با گذشت دو روز اول جشنواره و اتمام یک سری از فیلمهای اول که با برخورد سرد منتقدان روبرو شدند بالاخره جشنواره به روزهای پرتلاطم و گرمش نزدیک شد. در بخش اول این گزارش به افتتاحیهی جشنواره پرداختیم. این مطلب را میتوانید در بنیتا بخوانید.
در سومین روز از جشنواره، فیلمهای «ماجان»، «دریاچه ماهی»، «ویلایی ها» و «نگار» برای اصحاب رسانه اکران شدند. در بین این آثار موفق به تماشای فیلمهای «ویلاییها» و «نگار» شدم. «ویلاییها» اولین تجربه منیر قیدی در کارگردانی، به اثری گرم و پویا تبدیل شده است. فیلم شروعی خوب و درگیرکننده دارد و تا میانههای قصه هم خوب پیش میرود اما بزنگاهی که برای یک اثر درام ضروری تلقی میشود در فیلم وجود ندارد. ویلاییها روایت عدهای از زنان است که همسران یا فرزندانشان در خط مقدم جبهه مشغول جنگ هستند و آنها هم برای نزدیک بودن به عزیزانشان و البته کمکرسانی به جبهه در منطقهای پشت خط مقدم و در ویلاهایی قدیمی و نیمهمخروبه اقامت میکنند. زندگی این زنان روندی کاملا روزمره و عادی دارد و هرازگاهی این سکون با بمباران و موشک باران عراقیها دستخوش تغییر میشود . درواقع تنها بزنگاه دراماتیکی که کارگردان برای درام فیلمش در نظر گرفته همین موشکبارانها و البته رسیدن خودروی حاوی پیام شهادت یا مجروح شدن رزمندگان است. بهجز این داستان فیلم چیزی برای ارائه به مخاطب خود ندارد. در بخش فرم و تکنیک اما «ویلاییها» نمره قبولی میگیرد.
طناز طباطبایی در نشست خبری فیلم ویلاییها
«نگار» اولین فیلم غیر کمدی رامبد جوان، تریلری روانشناسانه و جذاب است. یک سری از قواعد درام در فیلم رعایت نشده و منطق روایی لنگ میزند اما جذابیت کاراکترها ،ساختار و دیالوگنویسی آنقدر خوب هستند که میتوان از برخی ایراهای فیلم چشمپوشی کرد. بهنظر من «نگار» تا الان بهترین فیلم جشنواره است. فیلمی که دستکم استانداردهای فیلمسازی در آن رعایت شده و به شعور مخاطب احترام گذاشته میشود.
نگار جواهریان در نشست خبری فیلم نگار
چهارمین روز جشنواره با اکران فیلمهای «کوپال»،« آباجان»، «فِراری» و «سوفی و دیوانه» همراه بود. در بین فیلمهای روز چهارم فقط فیلم «کوپال» را ندیدم که گویا اثری تجربهگرا و ناموفق بوده است. «آباجان» روایت زندگی زنی مسن در شهر زنجان در دهه شصت است. این زن چشمانتظار پسرش جلیل است که به گفته همرزمانش در شب عملیات شهید شده اما آباجان این موضوع را باور ندارد و معتقد است فرزندش زنده است و به خانه بازخواهد گشت. فیلم بازیهای درخشانی دارد و طراحی صحنه و لباس آن عالی است اما روایت بهنظر ناقص میآید، به طوری که مخاطب پس از تماشای فیلم حس میکند با یک قسمت از یک سریال روبرو بوده که قسمتهای ابتدایی آن را ندیده و از پایانش هم اطلاعی ندارد.
فاطمه معتمدآریا و شبنم مقدمی در نشست خبری فیلم آباجان
«فِراری» علیرضا داودنژاد فیلم عجیبی است! عجیب از این نظر که بعید به نظر میرسید کارگردانی با آن همه سال تجربه کارگردانی فیلمی تا این حد ضعیف حتی از نظر ساختار تکنیکی بسازد. «فِراری» جای نقد محتوایی ندارد اما دستکم انتظار میرفت داودنژاد پس از چهل سال فیلمسازی قواعد ساده فرم را در کارش رعایت کند که این اتفاق هم نیفتاده.
ترلان پروانه در نشست خبری فیلم فراری
آخرین فیلمی که در روز چهارم جشنواره در کاخ جشنواره به نمایش درآمد فیلم «سوفی و دیوانه»به کارگردانی مهدی کرمپور بود. عوامل این فیلم به شدت روی لو نرفتن موضوع فیلم و حتی چهره بهآفرید غفاریان بازیگر تازهواردی که در این فیلم ایفای نقش کرده حساس بودند که البته هیچکدام از این دو برای مخاطب غافلگیرکننده نبودند. موضوع فیلم داستانی دم دستی درباره آشنایی دختری فضول با مردی میانسال است و پرسه زدنهای بیهدف آنها در شهر تهران. بازی بهآفرید غفاریان هم که قرار بود برگ برنده فیلم باشد یکی از بدترین بازیهایی بود که تابهحال در جشنواره امسال دیدهایم.
عوامل فیلم سوفی و دیوانه
حواشی:
از بین چهرههای ورزشی امیررضا خادم در برج میلاد حضور داشت و فیلمهای روز سوم را تماشا کرد.
پیش از اکران فیلم «نگار» باز هم شاهد ازدحام شدید در برج میلاد بودیم.
فرش قرمز فیلم «نگار» با حضور چشمگیر و پرشور عکاسان،خبرنگاران و حاضران در برج میلاد همراه بود.
در تیتراژ پایانی فیلم «ویلاییها» آهنگ قدیمی «یاران چه غریبانه» با صدای کویتیپور پخش شد. این آهنگ با صدای کویتیپور بازخوانی و با تنظیمی مجدد برای پخش در تیتراژ پایانی این فیلم آماده شده است.
فرش قرمز فیلم «نگار» اولین مکانی بود که نگار جواهریان و رامبد جوان پس از ازدواجشان در یک مراسم رسمی در کنار هم شرکت داشتند.
عوامل فیلم «سارا و آیدا» روی فرش قرمز این فیلم برای مازیار میری جشن تولد گرفتند و میری شمعهای کیکش را در حضور عکاسان و خبرنگاران فوت کرد.
پیش از نشست مطبوعاتی فیلم «کوپال» یاد و خاطره جمشید ارجمند، محسن سیف، محمدرضا رستمی و علی وزینی دو منتقد و دو خبرنگار فقید سینمای ایران با حضور خانوادههای آنها در جمع اهالی رسانه برگزار شد.
سید احمد خمینی نتیجه امام خمینی(ره) از میهمانان ویژه فیلم «سوفی و دیوانه» بود.
«در روزهای آتی هم با گزارش های بنیتا از برج میلاد همراه باشید.»