صورت یک توپ گلی و به جای انگشت لوله‌های کلفت می‌گذارید؟ و در نهایت به جای پیکره یک آدم، چیزی شبیه فیل می‌سازید؟! البته که نه. برعکس، شما با ظرافت مجسمه‌تان را می‌سازید، همه خطوط را درست از آب در می‌آورید، تناسب را رعایت می‌کنید و از گل مجسمه‌سازی استفاده بیهوده و زیاد از حد نمی‌کنید؛ بلکه گل را به قاعده و به اندازه مورد استفاده قرار می‌دهید.

هرگز نمی‌گویید اگر از گل کمتر استفاده کنم، خسیس‌ام یا دارم گدایی می‌کنم! نمی‌گویید باید تا می‌توانم گل به کار ببرم! بلکه هنرمندانه با رعایت تناسب‌ها، با ظرافت و دقت، درست به همان اندازه گل بر می‌دارید که لازم است؛ به اندازه‌ای که نتیجه کارتان یک اثر هنری بی نظیر از آب در بیاید. صرفه‌جویی هم همین طور است.

شما از پول، امکانات و انرژی‌هایتان باید طوری استفاده کنید که نتیجه اش درست مثل یک اثر هنری بی‌نظیر باشد. همه ظرافت‌ها را مراعات می‌کنید و به اندازه‌ای که لازم است از منابع مالی استفاده می‌کنید نه اسراف می‌کنید و نه کم می‌گذارید. نه افراط می‌کنید و نه تفریط. همه چیز سر جای خود قرار می‌گیرد و شما و دیگران از نتایج آن بهره‌مند می‌شوید و بهترین استفاده‌ها را می‌برید. ضمن اینکه منابع‌تان هم به هدر نرفته و ذخیره می‌شوند و باز هم می‌توانید مجسمه‌های

 بیشتری بسازید!

نقش‌ هارمونی و تعادل در مجسمه سازی

همه ما می‌دانیم که در هر اثر هنری باید نوعی ‌هارمونی و تناسب وجود داشته باشد. این تناسب به زیبا شدن اثر کمک کرده و آن را از نمونه‌های دیگر متمایز می‌کند. چنین ‌هارمونی و تناسبی در زمان صرفه‌جویی، تعبیر به تعادل می‌شود. اگر در استفاده از منابع، تعادل را مراعات کنید، اثر هنری شما در فراهم آوردن وسایل و لوازم زیباتر می‌شود.

اما تعادل در این مورد یعنی چه؟ تعادل یعنی قرار گرفتن در مسیری درست بین افراط و تفریط! به‌طوری که کار شما نه افراط تلقی شود و نه تفریط و حد وسط این دو باشد. همان‌طور که در شماره‌های قبل هم گفته‌ایم، افراط و تفریط هر کدام به نوبه خود انسان را از حالت تعادل و هماهنگی با جهان خارج می‌کنند و از اقتدار او می‌کاهند و موجب رنج و ناراحتی می‌شوند. خط تعادل خطی است که در آن، انسان به اوج شکوفایی و آرامش دست می‌یابد.

هر کاری که او را از این خط خارج کند، در واقع کمال و آرامش او را تهدید کرده است. برای مثال، اگر شما بیش از حد نیاز غذا بخورید، ده‌ها مشکل برای خود ایجاد می‌کنید؛ از جمله معده درد، روده درد، عدم هضم سریع و ساده غذا، صرف انرژی بدن در راه هضم غذا به جای سایر فعالیت‌ها، کرختی و سستی، درست کار نکردن مغز، عدم توانایی حل مسائل و مشکلات در اثر کارکرد نادرست مغز ، خواب بیشتر ، احساس سنگینی و... اگر به اندازه نیازتان نخوابید و استراحت نداشته باشید و در خواب تفریط کنید نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد...

برای خواندن بخش دوم- صرفه‌ جویی هم هنر است هم نعمت- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان