محمد مهدی مفتح در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گذشت 10 ماه از فعالیت مجلس دهم و با ارزیابی عملکرد این دوره از مجلس تاکنون، اظهار داشت: اگر از مقطع ابتدایی شروع مجلس که به تشکیل کمیسیون ها و کارگروه ها و نیز تعطیلات تابستانی یک ماهه اختصاص دارد صرف نظر کنیم، به طور کلی با ارزیابی مدت گذشته از مجلس دهم تاکنون، می توان کارنامه نسبتا خوبی از عملکرد مجلس دهم تا این لحظه ارائه داد.
وی افزود: علت این مسئله نیز بررسی دقیق برنامه ششم توسعه و بودجه 96 در سال اول فعالیت مجلس دهم بوده است.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هم در پایان مجلس نهم و هم در آغاز مجلس دهم یک چالش جدی با دولت داشتیم که مجلس معتقد بود دولت باید برنامه مدونی به عنوان برنامه ششم توسعه ارائه دهد و آنچه دولت به مجلس تقدیم کرده، صرفا احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه توسعه کشور بوده، نه خود برنامه ششم.
مفتح ادامه داد: علاقه مند بودیم که دولت خودش برنامه بدهد اما وقتی که برنامه نداد، مجلس خودش وقت مبسوطی را برای نوشتن برنامه ششم گذاشت و آن را در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس تصویب کرد.
وی همچنین با اشاره به اشکالات در نقاط ضعف عملکرد مجلس دهم در مدت اخیر تصریح کرد: مجلس همیشه به صورت کمیسیون محور فعالیت می کند به همین دلیل کمیسیون های مجلس باید فعال تر و کارشناسانه تر عمل کنند و این ضرورتی است که در حال حاضر مشاهده میشود.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روش فعلی رسیدگی به طرح ها و لوایح در صحن مجلس در شور دوم که در نتیجه اصلاح آئین نامه داخلی مجلس در اواخر دوره قبل ایجاد شد، باعث محدودتر شدن مشارکت نمایندگان و نظر دادن آنها در طرح ها و لوایح شده و در نتیجه، خروجی آن به نفع مجلس نیست.
مفتح همچنین با اشاره به اهمیت موضوع نظارت به عنوان یکی از وظایف مجلس و اشکالات موجود در این بخش گفت: شخصا معتقدم مجلس و از جمله مجلس فعلی، از ظرفیت نظارتی خود در سطح بالا استفاده نمی کند و شاید در این بخش نیازمند اصلاح آئین نامه داخلی باشیم و از سوی دیگر سلیقه کاری کمیسیون ها و جهت گیری های هیئت رئیسه مجلس به سمتی برود که مجلس در زمینه نظارت مخصوصا با ابزارهایی مانند تحقیق و تفحص، دقیق تر عمل کند.