ماهان شبکه ایرانیان

دوستى اهل بیت‏علیهم‏ السلام زمینه همگرایى ایرانیان و مصریان

«اهل بیت رسول‏الله‏علیهم‏السلام تاریخ جهاد در اسلام را ساخته‏اند. یکى از این قهرمانان جاوید تاریخ، سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین‏علیه‏السلام است

دوستى اهل بیت‏علیهم‏ السلام زمینه همگرایى ایرانیان و مصریان
«اهل بیت رسول‏الله‏علیهم‏السلام تاریخ جهاد در اسلام را ساخته‏اند. یکى از این قهرمانان جاوید تاریخ، سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین‏علیه‏السلام است. وى براى حاکمیت کلمه لااله الا الله مجاهدت کرد. حسین فرزند مصطفى و خدیجه، پسر على و فاطمه و برادر حسن مجتبى‏علیه‏السلام است و اسلام از جهاد او زنده است‏».
این جملات را شیخ محمد فرحات امام جمعه مسجد الازهر در سالروز تولد حضرت امام حسین‏علیه‏السلام و در خطبه اول نماز جمعه بیان داشت. مردم مصر میلاد اباعبدالله را در 28 ربیع‏الثانى جشن مى‏گیرند. امام جمعه الازهر خطبه اول نماز را به معرفى خصائل الهى اهل‏بیت‏علیهم‏السلام و حضرت امام حسین‏علیه‏السلام و خاندان مکرم وى اختصاص داد. وى با استناد به روایات نبوى گفت: دوستى با فاطمه‏علیهاالسلام دوستى با پیامبرصلى الله علیه وآله و دشمنى با فاطمه دشمنى با پیامبر است. امام جمعه الازهر با اشاره به روز محشر گفت در این روز ندا در مى‏رسد که «اى اهل محشر دیده‏ها را ببندید چون فاطمه مى‏خواهد عبور کند پس فاطمه به همراه هفتاد هزار تن از فرزندان خود عبور مى‏کند».
محبت اهل بیت‏علیهم‏السلام از قرنها پیش حتى قبل از دوران فاطمیان با قلب و جان مردم مسلمان مصر عجین شده است. سابقه این امر به صدر اسلام و دوران فتح مصر توسط سپاه اسلام برمى‏گردد. در این سپاه جمعى از دوستداران حضرت على‏علیه‏السلام نظیر ابوذر غفارى، مقدادبن اسود کندى و ابوایوب انصارى حضور داشتند. این عده آشکارا به ولاى على مرتضى‏علیه‏السلام اهتمام داشتند و به دعوت مردم به سوى على‏علیه‏السلام معروف بودند و هیچ گاه و در هیچ جایى از فراخواندن مردم به ولا و محبت آن حضرت بازنمى‏ایستادند. (1)
مؤلف تاریخ شیعه مى‏گوید: «گزاف نیست اگر بگوییم تشیع در همان روزى که اسلام وارد مصر شد به مصر راه یافت‏». (2) برخى انتصاب محمدبن ابى‏بکر از سوى حضرت على‏علیه‏السلام به امارت مصر را از دلایل علاقه مردم به آن حضرت و آل او دانسته‏اند اما شواهد تاریخى نشان مى‏دهد که حتى قبل از خلافت على‏علیه‏السلام نیز قلوب مسلمانان مصر مملو از عشق به ایشان بوده است.
یکى از دلایل رواج تشیع نسبت‏به على‏علیه‏السلام در مصر - پیش از آن که آن حضرت به مقام خلافت‏برسد - مطلب مقریزى است. وى مى‏گوید: «قیس بن سعد انصارى به سوى مصر گسیل شد و در ربیع الاول سال سى‏وهفت‏بر مصر درآمد مردم مصر در آن روزها از لشگر و سپاه على‏علیه‏السلام بودند». (3)
ابن‏اثیر نیز درباره حوادث سال سى‏وشش - پس از گزارش خطبه و سخنرانى نماینده حضرت على‏علیه‏السلام که مردم را براى بیعت‏با آن حضرت دعوت مى‏کرد مى‏نویسد: «مردم برخاستند و به آن حضرت بیعت‏خود را اعلام نمودند و مصر سامان یافت و على‏علیه‏السلام کارگزاران خود را بر مصر گماشت‏». (4)
همان‏گونه که گفته شد گماردن محمدبن ابى‏بکر و قیس جهت اداره مصر و عشق ایشان به پاسدارى از حریم اهل بیت‏علیهم‏السلام باعث آشنایى بیشتر مردم با فضایل آن بزرگان و افزایش نفوذ معنوى تشیع در آن سرزمین گردید.
پس از به قدرت رسیدن عمروبن عاص - که مردى خبیث و مخالف خاندان پیامبر بود - فعالیت گسترده‏اى در مصر براى دور ساختن مردم از اهل بیت‏علیهم‏السلام صورت پذیرفت. بسیارى کشته و زندانى شدند و شمارى تبعید گردیدند اما با آن همه خصومت، دوستان حضرت على‏علیه‏السلام فراوان بودند.
مقریزى مى‏گوید: (5) «وقتى على‏علیه‏السلام به شهادت رسید و معاویه در حکومت‏خود استقرار و استقلال یافت‏سربازان و اشراف مصر عثمانى بودند، اما بسیارى از مردم آن از دوستان على‏علیه‏السلام به‏شمار مى‏رفتند».
دوران حکومت امویان براى شیعیان و دوستداران اهل بیت‏علیهم‏السلام بسیار تلخ و ملال‏آور بود. در این دوران سب و دشنام على‏علیه‏السلام رواج یافت و دوستان وى در انزوا قرار گرفتند. اینان اگر چه به صورت علنى قادر به حمایت از خاندان پیامبر نبودند اما در دل ولاى آن عزیزان را زنده نگه مى‏داشتند و نسبت‏به ادامه راه آنان وفادار بودند. در دوران بنى‏عباس نیز این وضعیت ادامه داشت اگر چه این سلسله در اوایل حکومت‏خود با شعار خونخواهى امام حسین‏علیه‏السلام به میدان آمد اما پس از تثبیت قدرت انواع ظلمها و ستمها را نسبت‏به علویان روا داشت و این آغازى بر نهضت علویان علیه حکومت‏بنى‏عباس بود.
نخستین علوى که به مصر وارد شد و مردم با او بیعت کردند، على‏بن محمدبن عبدالله از نوادگان حضرت امام حسن مجتبى‏علیه‏السلام بود (6) وى تلاشهایى براى احیاى تشیع در مصر نمود اما در مقابله با جوروستم حکام بنى‏عباس ناکام ماند. دیگر قیامهاى علویان در مصر نیز اگر چه باعث تقویت موضع شیعیان و خروج ایشان از انزوا گردید اما آن شوکت و جلال دوران خلافت‏حضرت على‏بن ابى‏طالب‏علیه‏السلام را احیا نکرد. ظهور فاطمیون در مصر آغازى مجدد بر افزایش محبت اهل بیت‏علیهم‏السلام در این سرزمین بود. فاطمیان از فرقه اسماعیلیان خاص بودند که خود را از نسل حضرت زهراعلیهاالسلام مى‏دانستند و به همین دلیل سلسله خود را فاطمى نامیدند. پس از وفات امام جعفر صادق‏علیه‏السلام پیروان آن حضرت به شش فرقه تقسیم شدند که یکى از این فرقه‏ها اسماعیلیان خاص بودند. اینان اعتقاد داشتند که پس از امام صادق‏علیه‏السلام فرزند بزرگ ایشان یعنى اسماعیل به امامت رسیده است و مرگ اسماعیل را در زمان حیات پدر که به سال 145 هجرى روى داده است انکار مى‏کردند. اینان در مورد اسماعیل مى‏گفتند: (7) «او نمرده و نخواهد مرد و او مهدى قائم است که براى نجات امت‏خود بازخواهد گشت‏».
نخستین خلیفه فاطمى عبیدالله المهدى نام داشت که خود را ازنسل محمدبن اسماعیل بن جعفر الصادق‏علیه‏السلام و از ذریه حضرت فاطمه‏علیهاالسلام معرفى کرد. وى در سال 301 با تصرف اسکندریه نیت‏خود را براى فتح مصر آشکار کرد و سلسله فاطمیان را در سال 308 در تونس تشکیل داد که دامنه آن پس از مدتى به مصر کشانده شد.
فاطمیان خود را شیعه و محب اهل بیت‏علیهم‏السلام مى‏دانستند و علاقه‏مند بودند از نام امام به جاى خلیفه استفاده کنند تا قرابت‏خود را به شیعیان بیشتر نشان بدهند.
عبدالمجید الجندى عضو شوراى عالى امور اسلامى مصر و مؤلف کتاب الامام جعفر الصادق‏علیه‏السلام درباره حکومت فاطمیان و ارتباط آن با حضرت امام صادق‏علیه‏السلام مى‏نویسد:
«امام صادق‏علیه‏السلام در تاریخ اسلام یگانه امامى است که عالم و دانشمند بود و تاریخ جهان بر پایه اندیشه‏هاى دینى، فقهى، اجتماعى و اقتصادى ایشان استوار بود و بر این اساس دولتها و کشورهاى با عظمتى بنیان یافتند. مصر به یاد دارد که پس از دوره فراعنه، باشکوه‏ترین حکومت تاریخ در همین سرزمین استقرار یافت که قلمرو آن از سواحل اقیانوس اطلس تا خلیج‏سوئز امتداد داشت این حکومت‏یعنى فاطمیان چنانچه به وسیله ارتشهاى ترک مهار نمى‏شد قلمرو آن تا قله‏هاى هیمالیا و قلب قاره آسیا امتداد مى‏یافت‏». (8)
مرحوم علامه دهخدا در مورد اولین خلیفه فاطمیان مى‏گوید: «عبیدالله بن محمد الفاطمى العلوى از فرزندان امام جعفر صادق‏علیه‏السلام امام و مؤسس دولت علویین در مغرب و جد فاطمیان در مصر است. در نسب وى اختلاف است وى در سلیمه سوریه سکونت داشت‏سپس بسیارى از اصحاب خود را در مغرب پراکنده کرد تا ظهور امام زمان (مهدى) را بشارت دهند و مردم را بدو خوانند». (9)
امیرالمعزلدین لله اولین خلیفه فاطمى بود که موفق شد مصر را به تصرف درآورد. فرمانده سپاه وى به نام جوهر به این مهم نایل شد در حالى که قبل از وى لشکر فاطمیان نتوانسته بود بر تمام مصر مسلط گردد. فتح مصر در سال 358 ه . ق روى داد. المعزلدین لله قاهره را بنیاد کرد و از این پس قاهره پایتخت مصر شد. وى اهتمام خاصى بر نشر تشیع در مصر نشان داد. در دوران حکومت وى اذان به سبک شیعیان در ماذنه‏ها طنین‏انداز شد، در مسائل ارث، طلاق، نماز جمعه و معاملات، فقه تشیع حاکم گردید و مدح اهل بیت‏علیهم‏السلام گسترده شد. یکى از مهمترین کارهاى این دوره تاسیس جامع الازهر بود هدف از این عمل تدریس فقه شیعه بود. تسمیه الازهر به حضرت فاطمه زهراعلیهاالسلام نسبت داده شده است.
«المعزلدین الله این مدرسه بزرگ را تاسیس کرد و جوهر، موقوفات عظیمى براى آن وضع نمود و خود او و خلفاى فاطمى موقوفات آن را توسعه دادند. همه این کوششها با این هدف مبذول گردید که فقه آل محمدصلى الله علیه وآله و مذهب تشیع در آن تدریس شود». (10)
بنا به تصریح جلال‏الدین سیوطى وى پس از تسخیر قاهره و کمک به قحطى‏زدگان این شهر، به ذکر مناقب رسول‏الله‏صلى الله علیه وآله و اهل بیت‏علیهم‏السلام دستور داد. او به خطبا امر کرد که به ذکر مناقب رسول اکرم‏صلى الله علیه وآله و على، فاطمه، حسن و حسین‏علیهم‏السلام بپردازند.
الحاکم بامرلله خلیفه دیگر فاطمیان بیش از اسلاف خود به ترویج تشیع پرداخت. در زمان وى دانشکده‏اى به نام دارالحکمه براى تدریس فقه و لغت تاسیس شد و بزودى مبدل به بزرگترین کتابخانه عصر خود گردید.
فاطمیان على‏رغم ترویج مذهب شیعه به دیگر مذاهب نیز به دیده احترام مى‏نگریستند و دانشگاه الازهر مرکز بحث و گفتگو بین علماى اسلام از مذاهب گوناگون و حتى دانشمندان مسیحى با متفکران اسلامى بود.
مرحوم سیف آزاد در کتاب تاریخ خلفاى فاطمى شرح مبسوطى از مراکز علم و دانش فاطمیان بیان مى‏کند و از جمله مى‏گوید:
«جامع الازهر نه فقط مرکز دعوت فاطمیان بود بلکه علماى شافعى و حنفى و غیره هم در آن اجتماع مى‏کردند».
«فاطمیان در علم و حکمت تعصب به خرج نمى‏دادند و در مقابل علماى شیعه و سنى با گشاده‏رویى رفتار مى‏کردند». (11)
«الحاکم بامرالله فاطمى در زمان خود دو تن عالم مالکى را براى تعلیم فقه دعوت نمود». (12)
در دوره فاطمیان برپایى مراسم جشن و عزادارى در ایام تولد یا شهادت اهل بیت‏علیهاالسلام رواج پیدا کرد. زیارت و بوسیدن مقابر متبرکه، توسل به ائمه‏علیهاالسلام و بویژه گرامیداشت روز عاشورا گسترش یافت. وجود سه حرم متبرک در قاهره یعنى مقام راس الحسین‏علیه‏السلام، مرقد حضرت زینب‏علیهاالسلام و مرقد سیده نفیسه، عوامل اصلى افزایش محبت آل محمدصلى الله علیه وآله در جامعه مصر است. این حرمها امروز نیز زیارتگاه عاشقان اهل بیت‏علیهاالسلام مى‏باشند.
مشهد راس الحسین‏علیه‏السلام یکى از زیارتگاههاى اصلى مسلمانان مصر است. اینان معتقدند سر مبارک حضرت امام حسین‏علیه‏السلام در این محل دفن شده است. مردم مصر در دوران فاطمیون این مکان را ارج و قرب فراوان مى‏داشتند و بویژه در روز عاشورا با برپایى عزادارى و نوحه‏خوانى در کنار این مرقد و قربانى کردن شتر و گاو و گوسفند ارادت خود را نسبت‏به آن حضرت ابراز مى‏کردند. اگر چه پس از دوران فاطمیان این مراسم منسوخ شد، اما هنوز هم در روز عاشورا خطبا و ائمه جمعه بخصوص در مسجد الازهر پیرامون قیام خونین کربلا سخن مى‏گویند و یاد شهداى عاشورا را گرامى مى‏دارند. همچنین در ایام میلاد حضرت امام حسین‏علیه‏السلام سه شب در مصر جشن گرفته مى‏شود و فرقه‏هاى مختلف مذهبى از جمله بهره‏ها، صوفیه و دراویش با برپایى آیینهاى جشن و سرور به شعرخوانى و مدیحه‏سرایى در وصف آن حضرت مى‏پردازند.
یکى از توفیقات نگارنده این بود که در شب تولد حضرت امام حسین‏علیه‏السلام طبق سنت معمول مصر (28 ربیع‏الثانى) در قاهره بودم و شکوه و عظمت گرامیداشت این روز را توسط عاشقان آن حضرت از نزدیک مشاهده کردم. در شب میلاد ازدحام جمعیت چنان زیاد بود که امکان ورود حتى به صحن مسجدى که حرم در آن واقع است میسر نگردید. فرقه‏هاى مختلف شیعه در کنار برادران اهل تسنن تا پاسى از شب، با مولودیه خوانى و پایکوبى نسبت‏به اهل بیت‏علیهم‏السلام ابراز محبت کردند گروه زیادى از شیعیان بهره که مرکز آنان در هند است و در مصر فراوان هستند به همراه قطب بزرگ و رهبر دینى خود در این مراسم شرکت کرده بودند. بسیارى از آنان رنج‏سفر از هند را براى زیارت راس الحسین‏علیه‏السلام به جان خریده بودند جمع کثیرى از این افراد را زنان تشکیل مى‏دادند. حرم مدتى براى ایشان قرق بود تا بدون دغدغه زیارت کنند.
برخى مورخان معتقدند سر مبارک امام حسین‏علیه‏السلام نخست در قدس شریف دفن بوده و بعدا به قاهره آورده شده است.
در این مورد مقریزى مى‏نویسد:
افضل بن امیرالجیوش وقتى بر قدس دست‏یافت و وارد عسقلان شد در آن جا خرابه‏اى بود که سر حسین بن على‏علیه‏السلام در آن مدفون بود. افضل این سر را از خاک بیرون آورد و آن را معطر ساخت و در میان سبد و زنبیلى مخصوص در بهترین خانه‏اى که در عسقلان وجود داشت نهاد، و آن خرابه را بازسازى و آباد کرد. وقتى کارش در عمران و آبادى این ویرانه به پایان رسید راس شریف را افضل بر سینه خود حمل مى‏کرد و پیاده آن را با خود برد تا به همین محلى که در قاهره به مشهد راس الحسین‏علیه‏السلام معروف است رسانید. حمل این سر از عسقلان به قاهره در روز یکشنبه هشتم جمادى الاخر سال 548 ه . ق انجام گرفت. و گویند این راس شریف وقتى که از مشهد خود در عسقلان بیرون آورده شد دیدند از آن خون مى‏ریزد و خون آن بند نمى‏آید و بوى خوشى به مانند بوى مشک از آن متصاعد است. (13)
ابن‏بطوطه نیز مى‏نویسد:
یکى از مزارهاى شریف، مشهد مقدس عظیم‏الشان راس الحسین بن على‏علیه‏السلام مى‏باشد که بر آن رباطى بسیار بزرگ و ساختمانى شگفت‏آور بنا کردند و حلقه‏هاى در و روکشهاى آن از نقره است. و در واقع حق اجلال و تنظیم این مشهد مقدس با چنین بناء فاخرى ادا شده است.
وى همچنین مى‏نویسد:
در قدس، مشهد معروفى است زیرا حسین بن على‏علیه‏السلام قبل از آن که به قاهره منتقل گردد در آنجا قرار داشت‏». امروز نیز این مشهد داراى بناى عظیمى است که از مشاهد اهل‏البیت‏علیهم‏السلام بجز مشاهد معصومین‏علیهم‏السلام کم و کسر ندارد. (14)
بر روى دیوارهاى مسجد راس الحسین‏علیه‏السلام آیات و احادیث فراوانى در مدح اهل بیت‏علیهم‏السلام نوشته شده است از جمله «احب اهل بیتى الى الحسن و الحسین‏» و «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فى القربى‏» (15) و این نشان دهنده عمق علاقه مردم این کشور به خاندان عصمت و طهارت است.
«باید از جملات فراوانى که در مدح اهل بیت‏بر دیوارهاى مسجد نوشته شده یاد کرد، از جمله «مقام راس الحسین کعبه مصر است‏». (16)
مزار متبرک حضرت زینب‏علیهاالسلام نیز یکى دیگر از اماکن زیارتى قاهره است. برخى از مورخان معتقدند آن حضرت پس از اقامت در مصر در همین سرزمین وفات کرده و در قاهره دفن شده است. برخى دیگر نیز معتقد به فوت و دفن آن حضرت در شام هستند و عده‏اى نیز مزار ایشان را در مدینه مى‏دانند.
«از مهمترین کتابهایى که به سفر حضرت زینب‏علیهاالسلام به مصر اشاره کرده است، اخبار الزینبات نوشته یحیى بن الحسن الحسینى العبیدلى الاعرجى است و آیت‏الله العظمى نجفى مرعشى‏رحمه الله نیز در مقدمه خود بر این کتاب، آن را متنى قابل اطمینان دانسته‏اند. این کتاب پیرامون سفر حضرت زینب به مصر و درگذشت ایشان در مصر در نیمه رجب 62 یا63 هجرى سخن گفته است. آیت‏الله قاضى طباطبائى‏رحمه الله نیز در کتاب اول اربعین حضرت سیدالشهداءعلیه‏السلام ضمن تایید روایت اخبار الزینبات به دوازده منبع دیگر که سفر حضرت زینب به مصر و درگذشت آن حضرت را در قاهره تایید مى‏کند اشاره کرده است. از طرف دیگر محققان دیگرى در مستند بودن اخبار الزینبات شک کرده، روایت‏سفر آن حضرت را به مصر رد کرده‏اند و معتقدند آن حضرت به شام سفر کرده‏اند».
راجع به سفر حضرت زینب‏علیهاالسلام به قاهره مشهور است که آن حضرت مدتى به عنوان مشاور ویژه حاکم مصر در عصر خود منصوب شده و لقب صاحبة الشورى داشت و در مدت اقامت‏خود در مصر با تشکیل جلسه‏هایى، معارف اسلامى و قرآن به زنان تدریس مى‏کرد.
مردم مصر بوسیدن ضریح، تضرع و توسل به حضرت زینب‏علیهاالسلام براى برآورده شدن حاجات را روا مى‏دانند و همانند شیعیان در سوگ اهل بیت‏علیهم‏السلام و منسوبین به آنها عزادارى مى‏کنند.
طواف عروس در حرم حضرت زینب نیز مرسوم است و نگارنده در چند مورد شاهد این مراسم بوده است. محل طواف زنها و مردها در حرم مطهر از یکدیگر جداست و بوى عطر فضاى روحانى حرم را معطر مى‏کند مردم مصر که شافعى مذهب هستند بین اذان و اقامه به تلاوت قرآن گوش فرا مى‏دهند برخى همانند برادران شیعه خود دست‏باز نماز مى‏خوانند و بعد از نماز با فشردن دست‏به یکدیگر «تقبل‏الله‏» مى‏گویند.
بسیارى معتقدند حرم حضرت زینب‏علیهاالسلام داراى کرامات درخشان و غیر انکارى بوده است و شاید به همین دلیل است که در طول روز نمى‏توان اطراف ضریح را خالى از زائر دید.
مرقد سیده نفیسه نیز از مزارات متبرک قاهره است. سیده نفیسه دختر حسن بن زیدبن حسن بن على بن ابى‏طالب‏علیه‏السلام است. مردم مصر احترام خاصى براى این بانوى عالمه و عابده قائل هستند و در طول هفته دراویش در این محل اجتماع مى‏کنند و دسته‏جمعى به ذکر و زیارت مى‏پردازند. بر روى یکى از دیوارهاى این حرم قسمتى از دعاى افتتاح «اللهم انا نرغب الیک فى دولة کریمه...» بر تابلوى زیبایى نصب شده و جالب این که در زیر آن نوشته شده بود: «تقدیم به مهدى‏علیه‏السلام‏». در داخل حرم نیز تابلولهایى دیده مى‏شد که بر روى آنها آیاتى در مدح اهل بیت‏علیهم‏السلام نوشته شده بود.
پدر سیده نفیسه از طرف منصور خلیفه عباسى پنج‏سال حاکم مدینه بود. سپس زندانى شد و تمام دارایى‏اش توقیف گشت. سیده نفیسه با شوهرش - اسحاق (پسر امام صادق‏علیه‏السلام) - به مصر رفت و در رمضان 208 ه . ق درگذشت. او صاحب کرامات بسیار بود و مستجاب‏الدعوه; زن شکوهمندى که سخن و سیماى او نردبان آسمان بود و خانه‏اش ملجا و پناهگاه تهیدستان و بى‏پناهان. سیده نفیسه معاصر امام شافعى بود. وقتى شافعى درگذشت او بر جنازه‏اش نماز خواند.
وقتى سیده نفیسه درگذشت اسحاق مى‏خواست جسد او را به مدینه ببرد مردم اشکریزان بر در خانه‏اش جمع شدند و از او خواستند که مشهد نفیسه در مصر باشد، نفیسه را در خانه محل سکونتش به خاک سپردند. او در ماه رمضان درگذشته بود و مردم روزه‏دار بر او مى‏گریستند. (17)
در مورد جامعه و مردم مصر باید گفت این مردم بسیار مذهبى هستند اسلام را به عنوان تنها هویت تاریخى و فرهنگى خود مى‏شناسند و از ابراز علایق اسلامى خود پرهیز نمى‏کنند. قاهره شهر هزار ماذنه، شهر مساجد بزرگ و تاریخى و شهر نماز جمعه و جماعت است. اکثر زنان قاهره باحجاب هستند. معمولا صداى قرآن در خیابانها و مغازه‏ها طنین‏انداز است، در مصر تعصب مذهبى و عناد با تشیع به اندازه‏اى که در بین وهابیون دیده مى‏شود وجود ندارد. محبت‏به اهل‏بیت‏علیهم‏السلام مى‏تواند فصل مشترک مسلمانان ایران و مصر باشد. روش اکثر نویسندگان مصرى در طول تاریخ نسبت‏به وقایع صدر اسلام بویژه مساله جانشینى پیامبرصلى الله علیه وآله منصفانه بوده است. کتاب الامام على بن ابى‏طالب که در چند جلد توسط عبدالفتاح عبدالمقصود نویسنده مصرى نوشته شده گواه این مدعا است. بسیارى از نویسندگان مصرى در مورد علم و فقاهت امام ششم شیعیان‏علیه‏السلام قلم زده‏اند. عبدالحلیم الجندى نویسنده کتاب الامام جعفر الصادق‏علیه‏السلام در توصیف ایشان مى‏گوید: فقه شیعى یکى از دو رودخانه‏اى است که تمدن اسلامى را بارور نمود و قانونگذار مصرى براى اجراى قانون خانواده از این منبع استفاده نمود. امام جعفر صادق‏علیه‏السلام در واقع قله شکوهمند فقه اهل بیت پیامبرعلیهم‏السلام به شمار مى‏رود. او در فقه امام بود، در زندگى خود براى مسلمانان امام بود و مسلمانان امروز گنجینه‏هاى گرانبهاى خود را به صورت ناب و بدون هیچ شائبه‏اى از ایشان مى‏دانند... با توجه به موقعیت آن حضرت در میان اهل بیت‏علیهم‏السلام حقیقت این است که ایشان بدون استثناء بر کلیه فقها ارجحیت دارند». (18)
خالدمحمد خالد در کتاب خود ابناء الرسول فى کربلاء نوشته است:
زمانى که آیه مبارکه: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» نازل شد حضرت رسول، على و فاطمه و حسن و حسین را زیر کساء (ملافه) جمع کرد و فرمود: اینان اهل بیت من هستند.
دنیا و هر آنچه از پستى‏ها و پلیدى‏ها دارد همان رجسى بود که خداوند آن را از خاندان پیامبر اکرم‏علیهم‏السلام دور نمود.
غیر از قاهره آثار محبت اهل بیت‏علیهاالسلام در بسیارى دیگر از مناطق مصر نیز وجود دارد. در منطقه صعید بویژه استانهاى قنا و اسوان گروهى از منسوبان به حضرت امام جعضر صادق‏علیه‏السلام به نام «جعافره‏» زندگى مى‏کنند. تعداد جعافره در مصر به دو میلیون نفر مى‏رسد، تفکراتى نزدیک به شیعه دارند و با اهل سنت همزیستى برادرانه دارند.
«بهره‏»ها گروه دیگرى از شیعیان اسماعیلیه افریقا هستند که در بسیارى از مناطق مصر زندگى مى‏کنند.
ژان کلودپن‏راد از محققان فرانسوى در مورد این فرقه مى‏گوید: (19)
در آسیاى شرقى شیعه سه گروه دارد که همه گجراتى‏اند و زبانشان گجراتى است اولین آنها گروهى اسماعیلى به نام بهره هستند این تقسیم‏بندى مربوط به دو خانواده است‏به نام «مستغنى‏» و «نزاریه‏» که از مستغنى دو شاخه باقى‏مانده یکى سلیمانى در یمن و دیگرى بهره در هند. اینان (بهره‏ها) ثروت زیادى کسب کردند و غالبا تحصیلکرده و اکثرا مهندس بودند و توانستند مراکز نیایشى به وجود آورند و در امور مذهبى بخصوص در قاهره سرمایه‏گذارى نمودند. به اعتقاد اینان مقبره حضرت زینب‏علیهاالسلام در دمشق نیست‏بلکه در قاهره است مسجدى هم به نام مسجد حسین‏علیه‏السلام دارند و آن را بازسازى نمودند و معتقدند سر امام حسین‏علیه‏السلام در دمشق دفن نیست‏بلکه به قاهره آورده شده است. اینان مسجدالحکیم را بازسازى نمودند.
فرقه‏هاى صوفى که از پیروان حضرت امام على‏علیه‏السلام و از محبان اهل‏بیت‏علیهم‏السلام هستند نیز جدا از قاهره در شهرهاى دیگر مصر سکنا دارند. رهبران جنبش صوفیه در مصر به دلیل علاقه خود به خاندان رسول‏الله‏صلى الله علیه وآله همواره برپا دارنده شعائر شیعى و حافظ حریم اهل بیت‏علیهم‏السلام بوده‏اند.
در کتاب جغرافیاى تاریخى و انسانى شیعه در جهان اسلام از مناطق دیگرى در مصر که پایگاه محبان اهل بیت‏بوده یاد شده است.
«اهالى قریه‏اى در مصر به نام ارمنت از شیعیان بوده‏اند که خبر آن در کتاب الطالع السعید آمده و بعدها تشیع در آن کاستى گرفته است‏».
ابن حوقل نیز گفته: «از اولاد قبطیان، غیلان ابومروان، رئیس غیلانیه فرقه‏اى از شیعه هستند».
ابن‏اثیر در سال 584 هجرى از قیام تعداد دوازده نفر شیعه در قاهره نام مى‏برد که یا على یا على مى‏گفتند. (20)
در همین کتاب خبر از تشیع در شهرى به نام اسفون داده شده که در آن نیز تشیع بتدریج کاهش یافته است. مقدسى نیز در قرن چهاردهم آورده که مردم بالاى قصبه فسطاط و صندقا شیعى‏اند. وجود این علایق در میان مسلمانان مصر و همچنین نقش بهره‏ها، صوفیه، جعافره و دیگر گروههاى دوستدار اهل بیت‏علیهم‏السلام از سویى و تفکر روشن برخى از علماى مصر نظیر شیخ محمود شلتوت و علامه محمد غزالى زمینه مناسبى براى فعالیت در جهت تقریب بین مذاهب اسلامى در مصر فراهم آورده است.
در دهه هفتاد افزایش ارتباطات علماى شیعه و سنى و فعالیت گسترده مرجع فقید شیعیان جهان حضرت آیت‏الله العظمى بروجردى‏رحمه الله زمینه تاسیس دارالتقریب مصر را فراهم کرد. آیت‏الله فقیدرحمه الله براى بهره‏بردارى مثبت از این ارتباطات، علامه شیخ محمدتقى قمى را که مردى دانشمند و علاقه‏مند به اتحاد مسلمین بود به مصر فرستاد. ایشان پیام آیت‏الله العظمى بروجردى‏رحمه الله را به شیخ مجید سلیم که مقام شیخ الازهر را در آن زمان داشت ابلاغ نمود. پیام متقابل شیخ سلیم به آیت‏الله العظمى بروجردى‏رحمه الله باب مکاتبه و مراوده بین دو مرکز مهم شیعه و سنى را گشود. سفر یکى از علماى مصر به نام شیخ حسن باقورى به ایران، انتشار کتاب مختصر النافع علامه حلى و تفسیر مجمع البیان شیخ طوسى در مصر و برپایى مجلس عزادارى حضرت امام حسین‏علیه‏السلام از سوى دانشگاه الازهر از دستاوردهاى ارتباطات علماى شیعه و سنى بود. دیرى نگذشت که موضوع تدریس فقه مذاهب اسلامى در دانشگاه الازهر به عنوان مصوبه‏اى در ماده سوم اساسنامه دارالتقریب گنجانده شد.
فتواى شیخ محمود شلتوت رئیس دانشگاه الازهر مبنى بر جایز بودن پیروى از فقه شیعه حادثه مهم دیگرى بود که قرابت و نزدیکى تفکرات علماى شیعى و سنى را نشان مى‏داد. وى به عنوان بزرگترین مرجع رسمى اهل سنت‏با کمال صراحت فتوا داد که پیروان مذهب شیعه اثنى‏عشرى با دیگر مذاهب اسلامى از نظر برخوردارى از امتیازهاى اسلامى بودن برابر هستند و به اهل سنت و جماعت اجازه داده مى‏شود در صورت تمایل از فتاوى علماى شیعه جعفرى پیروى کنند.
عشق و علاقه مردم مصر به اهل بیت عصمت و طهارت‏علیهم‏السلام که ریشه در صدر اسلام دارد هنوز جوشان است. یاد دوران خلافت دادگسترانه حضرت على‏علیه‏السلام در مصر و قبور متبرک حضرت زینب‏علیهاالسلام، راس الحسین‏علیه‏السلام، سیده نفیسه و مالک اشتر نخعى در این کشور هنوز زنده است، زنده مى‏ماند و شعله این محبت را فروزانتر خواهد کرد.
پس از پیروزى انقلاب اسلامى بد اندیشان و تفرقه‏گرایان - چه از وهابیون و چه از روشنفکران غربگرا - تلاش فراوانى براى خاموش کردن عشق اهل بیت‏علیهم‏السلام در قلوب مسلمانان مصر به عمل آوردند. کتب بسیارى نوشته و سخنان فراوانى گفته شد اما وجدان شیعى مردم مصر همچنان بیدار است و ولاى آل الله، حلقه اتصال شیعه و سنى در این سرزمین و نقطه اشتراک مردم ایران و مصر مى‏باشد.
اهل بیت‏علیهم‏السلام در طول تاریخ با جهاد و شهادت و ایثار، اعتلاى کلمه الله و مجد و عظمت و مسلمانان را ضمانت کردند و در این عصر نیز محبت ایشان باعث اتحاد مسلمانان و غلبه بر شرک و کفر جهانى خواهد شد. ان‏شاءالله.

پى‏نوشتها و مآخذ:
 

1- تاریخ شیعه، علامه محمد حسین مظفر، ترجمه دکتر سید محمد باقر حجتى، ص‏258.
2- همان منبع، ص‏257.
3- همان منبع، ص‏258، به نقل از الخطط، 4/149.
4- همان منبع ص 258، به نقل از الکامل‏3/160.
5- همان منبع، ص‏259 به نقل از الخطط 4/151.
6- على‏بن محمدبن عبدالله بن حسن بن حسن بن على‏بن ابى‏طالب‏علیه‏السلام.
7- نهضت قرمطیان، دکتر حسینعلى ممتحن، ص‏9.
8- الامام الصادق، عبدالحلیم جندى، نسخه عربى، ص‏4.
9- نهضت قرمطیان، دکتر حسینعلى ممتحن، 58.
10- تاریخ شیعه، علامه محمد حسین مظفر، ص‏271، پاورقى.
11- تاریخ خلفاى فاطمى، ص‏28، مندرج در نهضت قرمطیان.
12- النجوم الزاهره، ج‏6، ص‏172، مندرج در نهضت قرمطیان.
13- تاریخ شیعه، علامه محمد حسین مظفر، ص‏280، پاورقى.
14- الرحله، صفحات 21 و 34.
15- مصر از زاویه‏اى دیگر، جمیله کدیور، ص‏49.
16- همان، ص‏69.
17- همان، ص‏49.
18- الامام جعفر الصادق، عبدالحلیم جندى، صص‏4 و 5، متن عربى.
19- ژان کلود پن‏راد، «بولتن دفتر مطالعات سیاسى و بین‏الملل‏»، شماره 71.
20- جغرافیاى تاریخى و انسانى شیعه در جهان اسلام، محمدرسول جعفریان، ص‏37
منبع:فصلنامه مشکات شماره 52 پاییز 1375
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سایت :gh_reza9542

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان