ماهان شبکه ایرانیان

از جشنواره فیلم فجر چه خبر؟ / [بخش دوم]

با گذشت دو روز اول جشنواره و اتمام یک سری از فیلم­‌های اول که با برخورد سرد منتقدان روبرو شدند بالاخره جشنواره به روزهای پرتلاطم و گرم­ش نزدیک شد. در بخش اول این گزارش به افتتاحیه‌ی جشنواره پرداختیم. این مطلب را می‌توانید در بنیتا بخوانید.

 با گذشت دو روز اول جشنواره و اتمام یک سری از فیلم­‌های اول که با برخورد سرد منتقدان روبرو شدند بالاخره جشنواره به روزهای پرتلاطم و گرم­ش نزدیک شد. در بخش اول این گزارش به افتتاحیه‌ی جشنواره پرداختیم. این مطلب را می‌توانید در بنیتا بخوانید.

در سومین روز از جشنواره، فیلم‌­های «ماجان»، «دریاچه ماهی»، «ویلایی ها» و «نگار» برای اصحاب رسانه اکران شدند. در بین این آثار موفق به تماشای فیلم‌­های «ویلایی‌­ها» و «نگار» شدم. «ویلایی­‌ها» اولین تجربه منیر قیدی در کارگردانی، به اثری گرم و پویا تبدیل شده است. فیلم شروعی خوب و درگیرکننده دارد و تا میانه­‌های قصه هم خوب پیش می­‌رود اما بزنگاهی که برای یک اثر درام ضروری تلقی می­‌شود در فیلم وجود ندارد. ویلایی‌­ها روایت عده‌ای از زنان است که همسران یا فرزندان‌شان در خط مقدم جبهه مشغول جنگ هستند و آن‌ها هم برای نزدیک بودن به عزیزان­شان و البته کمک‌­رسانی به جبهه در منطقه‌­ای پشت خط مقدم و در ویلاهایی قدیمی و نیمه‌مخروبه اقامت می­‌کنند. زندگی این زنان روندی کاملا روزمره و عادی دارد و هرازگاهی این سکون با بمباران و موشک باران عراقی‌­ها دستخوش تغییر می‌­شود . درواقع تنها بزنگاه دراماتیکی که کارگردان برای درام فیلم­ش در نظر گرفته همین موشک‌باران‌ها و البته رسیدن خودروی حاوی پیام شهادت یا مجروح شدن رزمندگان است. به‌جز این داستان فیلم چیزی برای ارائه به مخاطب خود ندارد. در بخش فرم و تکنیک اما «ویلایی­‌ها» نمره قبولی می‌گیرد.

طناز طباطباییطناز طباطبایی در نشست خبری فیلم ویلایی‌ها

«نگار» اولین فیلم غیر کمدی رامبد جوان، تریلری روان‌شناسانه و جذاب است. یک سری از قواعد درام در فیلم رعایت نشده و منطق روایی لنگ می‌­زند اما جذابیت کاراکترها ،ساختار و دیالوگ‌نویسی آن‌قدر خوب  هستند که می­‌توان از برخی ایراهای فیلم چشم‌پوشی کرد. به‌نظر من «نگار» تا الان بهترین فیلم جشنواره است. فیلمی که دست‌کم استانداردهای فیلم‌سازی در آن رعایت شده و به شعور مخاطب احترام گذاشته می‌شود.

جشنواره فیلم فجرنگار جواهریان در نشست خبری فیلم نگار

 چهارمین روز جشنواره با اکران فیلم‌­های «کوپال»،« آباجان»، «فِراری» و «سوفی و دیوانه» همراه بود. در بین فیلم‌های روز چهارم فقط فیلم «کوپال» را ندیدم که گویا اثری تجربه‌گرا و ناموفق بوده است. «آباجان» روایت زندگی زنی مسن در شهر زنجان در دهه شصت است. این زن چشم‌انتظار پسرش جلیل است که به گفته هم­رزمانش در شب عملیات شهید شده اما آباجان این موضوع را باور ندارد و معتقد است فرزندش زنده است و به خانه بازخواهد گشت. فیلم بازی‌های درخشانی دارد و طراحی صحنه و لباس آن عالی است اما روایت به‌نظر ناقص می­‌آید، به طوری که مخاطب پس از تماشای فیلم حس می‌کند با یک قسمت از یک سریال روبرو بوده که قسمت‌های ابتدایی آن را ندیده و از پایانش هم اطلاعی ندارد.

جشنواره فیلم فجرفاطمه معتمدآریا و شبنم مقدمی در نشست خبری فیلم آباجان

 «فِراری» علیرضا داودنژاد فیلم عجیبی است! عجیب از این نظر که بعید به نظر می‌رسید کارگردانی با آن همه سال تجربه کارگردانی فیلمی تا این حد ضعیف حتی از نظر ساختار تکنیکی بسازد. «فِراری» جای نقد محتوایی ندارد اما دست‌کم انتظار می‌­رفت داودنژاد پس از چهل سال فیلم‌سازی قواعد ساده فرم را در کارش رعایت کند که این اتفاق هم نیفتاده.

جشنواره فیلم فجرترلان پروانه در نشست خبری فیلم فراری

آخرین فیلمی که در روز چهارم جشنواره در کاخ جشنواره به نمایش درآمد فیلم «سوفی و دیوانه»به کارگردانی مهدی کرم‌پور بود. عوامل این فیلم به شدت روی لو نرفتن موضوع فیلم و حتی چهره به‌آفرید غفاریان بازیگر تازه‌واردی که در این فیلم ایفای نقش کرده حساس بودند که البته هیچ‌کدام از این دو برای مخاطب غافلگیرکننده نبودند. موضوع فیلم داستانی دم دستی درباره آشنایی دختری فضول با مردی میانسال است و پرسه زدن‌های بی­‌هدف آنها در شهر تهران. بازی به‌آفرید غفاریان هم که قرار بود برگ برنده فیلم باشد یکی از بدترین بازی‌هایی بود که تابه‌حال در جشنواره امسال دیده‌ایم.  

 

عوامل فیلم سوفی و دیوانه

حواشی:

از بین چهره‌­های ورزشی امیررضا خادم در برج میلاد حضور داشت و فیلم‌های روز سوم را تماشا کرد.

پیش از اکران فیلم «نگار» باز هم شاهد ازدحام شدید در برج میلاد بودیم.

فرش قرمز فیلم «نگار» با حضور چشم‌گیر و پرشور عکاسان،خبرنگاران و حاضران در برج میلاد همراه بود.

در تیتراژ پایانی فیلم «ویلایی‌­ها» آهنگ قدیمی «یاران چه غریبانه» با صدای کویتی‌پور پخش شد. این آهنگ با صدای کویتی‌پور بازخوانی و با تنظیمی مجدد برای پخش در تیتراژ پایانی این فیلم آماده شده است.

فرش قرمز فیلم «نگار» اولین مکانی بود که نگار جواهریان و رامبد جوان پس از ازدواج­شان در یک مراسم رسمی در کنار هم شرکت داشتند.

عوامل فیلم «سارا و آیدا» روی فرش قرمز این فیلم برای مازیار میری جشن تولد گرفتند و میری شمع­‌های کیک­ش را در حضور عکاسان و خبرنگاران فوت کرد.

پیش از نشست مطبوعاتی فیلم «کوپال» یاد و خاطره جمشید ارجمند، محسن سیف، محمدرضا رستمی و علی وزینی دو منتقد و دو خبرنگار فقید سینمای ایران با حضور خانواده‌های آن‌ها در جمع اهالی رسانه برگزار شد.

 سید احمد خمینی نتیجه امام خمینی(ره) از میهمانان ویژه فیلم «سوفی و دیوانه» بود.

«در روزهای آتی هم با گزارش های بنیتا از برج میلاد همراه باشید.»


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان