ماهان شبکه ایرانیان

رویوران در گفتگو با مهر:

تقویت جایگاه ایران در سوریه در گرو مشارکت در بازسازی آن کشور است

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: حضور ایران در مرحله بازسازی سوریه می‌تواند منجر به تقویت و تثبیت جایگاه ایران نزد ملت و دولت سوریه شود.

تقویت جایگاه ایران در سوریه در گرو مشارکت در بازسازی آن کشور است

حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اهمیت و لزوم مشارکت ایران در مرحله بازسازی سوریه پس از خروج نیروهای تروریستی و پایان درگیری ها در آن کشور، اظهارداشت: بحث بازسازی سوریه پس از جنگ در آن کشور موضوع بسیار مهمی است، ایران در طی این مدت در بُعد امنیتی و سیاسی در کنار سوریه قرار داشت و حضور ایران در مرحله بازسازی می تواند به عنوان مکمل نقش ایران و همراهی ما با ملت و دولت سوریه به حساب آید.

وی گفت: متاسفانه موضوع بازسازی سوریه در کشور ما اولین مطلبی را که به ذهن برخی تداعی می کند پرداخت هزینه های بازسازی در آن کشور توسط ایران است، در حالی که چنین چیزی نیست. به هر حال کشور سوریه از امکانات بسیار گسترده و منابع غنی نفت و گاز برخوردار است که می تواند از طریق درآمد حاصله از آن منابع، بسیاری از هزینه های بازسازی را پرداخت کند.

رویوران افزود: بنابراین طراحی الگویی که برای ایران هزینه ساز نباشد و بار مضاعفی در شرایط اعمال تحریم ها بر ما تحمیل نکند، می تواند منجر به این شود که با معنی صحیح مفهوم بازسازی در افکار عمومی کشور، زمینه حضور ایران در بازسازی سوریه فراهم شود.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: حضور ایران در مرحله بازسازی سوریه می تواند منجر به تقویت و تثبیت جایگاه ایران نزد ملت و دولت سوریه شود.

وی با اشاره به حضور رقبای منطقه ای و بین المللی در بازسازی سوریه برای ایران اظهارداشت: رقبای ما در این زمینه از مزیت هایی که ایران برخوردار است بی بهره هستند، یا به عبارتی می توان گفت ایران به دلیل حضور و نقش موثری که در سوریه داشته، از نقش و تاثیرگذاری بالایی در آن کشور برخوردار و ارتباطات خوبی را با دولت آن کشور برقرار کرده است. ایران می تواند در حوزه هایی وارد فعالیت و بازسازی سوریه شود که دیگر رقبا در آن بخش ها ضعیف هستند و این فرایند می تواند برای ما تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد. به طور مثال ایران در بخش معادن فسفات سوریه آمادگی خود را برای مشارکت و حضور موثر در آن کشور اعلام کرده و طرف سوری هم این موضوع را به ایران واگذار کرده است.

رویوران گفت: ما می توانیم در مراحل استخراج، بازاریابی و فروش معادن آن کشور نقش موثری داشته باشیم و این می تواند زمینه را برای ورود ایران در حوزه های مختلف فعالیت در آن کشور فراهم کند و این در حالی است که برخی رقبای ما از جمله عربستان و ترکیه به دلیل نقشی که در دوران بحران سوریه در حمایت از گروه های تروریستی داشتند، نه از مزیت هایی که ایران در سوریه دارد بهره مندند و نه از جایگاه اجتماعی مناسبی در آن کشور برخوردارهستند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: مردم سوریه به درستی این احساس را دارند که کشورهای منطقه ای نامبرده، به عنوان ابزارهای دولت های استکباری، سال های جنگ، کشتار و تخریب را به آنها تحمیل کردند و حاصل آن هم چیزی جز صدها هزار کشته، آواره، ناامنی و بی ثباتی برای سوریه نبوده که این باعث می شود ایران بتواند در شرایط بهتری به نسبت رقبای خود در عرصه بازسازی سوریه مشارکت داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان