ماهان شبکه ایرانیان

مسئله غیبت و زمینه سازان ظهور امام عصر (عج)

تبیین انتظار و رویکردهای متفاوت آن، انگاره ای است که در دوران غیبت براو گرد و غبار زمان نمی نشیند. چرا که پویایی طرح انتظار، منجر به انتظار پویا می گردد

مسئله غیبت و زمینه سازان ظهور امام عصر (عج)

مقدمه

تبیین انتظار و رویکردهای متفاوت آن، انگاره ای است که در دوران غیبت براو گرد و غبار زمان نمی نشیند. چرا که پویایی طرح انتظار، منجر به انتظار پویا می گردد. اهمیت انتظار و اثر آن در امروز و فردای بشریت، مسأله ای است حیاتی که در هر عصری نیازمند بیانی نو و جدید است تا در پرتو آن از آسیب ها، خرافه ها و تحریف ها پیراسته گشت و با تبیین وظایف و ویژگی منتظران واقعی حضرت، به سمت ظهور قدم برداریم.

مفهوم غیبت

ناپدید شدن، غایب گشتن، دور شدن، نهان بودن امام دوازدهم را از نگاه های دیگران می رساند. غیبت به معنای پنهان شدن از دیدگان است غایب به کسی گفته می شود که حاضر و ظاهر نیست و در اصل درباره پنهان شدن خورشید ماه و ستارگان به کار می رود هم چنین درباره ی کسی به کار می رود که مدتی در جایی حضور دارد و پس از آن از دیدگان رفته دیگر دیده نمی شود در اصطلاح مهدویت نیز به پنهان زیستی حضرت مهدی گفته می شود. غیبت در مقاییس: «أیی هبطة من الأرض یغابُ فیها، قال اللهُ تعالی فی قصة یوسُفَ  [ألقُوهُ فی غَیابةِ الجُبِّ] الغیبة: الوقعیة فی الناس من هذا لأنَّها لاتقال إلاّفی غَیبَة؛ و فرو رفتن در زمین غیب شود در آن و خداوند تعالی فرموده است در غصه یوسف  استحکامی است در پنهان شدن چاه. غیبت واقعه ای است در میان مردم از این قبیل که به آن گفته نمی شود جز در غیبت آن (همان غیبت باشد.»واژه غیبت در مفردات: غیبت در مفردات یافت نشد. غیبت در لسان العرب: واژه غیبت به صورت پنهانی معنا شده است. در قاموس در تفسیر برهان امام صادق می فرمایند: «ظاهراً غیبت مرادش امام مهدی  است و به این منظور نیز می باشد وقتی که فرمودند یوسف را نکشید و او را به قعر چاه بیفکنید و به رجوع حضرت یوسف  به درون چاه اشاره دارد که منظور همان غائب بودن است.» امام صادق فرمودند: «قائم دارای دو غیبت است یکی طولانی و دیگری کوتاه در نخستین جایگاه آن حضرت را شیعیان خاص او می دانند و در غیبت دوم از جایگاه او کسی جز خدمتکارانش که بر دین اویند آگاه نیست.» غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سری از اسرار الهی است که حکمت آن بر بندگان مخفی و پوشیده است و تنها بعد از ظهور آن حضرت روشن خواهد شد. پیامبر اکرم به جابر فرمود: «ای جابر این امر الهی و سری از اسرار خداوندی که بر بندگان پوشیده است» امام صادق به تحقیق برای صاحب الامرغیبتی است که کسی در آن زمان دینش را نگه دارد هم چون کسی است که درخت خار رابادست بتراشد کدام از شما قدرت دارد که خار ان درخت را در دستش نگه دارد در برخی از روایات آمده است که حکمت غیبت حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) غربال شدن انسان های صالح و آزمایش مردم به این وسیله است.» امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب فرمود: «به خدا قسم من و این دو فرزندم امام حسن و حسین شهید خواهیم شد خداوند در آخرالزمان مردی از فرزندانم را به خونخواهی بر خواهد انگیخت غایب خواهد شد تا مردم آزموده شود گمراهان جدا گردن تا جایی که افراد نادان می گویند خدا دیگر به آل محمد کاری ندارد.»

دلایل غیبت بر اساس آیات و روایات

1-آزمایش و غربال انسان های صالح2- ستم پیشه بودن انسان ها3- آمادگی جهانی4- آزادی از نوع بیعت با طاغوت های زمان5- حفظ جان حضرت علی

بند سوم: نحوه و انواع غیبت

پیغمبر فرمود: «قائم از فرزندانم به طوری غایب می شود اصلاً دیده نمی شود زمانی خواهد آمد که از اسلام اسمی و از قرآن جز اثری باقی نمی ماند در آن هنگام خدا به وی اجازه نهضت می دهد به وسیله او اسلام را تقویت نمود تجدید ش می کنند.» اسحاق ابن عمار می گویند: از امام صادق  نقل می کند: «امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) دارای دو غیبت خواهد بود یکی طولانی و دیگری کوتاه در غیبت اول شیعیان خاص جایش را می دانند ولی در دومی جز خواص غیر از خبر دوستان دینی کسی از جایش اطلاع ندارد. »

بند چهارم: غیبت صغری

با شهادت امام عسگری  در سال 260 هجری قمری مرحله غیبت کوتاه (صغری) امام دوازدهم (عج الله تعالی فرجه الشریف) آغاز و تا سال 392 هجری قمری یعنی 70 سال به طول انجامید این غیبت به لحاض این که از جهت زمانی محدود است به ان غیبت صغرا می گویند این دوره نقش بسیار مهمی در ایجاد آمادگی شیعه برای پذیرش غیبت صغرا را داشت آغاز غیبت صغرا از هنگام شهادت ابو محمد امام حسن عسکری  و آغاز سفارت اولین سفیر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عثمان بن سعید عمری از 8 ربیع الاول سال 260 هجری قمری آغاز این دوره تا تاریخ 15 شعبان سال 329 هجری قمری هنگام در گذشت آخرین نایب خاص حضرت علی بن محمد سمری به مدت 69 سال ادامه داشت.

بند پنجم: غیبت کبری

سومین مرحله زندگی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از غیبت صغرا را دوران غیبت کبری و دراز مدت تشکیل می دهد که بعد از غیبت صغرا و تا امروز ادامه دارد. مهم ترین آنها قطع ارتباط مردم با امام خویش است در این دوران که مسلمین از پیشوا و رهبرانشان بریده اند راهی به بهره برداری از گفتار و کردار آن حضرت ندارند نماینده سفیر خاصی نیست و از آن حضرت پیامی شنیده نمی شود برنامه و سفارشی از سوی آن حضرت آنگونه که در غیبت صغرا متداول بود نمی بینند.

بند ششم: فواید غیبت

جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر  پرسید ایا شیعیان در زمان غیبت امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) از وجود مبارک او بهره می برند؟ پیامبر در پاسخ فرمودند: «آری سوگند به خدایی که مرا به نبوت برانگیخت آنان در غیبت او از وجودش بهره می برند و از نور ولایت و امامت او نور و روشنایی برای زندگی خویش می گیرند درست هم چون بهره مند شدن از خورشید اگرچه ابرها چهره آن را پوشانده اند ای جابر این سر مکنون خداوند و علم مخزون اوست آن را از غیر اهلش بپوشاند»

بند هفتم: عقاید ادیان مختلف در اعتقاد به منجی آخرالزمان

در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان از مصلحی که در اخر زمان ظهور خواهد نمود و به جنایت ها وخیانت های انسان ها خاتمه خواهد داد شالوده حکومت واحد جهانی بر اساس عدالت و آزادی واقعی بیان خواهد نمود سخن به میان آمده و تمام پیامبران به تمام سفیران الهی در این زمینه به مردم با ایمان جهان نویدهایی دادند از این رو در همه قرون آرزوی یک مصلح جهانی دردل های خداپرستان وجود داشته است و این آرزو ها نه تنها در میان پیروان مذاهب بزرگ مانند زرتشتی و یهودی و مسیحی مسلمان سابقه دارد بلکه اثار آن در کتاب های قدیم چینی ها و در عقاید هندیان در بین اهالی اسکاندیناوی و حتی در میان مصریان قدیم و بومیان و تا مکزیک نیز می توان یافت. نویسنده ی آمریکایی در کتاب قاموس مقدس درکتاب خود از یهودیان زبان به شکایت می گشاید که دعوت های مسیح و بعد از آن همه اشتیاق و انتظار سرانجام نپزیرفتند و او را مسیح واقعی نپنداشتند و اورا با مسیح موعودی که سلطان زمان خواهد بود و منجی واپسین و مژده اش را کتاب مقدسشان داده بود و سالها در انتظارش در التهاب سوزان لحظه شماری می کردند مطابق نیافتند از این رو با او به دشمنی برخاستند وی راخیانتکار به ملت اسرائیل و تعالیمش را ضد آرمان اساسی کتاب مقدس عهد عتیق توران ملحقات آن دانستند ناچار به محاکمه اش فرا خواندند و به اعدام محکومش کردند با احساس جانکاه در انتظار مسیح موعود و نجات بخش از رنج و ستم هم نشستند مسیحیان با اینکه حضرت عیسی مسیح موعود یودیان می دانستند چون نسبت به پیروی ازاو احساس ناکامی کردند یکبار امیدشان از زمان حال بر کنده شود حماسه انتظار را از سر گرفتند و در انتظار مسیح و باز گشت وی از آسمان در پایان جهان نشستند مستر هاکس آمریکایی در کتاب خود قاموس کتاب مقدس کلمه پسران 80 بار در انجیل و ملحقات آن عهدجدید به کار رفته که فقط 30 مورد آن حضرت عیسی قابل تطبیق است و پنجاه مورد دیگر از مصلح ونجات دهنده سخن می گویند که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد هم چنین زرتشتیان معتقدند که سوشیانت به معنای رها دهنده و نجات دهنده دین را در جهان رواج خواهد داد فقر و تنگدستی را ریشه کن سازد ایزدان را از دست اهریمن نجات دهد مردم جهان را هم فکر وگفتار گرداند نزدیک به 21 آیین مختلف در دنیای ظهور منجی در آخرالزمان را به شیوه های مختلف همراه با عزم صلح جهانی قطعی پذیرفته اند.

بند هشتم: شباهت غیبت

[امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) با غیبت حضرت یوسف و حضرت موسی]روزی یاران امام صادق از آن حضرت پرسیدند: «یابن رسول الله امام زمان به حضرت یوسف  چه شباهت دارد فرمود شباهتش این است که برادران حضرت یوسف به خاطر ابتلا به قحطی و خشکسالی به سرزمین مصر آمدند بر حضرت یوسف  وارد شدند آنها خیال می کردند که حضرت یوسف نخست وزیر مصر است نه برادر خودشان و بر این تصور و باور بودند که برادرشان فوت کرده است.»حضرت یوسف وقتی نگاهش به برادرانش افتاد دید عجب اینها برادرانش هستند و از سرزمین کنعان آمده اند یوسف برادرانش را شناخت اما آنها یوسف را نشناختند یوسف فکر کرد که اگز یک مرتبه به آنها بگوید من یوسف هستم بر آنها شوک وارد می شود وسکته می کنند حضرت یوسف نقشه کشید ونقشه اش را عملی کرد بعد از آن برادرانش یوسف را شناختند. امام صادق فرمود: «برادران یوسف یوسف را دیدند اما نشناختند به خاطر گناه به خاطر حسادت گناه پرده بر فطرت انداخت برادران یوسف پیغمبر زاده و خردمند بودند و نسلشان از انبیا بود ویوسف را قبلاً دیده بودند ولی باز نشناختند از این مردم چه انتظاری داری که با این همه گناه چگونه می خواهند امام زمان را ببینند و بشناسند.» وقتی که حضرت یوسف وفات کرد غیبت انبیا الهی شروع شد وفشارها بر بنی اسرائیل اغاز گشت آنها هم در انتظار قیام قائم خود حضرت موسی بودند و می دانستند که تا چهارصد سال بایستی فشارها را تحمل کنند تافوجشان برسد. حدود 110 سال گذشت در این هنگام حضرت موسی به دنیا آمد و علائم ظهورش را دیدند و در جستجویش برامدند اما چون در خانه فرعون پرورش یافت اثری از او نمی افتند از طرفی وقتی فرعون متوجه شد که بنی اسرائیل منتظر پیامبرشان هستند برفشار و اذیت آنان افزود و حتی در صدد دستگیر فقیه و عالمشان برامد لذا او هم خود را مخفی کرد. قرار شد به بیابان مشخصی بروند و در آن جامجلس تشکیل دهند و ایشان راجع به موسی برایشان سخن بگوید در آن مجلس که شبی مهتابی برگزار شد آن فقیه اوصاف حضرت را بیان می کرد و از نزدیک شدن ظهورش خبر می داد در این بین حضرت موسی که جوانی 28 ساله بود سوار بر استری که رویش پوشیده از خز بود به نزدشان آمد او که همواره جمعی از فرعونیان را برای تفریح از کاخ سلطنتی خارج و خودش را از آن جمع کنار کشیده بودبه طرف بنی اسرائیل آمده بود و قتی آن عالم ایشان را دید حضرتش را شناخت و لذا از جابرخواست و خود را به پاهای و انداخت و آنها را بوسید و عرضه داشت خداراشکر که از دنیا نرفتم وشما را زیارت کردم بنی اسرائیل تا این منظره را دیدند دانستند که ان شخص همان قائم انهاست پس خود را در درگاه الهی به خاک مذلت انداختند و سجده نمودند و او را شکر کردند در اینجا موسی فقط فرمود امیدوارم خدای تعالی فرج شماراتعجیل فرماید: «و از چشم آنها مخفی شد این اولین غیبت حضرت موسی از قوم و اهلش بود که 28 سال طول کشید از این به بعد غیبت دوم آن حضرت شروع شد وحدود 45 سال طول کشید در این زمان سن ایشان به حدود 70 رسیده بود و روزی یک قطبی را که با یک اسرائیلی درگیر شده بود کشت و این قضیه روز بعد برای او گرفتاری درست کرد که به طوری که مجبور شد از آن جا فرار کند و به مدین برود و در آن جاده سال در خدمت شعیب بود و پس از آن به مصر بازگشت به طوری که باز آن شخص فقیه مخفی شد باز بنی اسرائیل نزد او رفتند و گفتند ما می توانیم مخفی بودن تو را تحمل کنیم این بار هم به بیابان ها رفتند او هم آنان را با کلمات خویش آرامش داد ولی تصمیم گرفت ک 40 روز در درگاه الهی گریه و زاری کند تا خدا برای آنان فرجی برساند این کار را ت 39 روز انجام دادند در شب چهلم آن فقیه به آنان اعلام کرد که خداوند می فرماید چهل سال دیگر فرج خواهد رسید تمام بنی اسرائیل به خاطر این نعمت بزرگ و فرج و گشایش الهی که موجب شده بود بیش از 150 سال از غیبتشان کم شود خدای را شکر و سپاس گفتند و با زبانشان به حمد او گویاشد»

بند نهم: مفهوم انتظار

مفهوم لغوی انتظار: انتظار آن را کشید، منتظر آن شد، متوقع آن شد.

معنای اصطلاحی انتظار: به حالتی گفته می شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضعی بهتر تلاش می کند...

بند دهم: معنای انتظار در قرآن

آیا جز این انتظار دارند که فرشتگان مرگ به سراغشان ایند یا خداوند به سوی آنها بیاید یا یعضی از آیات پروردگارت (ونشانه های رستاخیز) اما آن روز که بعضی از آیات پروردگارت تحقق پزیرد ایمان آوردن افرادی که قبلاً ایمان نیاورده اند یا در ایمانشان عمل نیکی اجام نداده اند سودی به حالشان نخواهد داشت ما هم انتظار کیفر شمارا می کشیم. علی بن رئاب از امام صادق روایت می کند که ایشان در باره این قسمت از آیه که می فرماید: «در آنان که قبلاً ایمان نیاورده اند یا در ایمانشان عمل نیکی انجام نداده اند سودی به حالشان نخواهد داشت فرمودند منظور از ایات ائمه است (آیت منتظره) حضرت قائم است که در روز ظهورش با شمشیر به پاخیزد پس بدانید ایمان کسی که پیشتر ایمان نیاورده باشد به وی سود نرساند گرچه به پدران گذشته وی ایمان آورده باش.»معنی اصلی انتظار این است که انسان زمینه امادگی برای اطاعت وپیوستن به آن را در خود اماده کند و هم چنین زمینه ساز ظهور آن حضرت باشد. امام باقر فرمودند: «بدانید که منتظر ظهور حضرت مهدی پاداشش مانند پاداش کسی است که روزها روزه دا و شب ها شب زنده دار است»حال انتظار: امام باقر فرمودند کسی که در حال انتظار بمیرد ازاینکه در هنگام مرگ میان خیمه حضرت مهدی و جمع شکریال آن حضرت بنوده است ضرری نکرده است. مفهوم لغوی وظایف: در مفردات، و لسان العرب و مقاییس و کشاف یافت نشد.

جریان انتظار یک امر عمومی است تمام بشر و تمام جوامع منتظر روزی هستند که عدل گسترده شود امام ما شیعه ها گذشته از این معنای عمومی منتظر کسی هستیم که معدوم نیست و برای ما حاظر است ما غایبیم و او غایب نیست ما منتظر ادراک مهدی مجود موعود هستیم پس فرق اساسی بین اسلام ما واسلام دیگر جوامع است انتظار فرج پیشینه بسیار طولانی دارد به طوری که پیامبران در انتظار قائم عجل الله تعالی فرج الاشریف به سر می برند تااینکه عصر پیامبر اسلام و امامان معصوم رسید که همه دارای چنین انتظاری بوده اند مثلاً وقتی که حضرت لوط ع در برابر قوم لجوجش به آنها گفت: افسوس ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم یا تکیه گاه یا پشتیبان حکی در اتیارم بود انگاه می دانستم که با شما چه کنم.

امام صادق در تفسیر این آیه فرمود منظور حضرت لوط  از قوه و نیرو همان قائم عج بوده ومنظور از رکن شدید همان 313 نفر ازیاران برجسته آن حضرت است عبا بن یعقوب محدث و دانشند قرن سوم بود که در سال 250 هجری قمری یعنی 5 سال پیش از میلاد امام مهدی از دنیا رفته است و بلای سر خود شمشیری آویخته بود و در مورد علت این کار یگفت آن را مهیا کرده ام که با آن در محضر حضرت مهدی شمشیر بزنم.

مسئله انتظار اینکه بزرگترین جهاد امت انتظار فرج است بالاترین اعمال امت انتظار فرج است یک عبارتی است که همه می خوانند و خیلی به زبان ها می آید اما معنایان خیلی بزرگ است و قتی امام می فرماید: «افضل اعمال و بزرگترین جهاد امت انتظار فرج است. انتظار فرج یعنی چشم به راه بودن یعنی منتظر ظهور حضرت ولی عصر بودن»انسان اگر یک مسافر خیلی عزیز داشته باشد و منتظر ورود او باشدچقد چشم ب راه است؟ حالا امتی که چشم به راه شخصیتی که عالم امکان به وجود او برقرار است «و بیمینه رزق الوری» منتظ او هستند باید چه تعهداتی داشته باشند چه شرایطی را باید داشته باشند باید ملتزم به چ اموری باشند؟...»

بند یازدهم: انتظار و عمل

در مسله انتظار عمده مطلب این است که ما عملاً منتظر باشیم که اگر آقا همین الان تشریف بیاورند بتوانیم برویم خدمت حضرت و عرض وجود کنیم و اظهار ولایت داشته باشیم در یک روایت هست که می فرماید: «کسانی که منتظر ظهور هستنذ برای هرکدام صواب هزار شهید از شهدای بدر واحد می باشد پس این صواب ها را همینجوری به سادگی به کسی نمی دهند به همین که ادمی بگوید من منتظرم نیست باید مقید و ملتزم بود باید به تعظیم شعائر اسلامی اهمیت داد باید در مقابل منکرات موضع داشته باشیم.

بند دوازدهم: انواع انتظار

انتظار فرج و آرزو و امید و دل بستن به آینده دو گونه است: انتظاری که سازنده و نگه دارنده است تعهد آور است نیرو آفرین و تحرک بخش است به گونه ای است که می تواند نوعی عبادت وحق پرستی شمرده شود و انتطاری که گناه است ویرانگر است اسارت بخش است فلج کننده است و نوعی (ابادیگری) باید محسوب گردد این دو نوع انتظار فرج معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود عج است و این دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تاریخی ناشی می شود.

1- خوش بینی به آینده بشریت: درباره آینده بشریت نظرها مختلف است بعضی معتقدند که شر و فساد بدبختی لازمه لاین فک حیات بشری است و بنا براین زندگی بی ارزش است و عاقلانه ترین کارها خاتمه دادن به حیات وزندگی است بعضی دیگر اساساً حیات بشر ابتر میداندد و معتقدند که بشر در اثر پیشرفت حیرت آور تکنیک و ذخیره کردن انبار وحشت نا وسایل تخریبی رسیده به مرحله ای که به اصطلاح با گوری که با دست خود کنده یک گام بیشتر فاصله ندارد. راسل در امیدها نو می گوید(اشخاصی هستند و از آن جمله انیشتین که به عقیده آنها بسیار محتمل است که انسان دوره حیات خود را طی کرده باشد و در ظرف سالهای معدودی موفق شود با مهارت علمی شگرف خود خویشتن را نابود سازد بنابراین نظریه بشر در نیمه راه عمر خود بلکه در اغاز رسیدن به بلوغ فرهنگی بوده و به احتمال زیاد نابود خواهد شد البته اگر تنها به قراین و شواهد ظاهری قناعت کنیم این احتمال را نمی توان نفی کرد نظریه سوم این است که شر و فساد لازمه لاینکف طبیعت بشر نیست شر وفساد وتباهی معلول مالکیت فردی است تا این ام الفساد هست شر و فساد هم هست مالکیت فردی معلول درجه ای ازتکامل ابزار تولید است و با خواسته انسان ها این ام الفساد از بین نمی رود ولی تکامل ابزار تولید و جبر ماشین روزی ریشه این ام الفساد را جبراً خواهد کندرپس آنچه مایه و پایه خوشبختی است تکامل ماشین است نظریه چهارم این است که ریشه فسادها وتباهی ها نقص روحی و معنوی انسان است انسان هنوز دوره جوانی و ناپختگی را طی می کند وخشم شهوت با و و عقل او حاکم است انسان بالفطره در راه تکامل فکری واخلاقی و معنوی پیش می رود نه شر و فساد لازمه لاینفک طبیعت بشر است نه جبر تمدن فاجعه خودکشی دست جمعی را پیش خواهد آورد آینده ای بس روشن و سعادت بخش و انسانی که دران شر و فساد از بیخ و بن برکنده خواهد شد در انتظار بشریت است. این نظریه الهامی است که دینان را به ارمغان می آورد نوید مقدس قیام و انقلاب مهدی موعود در اسلام در زمینه این الهام است

2- پیروزی نهایی دین و تقوا و صلح وعدالت و ازادی و صداقت بر بی دینی زور استکبار ظلم اختناق و دقل و دجال گری فریب.

3- حکومت جهانی واحد

4- عمران تمام زمین در حدی که نقطه خراب و اباد نشده باقی نماند

5- بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروی از فکر و ایده اولوژی و ازادی از اسارت شرایط طبیعی و اجتماعی و غرائض حیوانی

6- حد اکثر بهره گیری ا مواهب زمین

7- برقرای مساوات کامل میان انسان ها در امر ثروت

8- منتفی شدن کامل مفاسد اخلاقی از قبیل زنا ربا شرب خمر خیانت دزدی آدم کشی و غیره و خالی شدن روان ها ا عقده ها و کینه ها

9- منتفی شدن جنگ و برقراری صلح و صفا و محبت و تعاون

10- ناسازگاری انسان و طبیعت

بند سیزدهم: دو نوع انتظار

انتظار ویرانگر کدام است؟ بردشت عده ای از مسئله مهدویت و یام و انقلاب مهدی موعود این است که صرفاً ماهیت انفجاری دارد فقط و فقط از گسترش و اشائه و رواج ظلم ها و تبعیض ها و اختناق و حق کشی ها و تباهی ها ناشی می شودنوعی سامان یافتن است که معلول پریشان شدن است. انگاه که خوبی به نقطه صفر برسد حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد باطل یکه تاز میدان گردد جز نیروزی باطل نیرویی حکومت نکند و فرد صالحی در جهان یافت نشود این انفجار رخ می دهد و دست غیبت برای نجات حقیقت –نه اهل حقیقت زیرا حقیقت طرفداری ندارد – از آستین بیرون میاید بنابراین هر اصلاحی محکوم است زیرا هر اصلاً یک نقطه روشن است تا در صحنه اجتماع نقطه روشنی هست دست غیب ظاهر نمی شود برعکس هرگناه هر فساد و هر ظلم و هرتبعیض و هر حق کشی و هر پلیدی به حکم اینکه مقدم صلاح کلی است و انفجار را غریب الوقوع می کند رواست زیرا «الغایات تبور المبادی» هدف ها و وسیله های نا مشروع را مشروع می کند بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار ترویج و اشائه فساد است اینجاست که گناه هم فال هست و هم تماشا هم لذت و کام جویی است و هم کمک به انقلاب مقدس نهایی اینجا است که این شعر مصداق واقعی خود را می یابد در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد.

ای گروه طبعاً به مصلحان ومجاهدان و امران به معروف ناحیان از منکر با نوعی بغض و عداوت می نگرند زیرا آنان را از تأخیر اندازان ظهور و قیام مهدی موعود می شمارند برعکس اگر خود هم اهل گناه نباشند در عمق خمیر و اندیشه خود با نوعی رضایت به گناه کاران و عاملان فساد می نگرند زیرا اینان مقدمات ظهور را فراهم می نمایند این نوع برداشت از ظهور و قیام مهدی موعود و این نوع انتظار فرج که منجر به نوعی تعطیل در حدود و مقررات اسلامی می شود و نوعی «اباحیگری» باید شمرده شود به هیچ وجه با موازین اسلامی و قرآنی موافق نیست. انتظار سازنده کدام است؟ آن عده از ایات قرآن کریم که ریشه این اندیشه است و در روایات اسلامی به آنها استناد شده است در جهت مخالف برداشت بالاست از این ایات استفاده می شود که ظهور حضرت مهدی موعود حلقه ای از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این معناست که آن فرد عملاً در گروه اهل حق باشد از ایات و روایات می توان استفاده نمود که مهدی موعود مظهر نویدی است که به اهل ایمان و عمل صالح داده شده است مظهر پیروزی نهایی اهل ایمان است.«وعدالله امنو منکو وعملو الصالحات لیستخلفهم فی الارض کما استخلف الذین فی قلبهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیدلنهم فی البعد خومهم امنا یعبد و ننی لایشرکون بی شیئا و من کفروبعد ذلک فاولئک هم الفاسقون؛ خداون به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند وعده می دهد که قطا انا را حکمران روی زمین خواهد کرد همانگونه که پیشینیان آنها خلافت روی زمین را می بخشید و دین و آیینی را که برای انان پسندیده پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت و و آرامش مبدل می کند انچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که بعد از آن کافر شوند آنها فاسقانند.»خداوند به مؤمنان و شایسته کاران وعده داده است که انان را جانشینان زمین قرار دهد دینی که برای آنها آن را پسندیده است مستقر سازد دورا ن خوف انان را به دوران امنیت تبدیل نماید دشمانان آن را نابود سازد تا بدون ترس و واهمه خدای خویش را بپرستند و عبادت غیر خدا را گردن ننهند وچیزی را در طاعت یا عبادت شریک حق نسازد ظهور حضرت مهدی منتی است بر مستضعفان و خوار شمردگان و وسیله ای است برای پیشوا و مقتدا دن انان و مقدمه ای است برای آنها و خلافت الهی درون زمین. «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ؛ و ما می خواستیم به آنان که در آن سرزمین به ناتوانی و زبونی گرفته شده بودند، نعمت های باارزش دهیم، و آنان را پیشوایان مردم و وارثان [اموال، ثروت ها و سرزمین های فرعونیان] گردانیم.»ظهور مهدی موعود تحقق بخش وعده ای است که خداوند متعال از قدیم ترین زمان ها در کتب آسمانی به صالحان و متقیان داده است که زمین از آن انان است و پایان تنها به متقیان تعلق دارد. حدیث معروف که می فرماید: «علا الله فی الارض قسطا وعدلا بعد قلئت ظلما و جورا؛ شاهد مدعای ماست نه بر مدعای آن گروه» در این حدیث نیز تکیه بر ظلم شده است و سخن از گروه ظالم است که مستلزم وجود گروه مظلوم است و می رساند که قیام مهدی برای حمایت مظلومانی است که استحقاق حمایت دارند بدیهی است که اگر گفته شده بود «علا الله ب الارض ایمانا و توحیدا و صلاحا بعد لئت کفرا و شرکا و فساد مستلزم این نبود که لزوماً گروهی مستحق حمایت وجود داشته باشد. دران صورت استنباط می شد که قیام حضرت مهدی موعود برای نجات حق از دست رفته و به صفر رسیده است نه برای گروه اهل حق ولو به صورت یک اقلیت شیخ صدوقی روایتی از امام صادق نقل می کند مبنی بر این که این امر تحقق نمی پذیرد مگر اینکه هر یک از ثقی و سعید به نهایت کار خود برسد پس سخن در این نیست که سعیدی در کار نباشد و فقط اشقیاء به منتهای درجه شقاوت برسند. در روایات اسلامی سخن از گروهی زده است که به محض ظهور امام به آن حضرت ملحق می شوند بدیهی است که این گروه یکدفه خلق نمی شوند و به قول معروف از پای بوته هیزم سبز نمی شود معلوم می شود در عین اشاعه و رواج ظلم و فساد زمینه هایی عالی وجود دارد که چنین گروه زبده را پرورش می دهد این خود می رساند که نه تنها حق و حقیقت به صفر نرسیده است بلکه فرضاً اگر اهل حق از نظر کمیت قابل توجه نباشد از نظر کیفیت ارزنده ترین اهل ایمانند و در ردیف یاران سید الشهدا.

بند چهاردهم: انتظار فرج

امید و ارزوی تحقق نوید کلی جهانی انسانی و ظهور منجی علم بشریت در زبان روایات اسلامی انتظار فرج خوانده شده است و عبادت –بلکه افضل عبادات شمرده شده است. اصل انتظار فرج از یک اصل کلی اسلامی و قرآنی دیگر استنتاج می شود و آن اصل "حرمت یاس از روح الله" است.

مردم مؤمن به عنایات الهی هرگز و در هیچ شرایطی امید خویش را از دست نمی دهند و تسلیم یاس و ناامیدی و بیهوده گرایی نمی گردند چیزی که هست این انتظار فرج و این عدم یاس از روح الله در مورد یک عنایت عمومی و بشری است نه شخصی یا گروهی و به علاوه توام است با نویدهای خاص و مشخص که به آن قطعیت داده است.

فصل دوم:وظایف مشترک منتظران عصر غیبت

گفتار اول: یاران امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف)امیر مؤمنان روز پیروزی اسلام در جنگ جمل فرمود: «در این جنگ در میان سپاه ما افرادی حور داشته اند که در صلبهای پدران و رحمهای مادران هستند که دست زمان آنها را بیرون می آورد و ایمان به دست آنها نیرو می گیرد منظور امیر مؤمنان یاران حضرت ولیعصر عج می باشند که خداوند آنها را برای تقویت اسلام و ایمان در آخرالزمان ذخیره نموده است» امام باقر می فرمایند: «یاران قائم 313 نفرند که برخی از فرزندان عجم در روز روشن سوار بر اسب آورده می شوند و برخی از آنها درحوالی که در رختخواب خود خوابیده اند از رختخواب برده می شوند و در مکه بدون وعده قبلی به محضران حضرت می رسند.»شاید منظور از این تعبیر این باشد که درحالیکه در رختخواب خوابیده اند راحت و آسوده سوار چیزی که چون هواپیما می شوند ودر مدت کتاهی به مکه معظمه برده می شوند همانند کسانی که در هواپیما خوابیده اند و دران حال مسافرت می کنند و یکمرتبه چشم باز می کنند دست خود را در دست حضرت بقیه الله می بیندد چقدر جالب است تعبیر پیشوایان که چهارده قرن پیش از مسافرت آنها در حالیکه بر فراز ابرها حرکت می کنند گفتگو کرده اند و ما امروز معنیان را خوب درک می کنیم ولی در مدت چهارده قرنیکه روایان آن حدیث گفته ها را برای نسل های بعدی روایت کرده اند جز تعبد توجیه دیگری نداشته اند و نسل امروزی پس از اختراع هواپیما و سفینه های فضایی مسافرت بر فراز ابرها را دقیقاً درک می کند و بر گویندگان صادق آنها درود می فرستد آنها چقدر قاطع سخن گفته اند که به خوبی می دانستند گذشت زمان صدق گفته های انان را اثبات می کند و این به دلیل اعتقاد راسخ انهابه رسالت آسمان و به هیچ گرفتن آنچه جز پیام آسمان است می باشد.

امام صادق در این زمینه می فرمایند: «هر بیماری که از معتقدین به حق از شیعیان مهدی (عج) باشد بهبودی می بابد و دران موقع به ظهوران از مکه واقف می شوند و برای یاری او به سوی مکه می شتابند زمین برای آنها طی می شود (زیر پایشان در هم می پیچد) وتمام سختی ها برای آنها اسان می شود. »

گفتار دوم: یاران فرهیخته

با توجه به بزرگی و گستردگی انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) و رسالت خطیری که حکومت جهانی بر دوش دارد طبیعی است که باید از کارگزاران مدیر مدبر نخبه و کآرامد نیز برخوردار باشد این موضوع از نظر پیشوایان معصوم پنهان نمانده و ایشان در روایات متعددی به تفصیل از آن سخن گفته اند که چکیده اش را در زیر می بینیم تعدادشان 313 نفر به اندازه رزمندگان جنگ بدر آنان پرچمداران و فرمان روایان (مدیران عالی) الهی هستند که حضرت مهدی هر یک را به نمایندگی از سوی خود به منطقه ای از جهان اعزام می کند افرادی نجیب قاضی (حقوق دان) مدیر و فقیه در دین هستند و خداوند به گونه ای عقلشان را نیرو می بخشد که هیچگاه در داوری اشتباه نمی کند امام صادق در حدیثی طولانی انان را چنین می ستاید: «مردانی هستند با دل های ÷ولادین کمترین شک و تردیدی نسبت به ذات مقدس خداوند ندارند از صخره سخت ترند اگر به کوه روی اورند آن را از جای برکنند با درفش های خویش به هر شهر و دیاری حمله ور شوند آن جارا به سقوط وادارند عقابان تیز چنگالی را می مانند که وقتی بر مرکب ها سوار می شوند به زین مرکب حضرت مهدی عج تبریک می جویند و او را چون نگین انگشتری در میان می گیرند وهنگام نبرد جان خویش را سپر بلای او می کنند و فرمانش را با جان و دل خریدارند.»مردمانی هستند که شب ها نمی خوابند و زمزمه مناجات و قرآن و نمازشان بسان هیاهوی زنبور عسل در هم می تند و بامدادان نیز پا به رکاب آماده رزم اند. آنان واقعاً راهبان شب و شیران روزند چلچراغ هایی هستند که دلهایشان بسان قندیل های نور در سینه هایشان آویخته است تنها از خدا می ترسند و فریادشان همواره به ذکر توحید بلند است و ارمانشا نیز شهادت در راه خداست مفضل بن عمران می گوید امام صادق ع نحوه گرد آمدن یاران حضرت مهدی ع را اینگونه بیان کرد. هرگاه به حضرت بقیه الله اجازه ظهور داده شود او نام خدا را بر زبان ها جاری می سازد و یارانش چون ابرهای پاییزی نزدش حاظر شوند ایشان که همان علمداران هستند برخی شب هنگام در بستر خویش ناپدید می گردند و بامدادان در مکه مشاهده می شوند برخی را در روز می بینند و می شناسند که در میان ابرها طی مسیر می کنند. آنگاه امام آیه 148 سوره بقره را قرائت کرد: امام سجاد نیز فرمودند: «313 نفر بودند اینکه از قبل همدیگر را بشناسند با یکدیگر قرار گذاشته باشند گرد حضرت مهدی جمع می شوند.» برخی روایات نیز گویایان است که از 313 نفر 50 تن زن هستند. آگاه باشید! مثل آل محمدجوانان ستاره گان آسمان است اگر ستاره ای غروب کند ستاره ی دیگری طلوع خواهد کرد تا ظهور امام مهدی. گویا می بینم در پرتو خاندان پیامبر نعمت های خدا بر شما تمام شده و شما و آنچه آرزو دارید رسیده اید.

گفتار سوم: سهم قم در نخستین گروه یاران انقلاب مهدوی در بیان پیامبران و امامان

در دو حدیث نبوی تعداد یاران حضرت  313 تن همراهان امام در آغاز انقلاب و در میان یاران برجسته و طبقه اولان حضرت از قم 8 تا 10 تن ذکر شده است و مطابق حدیثی از امام باقر همه 313 تن از عجم و ایرانی اند

اصبغ بن نباته گفته است زمانیکه حضرت علی ع از حضرت مهدی و یاران ایشان سخن گفت ابو خالد کابلی از امام درخواست نمود یاران حضرت مهدی را معرفی نماید. امام از قول پیامبر انان را معرفی نمود در میان 313 نفر یاران امام مهدی تعدادی از شهرهای ایرانند و درباره قم فرمودند ده تن از قم اند که اسامی انان برطبق اسامی اهل بیت رسول الله است عبدالرحمن بن حجاج از امام صادق چنین گزارش کرده است زمانی که قائم قیام کند در رحبه کوفه به دستور امام از زمین دوازده هزار ذره و شمشیرو کلاه خود دو رو خارج می شود سپس 12 هزار مرد مبارز از موالی و عجم فراخوانده می شوند و آن ابزار جنگی را می پوشند و انگاه به انان می فرماید در نبرد خویش با مخالفان و دشمانا هرکس مثل آنچه بر تن شماست نداشت بکشید مطابق این حدیث 12 هزار ایرانی از مبارزان همراه با حضرت مهدی هستند و لباس و صلاح ویژه ای انان رمزشان برای شناسایی یکدیگر در صحنه کارزار و نبرد با دشمنان انقلاب مهدوی است. علی درباره اوصاف یاوران مهدی می فرمایند آنها در شب ها مانند مادر جوان مرده از خوف خدا گریه می کنند و به عبادت مشغولند و روزها را روزه می گیرند. عفان بصری گفته است: اما صادق به من فرمودند آیا میدانی چرا قم را قم نامیدند عرض کردم خدا و رسولش وشما داناترید امام خود فرمود: «قم، قم نامیده شده است فقط به این دلیل که اهل قم با قائم آل محمد اجتماع می کنند و همراه با او قیام کنند و بر را هاو استقامت می کنند و او را یاری می نمایند مطابق این حدیث شهر قم پایگاه بزرگ انقلاب مهدوی است و اهل قم همراهان و یاران حضرت مهدی  اند که با او قیام استقامت و پایداری می نمایند.»ابو مسلم عبدی گفته است امام صادق فرمودند: خاک قم مقدس است اهل قم از ما و ما از انان هستیم هیچ جباری اراده بدی برای قم نمی کند مگر اینکه عقوبتش سریع برسد اگاه باید اهل قم یاران قائم ما هستند سپس سر خود را سوی آسمان بلند نمود و فرمود خدایا اهل قم را از هرفتنه ای نگهدار و انان را از هر هلاکتی نجات بدهدر این حدیث امام صادق اهل قم را دعوت کنندگان راستین به سوی حق اهل بیت و یاران بزرگترین رهبر انقلابی از اهل بیت امام زمان برشمرده اند.

گفتار چهارم: به قلم نویسنده (عملکرد طلاب (زن و مرد) جهت زمینه سازی ظهور

مسئولیت های امت فداکار و شهیدپرور ایران اسلامی شیعی در فراهم ساختن زمینه ها و مقدمات ظهور مهدی عج بسیار سنگین و خطیر است انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور باید هموراه در راستای ظهور گام بردارد بنابراین فراهم ساختن زمینه های ظهور حضرت مهدی است بر تمام مشتاقان دیدار حضرت مهدی و منتظران واقعی فرج حضرت مهدی لازم است. با تمام توان در جهت بقا و پاسداری از انقلاب اسلامی شیعی ایران تلاش وجهاد کنند تا در زمره امت منتظران ظهور جای گیرند فراموشی ملی مهم و بزرگ تاریخی برای نگهبانی از نظام و حکومت اسلامی شیعی ایران و کوتاهی در حفاظت از دستاوردهای شگفت انگیز داخلی و خارجی انقلاب اسلامی در واقع فراموشی انتظار فرج است. انقلاب اسلامی ایران باید نسل یاران حضرت مهدی را تربیت کند و بیداری اسلامی مهدوی را گسترش دهد و ملت های منتظر ظهور را در سراسر جهان اسلام در راه ظهور قرار گیرد منتظران منجی موعود در ادیان الهی ابراهیمی نیز می توانند با یاری انقلاب اسلامی ایران و تلاش در راه نابودی استکبار جهانی و صهیونیسم موانع اساسی ظهور آخرین و بزرگترین منجی بشریت را از میان بردارد و به زمینه سازی انقلاب اسلامی ایران بزای ظهور قائم و برقراری حکومت عدل و قسط در جهان کمک کنند. شاید بر همین اساس به نقل انس رسول خدا فرمودند: بهشت در مشرق است. انقلاب اسلامی ایران در مشرق با تلاش پیروان حضرت مهدی به پیروزی رسیده است و همین مهدی یاوران انقلابی ایرانی برای ظهور حضرت مهدی و تشکیل حکومت جهانی مهدوی و زندگانی بهشتی در دنیا گام های بلندی را برداشته و در راه برقراری مدینه فاضله و بهشت مهدوی در روی زمین کوشش خواهند کرد.از فرمایش ولی الله اعظم مهدی موعود علیه سلام غفلت نکنیم که فرمودند وادعوالی بالفرج برای فرجش دعا کنید و همه میدانیم تا مولایمان ظهور نکند این نابسامانی های ملت ها به سامان نمی رسد و تا پرچم لاله الالله محمد رسؤال الله و علی ولی الله به فراز بام دنیا به اهتزاز در نیاید پرچم های کفر وستم واژگون نمی گردد. بیایید ساعتی و لحظه ای دور هم گرد آییم و با یک دل بگوییم این بقیه الله بیاید قدری در کنار یکدیگر بنشینیم و از حرمان خود و از هجران مولای خود فغان سر دهیم وبگوییم «این معز الاولیاء ومذی الااعداء» بیاید دقایقی را صرف ولی نعمت خود کنیم و از سوز دل ناله کنیم و مانند منتظران واقعی فریاد بزنیم هل علیک یا بن احمد سبیل فتلقی. به تنهایی یا با یاران همراه در فراق امام زمانمان اشک بریزیم و به یاد حضرتش بگوییم لیت شعری این استقرت بک النوی

همه هست ارزویم که ببینم از تورویی چه زبان تورا که من هم برسم به ارزویی

در هر پست و مقام و شانی از شئون روحانیت که هستید از مرجعیت و امام گرفته تا واعظ و سخنران بیاید با عمل به ویژگی طلاب منتظر امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) و اینکه باید با توجه این ویژگی ها چه وظایفی بر عهده ما گذاشته شده است مردم را به یاد مولایمان حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) اوریم و محافل و مساجد را به نام مبارکش متبرک و منور کنیم بیاید راهی و رابطه ای با آن حضرت باز کنیم بیاید فکر کنیم افرادی که به فیض لقایش رسیدند چه ویژگی هایی را دارند که به حضورش شرف یاب شدند. همان طور که سیدبن طلاووس در کشف الهجیه به فرزندش می فرماید پسرم سعی کن راهی را انتخاب کنی تا با این راه به سوی صاحب الزمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) پیدا کنی.

فصل سوم: وظایف طلاب مرد و زن در عصر غیبت

گفتار اول: وظایف طلاب زن در عصر غیبت

بند اول: نقش زنان طلاب قبل از ظهور

زنان مانند دیگرافراد جامعه می توانند در جامعه نقش داشته و در صحنه های سیاسی و اجتماعی حضور فعال داشته باشند امروزه در جمهوری اسلامی ایران زنان در تعیین سرنوشت جامعه تاثی گذار بوده و با پذیرش بخشی از مسئولیت های حضور خویش را در صحنه های مختلف پر رنگ نموده اند از سوی دیگر زنان می توانند با انجام وظایف دوران غیبت زمینه ظهور امام و حضور در صحنه های سیاسی و اجتماعی جلوه می کند. کسب اگاهی هرچه بیشتر ایجاد امادگی در خود و دیگران تربیت فرزندان و اشنا نمودن آنها با حضرت مهدی و ایجاد عشق و شور در ا نها بخشی از این نقش مهم می باشند.

بند دوم: نقش زنان در هنگام ظهور و بعد از آن

نقش زنان در هنگام ظهور حضرت و تشکیل حکومت او نیز بنیادی است روایت در باره تعداد زنان و چگونگی نقش آفرینی انان اختلاف دارند در بعضی روایات آمده است که برخی زنان مانند مردان اولین کسانی هستند که گرد امام جمع شده و با حضرت بیعت می کنند امام باقر فرمود: سوگند به خدا سیصدو اندی بدون وعده پیشین گرد می ایند و میان آنها 50 زن است بعضی روایات دیگر تعداد زنانی که امام را در قیام علیه مخالفان کمک می کنند 7800 نفر ذکر کرده اند در یکی از متون تاریخی می خوانیم تعداد مؤمنان به هنگام خروج دجال 12000 مرد و 7800 نفر زن هستند. بر پایه بعضی روایات نقش زنان در زمان حضور به نقش زنان در زمان پیامبر تشبیه شده است در بعضی روایات دیگر بیان شده که زنان در بخش درمان و بهداشت مشغول فعالیت هستند امام صادق فرمودند همراه حضرت 13 زن هستند زخمی ها را مداوا می کنند و از بیماران پرستاری می کنند همچنان که همراه رسول خدا بودند در بعضی روایات دیگر حتی اسامی تعدادی از زنان بیان شده است که در حکومت و قیام امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) نقش می آفرینند. از بعضی روایات دیگر می توان استفاده نمود که تعدادی از زنان از مدیران و کارگذاران حکومت امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) خواهند بود به این نتیجه می رسیم که زنان در پست های مدیریتی فعالانه نقش خواهند داشت بهترین زنان اخرالزمان از نگاه حضرت زهرا برگرفته از آیه: «یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءَک الْمُؤْمِنَاتُ یبَایعْنَک عَلَی أَنْ لَا یشْرِکنَ بِاللَّهِ شَیئًا وَلَا یسْرِقْنَ وَلَا یزْنِینَ وَلَا یقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا یأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یفْتَرِینَهُ بَینَ أَیدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یعْصِینَک فِی مَعْرُوفٍ ۙ فَبَایعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ ای پیامبر! هنگامی که زنان باایمان نزد تو آیند تا [بر پایه این شرایط] با تو بیعت کنند که چیزی را با خدا شریک نگیرند، و دزدی نکنند، و مرتکب زنا نشوند، و فرزندان خود را نکشند، و طفل حرام زاده خود را به دروغ و افترا به شوهرانشان نبندند، و در هیچ کار پسندیده ای از تو سرپیچی نکنند، با آنان بیعت کن و از خدا برای آنان آمرزش بخواه؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.»

1- برای قرآن هیچ چیز را شریک قرار ندهید

2- هرگز از هیچ کس حتی از شوهرانشان دزدی کنند

3- هرگز فحشا و زنا نکنند و دیگرا نرا به گناه نیندازند

5- به هیچ عنوان دروغ نگویند و به یکدیگر تهمت نزنند

6- هرگز با پیغمبر مخالفت نکنند و همه دستورات او را اطاعت کنند.

گفتار دوم: وظایف مردان در عصر غیبت

1- سکوت

2- داشتن شرح صدر

3- نظم و انضباط

4- بخشندگی و سخاوت

5- علم همراه با تواضع

6- سرباز وظیفه شناس

7- تجهد و شب زنده داری

8- پرهیز از هواهای نفسانی

از خصوصیات مردان خدا این است که نه تنها از دین وایمان خود مراقبت می کنند و سعی دارند خود را به خدا نزدیک کنند بلکه مواظب دین و ایمان مردم هم هستند و تمام همتشان نیز این است که مردم را به راه خدا و سوی سعادت راهنمایی کنند و از هر فرصتی برای زنده کردن یاد خدا در دل مردم استفاده می کنند و لحظه ای از وظیفه خود غافل نیستند. زمینه سازان قیام امام مهدی  قبل از انصار پا به عرصه می گزارند. در روایتی دیگر آمده است «بخ بخ لطالقان؛ آفرین آفرین بر طالقان» علامه مجلسی در این باره حدیث مفصل تری را نقل می کنند برای او گنجی است در طالقان که از طلا و نقره نیست و پرچمی است که از هنگام فرو پیچیده شدن گشوده نشده است و مردانی است که دلهایشان پاره های آهن است در دل این مردان تردیدی در ذات الهی راه نیافته است و سوزاننده تراز پاره های افگر استاگر به کوه ها حمله ور شوند آنها را متلاشی سازند گویی که بر اسب هایشان عقابانند برای برکت به زین اسب امام  دست کشند...و در نبرد ها با حال خویش یاری اش کنند شب را به قیام وعبادت گذرانند و روز را براعمال خود. زاهدان شب و شیران روزند اطاعت پزیرتر از کنیز به سرور خویشند چون چراغهایند گویا چلچراغ هایی در دل هایشان فروزان است و از رسم الهی ترسانندبرای شهادت دعا می کنند و برای کشته شدن در راه خدا را ارزو می کنند. شعارشان(ای خون خواهان حسین) است. خداشناسی: «مردان مؤمنی که خدا را که چنان که شایسته است شناخته اند منتظران  در آخر الزمانند.» امام صادق  نیز قلبهای آنان را به سان پولاد دانسته و می فرمایند: «آنان مردانی اند که دلهایشان گویا پاره های آهن است. هیچ تردیدی نسبت به خداوند قلبهایشان را نیالاید.»

گفتار سوم: وظایف مشترک طلاب در عصر غیبت

در زمان غیبت، طلاب نیز هم چون اقشار دیگر وظایفی نسبت به انتظار حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارند که عبارتند از:

1- غمگین بودن به جهت مفارقت و مظلومیتان حضرت

2- منتظر فرج وظهور آن حرت بودن

3- گریه کردن در دوری به جهت مصیبت به آن حضرت

4- در مقابل خواست خدا و زمان حضور امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) تسلیم شدن

5- در راهان حضرت از اموال خود خرج کردن

6- صدقه دادن به قصد سلامتیان حضرت

7- شناخت صفات آن حضرت و عزم داشتن به یاریان حضرت در هر حال

8- طلب مغفرتان حضرت از ذات اقدس الهی نمودن

9- مداومت بر دعا نمودن و توانایی داشتن قربانی کردن به نیابتان حضرت

10- اسم اصلیان حضرت را که اسم حضرت رسول است نگویند

11- برخواستن به جهت نام خاصان حضرت

12- توسل نمودن بسیار به آن حضرت و حتی عریضه نوشتن برایان بزرگوار

13- در دعا کردن خدارا به حق آن حضرت قسم دادن و آن حضرت را شفیع قراردادن

14- بر دین حق ثابت قدم باشد

15- با مردم روزگاربسیار معاشرت و رفت وامد نمودن

16- صلوات فرستادن

17- ضائل و کمالات آن حضرت را ذکر کردن

18- اظهار شوق نمودن به زیارت جمال مبارک آن حضرت

19- دعوت مردم به سوی معرفت آن حضرت خدمت به آن بزرگواران

20- صبر کردن بر سختی ها و ازار اعدا و سرزنش نمودندشمنان آن حضرت

21- اعمال نیکوی خود را تقدیم به آن حضرت نمودن و هدیه کردن

22- زیارت نمودنان حضرت

23- دعا کردن به وجود مبارکان حضرت و ظهوران حضرت را از خدا طلب نمودن

اولین وظایف افزایش فضیلت در علما و طلاب و روحانیون

که اهل بیت در حدیثی به فضیلت آنها اشاره کرده اند: علما هم چون ستارگانی پر نور در ظلمات گمراهی ها هستند اگر آنها نباشند مردم گمراه می شوند خداوند ملائکه و اهل آسمان و زمین وحتی مورچه ها در دل خاک و ماهیان دریا برای عالم طلب رحمت می کنند. دومین وظایف طلاب منتظر امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) دوری از جاه طلبی می باشد سومین وظایف طلاب منتظر امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) داشتن مقام علمی و اخلاقی بالاست چهارمین وظایف طلاب منتظر امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) دوستدار و محبت داشتن به اهل بیت است. یکی دیگر از وظایف طلاب منتظر: رسیدگی به محرومان و تلاش برای عمران و آبادانی می باشد.

بند اول: شناخت امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف)

یاران امام مهدی امام خویش را به بهترین وجه می شناسند و این شناخت آگاهانه در تمامی وجودشان رسوخ کرده است. بنابر این یار «او» شدن بدون شناخت آن بزرگوار امکان پذیر نخواهد بود. در روایات فراوانی آمده است که: « هرکه بمیرد و امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) خویش را نشناسد به مرگ جاهلی خواهد مرد» اگر معرفت به آن حضرت نباشد، دیدن ظاهری ایشان نیز سودی در برنخواهد داشت. کم نبودند کسانی که همواره جمال دلنشین پیامبر و ائمه اطهار  را زیارت می کردند، ولی بهره های چندانی از آن اسوه های اخلاق و نیکی نبردند. امام صادق فرمود: هر آن کس که امامش را شناخت و قبل از قیام امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) از دنیا رفت، به سان کسی است که در سپاه آن حضرت، خدمتگزاری خواهد کرد، نه، بلکه مانند کسی است که زیر پرچم آن حضرت است. و آیا بی شناخت او، می توان هم رزم و هم رکاب او شد!؟

بند دوم: احترام خالصانه

از آنجایی که امام حق بزرگی بر گردن پیروان دارد، خداوند متعال احترام او را بر مردم واجب فرموده است. از این رو هر آنچه که مایه بزرگداشت او می شوداز سوی یاران آن حضرت، انجام می گیرد. ایشان این روحیه را در زمان غیبت در خود ایجاد نموده اند تا در زمان ظهور نیز همواره در تمامی امور، احترام آن حضرت را پاس دارند. به راستی کسی که از احترام اندکی به صورت برخواستن به هنگام شنیدن نام آن حضرت کوتاهی می کند، چگونه می تواند در عصر ظهوربه تکریم آن حضرت بپردازدو از جان خود بگذرد!؟از امام صادق سوال شد: چرا به هنگام شنیدن نام «قائم» لازم است برخیزیم! آن حضرت فرمود: آن حضرت غیبت طولانی دارد و این لقب یادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تاسف بر غربت اوست و لذا آن حضرت از شدت محبت و مرحمتی که به دوستانش دارد به هر کس که حضرتش را به این لقب یاد کند، نگاه محبت آمیز می کند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعی در مقابل صاحب عصر خود هنگامی که مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد، از جا برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل و فرج امر مولایش را از خداوند مسئلت نماید.

بندسوم: انتظار راستین فرج

انتظار راستین که اساس شخصیت یاران امام مهدی (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) را شکل می دهد، پیشینه ای بس دراز و طولانی در تاریخ شیعه دارد. آخرین فرستاده الهی، انسانها را به روزگاری سراسر نور و روشنی نوید داده و فرموده است: دنیا به پایان نرسد مگر اینکه امت مرا مردی از اهل بیت من رهبری کند که به او مهدی گفته می شود. امید و آرزوی تحقق این نوید کلی جهانی و انسانی، در زبان روایات اسلامی، انتظار فرج خوانده شده و ازجمله عبادات، بلکه برترین آنها شمرده شده است. از همین رو علمای بزرگ، انتظار ظهور منجی را یکی از وظایف مهم مردم در عصر غیبت و عنصری اساسی در زمینه سازی و حفظ روحیه مناسب برای درک زمان ظهور ذکر کرده اند. رسول گرامی اسلام در باب انتظار فرج و اهمیت آن فرموده است: برترین کارهای امت من انتظار فرج از خدای عزیز و جلیل است. بدون هیچ توضیحی توجه خواننده عزیز را به کلمه «کارها» در متن روایت جلب می نمایم که آن حضرت، انتظار را عمل و کار دانسته اند و نه سکون و بی کاری.

بند چهارم: خودسازی

یکی از ویژگی های یاران امام مهدی (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) در عصر غیبت، خودسازی و مواظبت بر رفتار خویش است که در پی آن، جامعه و دیگرا نیز به این جهت متمایل خماهند شد. شکی نیست که دین داری در عصر غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) از هر زمان دیگری مشکل تر و طاقت فرساتر است. حضرت امام صادق سختی این دوران را اینگونه تصویر نموده اند: صاحب امر غیبتی دارد که در آن هر کس که از دین خود دست بر نداردهمانند کسی است که با کشیدن دستهای خود به ساقه بوته ای تیغ و خاردار، خارهای آنرا بکند. پس کدام یک از شما با دستهای خود تیغ ها را نگه می دارد؟ سپس آن حضرت مدتی سر به زیر افکنده و فرمودند: «صاحب امر دارای غیبتی است، پس بنده خدا باید پرهیزکاری و تقوا پیشه کند و به دین خود تمسک جوید.» اگرچه آزمایش های دینی برای همه ایمان آورندگان در همه زمانها، قانون الهی است، اما در عصر غیبت تمامی عوامل دست به دست هم داده این آزمایش را به کمال خود رسانده است. در این دوران حفظ و نگه داشتن دین، بسیار دشوار بوده و بیشتر مردم به انگیزه های گوناگون ایمان خویش را در زندگی از دست می دهند. آنان که در این گرداب های ترسناک دین خود را حفظ کنند از شان و رتبه ای بس رفیع برخوردار خواهند بود. شب و روز 1440 دقیقه است لااقل 40 دقیقه یا 20 دقیقه از این مدت را به منجی عالم بشریت قرارداده و با توسل و توجه به ساحت مقدسش خود را از قید بندگی شیطان و شهوات و هوا رهانیده از خود را از منجلاب غرور و خود خواهی و خود پرستی و لجن زار گناه و غفلت و حسد به یکدیگر برهانیم. آگاه باشید مثل آل محمد ص جوانان ستارگان آسمان است اگر ستاره ای غروب کند ستاره دیگر طلوع خواهد کرد تا ظهور امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) گویا می بینیم در پرتو خاندان پیامبرنعمت های خدا بر شما تمام شده و شما به انچه آرزو دارید رسیده اید.

نتیجه گیری:

ایمان به حقیقت انتظار و تقویت ویژگی های یک منتظر در نشر طلاب به عنوان یک گروه از هزاران گروه منتظر وجود داشته و دراد و منتظر بودن در این گروه یک حقیقت انکار ناپذیر است. از آن جاکه قشر طلبه ارادت خاصی به ساخت مقدس امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) دارند و فطرتا و علاقه افرادی نسبت به آن امام غایب از نظر دارند. بیشتر سعی می کنند که ویژگی هایی را در خود تقویت کنند که در زمینه سازی ظهور را امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) نقش بیشتری داشته باشند و در این راه از خود همست زیادی نیز نشان می دهندو بنابراین این تقویت این ویژگی را منوط به همت و تلاش بیشتر معرفت اولیاء الله می دانند.

هم چنین که عالم هستی عالم اسباب است و با نگاهی بر موجودات اطراف خود در می یابیم که تحقق هر پدیده و آن هم پدیده ای به این بزرگی (ظهور) مشروط به شرایط و ویژگی هایی است که بدون تحقق این ویژگی ها در این افراد امکان زمینه سازی برای آن هدف بزرگ وجود ندارد و راهی نیست. بنابراین از مطالب گردآوری شده این نتیجه بدست می آید که جهت مهیا شدن امر فرج بایستی طلبه های منتظر امام عصرعج) ویژگی های را در خود تقویت کنند و این ویژگی ها درهمه ابعاد فکری و علمی صورت گیرد. امید است که برادران طلاب بزرگوار با عنایت امام زمان (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) ارواضا لتراب مقدم جزء سربازان و منتظران واقعی ان حضرت قرار گیرند و ویژگی های منتظر از پیش در خود برای ظهور هرچه زودتر آن منجی و صلح بزرگ فراهم نمایند انشاء الله تعالی.

منابع

قرآن مجید

1-ابی جعفر محمد بن الحسین ابن بابویه قمی، کمال الدین و تحام النعمه- معروف به شیخ صدوق، (تحقیق غفاری علی اکبر)، چاپ دوم بیتا، فم، انتشارات اسلامی چاپ1384

2-بروجردی، المجانس سنیه، جلد5 صفحه 697،

3-دشتی، محمد، نهج البلاغه، امام علی بن ابی طالب ، چاپ یازدهم، انتشارات چاپ طرفه قم، تابستان 1392

4-رحمتی شهرضا محمد، هزارو یک نکته پیرامون حضرت حضرت مهدی، نوبت چاپ 4 پاییز 1390، قم، ناشر انتشارات مسجد جمکران

5-سلیمانیان خدامراد، درسنامه مهدویت 2، نوبت چاپ 11، قم، انتشارات بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عجل الله تعالی فرج الشریف)، سال چاپ آذر 1391(ه ش)

6-قمی، عباس، سفینه البحار، ج1، نشر اسوه، قم،

7-کاشانی فیض، واضی، مجمع الحادیث، کتب اربعه قدسیه، جلد دوم

8-کامل، سلیمان، روزگار رهایی، جلد یک، (مترجم مهدوی پور علی اکبر)

9-کلینی، یعقوب، کافر، (تحقیق: غفاری علی اکبر)، جلد 2، چاپ بیروت چهارم 1401(ه ق) انتشارات دارصحب و دار التعارف

10-گلپایگانی لطف الله، منتخب اثر فی امام ثانی عشر  چاپ اول، شعبان 1419 (ه ق)صحابی مکتب اهل بیت، ناشرموسسه حضرت معصومه 

11-مجلسی محمدباقر، بحار النوار، (مترجم محمد باقر کمره ای) مصحح بهشتی محمد چاپ1383، قم، انتشارات اسلامیه

12-محمدی ری شهری محمد، میزان الحکمه، مترجم شفیعی حمید رضا، چاپ پنجم 1384، چاپ دارالحدیث قم انتشارات مرکز تحقیقات دارالحدیث سال چاپ 1384

13-مکارم شیرازی ناصر، حکومت جهانی حضرت مهدی ، نوبت چاپ دهم، قم، تاریخ انتشار 1380، انتشارات نسل جوان

14-هاشمی شهیدی اسدالله، حکومت جهانی حضرت مهدی  انتشارات مسجد مقدس جمکران، تاریخ نشر 1381، چاپ دوم، چاپ نگین

15-یوسفی جمکرانی محمد، پرواز در ملکوت، ناشر خورشید هدایت چاپ کوثر

16-یوسفی جمکرانی، عطش انتظار، جلد 1 انتشارات خورشید هدایت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان