«دیوار بزرگ هند»، دومین دیوار طولانی جهان!

همه ما دیوار بزرگ چین را می شناسیم و می دانیم که طولانی ترین دیوار جهان است. اما در مورد دومین دیوار طولانی جهان چیزی شنیده اید؟ آیا فکر می کردید چنین دیواری در کشوری مثل هند قرار داشته باشد؟ بله، ظاهرا شگفتی های هند پایانی ندارد و علاوه بر تاج محل و صدها جاذبه تاریخی که با آن ها آشنا هستیم هنوز هم دیدنی های زیادی در این کشور وجود دارد

«دیوار بزرگ هند»، دومین دیوار طولانی جهان!

دیوار بزرگ هند  ؛ The Great Wall Of India

همه ما دیوار بزرگ چین را می شناسیم و می دانیم که طولانی ترین دیوار جهان است. اما در مورد دومین دیوار طولانی جهان چیزی شنیده اید؟ آیا فکر می کردید چنین دیواری در کشوری مثل هند قرار داشته باشد؟ بله، ظاهرا شگفتی های هند پایانی ندارد و علاوه بر تاج محل و صدها جاذبه تاریخی که با آن ها آشنا هستیم هنوز هم دیدنی های زیادی در این کشور وجود دارد. امروز می خواهیم در مورد دیوار بزرگ هند صحبت کنیم، دیواری طویل که دورتادور قلعه تاریخی کومبالگار کشیده شده و بعد از دیوار چین طولانی ترین دیوار در جهان است. با الی گشت همراه باشید.

دیوار کومبالگار هند

مشخصات دیوار

دیوار بزرگ هند بیش از 36 کیلومتر طول دارد و عرض آن بین 4 الی  7 متر متغیر است. نوشته های تاریخی بیان می کنند که 8 اسب پهلو به پهلو می توانستند روی این دیوار راه بروند. اگرچه دیوارهای زیادی در نقاط مختلف هند ساخته شده، اما ساخت چنین دیوار عظیم و طویلی آن را به یکی از شگفتی های تاریخ تبدیل کرده است. البته ساخت چنین دیواری سال ها زمان برده و در واقع نزدیک به یک قرن طول کشیده تا ساخت دیوار و قلعه تمام شود. بسیاری معتقدند که دیوار قلعه کومبالگار دومین دیوار طولانی دنیا بعد از دیوار چین است و به همین دلیل آن را دیوار بزرگ هند می نامند.

قلعه کومبالگار

قلعه کومبالگار به واسطه این دیوار طویل کاملا غیرقابل نفوذ شده است. این قلعه مستحکم 7 دروازه بزرگ و 7 برج و بارو دارد که توسط برج دیدبانی از آن ها مراقبت می شده است. پس از آن که از دیوار عبور می کنید وارد محوطه قلعه می شوید و شاهد مجموعه ای بی نظیر از بناهای تاریخی و معابد می رسید. در محوطه قلعه کومبالگا بیش از 360 نیایشگاه آئین های جنیسم و هندو قرار دارد. همچنین کاخی باشکوه و زیبا به نام «بدل محل» یا قصر ابرها نیز در بالاتری نقطه مجموعه ساخته شده است. از بالای این قصر می توانید کیلومترها دورتر را هم ببینید که همین موضوع، مراقبت و محافظت از قلعه را آسان تر می کرده است. حتی تپه های شنی بیابان تار (بیابان بزرگ هند) هم از از این قصر قابل مشاهده است.

قلعه کومبالگار راجستان

افسانه ها و روایات زیادی در مورد این قلعه و دیوار وجود دارد. یکی از مشهورترین افسانه ها این طور می گوید که در جریان ساخت قلعه، ماهارانا کومبا با مشکلات متعددی روبرو شد. به طوری که خیلی ها ساخت و تکمیل قلعه را غیرممکن می دانستند، تا اینکه مشاوری روحانی به شاه پیشنهاد کرد که در صورتی این مشکل حل می شود که یک نفر خود را داوطلبانه قربانی کند. ظاهرا فردی داوطلب این فداکاری شد و  روی جسد او نیایشگاهی ساخته شد. زیارتگاه این فرد ایثارگر هنوز هم در نزدیکی دروازه اصلی قرار دارد و می توانید آن را ببینید.

بر طبق افسانه های محلی، ماهارانا کومبا چراغ هایی بزرگ داشته که 50 کیلوگرم روغن و 100 کیلوگرم پنبه مصرف می کردند تا در طول شب برای کشاورزان روشنایی کافی ایجاد کنند. قلعه کومبالگار در مواقع خطر پناهگاهی برای فرمانروایان میوار بوده است. این قلعه به کمک دیوارهای مستحکمی که داشته غیرقابل نفوذ باقی مانده و تنها یک بار تصرف شده است: زمانی که فردی خائن مخزن آب قلعه را مسموم کرد و به این ترتیب به امپراتور مغول اجازه داد تا وارد قلعه شوند و آن را تصرف کنند.

جاذبه های گردشگری هند

بازدید از قلعه کومبالگار

قلعه کومبالگار و به تبع آن، دیوار بزرگ هند یکی از جاذبه های گردشگری منحصربفرد هند است که شاید توریست ها کمتر با آن آشنا هستند. بعد از غروب خورشید نمایش نور و صدا در این قلعه اجرا می شود که بسیار تماشایی و جالب است. این قلعه در قرن 15 ساخته شده و در طول قرن 19 گسترش پیدا کرده است. ماهارانا پراتاپ، پادشاه بزرگ میوار در همین قلعه متولد شده است. قلعه کومبالگار تا اواخر قرن 19 هم محل زندگی خاندان سلطنتی بود، اما امروزه این قلعه به یکی از جاذبه های گردشگری منطقه راجستان تبدیل شده و برای بازدید عموم باز است.

همان طور که گفتیم قلعه کومبالگار بر فراز تپه ای بلند قرار دارد، بنابراین برای رسیدن به آن باید کمی کوهنوردی کنید و از تپه بالا بروید. خوشبختانه امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده و چندین غرفه به فروش غذا و نوشیدنی می پردازند. قلعه کومبالگار بسیار بزرگ است و بازدید از تمام قسمت های آن زمان زیادی را می طلبد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم بازه زمانی 2-3 ساعته را برای بازدید از قلعه و همین طور دیوار بزرگ هند در نظر بگیرید. علاوه بر این که این قلعه، دیوارها و نیایشگاه های مختلف آن برای عکاسی بسیار ایده آل هستند و عکاسان برای عکاسی به این منطقه می آیند. بنابراین دور از ذهن نیست که زمان زیادی را هم سرگرم عکاسی و گرفتن عکس یادگاری در کنار دیوار بزرگ هند بشوید. نزدیک ترین فرودگاه به قلعه کومبالگار، فرودگاه اودیپور است که بیشتر به پروازهای داخلی اختصاص دارد و مسافران را از شهرهایی مثل دهلی، جیپور و بمبئی به این منطقه می آورد. همچنین از شهر اودیپور می توانید اتومبیل کرایه کنید و بعد از یک ساعت و نیم به قلعه برسید.

منبع: amusingplanet.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان