اهورا ایمان:

غزل امروز شاهد تغییرات و دگرگونی‌های موضوعی و فرمی است

اهورا ایمان گفت: احساس می‌شود که در غزل شاهد تغییرات و دگرگونی‌های موضوعی و فرمی هستیم؛ به طوری که این روزها استفاده از یک عبارت، یک واژه به صورت تکراری هستیم.

غزل امروز شاهد تغییرات و دگرگونی‌های موضوعی و فرمی است

به گزارش خبرگزاری مهر، سی‌وسومین برنامه از سری برنامه‌های «اتفاق ترانه» با حضور علاقه‌مندان به ترانه و موسیقی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. در این برنامه به موضوع مسیر طی شده غزل و نوع روایت به واسطه ظهور رسانه‌های جدید بر ترانه و اشعار شعرا پرداخته شد.

در این برنامه عبدالجبار کاکایی به عنوان کارشناس ترانه، آریا عظیمی‌نژاد به عنوان مهمان ویژه و امیرحسین کیانپور نوازنده ساز محلی دودوک حضور داشتند. محمد نوروزی، بهاره دل فرح، سامی تحصیل‌داری، علیرضا خالقی و محمدرضا بیگی نیز اشعار و ترانه‌های خود را خواندند. امیرحسین کیانپور روی استیج آمد و پس از توضیحات و معرفی ساز سه قطعه تلفیقی از موسیقی محلی منطقه قفقاز و ارمنستان را اجرا کرد.

اهورا ایمان پیرامون غزل و رخدادهایی که این قالب شعری از سرگذرانده است، گفت: احساس می‌شود که در غزل شاهد تغییرات و دگرگونی‌های موضوعی و فرمی هستیم؛ به طوری که این روزها استفاده از یک عبارت، یک واژه به صورت تکراری همچون گوشواره در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه محتوا نیز زمانی که به دوران قبل باز میگردیم، وصف طبیعت و محل زندگی شاعر تاثیر بسیار زیادی بر موضوعات به کار رفته در غزل داشته است؛ به طوری که ما اشعار با محتوای اعتراضی را بیشتر در دوران معاصر شاهد هستیم و گویا این مسئله باز زندگی شهرنشینی پیوند خورده است.

وی ادامه داد: دید شاعر، بسیار بر موضوعات و ترکیبات شعری اثر میگذارد. به عنوان مثال جناب کاکایی از خطه کردستان هستند، ایشان با اینکه سالیان بسیار در تهران زندگی می‌کنند اما همچنان همان طبیعت کردستان بر شعر و ترانه هایشان اثر میگذارد. این مسئله تنها به محل زندگی ختم نمیشود. دیدن یک فیلم سینمایی، دیدن یک انیمیشن می تواند بر دید شاعر اثرگذار باشد. به عنوان نمونه من در برخی ترانه ها از انیمشین ماداگاسکار الهام گرفته ام آنجایی که حیوانات باغ وحش تصور می کنند که از شهر دور می شوند وضعشان بهتر می شود اما با مشکلات جدیدی مواجه می شوند و ... همه از تاثیرات رسانه ها بر دید شاعر نشئت می‌گیرد.

این ترانه‌سرا و مجری برنامه «اتفاق ترانه» تاکید کرد: در اشعار حسین منزوی نیز ما شاهد هستیم که وی علی‌رغم اینکه شعر فارسی می سراید اما گاهی از اسلوب شعر ترکی وام می‌گیرد که نشان می‌دهد فرهنگ، فضا، آداب و رسوم، و ظرفیت‌های موجود فولکور تا چه حد می‌تواند بر اشعار و ترانه‌ها اثرگذار باشد.

عبدالجبار کاکایی، کارشناس ترانه، نیز درباره موضوع مطرح شده گفت: غزل پیش از مشروطه یک غزل سنتی و کلاسیک بود، تاکیدات بسیاری وجود داشت مبنی بر اینکه اصول غزل به همان شیوه گذشته ادامه یابد، اما بعد از مشروطه موضوعات جدیدی به غزل اضافه شد. این قالب شعری، ظرفیت بسیار بالایی برای تغییر و پذیرش موضوعات جدید دارد، و بسیار نسبت به وقایع و موضوعات روزمره رنگ‌پذیر است.

وی ادامه داد: غزل تکیه‌گاه شعر ایرانی‌هاست، و در هر شرایط، رخدادها و اتفاقات غزل اصلی‌ترین راه برای انعکاس نظر و دید شاعر به حساب می‌آید. در دورانی که نقاشی بسیار باب شده بود، نقاشی بر دید غزل‌سرایان و ترانه‌سرایان اثرگذار بود و اگر امروز می‌بینیم که در غزل موضوعات جدید، قالب‌های جدید و حتی زاویه‌های جدیدی در شعر مطرح می‌شود به واسطه وجود رسانه‌هایی همچون تلویزیون، سینما و حتی انیمیشن است.

این ترانه‌سرا تاکید کرد: سیمین بهبهانی عنوان بانوی غزل بیشترین استفاده را از وزن‌های جدید برای غرل به نام خود ثبت کرده است، اما باید بدانیم که این وزن‌ها اختراع و ابتدا سیمین یا امثال وی نیست بلکه این وزن‌ها به نوعی تراشیده‌های طبع گذشتگان است که به نظرشان این وزن به کارشان نمی‌آمده و به طبع مخاطب نزدیک نبوده است، از همین رو نسبت به آن‌ها دید خوبی نداشتند اما با گذشت زمان شاعرانی مانند سیمین بهبهانی با روی کار آوردن این وزن‌ها تغییرات بزرگی در غزل ایجاد کردند.

«اتفاق ترانه» محفل ترانه‌سرایان و آهنگ‌سازان به همت مرکز موسیقی حوزه هنری شنبه نخست هر ماه ساعت 18 در تماشاخانه مهر برگزار می‌شود و حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر