بنابر آمارهای اعلام شده از حد ود 16هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی، 8درصد آن یعنی حدود 1200 نفرشان کودک هستند که عامل اصلی فوت هم ضربه به سر اعلام شده است.
به گزارش به نقل از جوان، استفاده از صندلی کودک و ایجاد محدودیت در خودرو برای کودکان به منظور افزایش ایمنی آنها از جمله قوانینی است که در بسیاری از کشورها در حال اجراست و طبق گزارش (WHO سازمان بهد اشت جهانی) ایران جزو معدود کشورهایی است که قانون صندلی کودک را ندارد. البته وقتی صحبت از صندلی میشود، در حقیقت ضوابط حضور کودک در خود رو مطرح میشود که این ضوابط برای سنین مختلف متفاوت است. یعنی تا سنی کود ک باید د ر «کریر» بنشیند و پس از آن براساس سن و جثه صند لیهای مخصوصی د ر نظر گرفته شد ه تا با نشستن کودکان روی آن قد آنان متناسب با کمربند شود. بر این اساس لایحه اجباریشد ن استفاد ه از صندلی کودک در خودرو که برای افزایش ایمنی کودکان و کاهش آمار تلفات کودکان در تصادفات توسط وزارتخانه راه و شهرسازی در دولت مطرح شد و به تصویب هیئتوزیران رسید. این روزها به گفته مرضیه حصاری مد یرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، این لایحه در انتظار تصویب مجلس است.
در قوام این فکر خوب که به صورت لایحه درآمده و در انتظار تصویب مجلس قرار دارد، چند نکته در نظر گرفته نشده است؛ اول اینکه چنانچه صندلی کودک یکی از لوازم ایمنی خودرو است که بنا بر آمار اعلامی هست، پس باید از سوی تولید کننده خودرو روی وسایط نقلیه نصب شود.
صند لی کود ک اجباری میشود
در حال حاضر صندلی کود ک د ستکم یک میلیون تومان قیمت دارد که با بالا رفتن قیمت خود رو این رقم یعنی باز هم فشار بر سبد هزینهای خانوار میآورد. اگرچه خانوادهها د غد غه سلامت فرزند خود را دارند، اما بهتر بود، بخشی از این الزام متوجه خودروسازان میشد تا آنها نیز سهم خود را در افزایش ایمنی محصولاتشان بپردازند. علاوه بر این، د ر روند تدوین و تصویب این لایحه تولید کننده خود رو هر روز از پاسخگویی در مورد کیفیت و ایمنی خودروهایی که روانه بازار میکند، مصونیت بیشتری مییابد. در میان د اد ههای اطلاعاتی و آماری حصاری جای سهم کیفیت پایین خودروها در بروز تصادفات نادیده گرفته شده است، اما تفاهمنامه یونیسف با وزارت کشور در سال 2015 باعث شده موضوع قانون صندلی کود ک جدیتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد. وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد : البته ممکن است با اجباریشدن این طرح انتقاداتی نیز در زمینه تحمیل هزینه به شهروندان مطرح شود که باید گفت، برای کاهش آمار مرگ کودکان در تصادفات باید این هزینهها را پرداخت کنیم.
به د نبال د رآمد زایی نیستیم
مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در پاسخ به این سؤال که آیا خودروهای ایرانی از استاندادهای لازم برای نصب صندلی کودکی برخوردار هستند، اظهار کرد : اظهارنظر درخصوص کیفیت خودروها در تخصص بنده نیست، ولی اگر احساس میکنیم که خودرویی از ایمنی کمتری برخوردار است، اتفاقاً باید بیشتر به امنیت کودکان د ر خودرو توجه کنیم. به عبارت دیگر پدر و مادری که فرزند شان را سوار خودرویی با ایمنی کم میکنند، نباید این تصور را داشته باشند که، چون ماشین ایمن نیست، باید فرزند در خود رو رها شود در حقیقت آنها باید شرایط سختتری را برای این موضوع در نظر بگیرند. حصاری با اشاره به اینکه دستورالعمل اجرایی بعد از تصویب لایحه در مجلس تهیه میشود، گفت: اعضای کمیسیون ایمنی راهها به هیچ عنوان دنبال درآمدزایی نیستند و اینکه کسی بگوید، قانونی شدن این لایحه منجر به افزایش درآمد بخشهای متولی میشود، اشتباهی بیش نیست.