ستاره‌ ی آسمان ادب؛ گزارشی از بزرگداشت پروین اعتصامی و افتتاح خانه ی شعر و ادبیات

زنان همواره در عرصه‌های گوناگون، از جمله فرهنگ و هنر حضوری فعال داشته‌اند و چون ستارگانی با درخشش جاودان، آسمان فرهنگ و هنر را زینت بخشیده‌اند

 زنان همواره در عرصه‌های گوناگون، از جمله فرهنگ و هنر حضوری فعال داشته‌اند و چون ستارگانی با درخشش جاودان، آسمان فرهنگ و هنر را زینت بخشیده‌اند. گاهی عاشق بوده‌اند و گاهی معشوق؛ گاهی شعر بوده‌اند و گاهی شاعر. پروین اعتصامی، یکی از ستارگانی است که در آسمان ادب خوش درخشید. اکنون، سال‌ها پس از هجرت این بانوی فرهیخته، یاد و نام او همچنان در قلب‌هاست. از این رو برگزاری مراسم بزرگداشت برای فرهیختگانی چون پروین، نه‌تنها باعث زنده ماندن نام و یاد او، بلکه باعث شناخت هرچه بیشتر این بزرگان می‌شود. به خاطر بسپاریم که این بزرگان را باید در زمان حیات شناخت و معرفی کرد. در همین راستا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری شهر تهران، به مناسبت یکصد و دهمین زادروز پروین اعتصامی، آیین بزرگداشتی با عنوان «ستاره‌ی آسمان ادب»، برای بزرگداشت مقام پروین اعتصامی، طاهره‌ی صفارزاده، سپیده کاشانی، مهدیه الهی قمشه‌ای و نکوداشت بانو سیمین‌دخت وحیدی، برگزار کرد. این مراسم، همراه با افتتاح خانه‌ی شعر و ادبیات برگزار شد. با بنیتا همراه باشید.

روز جمعه، 20 اسفند ماه، مراسم بزرگداشت پروین اعتصامی با عنوان «ستاره‌ی آسمان ادب» در خانه‌ی شعر و ادبیات، واقع در کتابخانه‌ی ملی ایران، با حضور مسؤولین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شهر تهران و جمعی از شاعران، نویسندگان و فرهیختگان برگزار شد.

بزرگداشت پروین

این مراسم به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شهر تهران و با همکاری شرکت نوسازی عباس آباد انجام شد. دبیری مراسم بزرگداشت، بر عهده‌ی دکتر مینا آقازاده بود. 

این مراسم بهانه‌ای برای بزرگداشت بانوان ادیب معاصر، از جمله پروین اعتصامی، طاهره صفارزاده، سپیده کاشانی، مهدیه الهی قمشه‌ای و همچنین نکوداشت سیمین دخت وحیدی بود.آیین بزرگداشت این شاعران برجسته، با مراسم افتتاحیه‌ی خانه‌ی شعر همراه بود که با حضور دکتر محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری شهر تهران، دکتر امیر عبدالحسینی معاونت سازمان، اعضای شورای سیاستگذاری سازمان فرهنگی هنری، از جمله محمد صمیمی مدیر آفرینش‌های ادبی، بابک ربوخه مدیر موسیقی، محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، مرتضی امیری اسفندقه، مصطفی محدثی خراسانی، سیمین‌دخت وحیدی، دکتر مینا آقازاده، دکتر سوگل مشایخی، فریبا یوسفی و جمعی از شاعران و ادیبان معاصر از جمله، علیرضا قزوه، ناصر فیض، عبدالستار کاکایی، مهدخت معین، نوش آفرین انصاری، مهدی محقق، محمدرضا سنگری، بهروز یاسمی، افشین یداللهی، لیلا کردبچه، صابر قدیمی، علیرضا بدیع، آرش شفاعی، رحیم زریان، فرامرز ریحان صفت، سارا جلوداریان، کبری موسوی قهفرخی، سیده تکتم حسینی، ساجده جبارپور، مریم قربانی، الهه کاشانی، غزل تاجبخش، بلقیس سلیمانی، فریبا وکیلی، رسول نجفیان، خانواده‌های شاعران فقید، و جمعی از علاقمندان شعر و ادبیات برگزار گردید.

پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم، توسط قاری نوجوان قرآن کریم، و سرود ملی، دکتر مینا آقازده، دبیر انجمن، به بیان نکاتی پیرامون جایگاه پروین اعتصامی در ادبیات پرداخت.

بزرگداشت پروین

دکتر مینا آقازاده درباره‌ی پروین چنین گفت: «سخن از پروین است، شاعری اخلاق مدار که هر چند عمرش کوتاه بود اما بختِ نام و نام آوری اش بسیار بلند و پرآوازه است! بانویی که با نبوغ فکری و طبع خدادادی اش و با زبان معجزه‌آسای شعر، مضامین و موضوعات تازه را با ظرافت‌های زنانه بر بوم دفترش به تصویر می‌کشد؛ آن‌گاه با حرکت سحرآفرین قلم، سکون و ایستایی را از اشیای پیرامونش می‌گیرد و جانی دوباره بر پیکره‌ی شعر و ادبیاتِ عصر خود می‌دمد. زنی آزاده و نواندیش که نماینده‌ی افتخار آفرین زنان سرزمینش است؛ لذا هدف از برگزاری این بزرگداشت در واقع تکریم منزلت و خاستگاه زن ایرانی است و بیانگر این نکته که بیش از یک قرن پیش، بانوان این مرز و بوم چگونه می‌اندیشیدند و چگونه قلم گوهربار خود را در راستای روشنگری و آگاه‌سازی مخاطب  به حرکت در می‌آوردند. همچنین تبادل افکارو بیان دیدگاه های ادبی اساتید و شاعران، معرفی هر چه بیشتر اندیشه‌ها و آثار بانوان موفق درعرصه‌ی شعر و ادب و توجه به مقام  زن ایرانی از دیگر اهداف برپایی این بزرگداشت بوده است».

آقازاده همچنین درباره‌ی نکوداشت سیمین‌دخت وحیدی گفت: «نکوداشت سیمین دخت وحیدی، بهانه‌ی کوچکیست تا آوای زنده باد را سر بدهیم و قدر عزیزانی که عمر و زندگی خود را صرف فرهنگ و ادب کشورمان کرده‌اند بدانیم و تا زمانی که هم نفس‌مان هستند، هرآنچه از مهر و مهربانی داریم، از این بزرگان دریغ نکنیم».

بزرگداشت پروین

سپس رسول نجفیان و هنرمند نوجوان، لیان قادری، به اجرای تک نوازی سه‌تار و نقالی شعری از پروین پرداختند، و جلسه با شعرخوانی شاعران و سخنرانی دکتر محمود صلاحی و مهندس عظیمی ادامه یافت.

بزرگداشت پروین

مهندس فرامرز عظیمی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد درباره‌ی خانه‌ی شعر گفت: «مجموعه‌ی فرهنگی که امروز افتتاح می‌شود، خانه‌ی شعر نام گرفته و در اختیار شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. امید است که این مجموعه بتواند کارکرد فرهنگی که انتظار می‌رود را داشته باشد و ما بتوانیم به عنوان خدمتگزار، خدمت کنیم».

بزرگداشت پروین

بزرگداشت پروین

محمدرضا سنگری، محقق و پژوهشگر ادبی درباره‌ی نشست چنین گفت: «ما ارزش‌‌هایمان را کمتر پاس می‌داریم. باید دست کسانی که این محافل را برگزار می‌کنند بوسید».

دکتر محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری شهر تهران با ارائه‌ی خلاصه‌ای از عملکرد‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، درباره‌ی خانه‌ی شعر و ادبیات گفت: «در سال 95 به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری شهر تهران برنامه‌های گوناگون فرهنگی برگزار شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جشنواره‌ی شعر «حریم آهو» اشاره کرد که با حضور 250 شاعر در باغ موزه‌ی هنر ایرانی برگزار گردید. همچنین مراسم بزرگداشت استاد شهریار، اخوان ثالث و حسین منزوی با حضور فرزندان این شاعران و مراسم نکوداشت محمدعلی بهمنی، بهاءالدین خرمشاهی و موسوی گرمارودی و خسرو احتشامی و نیز شب شعر فاطمی و بسیاری از رویدادهای دیگر ادبی نیز توسط سازمان فرهنگی هنری برگزار گردیدند. چندین اثر فرهنگی بزرگ در مدت 10 سال در اراضی عباس آباد ساخته شد. از جمله‌ مراکز فرهنگی این مجموعه، می‌توان به باغ کتاب اشاره کرد که وسعتی بیش از هفتاد هزار متر مسقف، (مسافتی بیش از  پنج برابر مسافت بزرگترین فروشگاه کتاب جهان در آمریکا) خواهد داشت و در دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این بنا دارای تالارهای گوناگون از جمله تالارها‌ی علم، تئاتر و تالار کودک و کتاب است. از دیگر خدمات این مجموعه ساخت باغ موزه‌ی دفاع مقدس و بسیاری پروژه‌های دیگر همچون پل طبیعت است».

دکتر صلاحی در ادامه افزود: «بانوان ایرانی در بخش شعر و هنر کمتر شناخته می‌شوند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری شهر تهران در نظر دارد در راستای گرامیداشت بانوان هنرمند، اقدام به برگزاری مراسم مختلف کند. در همین راستا، سازمان به مناسبت صد و دهمین زادروز ستاره‌ی آسمان ادب، پروین اعتصامی، اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت این بانوی شاعر و افتتاح خانه‌ی شعر نمود».

بزرگداشت پروین

در انتهای مراسم، به رسم یادبود، لوحی از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، به مهندس جلال صفارزاده (برادر طاهره صفارزاده)، سعید ملکیان (پسر مرحوم سپیده کاشانی) و خانواده ملکیان (دختران مرحوم مهدیه الهی قمشه‌ای) اهدا شد.

می‌توانید «پرفروش ترین کتاب های هفته در بنیتا؛ دوچه موسولینی در صدر» را نیز بخوانید.

تهیه گزارش و عکس از: زهرا محمدی


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان