به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، آموزش مباحث حقوقی و آشنایی مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است که در این میان مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه با ارائه مشاوره به مردم در زمینه مسائل حقوقی نقش مهمی دارد که به همین منظور مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه در سال 84 و در زمان مدیریت آیتالله هاشمیشاهرودی تاسیس شد و این مرکز در چند سال اخیر و با عنایت ویژه رئیس دستگاه قضا به این موضوع، در بخشهای مختلف تقویت شد و در زمینه ارائه مشاوره حقوقی دستاوردهای جالب توجهی به دست آورده است که در این گزارش به این دستاوردها اشاره میشود.
خدمات این مرکز از دو طریق یکی تماس با تلفن گویا با شمارههای (129 و 09699) و مراجعه به وب سایت مرکز (www.moshaver129.ir) صورت میگیرد و به گفته دادستان کل کشور در سال گذشته حدود 970 هزار ارتباط مردمی برای مشاوره در سال گذشته با مرکز ارتباطات مردمی صورت گرفته است.
در بخش وب سایت مرکز خدمات مختلفی ارائه میشود. از جمله این موارد طرح سؤالات حقوقی است که مردم میتوانند پرسش خود را مطرح کرده و این پرسشها توسط تعدادی از قضات به صورت مستقیم پاسخ داده شده و سؤال کننده با ارائه کد پیگیـــــری میتواند به پاسخ سؤال خود دست یابد. همچنین محاسبه مهریه – دریافت انتقادات و پیشنهادات- استفاده از آرشیو سؤالات حقوقی و ... از دیگر خدمات وب سایت مرکز است.
پاسخدهی به سئوالات حقوقی تا ظرف 48 ساعت
به گفته قاضی جعفر رشادتی رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه همزمان با طرح پرسش تا ظرف 48 ساعت به آنها پاسخ داده شده است.
روزانه به 1200 سؤال حقوقی به صورت تلفنی پاسخ داده میشود
تلفن گویای مرکز ارتباطات مردمی دارای قسمتهای تماس با مشاوران حقوقی، محاسبه مهریه، خدمات الکترونیک قضایی و صندوق انتقادات و پیشنهادات است.
نکته حائز اهمیت در این میان نقش این مرکز در کاهش مراجعه مردم به مراجع قضایی است. رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه با بیان اینکه این مرکز به دو طریق در کاهش تقاضای مردم از مراجع قضایی نقش آفرینی میکند، میافزاید: یکی از طریق افزایش دانش حقوقی مردم که خود در قالب مکانیسم هایی، چون عدم طرح دادخواستهایی که به نتیجه نخواهند رسید (به دلیل غیر مرتبط بودن، عدم وجود پشتوانه قانونی و فقدان مستندات)، راهنمایی مردم در جهت طرح دادخواستها در مراجع مرتبط و پرهیز از دوباره کاری و نیز اطلاع رسانی در خصوص مواردی که نیاز است مد نظر مراجعین قرا گیرد مانند مستندات، اوقات دادرسی، ساعات کاری، آدرس مراجع قضایی و .. عمل میکنند.
وی خاطرنشان میکند: همچنین از طریق دریافت بازخورد از نحوه عملکرد سیستم قضایی، در قالب شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردمی و در نتیجه بازسازی، ترمیم، تقویت و اصلاح جهت ارائه خدمات شایستهتر است.
ارائه خدمات با استفاده از 100 قاضی و مشاور حقوقی
رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه در این زمینه یادآور میشود: در حال حاضر این مرکز با کمک حدود 100 قاضی و مشاور حقوقی به ارائه خدمت میپردازد.