از میان آب و از روی یکی از طولانی ترین پل های روی اب جهان عبور خواهیم کرد .
چیزی شبیه به شکافتن آب و به زیبایی یک جزیره میان پهنه ی اقیانوس .
جایی که وقتی روی آن می روی هیچ چیز جز رنگ آبی آب را نخواهی دید و شاید مانند یک توهم باشد ، اما واقعیت است ، یک پل روی #دریاچه طولانی و پایان ناپذیر .
همراه کارناوال می رویم بر روی طولانی ترین پل دنیا .
پل میانگذر دریاچه پونچاترین ؛ Lake Pontchartrain Causeway
کجا هستیم ؟
در جنوب شرقی نیواورلئان آمریکا هستیم .
به زودی به روی دریاچه ی پونچاترین خواهیم رفت ، البته با اتومبیل ؛ قرار است از روی یکی از طولانی ترین پل های دنیا عبور کنیم .
پلی که بر روی یک دریاچه بنا شده است و بهتر است بگوییم یک اتوبان روی آب است .
بدون شک مهیج خواهد بود که از چنین مسیری عبور کنید در حالی که تا چشم کار می کند خشکی دیده نمی شود .
به دلیل همین هیجان و نکات عجیبش است که این جا یکی از پربازدید ترین مناطق گردشگری و توریستی #آمریکا محسوب می شود .
موضوع از چه قرار است ؟
موضوع همان ترافیک است ؛ همان ترافیکی که شاید تمام دنیا با آن دست به گریبان اند .
برای حل این موضوع برخی کشورها ساخت اتوبان های چند طبقه و بعضی تونل های زیر زمینی را راه حل مناسب می بینند .
اما در آمریکا و در نیواورلئان راه حل چیزی دیگری بود ؛ قدم گذاشتن روی آب .
تصمیم بر آن شد تا در سال 1956 پروژه ای شروع به کار کند تا یک گذرگاه روی رودخانه ی پونچاترین ( pontchartrain ) ساخته شود.
پلی که تا قبل از آنکه پل خلیج جیاوزهو در چین ساخته شود، طولانی ترین پل روی آب دنیا بود. اما از سال 2011 که پل خلیج جیاوزهو مورد بهره برداری رسید، این لقب طولانی ترین پل روی آب دنیا به پل خلیج جیاوزهو رسید.
برای آشنایی با پل خلیج جیاوزهو مطلب زیر را بخوانید:
پل خلیج جیاوزهو چین ؛ طولانی ترین پل روی آب دنیا
طولانی ترین پل دنیا
ساخت و ساز روی دریاچه ی عمیق پونچاترین ( بین 3 تا 4 متر ) در نیو اورلئان آغاز شد .
پلی ساختند با طولی در حدود 38٫442 متر .
دانستن طول این پل کافی است تا هیجان و یا شدت لذت رانندگی روی آن برایمان تداعی شود ؛ رانندگی در حالی که صدای آب را می شنوید و هیچ چیز جز آب نمی بینید ، بدون شک بهترین تجربه ی رانندگیتان خواهد بود .
ابتدا در سال 1956 پلی دو بانده ساختند با دهانه ی ورودی 46 متری ، اما باز هم حجم ترافیک را کم نکرد و سپس در سال 1969 پل دیگری در موازات پل قبلی به فاصله ی 25 متری اما اینبار کمی عریض تر ساخته شد .
این پل استوار بود تا این که در سال 2005 و در طی وقوع طوفان کاترینا ، بخش های فرعی آن از بین رفت اما با این وجود توانست در آن زمان بحرانی ، برای کمک
رسانی به بخش های مختلف ، نقش به سزایی داشته باشد .
#پل میانگذر دریاچه پونچاترین تا سال 2011 و تا قبل از این که پل Jiaozhou Bay در چین افتتاح شود ، پرچم دار پل های طولانی در دنیا بود ، اما با این وجود پل میانگذر دریاچه پونچاترین هنوز اولین پل بتنی ساخته شده در آمریکا است اما به نظر می آید هنوز آنقدر عجیب و خاص باشد که بتوان آن را یک شگفتی در راه سازی دنیا نامید .
تصویری از پل میانگذر دریاچه پونچاترین در زمان طوفان کاترینا
پل میانگذر دریاچه پونچاترین به کجا می رود ؟
پل میانگذر دریاچه پونچاترین دو پایانه دارد .
پایانه ی باند جنوبی و پایانه ی باند شمالی .
پایانه ی جنوب به شهر متایری ( Metairie ) و پایانه ی شمالی آن در شهر مندویل در لوئیزیانا ( Mandeville ) قرار دارد .
هدف ساخت این پل هم این دو شهر بودند تا بار ترافیکی آن ها کم شود و کسانی که بین این دو شهر تردد می کنند ، که تعدادشان به چیزی در حدود 30٫000
اتومبیل در روز می رسد ، راحت تر و با صرف وقت کمتر به امور کاریشان برسند .
ببینید رانندگی روی این پل چه حسی دارد
در حال بارگذاری ویدئو ...
ساخت ساز پل
در تاریخ 20 ژانویه سال 1955 ساخت و ساز آغاز شد .
اجزای مختلف پل در کارخانه های مربوطه در اطراف محل ساخت و ساز مثل شهر مندویل ساخته و سپس به محل ساخت پل فرستاده می شدند .
در مرحله ی بعد ، این اجزا توسط جرثقیل های غول پیکری که برای مدتی در آب لنگر انداخته بودند ، طبق نقشه و برنامه ی مشخص شده ، نصب می شدند .
تمام مراحل کار ، در سطح بالایی از کیفیت و دقت انجام می شد ؛ چرا که هیچ راه جبرانی برای کوچکترین اشتباه وجود نداشت و به طور حتم به قیمت جان هزاران انسان تمام می شد .
ساخت پل اولیه در تاریخ 20 اوت 1956 به اتمام رسید و پل افتتاح شد .
اما بعد از 10 سال باز این پل جوابگوی ترافیک نبود و به تنهایی نمی توانست روزی 53٫000 دستگاه اتومبیل را از روی خود عبور دهد ؛ پس بعد از بررسی هایی دقیق و موشکافانه ، تصمیم بر آن شد تا پل دیگری به موازات پل اول ساخته شود .
در تاریخ 10 ماه مه سال 1969 ساخت پل دوم نیز با هزینه ای بالغ بر 33 میلیون دلار به اتمام رسید . هفت تقاطع و دسترسی بین دو پل در فواصل مختلف ساخته شد .
یک پروژه ی بزرگ ، تحولی در راهسازی
ساخت چنین پلی با چنین مشخصات و ابعادی بدون شک یک دستاورد تاریخی در مهندسی عمران و راه سازی محسوب می شود ؛ نه به خاطر طول زیادی که دارد بلکه به دلیل تکنیک های نوآورانه ای که در ساخت آن استفاده شده است .
تکنیک های جدید در کنار استفاده از بهترین مواد و مصالح ممکن ، علاوه بر مطالعات دقیق و برنامه ریزی های منظمی که در ساخت این پل صورت گرفته ، سبب شد تا یکی از طولانی ترین و منحصر به فردترین سازه های دنیا باشد .
ویدئویی که به صورت هوایی از این پل تهیه شده است و عظمت آن را به تصویر می کشد
در حال بارگذاری ویدئو ...
روش ساخت و مصالح مورد استفاده در ساخت پل
روش ساخت شاید مشخص باشد ، پایه های پل سال هاست که در میان آب ها استوارند .
این پل از اتصال سازه های پیش ساخته ی بتنی ساخته شده است . ستون های استوار پل لوله های توخالی بتنی هستند که با به کارگیری روش فشرده سازی با
گرداندن ، ساخته شده اند . در مرحله ی بعد این ستون ها که تعدادشان 9000 عدد است ، به کف #دریاچه ی پونچاترین کوبیده و متصل شد .
بعد از نصب ستون ها ، مسیر اصلی که همان قطعات بتنی پیش ساخته بودند ، با روش پیش تنیدن بر روی ستون ها نصب شد .
ساخت و ساز این پل در حد همین کلمات خلاصه می شود اما مطمئنا ساخت چنین پلی روی آب پروژه ای عظیم بوده است .
چیزی در حدود 9.500 ماده ی بتنی در ساخت پل مورد استفاده قرار گرفتند ، که چیزی در حدود 54 اینچ قطر دارند .
رقابت در بدست آوردن عنوان طولانی ترین پل دنیا
این پل تا قبل از سال 2011 و تا قبل از آنکه پل Jiaozhou ( جیاوزهو ) با هزینه ای بالغ بر 2٫3 میلیارد دلار در #چین ساخته شود ، عنوان طولانی ترین پل در دنیا را دارا بود اما بعد از این رقابت وارد یک چالش شد .
پل Jiaozhou ( جیاوزهو ) 41.5 کیلومتر طول داشت و این یعنی 3 کیلومتر از پل دریاچه پونچاترین طولانی تر ؛ اما بدون در نظر گرفتن بخشی از انحنای پل دریاچه پونچاترین ، یعنی این که شاید پل دریاچه پونچاترین پرچم دار این لیست باشد .
در رکوردهای گینس پل دریاچه پونچاترین به رتبه ی دوم تنزل کرده است ؛ اما مسئولین این پل در تلاش بودند تا اینکه به هر طریقی رتبه ی اول را مجدد باز پس گیرند .
تلاش های آن ها سبب شد تا یک معیار جدید برای این رتبه بندی در نظر بگیرند .
پل میانگذر دریاچه پونچاترین با عنوان ” طولانی ترین پل آبی به صورت مستمر ” و پل خلیج Jiaozhou ( جیاوزهو ) با عنوان ” طولانی ترین پل آبی به صورت کلی و در مجموع ” معرفی شد .
تصویری از پل Jiaozhou ( جیاوزهو )
چالش های رانندگی روی پل پونچاترین
مسلما رانندگی روی چنین پلی با چالش هایی روبرو است .
کمترینش می تواند مه گرفتگی ، طوفان و رعد و برق باشد که رانندگی روی این پل را سخت خواهد کرد . بنا به همین دلایل متاسفانه حوادث زیادی هم رو
پل پونچاترین رخ می دهد و اتومبیل های زیادی بر اثر تصادف به دریاچه سقوط می کنند .
اما برای این که رانندگی امنی داشته باشید بهتر است قبل از انتخاب این مسیر ، اطلاعات راه را جویا شوید ؛ این که وضعیت فعلی پل به چه صورت و است و …
برای این کار می تواند از رادیوی مخصوص آن با موج 1،610 AM استفاده کنید . و یا این که با پلیس راه منطقه تماس بگیرید .
اگر زمان رانندگی روی این پل دچار مشکلاتی شدید و اتومبیلتان دچار نقص فنی شد ، طبق دستورالعمل استفاده از پل پونچاترین باید سمت راست جاده توقف کنید و منتظر رسیدن کمک باشید .
البته اگر می خواهید سفری به این جاده داشته باشید ، قبل از عزیمت سایت آن را چک کنید .
استفاده از این پل شامل عوارض می شود ؛ این عوارض تا قبل از سال 1999 به ازای هر خودرو در حدود 1٫5 دلار بود بود اما از آن سال به بعد هر خودرو باید حدود 3 دلار برای استفاده از پل پونچاترین بپردازد .
آدرس: آمریکا ، نیورلئان ، منطقه ی ال ای 70 ، بلوار متایری ان 3939
Address: 3939 N Causeway Blvd , Metairie , LA 70002
سخن کارناوال
نظر شما درباره ی این پل چیست ؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .