ماهان شبکه ایرانیان

نقص ایربگ، موجب ایجاد بزرگ ترین فراخوان عرصه خودروسازی شد

پس از اعلامیه‌ی شرکت تاکاتا (Takata) مبنی بر وجود نقص مرگبار در سامانه‌ی چاشنی ایربگ‌های تولیدی این شرکت، حدود ۱۰۰ میلیون خودرو فراخوانی شدند.

نقص ایربگ، موجب ایجاد بزرگ ترین فراخوان عرصه خودروسازی شد

پس از اذعان شرکت تاکاتا به وجود ایراداتی در بخش چاشنی ایربگ‌های این شرکت، حدود 100 میلیون خودروی تولیدی از 13 خودروساز مختلف فرا خوانده شدند.

شرکت تاکاتا در هفته‌ی گذشته پرداخت جریمه‌ی یک میلیارد دلاری را قبول کرد. این جریمه شامل 25 میلیون دلار برای غرامت، 125 میلیون دلار برای جبران خسارت افراد آسیب‌دیده یا کشته‌شده توسط نقص ایربگ‌ها و 850 میلیون دلار برای خودروسازان است. وجود نقص در این ایربگ‌ها، 12 کشته و 180 مصدوم بر جای گذاشته است.

این نقص در سال 2006 هنگامی تشخیص داده شد که مقامات شرکت تاکاتا اذعان کردند که برخی از ایربگ‌های تولیدی این شرکت با فشار بیش از حدی باز می‌شوند و براده‌های فلز را به داخل خودرو پخش می‌کند. همچنین در آب‌و‌هوای شرجی، امکان باز شدن بی‌دلیل و خودکار این ایربگ‌ها وجود دارد.

آندرو ویسمان، رئیس دایره‌ی مبارزه با کلاه‌برداری وزارت دادگستری ایالات متحده گفت:

با گذشت بیش از یک دهه، شرکت تاکاتا به شکل متوالی، داده‌های خروجی از آزمون‌های ایمنی محصولاتش را جعل کرده است و سود‌ و درآمد را بر مسائل ایمنی ترجیح داده است.

حدود 42 میلیون دستگاه خودرو در داخل آمریکا و چندین میلیون خودروی دیگر در کل دنیا به این ایربگ‌های معیوب مجهز شده‌اند. در این بین، شرکت هوندا بیشترین سهم را دارد. برند‌های دیگری چون آکورا، بیام‌و، شورلت، کرایسلر، دایملر، دوج، فراری، فیسکر، فورد، جی‌ام‌سی، اینفینیتی، جگوار، جیپ، لندرور، لکسوس، لینکلن، مزدا، مک‌لارن، مرسدس‌بنز، مرکوری، میتسوبیشی، نیسان، پونتیاک، رم، ساب، ساتوران، سیون، سوبارو، تسلا، تویوتا و فولکس‌واگن، از ایربگ‌های تولیدی شرکت تاکاتا استفاده می‌کنند.

خودروسازان، با صاحبان هر یک از این خودروها تماس گرفته‌اند تا این نقص را به‌صورت رایگان اصلاح کنند. این ایراد در برخی از نواحی دنیا حادتر است؛ چرا که به دلیل شرجی‌بودن آب‌و‌هوا، امکان بازشدن بی‌دلیل و خودکار این ایربگ‌ها وجود دارد. با این حال، مقامات دولتی کشور آمریکا از صاحبان این خودروها خواستند تا سامانه‌های ایربگ‌ خود را خاموش نکنند؛ چرا که بازشدن بی‌دلیل ایربگ‌ها اتفاقی نادر است.

ده فراخوان بزرگ عرصه‌ی خودروسازی

مواردی که در زیر به آن اشاره‌ خواهد شد، ده فراخوان بزرگ عرصه‌ی خودروسازی است. هر چند اطلاعات و داده‌های این فراخوان‌ها به طور منظم گردآوری نشده است؛ اما مقامات ایمنی کشور ایالات متحده معتقدند که فراخوان شرکت تاکاتا، بزرگ‌ترین فراخوان طول تاریخ خودروسازی بوده است.

1. فورد

در سال 1980، 21 میلیون خودرو، به دلیل نقص در جعبه‌دنده‌ی خودکار و تبدیل ناگهانی آن از P به R فراخوانده شدند.
2. فورد
بین سال‌های 1999 تا 2009 در حدود 14.9 میلیون خودرو، به دلیل آتش‌گرفتن سوییچ کروز کنترل فراخوانده شدند.
3. تویوتا
در سال 2010، 9 میلیون خودرو به دلیل مشکلاتی در شتا‌ب‌گیری ناگهانی فراخوانده شدند.
4. فولکس‌واگن
در سال 2016، 8.5 میلیون خودرو به دلیل تقلب در اندازه‌گیری آلاینده‌ها فراخوانده شدند.
5. فورد
در سال 1996، 7.9 میلیون خودرو به دلیل جرقه‌زدن و آتش گرفتن سوییچ فراخوانده شدند.
6. تویوتا
در سال 2012، 7.4 میلیون خودرو به دلیل مشکلاتی در شیشه‌های برقی فراخوانده شدند.
7. جنرال‌موتورز
در سال 1971، 6.7 میلیون خودرو به دلیل شتاب‌‌گیری ناگهانی ناشی از نصب پیشرانه‌ی خودرو فراخوانده شدند.
8. جنرال‌موتورز
در سال 1981، 5.8 میلیون خودرو به دلیل ایراداتی در پیچ‌های تعلیق عقب فراخوانده شدند.
9. جنرال‌موتورز
در سال 2014، 5.8 میلیون خودرو به دلیل ایراد در سوییچ فراخوانده شدند.
10. هوندا
در سال 2014، 5.4 میلیون خودرو به دلیل نقص در ایربگ‌ فراخوانده شدند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان