ماهان شبکه ایرانیان

سعیده اصلاحی عنوان کرد

شعر آیینی نباید هدف عاشورا را به حاشیه بکشاند

سعیده اصلاحی می‌گوید: شعر آیینی نباید هدف از قیام امام حسین (ع) را به حاشیه بکشاند یا کمرنگ کند.

شعر آیینی نباید هدف عاشورا را به حاشیه بکشاند

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سرودن شعرهایی که ساحت روشنگرانه‌ شعر آیینی را به سمت تکرار و شعار می‌برد از سر شاعر آیینی‌سرا رفع‌ تکلیف نمی‌کند. او باید درباره مطلبی که قرار است موضوع شعرش باشد شناخت کافی داشته باشد. در تصویرها و ایماژهای شاعرانه نیز باید شعر دینی آیینه‌ دین و حقیقت روشن مذهب و به دور از تصنع و تکلف‌های گوناگون یا غلوهای شاعرانه باشد.

او درباره اهمیت بازشناسی و تاثیر بررسی قیام عاشورا در سرایش شعرهای آیینی گفت: در ژانر ادبیات مذهبی، واژگان و مفاهیم خاصی به کار می‌روند که القاکننده‌ باورها و اعتقادات دینی و آیینی‌اند و با کدهای تعریف‌شده و مشخص، آثاری با درون‌مایه‌های مذهبی خلق می‌کنند.

اصلاحی با بیان این‌که «عاشورایی‌ها» بخش عمده‌ای از ادبیات منظوم و منثور آیینی را دربر می‌گیرند بیان کرد: حماسه قیام کربلا از غنی‌ترین و بارزترین بخش‌های ادبیات مذهبی و شیعی‌ است که به همت شاعران، ادیبان و نویسندگان شکل گرفته و ماندگار شده‌ است. اما صرف پرداختن به بحث تشنگی شهدای کربلا که قسمت سوزناک مراثی و مقاتل را تشکیل داده است نباید هدف از قیام امام (ع) را به حاشیه بکشاند یا کمرنگ کند.

این شاعر افزود: در واقع هدف ارزشمند امام حسین(ع) یعنی ظلم‌ستیزی و اقامه‌ امر به معروف و نهی از منکر باید با شگردهای خاص ادبی نظیر نگاه نو، عمیق و لطیف بر اساس اخلاق‌مداری به نسل امروز و فردا ارائه شود، بی آن‌که به شعار بیانجامد یا فقط به عزاداری ختم شود؛ نثر یا نظم با چنین ویژگی‌ای می‌تواند عاشقان واقعی عاشورا و کربلا را به قیام علیه ظلم و ایستادگی در برابر ظلم ترغیب کند.

اصلاحی سپس بر شناساندن مفاهیم دینی و باورهای اعتقادی به دور از بزرگ‌نمایی و بدعت‌های اشک‌انگیز تاکید کرد.

او با اشاره این‌که شعر آیینی یک شعر متعهد، صمیمی، موجز و بدون اغراق یا تناقض است درباره تعدد جشنواره‌ها و نشست‌های این حوزه  بیان کرد: جشنواره‌هایی که با موضوعات مذهبی و دینی برگزار می‌شوند باید با هدف ترغیب شاعران به سرودن شعرهای دینی و ایجاد انگیزه برای مطالعه و توجه به آموزه‌های دینی برگزار شوند اما متاسفانه گاهی به انبوه‌سرایی و سفارشی شدن شعرها منجر می‌شوند.

اصلاحی در پایان گفت: وقتی یک شاعر خود را مجبور به سرودن درباره مضامین تعیین‌شده در یک جشنواره می‌کند در واقع ارزش و اعتبار سروده‌های خود را زیر سوال می‎‌برد چون به شعرسازی می‌اندیشد نه شعرسرایی و سپس به جای این‌که سواد آیینی خود را تقویت کند و اشراف بر مذهب، دین و اعتقادات خویش را افزایش دهد و شعری ناب بسراید تنها به کسب رتبه و رقابت می‌اندیشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان