ماهان شبکه ایرانیان

کوهنوردان و فعالان محیط زیست در منطقه دهبکری بم تجمع کردند

اعتراض به جاده‌سازی در زیستگاه خرس‌سیاه آسیایی

بیش از ٥٠٠ کوهنورد و فعال محیط‌زیست از سراسر کشور در اعتراض به احداث جاده روستایی در حریم «پناهگاه حیات وحش زریاب» در منطقه دهبکری شهرستان بم همایش برگزار کردند.

اعتراض به جاده‌سازی در زیستگاه خرس‌سیاه آسیایی

بیش از ٥٠٠ کوهنورد و فعال محیط‌زیست از سراسر کشور در اعتراض به احداث جاده روستایی در حریم «پناهگاه حیات وحش زریاب» در منطقه دهبکری شهرستان بم همایش برگزار کردند.


به گزارش ، اعتماد نوشت: پناهگاه حیات‌وحش زریاب در منطقه دهبکری شهرستان بم و مرز منطقه مسکونی جیرفت قرار دارد. پیش از این و در سال ١٣٨٧ تصاویری منتشر شد که از وجود خرس‌سیاه آسیایی در این منطقه حکایت داشت. اهمیت خرس‌سیاه آسیایی که گونه‌ای در آستانه انقراض به شمار می‌رود در این منطقه موجب شد تا در سال ٨٩ منطقه دهبکری به عنوان «پناهگاه حیات وحش زریاب» ثبت شود. حالا اما اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان قصد دارد برای دسترسی شماری از خانوارهای روستایی این منطقه جاده‌ای جدید احداث کند. جاده‌ای که بنا بر تخمین‌ها نزدیک به ٢٠ کیلومتر طول خواهد داشت و حدود دو کیلومتر از آن تاکنون احداث شده است.

بنا به گفته مدیرکل محیط زیست استان کرمان از تابستان امسال با دستور مقام قضایی احداث آن متوقف شده است. اما زمزمه‌های آغاز کار دوباره شرکت احداث‌کننده این جاده موجب شد تا فعالان زیست‌محیطی شهرستان‌های بم و جیرفت همایش حمایت از خرس‌سیاه آسیایی را برگزار کنند. در این همایش که از چهارشنبه گذشته تا دیروز جمعه برگزار شد بیش از ٥٠٠ کوهنورد و فعال محیط‌زیست برای اعتراض به احداث این جاده در حریم زیستگاه خرس‌سیاه آسیایی تجمع و کوه‌پیمایی کردند. اکبر نادری یکی از کوهنوردانی که در این همایش شرکت کرده در این باره به «اعتماد» گفت: «پوشش گیاهی این منطقه پر از درختان بنه (پسته وحشی) است که طی سالیان رشد کرده‌اند و متاسفانه بر اثر ساخت جاده نزدیک بیش از دو هزار درخت «بنه» تاکنون قطع شده است و با ادامه روند ساخت جاده بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی منطقه از بین می‌رود.» درباره اهداف و چرایی احداث این جاده با مختصات فنی موجود هم حرف و حدیث فراوان است. یکی از فعالان محیط زیست شهرستان بم که تمایلی به انتشار نامش ندارد مدعی است که بررسی‌های او و سایر فعالان محیط زیست نشان می‌دهد که این جاده با هدف دست درازی به منابع طبیعی و ایجاد ارزش‌افزوده برای زمین‌های روستایی احداث می‌شود و در حال حاضر ساکنان این روستاها به ٣٠ خانوار هم نمی‌رسند.»


محیط زیست مجوز نداده


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان هم این شایبه را رد نمی‌کند. رضا جزینی‌زاده به «اعتماد» می‌گوید: «من واقعا نمی‌دانم برای احداث این جاده چه اهدافی دنبال می‌شود که در بالاترین منطقه حفاظتی بدون مجوز محیط زیست اقدام به ساخت جاده کرده‌اند.»
به گفته جزینی‌زاده اردیبهشت ماه امسال ساخت این جاده آغاز شده اما با طرح شکایت از سوی اداره کل محیط زیست استان کرمان و به دستور مقام قضایی، این طرح متوقف شده است. جزینی‌زاده که قریب به دو ماه است به عنوان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان منصوب شده، می‌گوید که در دوره مدیریت قبلی و فعلی از سوی اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان برای دریافت مجوز ساخت جاده اقدام نشده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان که در جمع معترضان هم حاضر شده و سخنرانی هم کرده است، می‌گوید که برای او رهنمودهای رهبری انقلاب و سیاست‌های زیست‌محیطی دولت تدبیر و امید فصل‌الخطاب است: «وقتی رهبری به صراحت فرموده‌اند که ما باید برای اجرای طرح‌هایی که به بهانه ساخت جاده، هتل و حتی مدرسه علمیه اجرا می‌شوند و موجب تخریب محیط زیست یا کوه خواری و جنگل‌خواری می‌شود هوشیار باشیم.» جزینی‌زاده در عین حال برای حل این مشکل به برگزیدن یک راه حال میانه معتقد است: «ما ضد توسعه نیستیم اما توسعه باید متوازن باشد. همین مشکل را هم می‌شود حل کرد. مثلا شاید بتوان اجازه داد با رعایت الزامات زیست‌محیطی جاده قدیم دسترسی این روستاها بهسازی شود اما جاده جدید باعث تخریب گسترده منطقه می‌شود.»


معترضان بیانیه دادند


کوهنوردان و فعالان محیط زیست شرکت‌کننده در همایش حمایت از زیستگاه خرس سیاه آسیایی در پایان گردهمایی‌شان یک بیانیه هم صادر کرده‌اند. در بخشی از این بیانیه خطاب به مسوولان استان کرمان آمده است: «لازم است کارگروهی مرکب از نماینده قوه قضاییه، اداره کل بازرسی استان و حضور دو نماینده از سازمان‌های مردم نهاد تشکیل و رسیدگی به امور یاد شده را پیگیری نماید.» آنها همین طور نوشته‌اند: «با عنایت به اینکه کلیه آبادی‌های منطقه از جمله تیتون، زریا، شرابی، پایتم، دیوند، گویگون، انارون و دوجنگان که اهالی محترم و متمدن آن به همراه شوراهای اسلامی خود در این همایش حضور فعالی داشته‌اند و از سال‌ها پیش دارای راه دسترسی بوده‌اند، انگیزه تخریب طبیعت و احداث جاده از مبدا گاوکان گوران چه بوده است؟.
با توجه به اهمیت زیستگاه خرس سیاه و جنگل دهبکری- مسکون و احتمال دخل و تصرف در این جنگل از سوی بانیان احداث جاده، از سازمان‌های حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و اداره کل بازرسی استان انتظار داریم که هرچه زودتر نسبت به مستندسازی نقاط مختلف، آبشخورها و چشمه‌سارها اقدام کند تا جلوی آسیب‌ها از این ناحیه به جنگل گرفته و زمینه‌های ویلاسازی و هرگونه ساخت و ساز دیگر در آینده گرفته شود.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان