ماهان شبکه ایرانیان

انتشار مجموعه‌ شعر، داستان و رمان ایرانی

رمان «سال‌های شکسته» از روح‌انگیز شریفیان و مجموعه داستان «با حافظ در آلاسکا» نوشته زهره حاتمی به همراه مجموعه شعرهای «دَم دَمای تو» از یاور مهدی‌پور و «کسی در دریا آتش روشن کرده» سروده امید بیگدلی به تازگی راهی بازار شده‌اند.

انتشار مجموعه‌ شعر، داستان و رمان ایرانی

 به گزارش ایسنا،  رمان «سال‌های شکسته» نوشته روح‌انگیز شریفیان  در 250 صفحه با شمارگان 550 نسخه و قیمت 28هزار تومان در انتشارات مروارید منتشر شده است.

در شروع رمان آمده است: تنها چیزی که آن‌ها را به‌هم وصل می‌کرد، یک آینه بود؛ یک آینه که یکدیگر را در آن می‌دیدند، فقط همین. آن آینه نه شکسته بود، نه گم شده بود و نه حتی جابه‌جا اما آن‌ها با هم نبودند.

در نوشته پشت جلد کتاب نیز عنوان شده است: سال‌های شکسته، سرگذشت نسلی است که باورهایش گاه مانند صخره‌ای سخت و زمانی همچون دیواری سست در برابرش قد کشیده‌اند. تلاش نسلی که می‌کوشید دیدگاه‌ و عقیده‌هایش را به جایی برساند، اما...

همچنین مجموعه داستان «با حافظ در آلاسکا» از زهره حاتمی  در 141 صفحه با شمارگان 550 و قیمت 16500 تومان  در نشر یادشده عرضه شده است.

«با حافظ در آلاسکا»، «آن‌سوی اتوبان»، «خانه‌ای در دلگیرترین بلوار جهان»، «محبوب میدان انقلاب»، «چیزیم نیست، فقط دلم گرفته است»، «برف سنگین»، «روز اول»، «سوسو خانم»، «مادربزرگ»، «مردی که شهرش را گم کرده بود» و  «سهراب» داستان‌های این مجموعه‌اند.

 در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم:  مجموعه «با حافظ در آلاسکا» برگزیده سه دهه تجربه در شیوه‌های متفاوت داستان‌نویسی در آثار زهره حاتمی است. از داستان کلاسیک «مادربزرگ» 1364 تا جریان سیال ذهن در «روز اول» تا داستان مینیمالیستی «آن سوی اتوبان» 1396. طیف گسترده زمانی و گاه مکانی - از محله‌های قدیمی تهران تا بنادر آلاسکا - به تنوع فضا و گونه‌گونی شخصیت‌ها انجامیده است. انتخاب داستان‌های قدیمی بر اساس هنوز تازه بودن موضوع و شیوه‌های بیان صورت گرفته است. یکی از ویژگی‌های بارز این مجموعه حضور زن به عنوان انسانی معمولی است؛ انسانی که می‌تواند هم قهرمان باشد و هم ضدقهرمان. انسانی معمولی اما واقعی.

در طول سه روزی که در آلاسکا در سفرم، سراپا نگاهم و نفس. احوال غریبی دارد این تکه سرزمین که در وجود من هم رخنه کرده است. با جهان در صلحم. آسمان و زمین یکی شده است و من با زمین و آسمان یکی. دلم هوای حافظ دارد...

دیگر کتاب چاپ‌شده در انتشارات مروارید، مجموعه شعر «دَم دَمای تو» سروده یاور مهدی‌پور  است که در 105 صفحه با شمارگان 330 نسخه و قیمت 13هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در یادداشت «لادن نیکنام» در ابتدای کتاب می‌خوانیم: آگر این گزاره را بپذیریم - هرچند نه تمام و کمال - که شعر ایران از بحران مخاطب رنج می‌برد و چاره‌ای برای این نیست و نمی‌توان متصور شد یک دلیلش بدون شک برمی‌گردد به نگاه شاعر به شعر. به نخبه‌گرایی‌هایی افراطی و نقدهای نظریه‌پردازانه نصفه‌نیمه ترجمه‌شده آن‌سوی مرزهای شرقی. اگر شاعران ما تکیه به خود فرهنگ شعر ایران می‌کردند کار به این جاها نمی‌رسید. دفتر شعری که پیش روی شماست از مخاطب شعر غافل نیست. نه این‌که صرفا به خاطر مخاطب نوشته شده باشد بلکه بیشتر به این معنا که می‌خواهد حس و اجرا و فرم را به شیوه‌ای به نمایش بگذارد که تأثیرگذار باشد. و هوشمندانه شاعر از ایجاز بهره می‌گیرد.

نمونه‌ای از شعرهای مجموعه که در پشت جلد کتاب آمده است:

اول از ته دل خندیدیم

بعدها با دهان

و کم‌کم این لب بود

که گاهی خنده

بر آن می‌نشست

حالا مدت‌هاست

همه چیز به سر رسیده

و از چشم فرو می‌ریزد

 همچنین مجموعه شعر «کسی در دریا آتش روشن کرده» از امید بیگدلی در 114 صفحه با شمارگان 550 نسخه و قیمت 14 هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار شده است.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: هرچقد لابه‌لای درختان قدم بزنی

حافظه جنگل در کارگاه چوب‌بری

پاک‌شدنی نیست

امید بیگدلی در یادداشتی در انتهای کتاب نوشته است: اگر شعر تجربه زیستی شاعر در گذر از سال‌های زندگی‌اش باشد کسی در دریا آتش روشن کرده برش‌های تنهایی دسته‌جمعی من است که کوشیده از متن جامعه تا چالش‌ها و افق‌ها و نگرانی‌ها را بیان کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان