دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در گفتگو با مهر:

مجموعه «راهیان نور» به کمک اقتصاد محلی مناطق غربی می‌رود

سردار ادیبی کمک به اقتصاد محلی، تقویت زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد بازارهای مرزی و بازارچه‌های صنایع دستی و رفع محرومیت از مناطق جنگ‌زده را یکی از اهداف راهیان نور دانست.

مجموعه «راهیان نور» به کمک اقتصاد محلی مناطق غربی می‌رود

به گزارش خبرنگار مهر، مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در غرب و شمال‌غرب کشور  از استان‌ آذربایجان غربی گرفته تا کردستان و کرمانشاه و ایلام، در سال‌های اخیر مورد توجه  زائران راهیان نور از اقصی نقاظ کشور قرار گرفته است. مناطق بکر و دیدنی و محل مجاهدت های دلاورانه و افتخار آفرین رزمندگان با عناصر ضد انقلاب و دشمن بعثی که هنوز هم ناگفته‌های فراوانی در دل خود دارند.

در سال‌های اخیر، مراسم راهیان نور، ویژه غرب و شمال‌غرب کشور، اردیبهشت ماه و همزمان با سالروز عملیات بازی دراز در استان کرمانشاه آغاز می‌شود و در ماه‌های مرداد و شهریور به اوج خود می رسد. سردار نادر ادیبی، در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این‌که ستاد مرکزی راهیان نور برای بهره‌مندی بهتر زائران از این مناطق، چه تدابیر و برنامه‌هایی در نظر گرفته می‌گویدستاد مرکزی راهیان نور و تمام  قرارگاه‌های متولی راهیان نور و تمامی خادمان و مبلغان در مراکز استان و شهرستان‌ها تلاش می‌کنند تا همه عرصه های دفاع مقدس و حوادث آن دوران را برای زائران روایت کنند.

روایت حوادث تلخ جنگ ضروری است

به گفته دبیر ستاد مرکزی راهیان نور، دشمن در غرب و شمال‌غرب یک جنگ ترکیبی مقابل رزمندگان ایرانی ارائه کرد اما رزمنده‌ها با استفاده از ظرفیت بی‌نظیر مردم، توانستند دشمن را شکست دهند. حتی مردم مناطق کردنشین در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به کمک نیروهای مسلح آمدند و سازمان پیشمرگان کرد مسلمان شکل گرفت؛ سازمانی که به نظام کمک کرد هم مقابل جنگ داخلی و هم جنگ مرزی با رژیم بعثی بایستد. آن زمان،  سنی و شیعه در کنار همدیگر در مقابل دشمنان داخلی و خارجی ایستادگی کردند و امروز برعهده ماست که این رشادت‌ها را برای نسل نوجوان و جوان بازگو کنیم.

سردار ادیبی در پاسخ به این‌که همزمان با جنگ با عراق، جنگ با کومله در کردستان، جدی‌تر از نبرد با بعثی‌ها بود می‌گوید: ما همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا روایت درست و دقیقی از حوادث آن روزگار برای اردوهای راهیان نور داشته باشیم. کوشش ما این است که حوادث تلخ جنگ را بازگو کنیم. برای مثال سال 1366 و در مراسم گرامی‌داشت قیام 15 خرداد، مردم بانه، مورد حمله رژیم بعث قرار گرفتند و 603 نفر از اهالی این شهر به شهادت رسیدند یا هزاران نفر در سردشت قربانی سلاح‌های شیمیایی شدند، ما باید نسل امروز را با این اتفاقات آشنا و موارد نقض حقوق بشر، توسط آمریکا و اروپا را به آنها معرفی کنیم.

رفع محرومیت از مناطق جنگ‌زده، هدف ماست

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور به رشد تعداد زائران مناطق غرب و شمال غرب کشور اشاره و بیان می‌کند: با توجه به اقداماتی که ستاد مرکزی راهیان نور در این مناطق برای ترسیم تصویر کاملی از دفاع مقدس انجام داده، میزان حضور مردم در این مناطق بالاتر رفته است؛ ما همچنین کوشیده‌ایم زیرساخت‌های گردشگری و امکان اسکان زائران را گسترش دهیم  و این مراکز سکونتی را کیفی‌تر کنیم اما در کنار همه خدماتی که تاکنون صورت گرفته باید توجه جدی‌تر و عمیق‌تری به مناطق جنگ‌زده و رفع محرومیت از آن داشته باشیم.

سردار ادیبی در پاسخ به این‌که ستاد مرکزی راهیان نور در ایام اوج حضور زائران غرب و شمال‌غرب چه برنامه‌هایی را تدارک دیده می‌گوید: در حال حاضر خادمان، راویان و مبلغان راهیان نور در یادمان‌ها مستقرند و به زائران خدمت رسانی می‌کنند. اما آن‌چه، هر سال، همزمان با ایام راهیان نور، به دنبال آن هستیم، ارتقای سطح کیفی برنامه هاست.  هدف ما از این کیفی‌سازی هم برجسته کردن حوادث دوران دفاع مقدس و تقدیر و تجلیل از رزمندگان و آزادگان و جانبازان است. از جمله این برنامه ها می‌توان به برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز آزاد سازی شهر مهران، سالروز عملیات مرصاد، سالروز آزادسازی شهر پاوه، سالروز عملیات حاج عمران پیرانشهر و سالروز عملیات کربلای هفت اشاره کرد.

کودکان و نوجوانان، مخاطبان اصلی راهیان نور هستند

به گفته دبیر ستاد مرکزی راهیان نور، کودکان و نوجوانان که درک و دریافتی از جنگ نداشته‌اند، یکی از مهم‌ترین مخاطبان اردوهای راهیان نور هستند.  ویژه برنامه‌ای با عنوان «فصل رویش»  در یادمان شهدای زریوار برای این گروه سنی در نظر گرفته شده تا آنان را با هشت سال دفاع مقدس و حوادث و شخصیت‌های ممتاز آن آشنا کند و همدلی و همراهی را به آنها بیاموزد چراکه در دوران جنگ، شیعه و سنی، ترک و لر و کرد و فارس، کنار هم قرار گرفتند و با دشمن جنگیدند و ما ماموستا(در زبان کردی به معنی استاد و شیخ) های بسیاری داشتیم که به جنگ با بعثی‌ها رفتند و سرانجام به شهادت رسیدند و بچه‌ها باید با این مطالب و شخصیت‌ها آشنا شوند.  

سردار ادیبی به تمهیداتی که برای افزایش حضور زائران و ارائه خدمات کاربردی‌تر توسط خادمان و ملبغان در مناطق  جنگی غرب و شمال غرب ایران صورت گرفته، اشاره و بیان می‌کند: یکی از ظرفیت های ویژه راهیان نور،  شبکه خادمین آن است. 80 درصد خادمین دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و حوزوی هستند. که به صورتداوطلبانه و مانند دوران دفاع مقدس،  خالصانه در مناطق عملیاتی حضور می‌یابند و به زائران خدمت می کنند؛ از سوی دیگر،  حضور این خادمان موجب شده که زائران با مردم بومی ارتباط عمیق تری برقرار کنند و این مشارکت مردمی برای ما، اتفاق خوشایندی است.  

راهیان نور به اقتصاد محلی کمک می‌کند

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در پاسخ به این‌که ستاد چه همکاری و تعاملی با معاونت گردشگری داشته می‌گوید: نماینده سازمان میراث فرهنگی، عضو شواری سیاست‌گذاری ستاد راهیان نور است و در تمام جلسات ما حضور دارد و در سال‌های اخیر، اردوهای راهیان نور، علاوه بر بازدید یادمان‌های جنگ با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی غرب و شمال غرب کشور هم آشنا می‌شوند. ضمن این‌که می‌توانند از بازارهای مرزی خرید کنند و پیشنهاد ما به سازمان میراث فرهنگی این است که بازارچه‌های سوغات و صنایع دستی،  در مسیر کاروان تدارک دیده شود تا زائران بتوانند خرید و به اقتصاد محلی کمک کنند.

سردار ادیبی در پاسخ به این‌که یکی از انتقادهای جدی به اردوهای راهیان نور، کمک نکردن به اقتصاد محلی است، بیان می‌کند: در سال‌های اخیر، همه تلاش ما این بودیم که مایحتاج خود را از هر منطقه تهیه و خریداری کنیم. عمده هدف ما، تقویت اقتصاد بومی است. حالا اگر سازمان میراث فرهنگی هم با ما تعامل بیشتری برقرار کند تا ما علاوه بر تامین مواد خوراکی، سوغات مورد نظر خود را هم از بازارچه‌های سنتی خریداری کنیم، اتفاق بهتری است هم به درآمدزایی بیشتر کمک می‌کند هم موجب آشنایی مردم با خوراکی‌ها و صنایع دستی مناطق مختلف ایران می‌شود.

چگونه به مناطق عملیاتی غرب و شمال‌غرب برویم؟

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور، در پاسخ به این‌که افراد علاقه‌مندبه حضور در مناطق عملیات غرب و شمال‌غرب ایران،  باید چه مراحلی را طی کنند می‌گوید: به غیر از مراکز بسیج که حجم عمده اعزام را برعهده دارند،  موسسات مردم نهاد  راهیان نور هم در این زمینه فعال‌اند. همچنین علاقمندان می‌توانند با سامانه ملی راهیان نور به شماره 096313 تماس بگیرند تا زمینه‌های اعزام و اسکان‌شان فراهم شود.

سردار ادیبی در پاسخ به این‌که چه تدابیری برای تامین امنیت اردوهای راهیان نور در نظر گرفته شده می‌گوید: علاوه بر کمیته امنیتی -  انتظامی راهیان نور، قرارگاه حمزه در شمال غرب و قرارگاه نجف در کرمانشاه و یگان های استقراری ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرزبانی نیروی انتظامی برای تامین امنیت زائران، نقش آفرینی می‌کنند. تاکنون نیز امنیت کاملی برای زائران برقرار شده و نگرانی بابت حضور مردم در مناطق عملیاتی وجود ندارد و مردم عزیز کشورمان، در ایام تابستان می توانند یک سفر خوب را در مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب تجربه کنند و هم با جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان‌ها و  مردم خوب و مهربان و صمیمی آشنا شوند  هم حوادث دوران دفاع مقدس را بشنوند.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان