میگرن؛ آشنایی با این سردرد پیچیده و علائم آن (بخش اول)

سردرد در زندگی بیشتر افراد وجود دارد. به احتمال زیاد، هر فردی در طول زندگی‌اش سردرد را تجربه می‌کند، اما تعداد دفعات آن بین افراد مختلف متفاوت است

میگرن؛ آشنایی با این سردرد پیچیده و علائم آن (بخش اول)

سردرد در زندگی بیشتر افراد وجود دارد. به احتمال زیاد، هر فردی در طول زندگی‌اش سردرد را تجربه می‌کند، اما تعداد دفعات آن بین افراد مختلف متفاوت است. برای بعضی‌ها سردرد جزئی از زندگی‌ست و هر روز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما بعضی‌های دیگر ممکن است در تمام زندگیشان فقط چندبار دچار سردرد شده باشند. به‌هرحال هر سردردی علتی دارد. اولین مرحله برای درمان سردرد تشخیص نوع آن است؛ زیرا سردردها انواع مختلفی دارند. برای مثال سردردهای ناشی از تنش و استرس، سردردهای سینوسی و سردردهای میگرنی گونه‌هایی از سردرد هستند. اما در این میان سردرهای میگرنی شیوع بیشتری دارند. یک سردرد میگرنی می‌تواند کل روز شما را خراب کند و حتی به حالت تهوع و افت فشار خون بینجامد. به علت شیوع زیاد و همچنین پیچیدگی سردردهای میگرنی، در بخش تندرستی روزچین قصد داریم تا پروندۀ میگرن را به‌صورت هفتگی پیش ببریم. اولین قدم برای شروع این پرونده، آشنایی با علائم میگرن است. در ادامه با روزچین همراه باشید.

چطور باید بفهمید که میگرن دارید؟

علائم میگرن

حدود 30 میلیون نفر در آمریکا به میگرن مبتلا هستند و در این بین تعداد زنان حدود سه برابر مردان است. میگرن، سردردهای پیوسته‌ و ضربان‌داری‌ست که معمولاً یک طرف سر را درگیر می‌کند. فعالیت‌های مختلف فیزیکی می‌تواند میگرن را تشدید کند و حمله‌های میگرنی را به‌ وجود آورد. علائم میگرن در همۀ افراد و حتی در همۀ حمله‌هایی که به یک فرد دست می‌دهد یکسان نیست. برای شناسایی میگرن روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه شما را با چند مورد از مهم‌ترین علائم میگرن آشنا می‌کنیم و باقی علائم را به بخش بعد این مقاله موکول خواهیم کرد.

اورا (Aura)

علائم میگرن

یکی از رایج‌ترین علائم میگرن، اورا (Aura) است. بیشتر افرادی که میگرن دارند، اورا را تجربه می‌کنند. اکثر اوراها به‌صورت بصری هستند. همان‌طور که دکتر کالهون، متخصص و یکی از مؤسسان مؤسسه سردرد کارولینای شمالی می‌گوید، ممکن است یک نقطه از نور را مشاهده کنید یا یک منحنی به‌هم‌پیوستۀ نوری را! در‌حقیقت می‌توان گفت اورا نوعی توهم نوری‌ست که بین پنج دقیقه تا یک ساعت قبل از سردرد ایجاد شده و به صورت رفت‌وبرگشتی تکرار می‌شود.

افسردگی، کج‌خلقی یا هیجان

علائم میگرن

تغییرات رفتاری می‌توانند نشانه‌هایی از بروز میگرن باشند. احساس افسردگی و بی‌حوصلگی بدون هیچ دلیل خاصی، ممکن است یکی از علائم میگرن باشد. محققان هلندی اخیراً یک رابطۀ ژنتیکی بین افسردگی، اورا و میگرن کشف کرده‌اند. همچنین اطلاعات ارائه‌شده در نشست سالانۀ آکادمی نورولوژی آمریکا نشان می‌دهد که افسردگی متوسط و شدید خطر ابتلا به میگرن مزمن را افزایش می‌دهد.

نداشتن خواب آرام

علائم میگرن

با حالت خستگی از خواب بیدارشدن و سخت به خواب‌رفتن نیز از دیگر علائم میگرن هستند. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که بین کمبود خواب باکیفیت و افزایش فرکانس و شدت میگرن ارتباط مستقیمی وجود دارد.

هنگامی که حملات میگرنی پدیدار می‌شوند، داشتن یک خواب آرام شبانه دشوار است. دکتر ادموند مسیین، مدیرکل پزشکی کلینیک سردرد میشیگان در شرق لنسینگ، می‌گوید بسیاری از افراد مبتلا به میگرن بی‌خوابی‌های شبانه را تجربه می‌کنند و این ناتوانی در خواب می‌تواند آغاز یک چرخۀ بد باشد. کم‌خوابی و نداشتن برنامۀ منظم برای خواب می‌تواند زمینه‌های ابتلا به میگرن را فراهم کند. توجه به انتخاب بالش مناسب برای میگرنی‌ها بسیار حائز اهمیت است، چراکه یک بالش نامناسب می‌تواند میگرن را تشدید کند. اینجاست که اهمیت خواب بیش‌ازپیش مشخص می‌شود.

 گرفتگی بینی و آبریزش چشم

علائم میگرن

دکتر مسینا می‌گوید برخی از افراد مبتلا به میگرن دارای علائم سینوسی مانند گرفتگی بینی، افتادگی پلک یا آبریزش چشم هستند. یک مطالعۀ بزرگ ثابت کرده است 90 درصد افرادی‌ که از سردردهای سینوسی شکایت داشته‌اند، مبتلا به میگرن بوده‌اند. این مطالعه توسط GlaxoSmithKline، تأمین‌کنندۀ داروهای میگرن انجام شده است.

خمیازه

علائم میگرن

خمیازه یکی دیگر از علائمی است که پیشرفت میگرن را نشان می‌دهد. البته منظور از خمیازه، خمیازه‌های پی‌در‌پی و بدون علت خاص مانند خستگی یا کمبود خواب است. یک مطالعۀ علمی که در سال 2006 توسط مجلۀ Cephalalgia انجام شده است، نشان می‌دهد، 36 درصد افراد مبتلا به میگرن دارای خمیازه‌های پی‌درپی و بی‌علت هستند.

روزچینی‌های عزیز، باید بدانید که علائم میگرن به همین موارد محدود نمی‌شود، در بخش بعدی این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با دیگر علائم میگرن آشنا کنیم.

منبع: Health

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
Share
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان