ماهان شبکه ایرانیان

دومین بنای خشتی ایران ؛ ارگ گوگد

یک شب اقامت در یک مکان تاریخی با امکانات و تجهیزات امروزی، می تونه یک تجربه دلچسب و خوشایند باشه و خاطره آن همیشه در ذهن ها ثبت بشه.

گوگدkarnaval.ir23

یک شب اقامت در یک مکان تاریخی با امکانات و تجهیزات امروزی، می تونه یک تجربه دلچسب و خوشایند باشه و خاطره آن همیشه در ذهن ها ثبت بشه.

کارناوال قصد دارد امروز شما را به شهر گلپایگان ببرد و با شما وارد ارگ تاریخی گوگد (هتل ارگ گوگد) شود.

گوگدkarnaval.ir21
گوگدkarnaval.ir2

ارگ گوگد گلپایگان

ارگی مربع شکل به وسعت شش هزار و چهارصدمترمربع در شهر گوگد(گاوبزرگ) گلپایگان قرار دارد که قدمت ساخت آن را، به چهار قرن پیش نسبت می دهند اما تنها سند مکتوبی که از آن به دست آمده، سندی است متعلق به صد و چهل سال پیش که بنا بر آن، نیمی از این ارگ را شخصی به نام علیخان مهریه همسرش قرار داده است. به همین خاطر آن را ارگ علیخانی نیز می نامند.

البته برخی از اهالی قدیمی و مسن شهر گوگد می گویند دردوره قاجار، آقامحمد خان پادشاه ایران در لشکرکشی های خود چند روزی را در این مکان سکونت کرده است.

این بنا از نظر وسعت و یکپارچگی که دارد، دومین بنای خشتی و گلی ایران است.

در چهار گوشه ارگ برج های قرینه ای به ارتفاع 12 متر دیده می شود. این بنا که در مسیرجاده پر ارزش ابریشم قرار دارد، در هنگام جنگ و ناآرامی منطقه به عنوان دژ نظامی برای دفاع و  مقابله با اشرار و یورشیان بوده و در زمان صلح و آرامش، کاروانسرایی امن که بازرگانان و تجار سرشناس و متمکن برای استراحت و توقف به آنجا وارد می شدند.

در ساختمان ارگ، نظام طبقاتی روزگار خود، کاملا به چشم می خورد آن گونه که بازرگانان وافراد نامی در طبقات بالایی ارگ اقامت می کردند و طبقه پایین برای استر واستربان بوده است.

این قلعه به شماره 2574 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

گوگدkarnaval.ir18
گوگدkarnaval.ir8
هتل گوگد11

Photo By Safa Daneshvar

حیاط و فضای باز ارگ …

یکی از جلوه ها و قسمت های دیدنی این مکان حیاط بزرگ آن است که با انواع درختان  تزیین شده .

 در وسط حیاط حوضی فیروزه ای رنگ قرار دارد که با رنگ آرام بخش خود در کنار معماری و فضاسازی های ارگ(هتل امروزی) آرامشی وصف نشدنی را تقدیم مسافر از راه رسیده می کند  و جان و روح او را جلا می بخشد.

گوگدkarnaval.ir29
گوگدkarnaval.ir16
گوگدkarnaval.ir7
هتل گوگد12
ارگkarnaval.ir0
هتل گوگد15

Photo By Aziz Bani

نگهبانان هوشیار ارگ

سیستم امنیتی ارگ بسیار ساده و جالب بوده، به این صورت که بر روی دیوارهای بلند ارگ سوراخ هایی جهت سیستم امنیتی و حفاظتی ارگ تعبیه کرده اند، کبوترها داخل این سوراخ ها اسکان دارند و با آرامش و امنیت ارگ خو گرفته و اگر در هنگام شب مهاجمی با قلاب یا نردبان بخواهد وارد ارگ شود، پرندگان ساکن بر روی دیوارها با سرو صدا و بی قراری خود نگهبانان و ساکنین ارگ را با خبر می کنند .

گوگدkarnaval.ir28
گوگدkarnaval.ir6
هتل گوگد13

سیستم دفاعی درب وروردی ارگ گوگد

در بالای درب ورودی شمالی، اتاق شاه نشین قرار داشته و در وسط آن حوض آبی است که در هنگام حمله مهاجمین و آتش زدن درب وروردی، محافظین ارگ  آب حوض را بر روی آتش خالی کرده و از آتش سوزی جلوگیری می کردند. 

سازندگان این بنا برای روزهای نا امنی که مردم در این مکان محاصره می شوند تدابیری برای ذخیره آب آشامیدنی اندیشیده اند بدین گونه که، در قسمت جنوب شرقی ارگ چاه آبی را برای ذخیره آب قرار داده اند و در روزهای قاومت می توانند از آب این چاه استفاده کنند.

بناهای قدیمی برای حفط امنیت و حریم مرد و زن، بر روی درب ها، دو درکوب یکی برای بانوان و دیگری برای آقایان قرار می دادند. برروی درب این بنا نیز درکوب بزرگ برای مردان و درکوب کوچک برای بانوان بوده، با این تفاوت که در گلپایگان برخلاف دیگر نقاط ایران زن کوب در سمت راست قرار دارد و  مردکوب در سمت چپ قرار دارد.

گوگدkarnaval.ir5
گوگدkarnaval.ir22
گوگدkarnaval.ir26

تصاویری از نمای قدیم ارگ و مرمت و بازسازی آن

هتل گوگد2
هتل گوگد0
هتل گوگد5
هتل گوگد6

ارگ گوگد در دنیای معاصر 

مثل دیگر بناهای تاریخی یکی از راه های زنده ماندن، تغییر کاربری آن است، ارگ گوگد نیز بعد از مرمت و بازسازی تبدیل به هتل و مجموعه اقامتی شده که مسافران علاوه بر بازدید و استفاده از چای خانه و رستوران و فضای باز مجموعه می توانند از اتاق ها و سوئیت های(19 عدد) آن برای اقامت و اسکان خود بهره ببرند و حتی  اهالی نیز می توانند برای مهمانی ها ومراسم خود از سالن پذیرایی و سالن تشریفات با ظرفیت 200نفر استفاده کنند. 

 

هتل گوگد1
ارگkarnaval.ir4
ارگkarnaval.ir2
ارگkarnaval.ir3
هتل گوگد14

Photo By Hatam Ghazaei

گوگدkarnaval.ir25
هتل گوگد7
گوگدkarnaval.ir15
گوگدkarnaval.ir12

امکانات هتل ارگ گوگد

این هتل سه ستاره دارای اتاق هایی مجهز به سیستم گرمایش و سرمایشی فن کوئل، ویدئو ماهواره مرکزی، اینترنت رایگان و دیگر امکانات رفاهی مورد نیاز مسافرین است.

رستوران ارگ با غذاهای ایرانی و پخت نان به شیوه سنتی و نیز غذاهای فرنگی؛ و چای خانه سنتی آن با اجرای موسیقی زنده آماده پذیرایی از مهمانان خود می باشد.

در فضای باز ارگ نیز فروشگاهای عرضه صنایع دستی وهنری با حضور هنرمندان قرار دارد که بازدیدکنندگان و گردشگرانی که به این محل می روند بتوانند سوغات و صنایع دستی را نیز از همین مجموعه تهیه کنند.

گوگدkarnaval.ir11
گوگدkarnaval.ir10
هتل گوگد3
هتل گوگد4
گوگدkarnaval.ir3

کی و چطور از ارگ گوگد بازدید کنیم؟

گلپایگان از شهرهای اصفهان است که از زیبایی و طبیعت چشمگیری برخوردار است و در تمام ایام سال امکان سفر به این شهر و بازدید از ازگ گوگد امکان پذیر است. اما در ایام تعطیلی مثل عید نوروز با برنامه ای متنوعی که مدیریت و کارکنان هتل در نظر می گیرند، اوقاتی به یاد ماندنی تر را برای شما رقم خواهند زد. در فصل تابیتان نیز می توانید از سرسبزی فضای داخلی و پیرامون این بنای ارزشمند لذت ببرید.

دسترسی به ارگ

 این ارگ در 5 کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد، خیابان آیت الله گلپایگانی، کوچه قلعه واقع شده است.

گوگدkarnaval.ir17
گوگدkarnaval.ir13

توصیه های دوستانه کارناوالی

اگر قصد اقامت در این هتل دیدنی را دارید، باید بگوییم که هزینه اقامت در آن به نسبت هتل های دیگر ارزانتر است و قیمت اتاق ها از شبی 85هزار تومان شروع شده و بستگی به انتخاب و تعداد نفرات دارد.

می توانید قبل از سفر با مسئولین مجموعه تماس بگیرید و اتاق مورد نظر را رزرو و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

شماره تماس:  57330095(031)

در این سفر حتما از جاذبه های دیدنی دیگر گلپایگان مثل مسجد جامع، سد، مناره گلپایگان و … نیز بازدید کنید. قدم زدن در کوچه باغ های زیبا و سرسبز گلپایگان و عکاسی از مناظر آن را فراموش نکنید.

 

هتل گوگد10
هتل گوگد9
گوگدkarnaval.ir31
گوگدkarnaval.ir30

امروز

نه آغاز و نه انجام جهان است

ای بس غم و شادی که پس پرده نهان است

گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری

دانی که رسیدن هنر گام زمان است

تو رهرو دیرینه سرمنزل عشقی…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان