بعد از برجام گردشگران ورودی از کشورهای همسایه کم شدند
وی گفت: طبق آمار بعد از برجام گردشگران ورودی ما از
کشورهای همسایهمان کم شد یعنی بازارا اصلی ما کم شد و از طرفی هم ورودی
های ما از اروپا بیشتر شد اما باید بدانیم که خروجی های کشور ما هم به
اروپا بیشتر شد؛ خروجی ها ما برای مسافرت به فرانسه 163 درصد رشد داشته ایم
یعنی بعد از برجام درسته که اروپایی ها به ایران آمدند اما ایرانی های
زیادی هم به اروپا رفتند.
پشت سفارت عربستان پنهان نشویم!
دکتر محمد علی فیاضی اظهار داشت: وقتی یک اتفاقی مثل
ماجرای سفارت عربستان ایجاد شود در همه حوزه ها مخصوصا حوزه گردشگری بسیار
تاثیر گذار خواهد بود. حدود 192 هزار نفر از گردشگران به دلیل اهمال کاری
عده ای از گردشگران ورودی به کشور ما کم شد.
مقصودی گفت: چندین سال است مسئولین ما پشت مسئله
تحریم پنها شده اند و هر ضعفی را به پای تحریم میگذارند ماجرای سفارت
عربستان هم این است. ما صرفا نباید مسئله سفارت عربستان را ببینیم اگرچه که
قبول داریم کار اشتباهی بوده است اما چرا بعد از برجام 400 هزار نفر از
گردشگران ورودی به کشور ما کم شده است؟ 190 هزار نفر از عربستان میآمدند
شما برنامه داشتید که این تعداد را به 600 هزار نفر برسانید اما سوال این
است که برای عراقی که یک و نیم میلیون نفر میآمدند چه برنامهای داشتید؟ و
چرا تعداد گردشگران عراقی کم شدهاند
ورودی های ایران از عراق و آذربایجان در سال 94 و 95 کم شدهاند؛ چه ربطی به عربستان دارد؟!
شهاب طلایی تصریح کرد: نباید پشت ماجرای سفارت
عربستان پنهان بشویم؛ ورودی های ما از عراق در سال 94 و 95 ده درصد رشد
منفی داشتهاند و همچنین ورودی های ما از آذربایجان نیز منفی 5 شده است،
ورودی های ما از ترکمنستان در همین دوسال 51 درصد منفی شده است؛ این کشورها
که ربطی به سفارت عربستان ندارند! از هندوستان در سال 94حدود 92 هزار نفر
به ایران میآمدند اما در سال 95 این تعداد به 77 هزار نفر رسیده است یعنی
رشد منفی 16 داشتهایم. دلایل کم شدن ورود گردشگران از این کشورها به ایران
این است که اولویت ما صرفا کشورهای اروپایی است و کاری با کشورهای همسایه
نداریم.
مجموع گردشگران اروپایی که بعد از برجام به ایران آمدند به 100 هزار نفر نمیرسد
این پژوهشگر حوزه گردشگری تصریح کرد: آمار سال 2015
نشان میدهد که از کشورهای اروپای غربی مثل آلمان، فرانسه، هلند،
سوئیس،اتریش، بلژیک و لوکزامبورگ جمعا 92 هزار نفر وارد کشور شدهاند در
حالی که ما فقط از هندوستان 92 هزار نفر ورودی داشتهایم یعنی اگر رشد این
کشورها طبق آمار دکتر روحانی 100 درصد شده باید بدانیم که تعدادشان چقدر
بوده این رشد صد در صد یعنی بطور مثال قبل از برجام تعدادشان هزار نفر بوده
و بعد از برجام دوهزار تا شده است.
دکتر فیاضی افزود: البته همه برنامه ریزی ها به این
سمت نیست که ما صرفا از اروپا گردشگر بیاوریم؛ برنامه ریزی 1404 این است که
20 میلیون گردشگر داشته باشیم و رویکردمان هم عمدتا کشورهای همسایه و
کشورهای اسلامی است.
اولویت حاکمیت کشورهای همسایه است اما آیا بخش خصوصی به این اولویت اهمیت میدهد؟!
شهاب طلایی گفت: حاکمیت میگوید که اولویت من در
برنامه ریزی کشورهای همسایه است اما در عمل آن کسی که بخش خصوصی است و
بودجه را خرج میکند به جای اینکه اولویتش نمایشگاه های منطقهای باشد به
نمایشگاههای برلین، ایتالیا و غیره میروند اما گویا اولویتشان نمایشگاه
بمبئی، دهلی نو و دبی نیست.
سازمان گردشگری همه کاره صنعت گردشگری کشور نیست
وی گفت: سازمان گردشگری همه کاره صنعت گردشگری کشور
نیست و بخش خصوصی و افراد با نفوذ اجازه نمیدهند که این سازمان به
وزارتخانه تبدیل بشود در صورتیکه همه میدانند این امر به نفع صنعت
گردشگری کشور است.
شهاب طلایی خاطرنشان کرد: در کشور ما حکومت تکلیف
خودش را به پدیده گردشگری نمیداند و به همین دلیل برنامه ریزی جامعی را
انجام نداده است. دوم اینکه معلوم نیست گردشگری در چه محدوده جغرافیایی
برای کشور ما اولویت دارد آیا منطقه مهم است، همسایه ها مهم هستند یا اروپا
و غیره؟ سومین نکته این است که هم افزایی بین دستگاههای مربوطه به حوزه
گردشگری در کشور ما ایجاد نشده است.
سهم ایران در تبلیغات و بازاریابی کمتر از 20 سنت است!
دکتر محمد علی فیاضی در خصوص محرومیت های استان
سیستان و بلوچستان و روستاهای گردشگری آن اظهار داشت: آنقدر این مناطق
مهجور هستند که ما اگر جاهای دیگر قاچاق سوخت داریم در این روستا قاچاق آب
داریم.
مقصودی اظهار داشت: منطقه ای با عنوان باداب سورت
است که منطقه ای بسیار زیباست و نمونه آن در دنیا فقط در ترکیه است که
متاسفانه بسیار شرایط نا مساعدی برای گردشگران دارد و هیچ امکاناتی ندارد.
دکتر فیاضی گفت: ما درباره این موضوعات درکنار هم هستیم و توقعمان از صداوسیما و رسانه ها این است این ظرفیت ها را نشان بدهد.
مقصودی اظهار داشت: ما وقتی به زبانهای مختلف در
اینترنت سرچ میکنیم در رابطه با این جاذبه ها هیچ مستندی نمیبینید. اگر
تبلیغات هم جزء کارهای شما نیست پس کار سازمان چیست؟
دکتر فیاضی گفت: اعتبارات سازمان بسیار محدود است.
سهم ایران در تبلیغات و بازاریابی کمتر از یک دلار است یا بعبارتی فقط 20
سنت است در صورتیکه در کشور ترکیه این عدد بسیار بیشتر از این است.
در سال 95 تراز گردشگری ما سه میلیون منفی شد
شهاب طلایی در ادامه اظهار داشت: میزان گردشگران
خروجی ما در سال 95 نه میلیون و صد و نود شش هزار شد یعنی حدود سه میلیون
تراز گردشگری ما منفی شد. دولت های مختلف برای خروجی هایشان برنامه ریزی
دارند بطور مثال چین از گردشگری که از کشورش خارج میشود بعنوان ابزاری برای
دیپلماسی استفاده میکند. روند کلی 25 سال اخیر صنعت گردشگری یک روند روبه
رشد است اما متاسفانه آنچیزی که بخش خصوصی از این صنعت معرفی میکند این
است که هتل ها خالی است و مشکلات زیاد است و غیره یعنی یک تصویری ارائه
میدهد که هیچ سرمایه گذاری به سمت این سیستم نیاید.
وقتی در پسابرجام آدرس غلط میدهیم ظرفیتهای کشورمان مغفول میماند
محسن مقصودی اظهار داشت: بحث این است که آدرس غلط
داد به رسانه ها و مردم و سیاستگذارهایمان ندهیم و نگوییم بعد از برجام
ورود گردشگران اروپایی چند ده برابر شده است پس برجام برای صنعت گردشگری ما
عالی بوده است چراکه وقتی اینگونه آدرس بدهیم حواس همه از مشکلات و نواقص
پرت خواهد شد و دیگر کسی به عراق، عمان، آذربایجان، ارمنستان و غیره توجهی
نمیکنند.
دکتر طلایی افزود: یکی دیگر از معضلات صنعت گردشگری
بخشی است که خودش را بعنوان بخش خصوصی معرفی میکند؛ این بخش یا خصولتی
هستند یا واقعا کارشناس این حوزه نیستند و منافع شخصیشان را برمنافع کشور
ترجیح میدهند. همین افراد برای وزارتخانه شدن سازمان گردشگری مخالفت
میکنند چراکه هرچقدر فضا غیر شفاف باشد این افراد بیشترین سود را میبرند.
از سال 86 تاکنون هنوز مصوبه سرویس های بهداشتی بین راهی بطور کامل عملیاتی نشده است
شهاب طلایی افزود: در سال 86 هیئت وزیران مصوب کرد
که هزار سرویس بین راهی احداث بشود از سال 87 تا سال 96 مجموعا 124 میلیارد
به این حوزه اختصاص پیدا کرده است و حدود 500 تا احداث شده است اما
مشکلاتی مانند نداشتن آب و مکان یابی و غیره دارد. هزینه شده اما هیچ کدام
به بهره برداری نرسیده است.
بخش خصوصیهایی که بخش خصوصی نیستند به جان صنعت گردشگری افتادهاند
وی گفت: همه کشورهای دنیا به سمتی رفتند که اقامت
ارزان برای گردشگران ایجاد کنند اما ما میبینیم که در پیک های مسافرتی
چقدر از مردم به کیش و قشم میروند و چقدر به ترکیه و گرجستان میروند چرا
که در ایران قیمت ها بسیار بالاست. بخش خصوصی هایی که واقعا بخش خصوصی
نیستن مخالف چنین برنامه هایی هستند؛ شرکت هایی مثل پارسیان بنیاد، بنیاد
شهید، سازمان تامین اجتماعی و یا حتی سمگا که شرکت خصوصی است اما واقعا
خصوصی نیست و از رانتهای دولتی استفاده میکند؛ همه اینها خودشان آفت این
حوزه هستند و از گیرهای اصلی خانه مسافر هستند؛ یکی از مخالفان خانه مسافر
اتحادیه هتلداران هستند که میگویند اگر خانه مسافر بیاید دیگر کسی هتل
نمیآید! خانه مسافر یعنی یک شخصی در شهر خودش یک طبقه خالی دارد و این را
ثبت میکند و مسافران بصورت اینترنتی میتوانند آن را رزرو کنند.
وی افزود: سازمان گردشگری خانه مسافر را انحصارا به
شرکت ایرانگردی و جهانگردی دادهاند که خصولتی هم هست و این شرکت هم این
امر را به شرکت راهکار هوشمند داده است و میگوید هرکسی استارتآپی بخواهد
بزند باید اینجا بیاید؛ یعنی در بحث خانه مسافر هم به سمت انحصار رفتهایم.
محسن مقصودی در پایان اظهار داشت: هدف ما این بود که
یک تلنگری به بخش های مختلف در حوزه صنعت گردشگری زده باشیم و گلایههای
مردم را بگوییم. امیدواریم با تاکید ریاست جمهور روی بحث گردشگری بتوانیم
در مباحث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری عملکرد موفقی داشته باشیم.