تجهیزات نظامی از اهمیت زیادی برای کشورها برخوردار هستند. با توجه به راهبردی بودن این موضوع، سرمایه گذاری زیادی در این بخش انجام می گیرد و مبالغ هنگفتی برای ساخت ابزارهای نظامی در نظر گرفته می شود. پیشرفت علم و فناوری باعث شده است که کشورها خودشان را در زمینه جنگ نیز به روز کنند. به همین دلیل، هر سرزمین تلاش می کند جنگ افزارهای خود را توسعه دهد و آن ها را مطابق فناوری موجود بسازد.
این موضوع باعث می شود که ابزارهای قدیمی کم کم از رده خارج شوند و دیگر کاربردی نداشته باشند. حال سوال اینجاست که بعد از فرسوده شدن جنگ افزار ها، چه بلایی بر سر آن ها می آید؟ تجهیزات نظامی نیز مانند ماشین ها برای خوشان گورستان دارند. آن ها پس از آن که از رده خارج می گردند، به این مکان ها منتقل شده و برای همیشه آن جا می مانند.
ما در این مقابه قصد داریم یکی از گورستان های نظامی کشور آمریکا را به شما نشان دهیم. تصاویر و توضیحات زیر، اطلاعات کاملی در این رابطه به شما می دهند. از شما دعوت می کنیم به تماشای عکس ها بنشینید و توضیحات را بخوانید.
![400-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/400-w700.jpg)
هواپیماهای متعلق به تمام دسته های نظامی، در بخش تعمیر، نگهداری و بازسازی پایگاه نیروی هوایی «دیویس مونتان» موسوم به «قبرستان» قرار دارند.
![401-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/401-w700.jpg)
راهنمای پروازی فرسوده و رنگ پریده ای را مشاهده می کنید که در بقایای یک هلیکوپتر امداد و نجات «CH-3E» قرار دارد. تجهیرات نظامی و هواپیمایی، بعد از سالها حضور در صحرا و قرار گرفتن در معرض آفتاب، کم کم دچار فرسایش می شوند.
![402-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/402-w700.jpg)
بوئینگ «YAL-1» که قبلا لیزر هوابرد نام داشت، اکنون از رده خارج شده و در این مکان قرار دارد. این وسیله نوعی سامانه دفاع موشکی بود و برای از کار انداختن موشک های بالستیک کاربرد داشت.
![403-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/403-w700.jpg)
بخش کابین خلبان در هواپیمای «C-141» را مشاهده می کنید که بر روی زمین قرار گرفته است.
![404-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/404-w700.jpg)
این وسیله به مدت 40 سال به ارتش خدمت رسانی می کرده و از سال 2006 میلادی با هواپیمای گلوب مستر «C-17» جایگزین شده است.
![405-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/405-w700.jpg)
هواپیماهای نظامی باربری «C-5» را درون گورستان مشاهده می کنید.
![406-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/406-w700.jpg)
تعدادی فانتوم «F-4» و تالون های «T-38» را بر روی زمین ملاحظه می کنید.
![407-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/407-w700.jpg)
رنگین کمانی که بر روی ناوگان فانتوم های «F-4» سایه انداخته است.
![408-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/408-w700.jpg)
جنگنده های فانتوم اف 4 II در جنگ ویتنام اصلی ترین هواپیمای نیروهای ایالات متحده بود و نقش مهمی در حملات زمینی و شناسایی اهداف ایفا می کرد.
![409-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/409-w700.jpg)
ژنرال سرتیپ کانلی، که بیش از 4800 ساعت پرواز را در هواپیماهای اف 86، اف 100، اف 4، اِی 7 و اف 16 گذرانده، در کنار یک فانتوم اف 4 فرسوده ایستاده است.
![410-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/410-w700.jpg)
فانتوم اف 4 II آخرین هواپیمای آمریکا در قرن بیستم برای حملات نقطه ای به هدف بود.
![411-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/411-w700.jpg)
انواع و اقسام فانتوم ها در نبردهای مختلف به کار رفتند و اکنون دیگر استفاده ای ندارند.
![412-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/412-w700.jpg)
بقایای یک داگلاس « B-66» را مشاهده می کنید. این جنگنده یک بمب افکن سبک بود که در دهه 1950 میلادی، شب هنگام برای گرفتن عکس و انجام عملیات شناسایی مورد استفاده قرار می گرفت.
![413-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/413-w700.jpg)
یک فانتوم اف 4 دیگر که خورشید درونش می درخشد.
![414-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/414-w700.jpg)
صحرای آریزونا به علت دارا بودن موقعیت خاص، بهترین مکان برای قرار دادن تجهیزات فرسوده نیروی هوایی به شمار می رود.
![415-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/415-w700.jpg)
به خوبی از این مکان حفاظت می شود و کمتر کسی گورستان آریزونا را از نزدیک دیده است. بیشتر افراد به وسیله اتوبوس های گردشگری و یا فیلم های هالیوودی از هواپیماهای فرسوده بازدید کرده اند.
![416-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/416-w700.jpg)
این بدنه پاره پاره و شکسته، متعلق به یک «C-5» گلکسی است. هواپیمای مذکور توسط یک جرثقیل به این شکل درآمده است.
![417-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/417-w700.jpg)
گورستان 1052 هکتاری آریزونا می تواند 5000 هواپیمای نظامی فرسوده را درون خود جای دهد.
![418-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/418-w700.jpg)
بقایای هواپیمای C-5 تا ارتفاع زیادی به آسمان می روند.
![419-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/419-w700.jpg)
دم هواپیماهای فرسوده را در غروب خورشید مشاهده می کنید.
![420-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/420-w700.jpg)
ساخت بال هواپیمای C-5 و قاب آن، فرایند پیچیده ای است که گاهی اوقات یک سال به طول می انجامد.
![421-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/421-w700.jpg)
قبل از اسقاط این وسیله، بال ها و دیگر بخش ها درآورده می شوند.
![422-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/422-w700.jpg)
فرایند نگهداری هواپیماهای اف 15 « Strike Eagl» و فالکون اف 16 به شیوه ای است که می توانند در صورت نیاز تنها در 72 ساعت به حالت عملیاتی باز گردند.
![423-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/423-w700.jpg)
یک جنگنده C-130 را مشاهده می کنید که در گورستان قرار رفته است.
![424-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/424-w700.jpg)
بقایای B-66 از شیشه شکسته کابین خلبان جنگنده F-86 خودنمایی می کنند.
![425-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/425-w700.jpg)
بدنه هواپیمای تاندربولت «A-10» را در گورستان مشاهده می کنید. این گونه جنگنده های فرسوده برای تعمیر دیگر نمونه های مشابه موجود در نیروی هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.
![426-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/426-w700.jpg)
ژنرال بازنشسته پل دیلون، در کنار یکی از این جنگنده ها ایستاده است. این تنها یکی از هواپیماهایی است که وی توانسته در طول دوران کاری اش با آن ها پرواز نماید. آرمی که بر روی لباس این کهنه سرباز مشاهده می کنید، یادگار دوران جنگ ویتنام و ماموریت در لائوس است.
![427-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/427-w700.jpg)
این فانتوم هنوز هم بخشی از شکوه خود را حفظ کرده و هنوز هم تاثیر نمونه قبلی آن یعنی F-8 مشاهده می گردد.
![428-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/428-w700.jpg)
دسته و ردیف های هواپیمای «KC-135» را در صحرای آریزونا مشاهده می کنید.آن ها همچنان برای سوخت رسانی مجدد در نیروی هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.
![429-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/429-w700.jpg)
یک هواپیمای C-5 که برای تکه تکه و اوراق شدن انتظار می کشد. بخش تعمیر، نگهداری و بازسازی پایگاه نیروی هوایی بعدها آهن های به دست آمده ا به فروش می رساند.
![430-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/430-w700.jpg)
نمایی زیبا از ابرهای در حال حرکت و هواپیمای بی رمق را مشاهده می کنید. این وسیله برای اهداف حمل و نقل در نیروی هوایی مورد استفاده قرار می گرفت.
![431-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/431-w700.jpg)
هواپیمای سابر «F-86» جنگنده ای صوتی بود که در جنگ کره و اوایل دوران جنگ سرد مورد استفاده قرار می گرفت.
![432-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/432-w700.jpg)
همانطور که گفتیم، جنگنده B-66 بمب افکنی سبک بود که در نیروی هوایی به کار می رفت. آن ها برای جمع آوری اطلاعات در شب نیز کاربرد داشتند.
![433-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/433-w700.jpg)
نمای فرسوده و زنگ زده گیج ها، گذشت سال های زیاد از زمان استفاده این هواپیما را نشان می دهد.
![434-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/434-w700.jpg)
هلیکوپتر «UH-34D» که کار خود را از سال 1952 به عنوان هلیکوپتر جنگی ضد زیر دریایی آغاز کرد و اصل ترین سلاح تفنگداران دریایی در جنگ ویتنام به شمار می رفت. اکنون 4400 نمونه از آن ها در گورستان قرار داده شده اند.
![435-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/435-w700.jpg)
نمایی از درون این وسیله را ملاحظه می کنید.
![436-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/436-w700.jpg)
یکی هواپیمای تالون «T-38» را مشاهده می کنید که به آرامی در صحرا نشسته است. این وسیله نخستین جنگنده مافوق صوت جهان محسوب می شد.
![437-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/437-w700.jpg)
هواپیمای مسکالرو «T-41» نسخه نظامی هواپیمای مشهور سِسنا 172 است. بیشتر آن ها اکنون در گورستان قرار دارند.
![438-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/438-w700.jpg)
این مکان به خوبی از هواپیماهای داخلی آمریکا محافظت می کند.
![439-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/439-w700.jpg)
نمایی از صندلی های مستعمل خلبان ها. مشخص نیست که آن ها به چه نوع وسیله ای تعلق دارند.
![440-w700](http://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/01/440-w700.jpg)
هر چه باشد، این قبرستان می تواند ملزومات مورد نیاز را به شیوه ای تلخ یادآوری نماید.