پارک جمشیدیه ; بوستانی سنگی در شمالی ترین نقطه پایتخت

در هیاهوی شهر شلوغی مثل #تهران، پارک ها یکی از بهترین تفریحگاه های مردم محسوب می شوند.

پارک2

در هیاهوی شهر شلوغی مثل #تهران، پارک ها یکی از بهترین تفریحگاه های مردم محسوب می شوند.

بعضی از این پارک ها به خاطر فضاسازی و #طبیعت دوست داشتنی و آرام بخششان شهرت پیدا می کنند و تبدیل به یک منطقه توریستی می شوند.
هر روز عده ای از اهالی تهران و میهمانان این شهر به شمال تهران می روند تا از طبیعت جالب و جذاب #پارک جمشیدیه لذت ببرند و خاطره ای شیرین را برای خود و همراهانشان ثبت کنند.
پارک جمشیدیه یکی از بهترین و خاص ترین پارکهای تهران است که هر گردشگری می تواند یک روز خوب و مفرح را در این پارک سپری کند.
همراه کارناوال به داخل پارک زیبا و خاطره انگیز جمشیدیه شویم و راجع به آن بیشتر بدانیم .

پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه تهران

پیش بسوی پارک جمشیدیه

از میدان تجریش به قصد رفتن به پارک جمشیدیه سوا بر تاکسی شده تا عصری متفاوت و جذاب را  در کنار دوستان کارناوالی سپری کنیم .

مسیر سربالایی را طی می کنیم و به ورودی پارک میرسیم. اینجا گروه های مختلف با سلیقه و علایق متفاوت را خواهیم دید. گروهی کوهنورد و ورزشکار برای رفتن به سمت کلک چال آمده اند، گروهی دوستان هم سن و سال بعد از ساعت کاری و یا درس و دانشگاه، زوج های جوان و کودکانی که به نیت بازی آمده اند. انگار جمشیدیه به نیاز همه قشری پاسخگو است.

وارد پارک می شویم و طبیعت متفاوت آن را در همین ابتدا حس می کنیم. برروی سنگفرش ها قدم زده و نظاره گر محیط پارک و مهمانانش می شویم. سنگفرش ها برای جوانان و اهل ورزش جذاب است اما گاهی برای افراد مسن سخت می شود و برروی نیمکت ها لحظه ای استراحت می کنند؛ اما فضای پرانرژی و نشاط بخش پارک اجازه نمی دهد که بازدیدشان از پارک را به همین جا ختم کنند و راه را بعد از کمی استراحت طی می کنند. گاهی برروی نیمکت عشاقی را میبینیم که صدای خنده هایشان، بر لبان ما نیز خنده می آورد و درختان سر به فلک کشیده #پارک نیز همراهمان می شوند و آهنگ زندگی را همراه با پرندگان داخل پارک می نوازند و امیدوارمان می کنند به زندگی به عشق .

کمی آن طرف تر در بوستان فردوسی مجسمه هایی را میبینیم که از دل سنگها بیرون آمده اند و به نمایشگاهی دائمی  در میان طبیعت مبدل شده اند.

همراه دوستان به یکی از کافه ها می رویم و چای و کافه ای دست جمعی میل میکنیم و عصری دلنشین را در  پارک جمشیدیه سپری می کنیم .

پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه تهران

پارک سنگی جمشیدیه

پارک سنگی جمشیدیه در شمالی ترین نقطه شهر تهران و دردامنه #کوه کلک چال قراردارد .

وجود #دریاچه، #آبشار مجاور و نیز آب نماهای سنگی جلوه‌ ای خاص به آن بخشیده. این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کلک‌ چال قرار دارد و دارای دو درب ورودی است.

فضای طبیعی پارک جمشیدیه، از تلفیق دو عنصر طبیعی سنگ سیاه و گیاه تشکیل شده است، در گوشه و کنار آن مجسمه هایی از سنگ و فلز قرار دارد. حدود 16000 درخت و درختچه فضای سبز این پارک را تشکیل می دهند. قفس های نگهداری پرندگان نیز که برای تفریح کودکان فراهم آمده بسیار جالب است.

پارک جمشیدیه karnaval.ir0
پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه تهران

بوستان سنگی فردوسی

جمشیدیه تا به امروز 2 بار بازسازی شده و در یکی از بازسازی ها، ‌16‌ هکتار به فضای پارک اضافه شد. این فضای جدید به نام شاعر پارسی ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شد.

بوستان سنگی فردوسی با تخته سنگ‌ های تغییر شکل یافته که حیوانات مختلف را در ذهن تداعی می‌کند و در سراسر این بوستان چیده شده‌اند ، آنقدر جالب و گیراست که گردشگران و تماشاگران 600 پله را برای تماشای این حیوانات سنگی و بی‌ جان بالا می روند و بعد از آن همه پله نوبت گشت و گذار در دشتی جذاب می‌‌ رسد که در همه جای آن سنگ‌ چین‌ هایی که ردپای دام در آن جلب توجه می کند ، پیداست.

مجسمه های سنگی
مجسمه های سنگی
مجسمه های سنگی

کفپوش های سنگی

از ویژگی های منحصر به فرد این پارک کفپوش های سنگی ناهمواری است که طبیعت پارک های جنگلی را تداعی می کند.

حدود 60 گونه پرنده در شاخ و برگ درختان اقاقیا، نارون، چنار، زبان گنجشک، افرای سیاه، بید مجنون، سرو، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس پارک جمشیدیه آشیانه ساخته یا در فضای آن در رفت و آمدند. قدم زدن برروی این کفپوش ها، تو را سرشار از انرژی می کند و حس می کنی  در فضایی فرسنگ ها دور از محل و کار و زندگیت آمده ای و باید شهر رافراموش کنی و از طبیعت لذت ببری .

پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه تهران

 بازی رنگ فصل ها در جمشیدیه 

پارک سنگی جمشیدیه در هرفصل لباسی متفاوت به تن  کرده و بر سنگفرش خود نقشی متفاوت می زند.

بهار با شکوفه ها و برگ های سبز جوان و عطر تازگی، تابستان با سایه ی درختان تنومندش بر زمین و فضای خنکی که دارد برای همه جذاب و دلنشین است.

اما پاییز هزار رنگ و هزار نقش، زیباترین لباس را برتن جمشیدیه می کند و گاه با نسیمی پاییزی برگ های زرد و نارنجی را قربانی قدومت می کند و در آسمان زمین جشن برگ می گیرد، برروی سنگفرش ها که راه میروی صدای خش خش برگ ها رامی شنوی، دیگر اینجا، وقت عاشقیست، عاشق آسمان و زمین شدن و خندان و پر امید به استقبال فصلی دگر رفتن…

زمستان شد و برف می بارد و جمشیدیه اباس های رنگارنگش را عوض کرده و لباسی سفید و پاک و بی آلایش را ه تن کرده، وه که چه شگفت انگیزست، به هر رنگ که در می آید، جلوه ای دیگر و زیبایی چشمگیر متنوعی دارد. با لباس گرم و شال و کلاه 

جمشیدیه در پاییز
جمشیدیه در پاییز
جمشیدیه در زمستان

تفریحات شورانگیز جمشیدیه

1) عکاسی از مناظر دیدنی پارک و مجسمه های سنگی یکی از جذابترین تفریحات این پارک برای هنرمندان وعلاقمندان هنرست.

2) این پارک میعادگاه کوهنوردان است، آنها اینجا با همنوردان خود قرار می گذارند و بعد از گذر از پارک به کلکچال می روند و از آنجا مسیر خود را به سمت قله های شمال تهران ادامه می دهند.

3)رستوران های پارک

از دریاچه خیال انگیز جمشیدیه که بگذریم مجموعه رستوران هایی با غذاهای محلی و سنتی کردی، آذربایجانی، شمالی و … با فضایی سنگی و معماری سنتی با منظره ای ر به پارک وجود دارد. نیمکت های فضای باز رستوران ها رو به پارک است، بعد از سفارش، روبه روی جمشیدیه می نشینی و با دوستان از خاطرات و خوشی ها می گویی اما اگر دلت یک روز تنهایی می خواهد، آنطرف تر روی یکی از صندلی ها نشین و قلمت را بردار و بر یادداشت خود بنویس هرآنچه که میبینی و دوست داری. داخل رستوران ها فضایی سنگی و سنتی دارد که بسیار مناسب روزهای سرد سال و روزهای ملاقات های دسته جمعی است.

پارک1
پارک0

امکانات پارک

پارک جمشیدیه یکی از پر طرفدارترین پارک های تهران است که به همین منظور امکانات رفاهی مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است.

امکاناتی از قبیل آمفی تئاتر، رستوران، آب‌نما، مبلمان پارک، فضای سبز (گیاهان پوششی، جنگلکاری، درختچه، گل و گلکاری) ، سرویس بهداشتی و تیرهای روشنایی در پارک رفاه را برای مردم به ارمغان آورده است.

امکانات مناسب پارک سبب شده تا در هر ساعت از شبانه روز بتوان به این پارک رفت و امنیت کاملی داشت.

پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه تهران

چرا این پارک به جمشیدیه شهرت یافت ؟

طایفه دولو ، از مشهورترین خانواده‌ های وابسته به قاجار ، املاک بسیاری در تهران دارند. در شناسنامه تاریخی پارک جمشیدیه هم نام مهندس جمشید دولو قاجار به عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده است .

مهندس جمشید ملک 69 هزار مترمربعی خود را به همسر پهلوی دوم بخشید. اوایل قرار بود به جای پارک، یک سرای سالمندان ساخته شود تاسالمندان در فضایی سرشار از آرامش و هوای خنک با دوستان خود و با یاد دوران گذشته روزگاری شاد سپری کنند اما این فضا به پارک جمشیدیه تبدیل شد و در سال 1356 یک پارک عمومی شد.

پارک جمشیدیه تهران

دسترسی به پارک جمشیدیه

دسترسی به این پارک خیلی راحت است و نیازی به داشتن ماشین شخصی نیست و می‌توان با تاکسی هم به بهشت سنگی تهران رفت.

فاصله این پارک از خیابان نیاوران 1800 متر است. وارد خیابان شهید باهنر (نیاوران)می شوید و سپس در خیابان شهید امیدوار، جلوی یکی از درهای پارک پیاده شوید و اگر اهل پیاده‌روی باشید، می‌توانید این مسیر را پیاده طی کنید. اگر از در اول وارد پارک شوید سنگفرش‌های برجسته پارک توجهتان را جلب می کند. قبل از ورود به پارک در مقابل در اول یک جای پای سنگی بزرگ می‌بینید که از خودتان می پرسید این جای پای کیست ؟ اما این هنر معمار است برای جلب نگاه شما .
کفش مناسب برای یک پیاده روی جذاب حتما به پا کنید و لذت ببرید .

دسترسی به پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه تهران

سخن کارناوال

آیا تا به حال به این پارک رفته اید ؟ تجربه ی خود را با ما به اشتراک بگذارید . 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان