علل بالا بودن دیاستولیک فشار خون

چاقی، رژیم غذایی نامناسب، و استرس از برجسته‌ترین دلایل بالا بودن دیاستولیک فشار خون هستند. در این مقاله اطلاعاتی در مورد علل و راه‌حل فشار خون بالا به همراه جزئیات ارایه شده است

چاقی، رژیم غذایی نامناسب، و استرس از برجسته‌ترین دلایل بالا بودن دیاستولیک فشار خون هستند. در این مقاله اطلاعاتی در مورد علل و راه‌حل فشار خون بالا به همراه جزئیات ارایه شده است.
فشار اعمال شده توسط خون به دیواره شریان‌ها را فشار خون می‌گویند. دستگاه فشار سنج خون برای اندازه‌گیری فشار خون به‌کار می‌رود. برای خواندن فشار خون دو شماره وجود دارد: شماره بزرگتر (در بالا نوشته شده) سیستولیک فشار خون است. در حالی‌که شماره کوچکتر که در پایین نوشته شده به عنوان فشار دیالوستیک شناخته می‌شود. برای مثال فشار خون طبیعی 120/80 میلی‌متر جیوه است که در آن 120 میلی‌متر جیوه فشار سیستولیک و 80 میلی‌متر جیوه فشار دیالوستیک خون است.
بسته به خواندن اعداد فشار خون، می‌توان تشخیص داد که فشار خون یک شخص بالا، پایین یا طبیعی است. فشار خون غیرطبیعی بالا یا پایین خطرناک است و ممکن است به اختلالات تهدیدکننده زندگی منجر شود.فشار دیاستولیک بالا زمانی اتفاق می‌افتد که به 90 میلی‌متر جیوه یا بالاتر برسد.

چه دلایلی باعث بالا رفتن فشار دیاستولیک خون می‌شود؟

چاقی

هنگامی که وزن فرد بیشتر از حد طبیعی باشد، چربی‌های اضافی (در قالب کلسترول) در بدن در دیواره شریان‌ها رسوب می‌کنند و باعث باریک شدن آن می‌شوند. به‌خاطر این، قلب برای پمپاژ بیشتر کار می‌کند و باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

 

رژیم غذایی نامناسب

داشتن یک رژیم غذایی نامناسب با چربی اضافی، پر نمک و غذاهای دارای کلسترول، یکی دیگر از دلایل برجسته فشار خون بالا است. مواد غذایی شور باعث بالا رفتن سطح سدیم در خون شده و منجر به بالا رفتن فشار خون می‌شود. رژیم غذایی سرشار از چربی ترانس می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند.

 

سیگار کشیدن و اعتیاد به الکل

افزایش فشار خون یکی از اثرات مضر سیگار است. نیکوتین موجود در تنباکو از راه‌های مختلفی بر قلب تاثیر می‌گذارد. سطح اکسیژن در قلب را کاهش و میزان ضربان قلب را افزایش داده و باعث تنگ شدن رگ‌های خون می‌شود. مصرف بیش از حد الکل نیز بر فشار خون تاثیر می‌گذارد. نوشیدنی‌های الکلی دارای کالری بالایی هستند که منجر به افزایش وزن شده، و به طور غیرمستقیم باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. به طور مشابه، مواد مخدر و کافئین بیش از حد نیز خطر بالا رفتن فشار خون را افزایش می‌دهند.

 

سبک زندگی بی‌تحرک

ورزش نکردن از راه‌های بسیاری بر فشار خون تاثیر می‌گذارد. زندگی بی‌تحرک به مدت طولانی، باعث افزایش وزن و بالا رفتن سطح کلسترول خون می‌شود. ممکن است آگاه نباشید، اما زندگی بی‌تحرک یکی از خطرات اصلی ابتلا به بیماری‌های مختلف است که بیماری قلبی یکی از برجسته‌ترین آن است.
افزایش سن و استرس برخی از دلایل دیگر فشار خون بالا هستند. با‌این‌حال، این روزها، به دلیل سبک زندگی نامناسب و پر از استرس فشار خون بالا در جوانان هم دیده می‌شود.
احتمال این وجود دارد که شما در معرض این خطرات قرار نگرفته باشید اما هنوز هم مبتلا به فشار دیاستولیک بالا باشید. ممکن است حتی فشار سیستولیک طبیعی داشته باشید، اما فشار دیاستولیک بالا باشد. این وضعیت به عنوان فشار خون دیاستولیک بالای ایزوله شده نامیده می شود. اگرچه این وضعیت کاملا خطرناک نیست اما شما باید به دنبال اقداماتی برای کاهش فشار خون باشید. دلیل این است این امکان وجود دارد تا با گذشت زمان فشار سیستولیک نیز افزایش یابد.

 

چگونه فشار خون دیاستولیک بالا را کاهش دهیم

در بسیاری از موارد، به غیر از سردرد و خستگی، هیچ نشانه برجسته‌ای مشاهده نمی‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود تا فشار خون خود را به طور منظم بررسی کنید. روش‌های طبیعی متعددی وجود دارد که به کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند.

 

داشتن رژیم غذایی سالم

همانطور که مشاهده کردید رژیم غذایی نامناسب به‌طور مستقیم و غیرمستقیم باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. معقولانه است که رژیم غذایی خود را تغییر داده و عادات غذایی سالم داشته باشید. شما باید غذاهایی که شامل مقدار زیادی سدیم، چربی و کلسترول هستند را محدود کنید. میوه‌های تازه، سبزیجات، آجیل و گوشت سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف غذاهای سالم به کاهش وزن کمک می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

 

به طور مرتب ورزش کنید

ورزش منظم به مدت 20 تا 30 دقیقه در طولانی مدت از فشار خون بالا و سایر بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. می‌توانید برای عضویت در یک باشگاه ورزشی درخواست دهید یا با استفاده از تکنیک‌ها و راهنمایی‌ها در خانه اقدام به ورزش کردن بکنید. شما همچنین می‌توانید ورزش‌های دیگری مثل شنا، رقص، ایروبیک و رقص و دویدن را در نظر بگیرید.

 

کاهش وزن

اگر شاخص توده بدن (BMI) شما بالا است و اضافه وزن دارید، برای پیشگیری از خطرات مرتبط با آن نیاز دارید تا این وضعیت را کنترل کنید. داشتن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم بهترین روش‌های طبیعی برای از دست دادن وزن می‌باشند. برای داشتن هر نوع رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید.

 

ترک سیگار

سیگار کشیدن به صورت فعال یا تفریحی هر دو به یک اندازه مضر هستند. بنابراین، شما باید مصرف سیگار و الکل را کاهش دهید تا از فشار خون بالا جلوگیری کنید. اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید شما باید مصرف سیگارو الکل را ترک کنید تا بعدا از بیماری‌ها و اختلالات ناشی از فشار خون بالا در امان باشید.
فشار خون سیستولیک بالا معمولا بیشتر از دیاستولیک بالا مشادهد می‌شود؛ اما نادیده گرفتن آن ممکن است باعث ابتلا به نارسایی دیاستولیک قلبی شود. در حال حاضر، اگر شما مایل به درک فشار خون خود به همراه جزئیات آن هستید اینجا جدول و اطلاعاتی در مورد آن نوشته شده است:

 

توضیحات فشار خون به همراه جزئیات

فشار خون سیستولیک فشاری است که با منقبض شدن عضلات قلب ایجاد می‌شود. فشار دیاستولیک زمانی ایجاد می‌شود که قلب در حال استراحت است. وقتی که فشار سیستولیک خون به 140 میلی‌متر جیوه یا بالاتر می‌رسد گفته می‌شود که شخص از فشار خون سیستولیک بالا رنج می‌برد. جدول زیر برای درک فشار خون سیستولیک بالا به شما کمک می‌کند:

 

 

فشار خون

فشار سیستولیک

فشار دیاستولیک

طبیعی

120 میلی‌متر جیوه

80 میلی‌متر جیوه

پیش از فشار خون بالا

120-140 میلی‌متر جیوه

80-100 میلی‌متر جیوه

فشار خون بالا

140 میلی‌متر جیوه و بالاتر

100 میلی‌متر جیوه و بالاتر

فشار خون بالا یا هایپرتنشن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی (حمله قلبی و نارسایی قلبی) و سکته مغزی می‌شود. همچنین می‌تواند یکی از دلایل اختلالات کلیوی نیز باشد. اگرچه فشارخون بالا در افراد بالای 35 سال رایج است اما احتمال دارد افراد جوان هم از ابتلا به آن رنج ببرند. افراد مسن‌تر معمولا از فشار سیستولیک رنج می‌برند در حالی‌که افراد جوان‌تر از فشار خون دیاستولیک رنج می‌برند.
دنبال کردن عادات سبک زندگی مناسب و درمان دارویی می‌تواند کمک قابل توجهی به درمان فشار خون بالا بکند. فشار خون دیاستولیک بالا می‌تواند براس سلامتی مضر باشد اما می‌توان با اقدامات پیشگیرانه به‌راحتی از آن اجتناب نمود. مراقب باشید!

بیشتر بخوانید:

داروهای کاهش فشار خون کدامند؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان