ماهان شبکه ایرانیان

قیمت هتل‌ها در پی افزایش تورم، ۳۰‌درصد بیشتر می‌شود

فشار بر جیب مسافران

نوسانات ارز در چند ماه اخیر و سیاست‌های افزایش قیمت در داخل کشور از سوی سیستم دولتی، باعث شده تا همه بخش‌های کشور دچار آسیب جدی شوند، این آسیب از بخش‌های کالایی مصرفی گرفته تا بخش‌های عمومی و رفاهی و گردشگری را مورد برخورد قرار داده است، با افزایش نرخ ارز نرخ بلیت هوایپماها هم به‌شدت افزایش یافت، از طرفی عوارض خروج از کشور ...

فشار بر جیب مسافران

نوسانات ارز در چند ماه اخیر و سیاست‌های افزایش قیمت در داخل کشور از سوی سیستم دولتی، باعث شده تا همه بخش‌های کشور دچار آسیب جدی شوند، این آسیب از بخش‌های کالایی مصرفی گرفته تا بخش‌های عمومی و رفاهی و گردشگری را مورد برخورد قرار داده است، با افزایش نرخ ارز نرخ بلیت هوایپماها هم به‌شدت افزایش یافت، از طرفی عوارض خروج از کشور هم بالا رفت و سفر خارجی برای مسافر داخلی با درآمد معمولی غیرممکن شد، این فرصتی بود تا گردشگری داخلی بتواند جان تازه‌ای بگیرد.

به گزارش به نقل از صبح نو ،با وجود همه زحماتی که دولت برای سخت‌تر کردن خروج گردشگر ایرانی به مقاصد خارجی کرده است، در گردشگری داخلی به شدت ضعف وجود دارد که این ضعف سال‌هاست که همین‌گونه باقی مانده است و هر روز هم بر این ضعف‌ها اضافه می‌شود. نکته جالب این است که با این وجود افزایش قیمت همیشه یکی از دغدغه‌های مسوولان در صنعت گردشگری بوده است.


در چند دهه اخیر گردشگری به‌عنوان گسترده‌ترین صنعت خدماتی مورد توجه قرارگرفته است و درهمه کشورها گردشگری به‌عنوان عامل مهم اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است که در همه محیط‌ها و مکان‌ها می‌تواند جریان داشته باشد و نوعی عدالت اجتماعی را برای ساکنان مناطق مختلف به‌وجود آورد و باعث رشد مناطق کمتر توسعه یافته ‌شود. در حال حاضر یکی از جاذبه‌های فعال دراین صنعت شهرها هستند.
صنعت گردشگری تلفیقی از فعالیت‌ها، خدمات و زیرساخت‌های مختلف است که از مهم‌ترین آن‌ها مراکز اقامتی و هتل‌هاست. اهمیت هتلداری و جایگاه ویژه آن در صنعت گردشگری و نقش آن در جذب گردشگر بر همگان روشن است امروزه دیگر هتلداری یک فعالیت صرفاً تجاری نیست بلکه یک فعالیت اقتصادی-فرهنگی و یک صنعت است.
اهداف توسعه گردشگری و ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های گردشگری در ارتباط ناگسستنی با این صنعت است، از آنجا که اقتصاد ایران به درآمدهای حاصل از صادرات نفت وابستگی بالایی دارد و نوسانات قیمت جهانی نفت در طول زمان متغیرهای کلان اقتصادی نظیر تولید ملی، سرمایه‌گذاری‌های ناخالص، اشتغال و درآمدهای ارزی را تحت تأثیر قرار داده است، لذا به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی، درآمدهای ارزی و همچنین ایجاد فرصت‌های مختلف شغلی در کشور و جذب 20‎میلیون گردشگر ورودی مطابق چشم انداز افق 1404، توسعه صنعت گردشگری و هتلداری از اهمیت دو چندانی برخوردار است و به تبع آن جامعه هتلداران کشور به عنوان نماینده بخش خصوصی جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در این صنعت دارند.

هتل گران می‌شود
آقای جمشید حمزه‌زاده، رییس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه هتل‌ها گران می‌شوند، گفته است: «هرساله افزایش قیمت هتل‌ها به تناسب نرخ تورم یعنی 10 تا 12‎درصد بود اما در حال حاضر تورم بیش از این مبالغ بوده و هزینه‌های هتلداران به شدت افرایش یافته است. ما به دنبال این هستیم که با هماهنگی رؤسای جامعه هتلداران استان‌ها و سازمان میراث فرهنگی به تناسب وضعیت هر استان نرخ معقولی را افزایش داشته باشیم.»
او افزود: «پیشنهاد جامعه هتلداران ایران افزایش 30‎درصدی قیمت‌ها بوده است، ممکن است یک استان 20‎درصد یا 30‎درصد افزایش قیمت داشته باشد و در یک استان هم اصلاً افزایش قیمتی را شاهد نباشیم، این موضوع به وضعیت بازار بستگی دارد.»

فرق بین مسافر ایرانی و خارجی
این درحالی است که برخی از کارشناسان در حوزه صنعت گردشگری معتقدند گرانی می‌تواند این صنعت را به نابودی بکشاند، آقای مرتضی موحد، کارشناس گردشگری به ایسنا گفته است: «زنگ خطر گرانی سفر به ایران به صدا درآمده است و گردشگری ایران با خطر بزرگ گران شدن بسته‌های سفر به ایران روبه‎روست و اگر این روند متوقف نشود ممکن است موقعیت و جایگاه
رقابت پذیری‌مان را از دست بدهیم.»
گرانی سفر به ایران نسبت به کشورهایی چون ترکیه می‌تواند به کاهش تعداد گردشگرانی که بطور فردی به ایران سفر می‌کنند، بینجامد. در یک مورد یک گردشگر ایرلندی که به طور فردی به ایران سفر کرده به ایسنا می‌گوید که برای اقامت یک شب در هتلی سه ستاره در تهران باید بیش از 100‎یورو بپردازد در صورتی که برای وضعیت مشابه در استانبول یا پاریس او حدود 50 تا 60‎یورو پرداخته است.
هتل‌ها در تهران برای رزرو یک اتاق یک نفره این سؤال را می‌پرسند که آیا اتاق را برای ایرانی می‌خواهید یا خارجی؟ یک هتلدار به ایسنا گفته که برای یک شب اقامت، فرد ایرانی 150‎هزار تومان و گردشگر خارجی 100‎یورو باید بپردازد. وضعیتی که غیر قابل مقایسه با کشوری مانند ترکیه است و قیمت هتل‌ها ارتباط با ملیت افراد ندارد. مشکلی که می‌تواند به‎عنوان مانعی مهم در راه گسترش گردشگری در ایران شود.


از سوی دیگر خدماتی که این هتل‌ها در ایران به گردشگران ارائه می‌کنند پاسخگوی توقع گردشگران نیست. نتایج پژوهشی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره کیفیت هتل‎های لوکس در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و یزد نشان می‌دهد که گردشگران خارجی از خدمات، نظافت، فضا، دکوراسیون نامناسب، نبود غذاهای بومی در منوی رستوران هتل، عدم تخصص کارکنان هتل و عدم تسلط آن‎ها به زبان انگلیسی ناراضی‌اند.
آقای شهرام نَیِری دانش‎آموخته رشته اقتصاد و یکی از مدیران تورهای گردشگری در استان تهران با اشاره به نقش غیرقابل کتمان تنش‎های سیاسی و تبلیغات منفی و پروپاگاندای تبلیغاتی دشمنان نظام، در عدم اقبال کافی و مناسب به جاذبه‌های گردشگری در ایران، گفت: بخش دیگری از این استقبال کم‎رنگ ناشی از ضعف و نارسایی در تأمین امکانات مناسب است. عدم وجود هتل‌های ارزان‎قیمت به میزان کافی در ایران، از کاستی‌هایی محسوب می‌شود که در این عرصه، تاثیرات ناخوشایند و نامطلوبی را به جای گذاشته است.
وی معتقد است: در طول سالیان اخیر برخی اظهار نظرها از سوی مسوولان و دستگاه‎های ذیربط، دال بر این موضوع است که در این باره تلاش‌های بسیاری انجام شده اما در سنجش و بررسی امکانات موجود، همچنان وجود برخی نارسایی‌ها و کمبودها به‌صورتی مشهود و ملموس است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان